מהבלוג "דעת מיעוט" של אורי כץ: השבת הישראלית של שי פירון

trilliane

Well-known member
מנהל
מהבלוג "דעת מיעוט" של אורי כץ: השבת הישראלית של שי פירון

מי ירחם על ילדי הגן?

"המסמך שהצגתי כאן מנסה ליצור מצג שווא לפיו ישנו איזה שהוא סטנדרט, ויש כאלו שחורגים מהסטנדרט. זה גם מעליב, וגם לא נכון. ישראלים רבים ואני ביניהם לא מקיימים שום טקס דתי של קבלת שבת, ואיננו מרגישים כמי שחורגים מאיזה שהוא סטנדרט דמיוני. יותם משתתף בימי שישי בקבלת שבת אצל ההורים שלי, וביום שבת הוא יושב עם ההורים של אשתי לארוחת צהריים שיכולה בהחלט לכלול גם שרימפס ובשר חזיר. כשהורי נמצאים בחו"ל אני לא קורא קידוש או מנהל טקס דתי כלשהו בימי שישי, ואני לא יוצא דופן בקרב הורי הילדים בגן של יותם.

תכניות מעין אלו שמתוארות במסמך לא נועדו "לקבל את השונה" אלא להביך את השונה – להביך הורים שאינם מתיישרים עם הסטנדרטים של שי פירון ולגרום לילדיהם להרגיש שהם שונים מהכלל, תוך כדי חדירה חמורה מאוד לפרטיות המשפחה. זה לא רק המסמך הספציפי הזה. לפי הכתבה שקישרתי אליה לפני כן בעיתון הארץ, עובד בארגון הפועל בתחום ההתחדשות היהודית טען שאחת הבעיות המרכזיות בתכנית של שי פירון היא "הראייה הפטרנליסטית, המשתקפת במכרז, שלפיה בשבת החילונית אין קרבה או אהבה, ואת אלה אפשר למצוא רק בדגם המסורתי". כחלק מהגדרת התכנית "שבת ישראלית" מודגש אותו דגם משפחתי אידיאלי המתבטא בסעודת השבת, "הנכס הלאומי של העם היהודי" (אגב, היהדות ככל הנראה שאבה את רעיון השבת מהבבלים)."
_________________________________________________

בהמשך הוא מתייחס גם ללימודי ליבה כאל כפייה חילונית, וכאן כבר לא הסכמתי איתו. מתמטיקה ואנגלית אינם ערכים. ידע כללי על העולם והקניית כישורים שיאפשרו לילד ללמוד טוב יותר (בין אם במסלול עיוני או מקצועי) אינם "ערכים" ואינם עומדים בסתירה לאף דת. אלה מקצועות לימוד מקובלים ברחבי העולם המערבי במדינות בעלות דתות שונות. הבחירה הערכית הדתית היא של המשפחה, לא חייבת להיות קשורה למוסד הלימודים (אבל אפשר לשלבה במסגרות מתאימות, כמו בחינוך הממלכתי דתי למשל).

גם לגבי ערכים ממערכת החינוך, אני חושבת שהם צריכים להיות ערכים אוניברסליים כמו כבוד האדם, שוויון וכיו"ב ולא ערכים הקשורים באמונה, בבחירות רוחניות אישיות או באורחות חיים כאלה ואחרות. "ואהבת לרעך כמוך" או "לא תרצח" הם ערכים כאלה. שמירת שבת לא (ומקצועות לימוד ודאי שלא).
 
השאלה אם הוא לא מגזים קצת

זה שהגננת (או מנהלת האשכול) שלחה מכתב כזה, לא אומר שזו ההנחיה של השר.
אם ההנחייה רק אומרת "בואו נראה איך מבלים אצלכם את השבת", זה נראה אחרת, לא?
 

trilliane

Well-known member
מנהל
בנקודה הזאת לא; "שבת ישראלית" היא יוזמה של משרד החינוך

כפי שמוסבר בהמשך הרשומה.
 
אין לי גישה לאתר הארץ

ובבלוג יש רק פרשנות שלו.
האם בכתבה המקורית אכן "שבת ישראלית" = "שבת אורטודוקסית"?
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא צריך גישה לאתר הארץ, מחפשים את הכותרת בגוגל ונכנסים

(אם כבר נכנסת לכתבה בדפדפן, צריך לנקות היסטוריה או לפתוח דפדפן אחר / חלון "אלמוני" נטול היסטוריה).
יש אפשרויות נוספות (למשל להשתמש ב-cache של גוגל), תוכל לגגל ולמצוא בקלות.
&nbsp
חשוב לי לציין שכל מה שכתבתי היה ע"ס הבלוג שלו, לא קראתי כתבה בהארץ.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
הכותרת לחיפוש היא "תוכנית השבת הסרוגה של משרד החינוך"

מחפשים את הטקסט בגוגל, לוחצים על התוצאה, וקוראים את הכתבה במלואה.


ואלה, לדעתי, הפסקות הרלוונטיות יותר מתוכה:
מתברר כי לפי המכרז, התוכנית נועדה "לחיזוק הקשר המשפחתי" באמצעות "חיזוק הלמידה והחוויה של סעודת השבת המסורתית, מנהגיה וערכיה". עוד נכתב כי ההתפתחויות הטכנולוגיות גורמות לכך ש"התקשורת הישירה הולכת ונעלמת", זו ש"יוצרת זיכרון לדורות, של יחד משפחתי, של חיבוק וקרבה. השבת היא זמן איכות השייך לכולנו, זמן להתכנסות, דיבור, יחד משפחתי, זמן לאהבה. פרויקט 'שבת ישראלית' הינו פרויקט הבא לייצר זמנים כאלה, סביב תוכן משמעותי ואיכותי, סביב הנכס הלאומי של העם היהודי — השבת".

"יש שתי בעיות עם התוכנית", אומר העובד בארגון הפועל בתחום ההתחדשות היהודית, "הראשונה היא הראייה הפטרנליסטית, המשתקפת במכרז, שלפיה בשבת החילונית אין קרבה או אהבה, ואת אלה אפשר למצוא רק בדגם המסורתי. ההנגדה הזאת לא היתה נכונה מעולם, אבל לדבר כך ב–2014 זה מגוחך. הבעיה השנייה היא שהפעילות נמסרה לידי 'מבראשית', שאיננה יכולה, גם אם היתה רוצה, לפעול באופן פלורלסטי. התלמידים בחינוך הממלכתי באים מרקע מגוון. אין הצדקה שגוף אורתודוקסי ילמד אותם על השבת". "מבראשית" הוקמה ב–2002 על ידי הרב מוטי אלון, שהורשע בשנה שעברה בביצוע שתי עבירות של מעשים מגונים בכוח באחד מתלמידיו. מטרת העמותה, כפי שדיווחה לרשם העמותות, היא "הקניית ערכי היסוד של המורשת היהודית לילדים ובני נוער, העמקה והפנמה של הידע של הילד, ופיתוח רגשי הזדהות עם העם, הארץ והמורשת של העם היהודי". מנכ"ל התנועה בין 2002 ל–2008 היה אבי וורצמן, סגן שר החינוך מטעם "הבית היהודי".
 
אל לימודי הליבה צריך להתייחס בצורה שונה לחלוטין

מכתב הסטטוס קוו, המהווה את הבסיס לסטטוס קוו בין החילונים לחרדים, מכיל ארבע הסכמות. שלוש מהן הן ויתורים לחרדים הנאכפים באופן שוטף מאז הקמת המדינה, והרביעי אומר שהמדינה תקבע מינימום של לימודי חובה בכל זרמי החינוך.

הגישה לנושא צריכה להיות פשוטה: אם החרדים מסרבים להכניס את מינימום לימודי החובה שהמדינה קבעה, הם מפרים את הסטטוס קוו הפרה יסודית, וזה מתיר למדינה ולחילונים להפר את שלושת הסעיפים האחרים, כולל ביטול השבת כיום המנוחה של המדינה ושבירת המונופול של בתי הדין הרבניים על נישואים וגירושים של יהודים.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
למרות ההבטחות: משרד החינוך דוחה את אכיפת הליבה במוסדות החרדי

כבר השנה היה אמור משרד החינוך להפחית מתקציב מוסדות שאינם מלמדים ליבה. במשרד ייחסו את דחיית התוכנית ל"סנקציות בלתי מעשיות" שהוצעו
ירדן סקופ, יאיר אטינגר, "הארץ" 02.11.2014
http://www.haaretz.co.il/news/education/1.2474977

"למרות ההבטחות וההצהרות החוזרות ונשנות, חוזרים בהם כעת הממשלה ומשרד החינוך מההחלטה לאכוף לימודי ליבה בבתי הספר החרדיים לבנים. כפי שדווח בערוץ 2, בחוק ההסדרים החדש נקבע כי חובת מוסדות הלימוד החרדיים ללמד לימודי ליבה מלאים תידחה לשנת 2018. לפי החלטה קודמת ממאי 2013, בתי הספר החרדיים היו אמורים כבר השנה ללמד תשע שעות שבועיות של אנגלית, חשבון ומדעים ולעלות בהדרגה ל-11 שעות עד שנת תשע״ז."

"בחודשים האחרונים הונחו על השולחן הצעות שונות לגרוע סכומי כסף מוגבלים מהתקציב השנתי של כל מוסד כזה, עד רמה של בין 10% ל-20%, אם לא יעמוד במחויבותו ללמד את התלמידים לימודי יסוד ולימודי בסיס. משרד האוצר הטיל דרישות מרחיקות לכת, עד כדי אימוץ של כל תוכניות הליבה בתוך שנים אחדות בכל המוסדות החרדיים, והצגת דרישה לקיצוץ כמעט מלא בתקציביהם של "מוסדות הפטור" החרדיים, המתוקצבים חלקית, אם אלה לא ילמדו כלל ליבה. בסביבתו של פירון טענו כי "הועלו סנקציות בלתי מעשיות, שהיו דוחפות את מוסדות הפטור לידי החרדים הקנאים". לפיכך, הסבירו, פירון סירב לדרישת האוצר והחליט שלא ליישם לפי שעה את הבטחתו לקיום לימודי חול במוסדות החרדיים."
_______________________________________
אה, לו רק שר האוצר היה יכול להשפיע על שר החינוך... משום מה זה הפוך.
מדהים (לא באמת) איך ראש מפלגה שרץ לכנסת תוף נפנוף בדגל החילוני מצליח לעשות הכול הפוך.
כל כך קיוויתי שהוא לא יהיה שר החינוך... ולרגע שמחתי... ואז קיבלנו את פירון.
 

BravoMan

Active member
אני לא חושב שזה היה משנה, גם אם היה שר חינוך אחר.

השיטה הדמוקרטית לא עובדת בישראל כבר שנים.

ראשית, אין באמת חלופות כשזה מגיע לראש הממשלה, וגם אין מגבלה על מספר כהונות, כפי שקורה בארה"ב.
תיקי שרים מחולקים כממתקים, ולציבור אין שום אפשרות לקבוע מי יוביל מדיניות באיזה תחום.

ויותר חמור, בעוד שרוב הציבור או שלא מצביע, או שמפזר את הקולות שלו בין ערב רב של מפלגות, יש כאן מיעוטים, ובעיקרם הציבור החרדי, שמצביעים לפי פקודה של מנהיגיהם, באחוז הצבעה כמעת מלא, ולאותה מפלגה (או מספר קטן מאוד של מפלגות).

כתוצאה מכך, הם מקבלים כוח פוליטי עצום, שכלל אינו פרופורציונלי לאחוז שלהם באוכלוסייה.

אותו בלוגר כבת שאינו רוצה לכפות לימודי ליבה, כי הוא חושש שאם אי פעם הציבור החרדי יהיה הרוב, הם יכפו דברים עליו ועל שאר הציבור.
אלא שהם כבר כופים את מנהגיהם על שאר הציבור, בעודם מיעוט דמוגרפי.

  • נישואים אזרחיים הוא מונח שאפילו לא עולה בדיוני חקיקה - לכל היות מדברים על משהו מוזר שנקרא "ברית הזוגיות".
  • תחבורה ציבורית וחנויות בשבת, אפילו ביישובים חילוניים ברובם - לא קיים ולא נברא, למעט מקומות מאוד מאטים וגם שם, נראה כי זה נעשה כביכול תוך הפרה של חוקי מדינה.
  • הפרדה בתחבורה ציבורית - אפילו בג"ץ לא יכול להם, וקווי המהדרין ממשיכים, אפילו אל-על משתפת פעולה.
  • לימודי ליבה, שירות צבאי - אין על מה לדבר בכלל.

בקיצור, לציבור החרדי כבר היום יש השפעה עצומה, ומנהיגיו דואגים לנצל כל הזדמנו כדי לכפות את דרכיהם גם על מי שאינו חלק מהציבור הזה.
גם לו היה לנו שר חיוך חילוני, רוב הסיכויים שעקב קומבינות פוליטיות כאלה ואחרות, לא היה מאז לגעת בתקציב של מוסדות חרדים.
צריך פוליטיקאי מאוד חזק ועצמאי כדי להזיז דבר שקשור בחרדים, ואני לא חושב שיש אחד כזה בכנסת היום.

אגב, ההשוואה בין "כפיית שבת" ל-"כפיית לימודי ליבה" שאותו בלוגר עשה, מזכירה לי השוואה שדיברתי עליה עם מחזיר בתשובה בפורום אתאיזם השכן.
הוא טען שגם "העולם הוא כדור" וגם "מונה ליזה זה ציור יפה" שתיהן "דעות" בלבד, ויש להן משקל שווה מבחינת נכונות ואובייקטיביות.
 

Hameln

New member
"צריך פוליטיקאי מאוד חזק ועצמאי..."

הרעיון של לתלות את האחריות במישהו, יחיד, שיעשה פה סדר כביכול, לא רק שלדעתי הוא לא דמוקרטי במהותו אלא עשוי להיות חרב פיפיות (זה גם נשמע לי קצת יותר מידי דומה ל"משיח"). מה שצריך זה לא פוליטיקאי חזק, אלא ציבור חזק, שיצא לרחוב על כל מה שלא נראה לו, יעביר את המחאה שלו מהמרחב הוירטואלי לרחובות ויתארגן להשגת מטרות פוליטיות, כפי שהדמוקרטיה מאפשרת לו (אפילו אם נדרש אי ציות אזרחי).
&nbsp
כנראה שהנושא הזה לא חשוב לרוב הציבור (עד שזה מגיע אליו).
 

BravoMan

Active member
הגזמת קצת, אתה לא חושב?

לא ביקשתי דיקטטור שיפתור את כל בעיות המדינה.
ביקשתי שר, שיעשה את העבודה שלו, ויאכוף את החוקים עליהם החליטה הממשלה, גם אם הדבר לא משתלם לו פוליטית וכלכלית.
&nbsp
אבל, אני מניח שיש לי סיכוי יותר טוב לפגוש משיח על חמור לבן, מאשר פוליטיקאי כזה

&nbsp
ומה לכל הרוחות דמוקרטי בהמון זועם?
שלטון הרוב אינו דמוקרטיה להזכירך.
בכל מקרה, אני לא יודע היכן אתה חי, או עם אתה מעודכן במה שקורה בישראל, אבל בשנים האחרונות הייתה פה מחאה אחרי מחאה.
&nbsp
אנשים יצאו לרחובות, הקימו אוהלים, חסמו כבישים, צעקו ברשתות החברתיות, הגישו בג"צים, יצאו להפגנות בירושלים ותל אביב, עשו צעדות, התראיינו בתקשורת המרכזית.
&nbsp
ומה יצא מכל זה?
הרבה הבטחות של פוליטיקאים, כמה וועדות, ו... אפס מעשה.
&nbsp
בסופו של יום יש מנגנון שמנהל את המדינה הזו, ואני מניח שאינך מציע הפיכה עקובה מדם שתפיל את המנגנון הזה לחלוטין.
(ואם כן, במה בדיוק נחליף אותו? אני אומנם מתנדב, אבל אני בספק שמישהו יתמוך בי
)
אז, אם רוצים להביא לשינוי במסגרת הדמוקרטית, צריך לאייש את המנגנון הנבחר הזה באנשים שיעשו את העבודה וייצגו את רצון הבוחרים, במקום לדאוג לתחת שלהם בלבד.
&nbsp
רק, השאלה היכן אפשר למצוא אנשים כאלה, כי לפוליטיקה הם לא מגיעים בכלל.
 

Hameln

New member
זה שלא ביקשת דיקטטור זה לא אומר שזה לא מה שתקבל

אין כוונתי להמון זועם. להפך, המון מאורגן ומגובש להשגת מטרות פוליטיות מוגדרות היטב. אי ציות אזרחי זו שיטת מחאה לא אלימה שדורשת הנהגה וארגון מסודרים והמון בעל משמעת ברזל. הרעיון הוא שההמון לא נוקט באלימות אלא רק לא מציית, מה שמאלץ את השלטון לנקוט באלימות חד צדדית כנגד ההמון ומחליש את האמפתיה לשלטון (סאטיאגרהא).

בתוך עמי אני חי. במחאה החברתית דאז עשו לדעתי שתי טעויות גדולות. 1. הפסיקו אותה. 2. לא נקטו (בכל אופן לא מספיק) באי ציות אזרחי.

בכל אופן, דמוקרטיה לא יוצאת מנקודת הנחה שנבחרי הציבור יעשו את תפקידם על הצד הטוב ביותר (מתוך הכרת טבע האדם) וזו חלק מהסיבה שיש בדמוקרטיות זכות להתארגן, חופש ביטוי, חופש עיתונות וכו'. מבחינת האזרח, מחיר החירות הוא לעולם לעמוד על המשמר. אם מספיק אזרחים יזניחו זאת, יאבדו את חירותם.
 

BravoMan

Active member
למה שאני אקבל דיקטטור?

לא ביקשתי מישהו שיחרוג מסמכויותיו, או ינכס לעצמו סמכויות.
לא ביקשתי מישהו שיפעל בניגוד לחוק, ייקח את החוק לידיים, או יעשה משהו שהממשלה לא החליטה לעשות בכל מקרה.
&nbsp
ביקשתי בסה"כ מישהו שלא שיעשה את העבודה אותה נבחר לעשות ע"י הציבור, במקום ללכת ללקק למישהו בעל כוח וממון.
מה הבעיה שאתה רואה פה?
&nbsp
בעניין אי ציות אזרחי לא אלים, מה בדיוק היית מציע לעשות בעניין הפסקת תקצוב למוסדות שלא מלמדים ליב"ה?
להפסיק לשלם מסים?
זה לא יעזור לכלום, כי הממשלה פשוט יכולה לקחת לך את הכסף בהוצאה לפועל או ישירות ע"י עיקול חשבון בנק.
זו אינה אלימות, לא יהיו פה תמונות כמו בכיכר טיאנמן בסין עם טנקים שדורסים סטודנטים (לא שזה עזר יותר מידי לסינים).
&nbsp
ועל איזו אמפתיה כלפי ממשלה אתה מדבר?
כמה אנשים אתה מכיר אישית שמזדהים עם הממשלה שלנו? הרי הכוח של הממשלה לא בא מאמפתיה.
&nbsp
אני מסכים עם הפסקה האחרונה שלך לחלוטין, אבל אני לא מבין למה אתה יוצא נגד השאיפה שלי למערכת שבה נבחרי ציבור כן עושים את עבודתם בצורה כמה שיותר טובה?
אני יודע שזה כנראה חלום סרק, אבל מה רע בחלום הזה? למה אתה ישר יוצא מנקודת הנחה שפוליטיקאי שלא יעשה עסקאות עם המחנה הנגדי בניגוד לכל מה שהבטיח למצביעים שלו, הוא בהכרח דבר שגובל בדיקטטורה, ומוביל להתדרדרות מסוכנת?
&nbsp
אולי לא הבנת למה התכוונתי כשכתבתי "חזק ועצמאי".
לא התכוונתי לדמות של קאובוי קלינט איסטווד שיבוא לאלף את המערב הפרוע.
בסה"כ ביקשתי שר חינוך שיבצע את החלטות הממשלה, ולא משנה מה עסקנים חרדים או חברי כנסת חרדים יציעו לא בצורה גלויה וסמויה.
&nbsp
אז כן - זה מצריך כוח ועצמאות, אבל כלל לא מישהו שעושה ככל העולה על רוחו ומשתלט על כל המדינה.
 

Hameln

New member
לפי מה שהבנתי הוא ביצע את חוק הממשלה, לפי חוק ההסדרים

דווקא בעניין לימודי ליב"ה, ספציפית, אני עם הבלוגר שקישרו אליו פה. מחד אין לי שאיפה לכפות חינוך על מערכת חינוך אוטונומית, מאידך לא תיתכן כפיית ערכים בצורה המתוארת בבלוג שלו רק על מערכת חינוך אחת (הממלכתית) בשם איזשהו "פלורליזם" מזויף שאף מערכת חינוך אחרת לא שותפה לו. זה לא פלורליזם, זה עבודה בעיניים.

לאו דווקא בעניין תקצוב מוסדות כאלה או אחרים, אלא בכל עניין שמפריע לציבור ונענה באטימות מהממשלה. לצאת לרחובות, בצורה מאורגנת, לא להתפנות, לא לסגת, לא לוותר ולחזור על כך שוב ושוב. ההם שם למעלה מפחדים רק על הכיסא שלהם ובמוקדם או במאוחר הם יתקפלו.

אני לא יוצא נגד השאיפה שלך, ממש לא, זו שאיפה ראויה בהחלט. העניין הוא שהיא לא כל כך ריאלית. לא רק כאן, בכל הדמוקרטיות נבחרי הציבור לא נתפסים כבעלי סטנדרטים גבוהים. בשונה מישראל, בחלק מהדמוקרטיות אין להם ברירה והם נאלצים לתת מינימום של דין וחשבון לציבור הבוחרים שלהם, אך זה בגלל שיטת שלטון שונה ושיטת בחירות שונה (ולא, העלאת אחוז החסימה לא תפתור פה שום בעיה).

יש הרבה אמפתיה לשלטון פה, הרושם שלי הוא שרוב אזרחי ישראל מפרשים פטריוטיות כנאמנות לממשלה.
 

BravoMan

Active member
הגדרה מצחיקה יש לך ולו ל-"מערכת חינוך"

מה הטעם במערכת חינוך שלא מחנכת? שלא נותנת את הבסיס לתפקוד תקין בחברה?
אולי פשוט נבטל את חוק חינוך חובה וזהו? שכל אחד ילמד (או לא) את הילד שלו מה שבא לו, ואם יהיה פה דור שלא יודע לחשב עודף במכולת, למי אכפת, העיקר אנחנו מדינה מאוד ליברלית.
למה לאיים במאסר וכנסות על הורים שלא רוצים לשלוח את הילד למסגרת שהמדינה קבעה?
&nbsp
חשבון זה לא ערך - זה ידע בסיסי.
היסטוריה של המדינה שאתה חי בה - זה לא ערך, זה ידע בסיסי.
אם לא תדע מה קרה פה אתמול, איך תצביע מחר? איך תדע איזה חוק טוב לך ואיזה רע לך? איך לא תדרדר לדיקטטורה?
&nbsp
אתה יודע מה - על אנגלית אני מוכן לוותר להם.
לא שאנגלית היא ערך, ולא ברור גם למה יש להם בעיה איתה, הרי בכל מקרה חלקם מדברים בערבוביה של גרמנית ועברית, אבל אם הם רוצים לצמצם אפשרויות תעסוקה בעתיד - לבריאות.
תמיד צריך עוד מנקי רחובות...
&nbsp
בעניין לצאת ולא להתפנות - אתה גורם לזה להישמע כ"כ קל.
כאילו לאנשים אין עבודה שהם צריכים ללכת עליה כדי שיהיה כסף לאוכל.
כאילו לממשלה אין כוחות ביטחון שיפנו בכוח.
&nbsp
זוכר את ההתנתקות?
הם לא רצו להתפנות. באו אנשים ממקומות אחרים לתמוך בהם. כל המדינה ראתה את התמונות.
ומה בסוף?
אגב, אני מודה בבושת פנים, שתמכתי במהלך הזוועתי הזה.
באמת האמנתי שאנחנו לא צריכים לחיות שם, ושאם אזרחים שלנו לא יהיו שם, נוכל להגיב כמו שצריך למתקפות.
&nbsp
אז יצאתי מטומטם, אבל לפחות למדתי לקח...
&nbsp
אני לא אומר שהתקוממות ציבורית לא תהיה יעילה, אבל אני בספק אם אכן ניתן לארגן כזו בקנה מידה העצום הדרוש לשינוי משמעותי.
דווקא למגזר החרדי יש כאן יתרון עצום - ניתן להקפיץ אצלם כמויות אנשים כמו שמקפיצים כיתת כוננות בצבא.
היות ולפחות 50% מהם לא עושים כלום כל היום חוץ מלקרוא איזה ספר במקרה הטוב, הם בהחלט יכולים להתפנות להפגנות ממושכות.
 

Hameln

New member
זה בדיוק הרעיון, שיפנו בכוח

אבל לא סתם, שיפנו בכוח 10,000 איש שכבולים אחד לשני באזיקונים, עם פוטו-אופ וכל המרבה באלימות מצד מנגנוני האכיפה בלבד, הרי זה משובח. זה לא פוטו-אופ מקומי אלא בינלאומי (במחאה החברתית דאז אחת ההפגנות הקטנות הייתה 20,000 איש). זה אפקטיבי רק עם ממשיכים לעשות זאת שוב ושוב. זו ריצה למרחקים ארוכים, לא זבנג וגמרנו.
&nbsp
ידידי, זו לא הגדרתי למערכת חינוך אלא זה המצב הקיים. הגדרתי למערכת חינוך היא מערכת חינוך אחידה, בה לומדים חילונים, דתיים, חרדים, ערבים, דרוזים, אתאיסטים, אגנוסטיקנים, צמחונים, טבעונים, אומניבורים וכו' וכולם לומדים על כולם, עם כולם, בעברית. אך זאת לא טרחו לעשות מלכתחילה וכולנו משלמים את המחיר. אז אם המערכות חינוך נפרדות ואוטונומיות לפחות שיהיו כך באופן שוויוני ואם למישהו יש בעיה שמערכת החינוך הממלכתית לא שמה דגש מספיק על ערכים דתיים, שישלח את ילדיו לממלכתי דתי, אין עם זה בעיה. אבל לרקוד על כל החתונות, לא הוגן.
&nbsp
מי שלא חשוב לו לאפשר לילדיו לרכוש מיומנויות מסוימות ואולי אפילו חשוב לו לא לאפשר לילדיו לרכוש מיומנויות מסוימות, לא ניתן לכפות עליו במודל מערכת החינוך הנוכחי. מה שכן חשוב לעשות, זה להעניק סיוע למי שיוצא מדרך החיים הזאת וכן מעוניין לרכוש מיומנויות.
&nbsp
בעניין מחאה פוליטית רצינית, שאינה מחאת שמנת, אין מה לעשות, חירות ואזרחות דורשים הקרבה. זה לא קל וזאת הסיבה שזה בעל ערך. מי שלא רוצה לטלטל את הסירה שימשיך לשלם הרבה על המילקי, שימשיך לראות איך נבחרי הציבור שלו צוחקים לו בפנים עם חבריהם הטייקונים כל הדרך אל הבנק, שימשיך לספוג במערכת החינוך אינדוקטרינציה שאינה לרוחו.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
מי רוקד על כל החתונות? בדיוק לשם כך יש ליב"ה שהיא הליבה

והמעטפת (הערכים מעבר למקצועות הליב"ה) יכולים להשתנות בהתאם למערכת החינוכית. זה מה שקורה במערכת החינוך הממלכתית דתית וגם בבתי ספר אנטרופוסופים וגם בבתי ספר דמוקרטיים וכו'. רק אצל החרדים לא.
 

לאונידס

Active member
מה יקרה אם הורים יפסיקו לשלם תשלומי רשות לבית הספר

אלו תשלומי רשות, לא חייבים לשלם אותם.
מה יקרה אם ההורים יחליטו על אסקלציה ויפסיקו לקנות ציוד לימודי. לא קונים ספרים מחברות חוברת אומנות וצבעי פנדה. הילדים הולכים כו שהם לבית הספר.
מה יקרה אם ההורים יחליטו על אסקלציה נוספת, הום סקולינג בתכלס הם מחלקים את הילדים לקבוצות של נניח 5-10 וכל יום הורה אחר בתורנות מורה (לא חייבים לספר למשרד החינוך איך בדיוק מתנהלים) לא שולחים בכלל את הילדים לבתי הספר.
&nbsp
כמה זמן תוכל להחזיק מעמד מערכת החינוך הממלכתית אם לכל כיתה יגיעו 10 תלמידים ביום טוב?
&nbsp
לא חייבים מחאה אלימה, אולי אפילו לא חייבים מחאה לא חוקית. אבל צריך שההורים יתארגנו מעבר לאגואיזם הרגעי שלהם.
&nbsp
&nbsp
במדינה הזו שמפריטה את עצמה לדעת והאזרחים של המעמד הבינוני משלמים כמעט עבור כל שירות אפשר במחאת תשלומים חוקית ובטח בלתי חוקית להשבית כמעט כל מקום.
דוגמה למחאת תשלומים לא חוקית שכמובן איננה אלימה? משרד הפנים החליט להעלות מיסים, העלאת ארנונה ב 62 רשויות מעבר למנגנון ההעלאה האוטומטי. מה יקרה אם תושבי 62 רשויות יחליטו לא לשלם ארנונה עד שתוחזר לרמתה הראויה?
צריך רק להחליט על עדיפויות.
 
למעלה