מהו אור מקוטב?

  • פותח הנושא BE n
  • פורסם בתאריך

BE n

New member
מהו אור מקוטב?

ויותר חשוב, מה המשמעות של השאלה: " מדוע חומר קוטבי בכיוון מסוים מסובב את האור המקוטב" אודה לכם על כל תשובה.
 
אור מקוטב

האור הוא הפרעה בשדה חשמלי ומגנטי המתקדם במרחב. כיוון התקדמות הגל ניצב לכיוון ההפרעה החשמלית והמגנטית וההפרעה המגנטית ניצבת לכיוון התקדמות הגל וכיוון השדה החשמלי כמו בצירים קרטזיים x,y,z כאשר אחד מייצג את התקדמות הגל אחד את ההפרעה החשמלית ואחד את ההפרעה המגנטית. ההפרעה (החשמלית והמגנטית) הזאת מתנדנדת בצורה מחזורית. נניח שציר z מייצג את כיוון התקדמות הגל. הצירים האחרים יכולים להסתובב ולהתנהג בצורה לא סדירה בזמן ולכן אור כזה לא יהיה מקוטב. קיימים כמה סוגי קיטובים: ליניארי - הצירים קבועים בזמן, מעגלי - הצירים מסתובבים. כמובן שסיבוב הצירים x,y הוא סביב ציר z. חשוב לציין שמדובר בצבר של פוטונים ולא פוטון יחיד כך שאפקט הקיטוב הוא קולקטיבי ולכן ניתן לדבר גם על קיטוב אליפטי בו שהוא בעל סיבוב כמו בקיטוב המעגלי אבל עוצמת הקיטוב בכיוון אחד אינו שווה לקיטוב בכיוון אחר.
 
לגבי חומר קוטבי,

הוא חומר בעל שדה חשמלי ומגנטי פנימי ולכן משפיע על קיטוב האור.
 

BE n

New member
עדיין לא כ"כ מובן לי

איך חומר קוטבי מסוסס את האור הקטבי? אגב... האם בכל זה מדובר במקרה כמו שהאור פוגע בזכוכית ונשבר( כיוונו מוזז ) ?
 

prefect

New member
קוראים לזה אפקט פראדיי

והסבר טוב ניתן למצוא פה: http://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_effect גל מקוטב לינארית ניתן לייצג כסכום של שני גלים מקוטבים לינארים עם הפרש פזה מסוים. האפקט נובע ממהירות שונה של שני הקיטובים המעגליים בחומרים מסוימים, וכאשר שני הגלים יוצאים מהחומר, הפרש הפזה משתנה והגל המתקבל הוא בעל קיטוב לינארי מסובב ביחס למקורי.
 
אני דווקא מכיר את התופעה

בהקשר לאננטיומרים-נגיד שני חומרים עם מרכזים קיראליים R ו S יסובבו אור מקוטב[של פולרימטר] בכיוונים מנוגדים אך בגודל זהה. מעבר לעניין זה, מאיתנו הכימאים לא מצפים להבנה עמוקה יותר ותכל'ס-לא כל כך צריך לדרישות הכימיה האורגנית...
 
למעלה