מד"ב למתחילים

שיפ1

New member
מד"ב למתחילים

הרישרוש היה מטריד כל כך שלא יכולתי להסיר את העיניים מהיצור הקטן. הוא לא נראה לי כמו חייזר בכלל, למרות מה שבני אמר וחזר ואמר כל הזמן. זה חייזר! זה חייזר אתה לא רואה? לא ראיתי. אבל הרישרוש המתכתי. יש אנשים שמגיבים למראה עיניים, אני מגיב לצלילים וקולות. שמעתי את הורי מתגרשים הרבה הרבה לפני שהושיבו אותי ואני בן עשר מולם הרציניים, ובקולם שמעתי שבירה וסדק כשאמרו יש לנו משהו לספר לך. וידעתי מהלחישות הישנות ששמעתי כשאמור הייתי בעצם לישון, כל מה שהתכוננו להגיד לי. אני מפענח הלחישות הכי טוב שתמצאו אם תחפשו. אני יודע, אני יודע כבר אמרתי לאימא ואבא העצובים רציניים אך נחושים שישבו מולי על הספה בסלון, אימא החזיקה לי את היד ואבא ליטף את ראשי. צליל הליטוף היה באזניי כמו ניסור. ואז אבא הלך ואימא נשארה איתי, ובכל סופ"ש שני הייתי שומע ציפצוף מכונית בצהריים ויוצא עם תיק קטן, ואומר לאימא שלום והולך קצת לאבא. בני חבר שגר ליד אבא בכלל, ואני איתו עכשיו כי אני אצל אבא. אני לא ממש אוהב אותו. אבל זה מה שיש. אפילו לא הספקתי להחליף עם אבא את הכמה מילים הרגילות: - מה קורה בבית הספר? - בסדר, - ואיך המורה? - מעצבנת, - ומה שלום בובי? - בסדר, הוא כבר למד לא לעשות בבית. - וגם אימא בסדר, הייתי מוסיף, למרות שהוא לא שאל. תמיד, ואף פעם, בהתאמה. לא הספקתי מפני שהיום בני כבר חיכה לנו כשהאוטו הגיע וגרר אותי איתו לפני שבכלל עברתי בבית, יכולתי לשמוע את אבא מרים את התיק שלי עם הדברים למחר וללילה וצועד אל הבית בעודי נגרר אחרי בני לסככה. ושם, בסככה, בני נעצר. הינה תראה, אמר לי. אתה לא תאמין בחיים. מצאתי חייזר. זה היה טפשי, ואני ישר אמרתי לו. איןדברכזהחייזריםכלאחדיודע. תסתכל כבר! הוא צעק. ואני ראיתי רק מין זבוב. והסרתי ממנו את המבט ואז שמעתי את הרישרוש ההוא שסיפרתי עליו. הייתי צריך להפנות את המבט בשביל זה כי צריך הייתי לסלק את הראיה כדי לפנות מקום לשמיעה. כנראה. והקשבתי לרישרוש כמה זמן בחוסר סבלנות, ואז, המפענח הזה התחיל לפעול. והרישרושים חסרי הפשר התחילו להתפרק למילים מוזרות. כאילו מישהו ניסה ללמוד את השפה שלנו בלי לדעת איך מדברים באמת, וזה יצא לו מצחיק. איש אני מכוכב אחר ואיש אני צריך מוצא פלנטה שלי בחזרה טעות איש קרה. בני אמר נו מה לדרוך עליו? אמרתי לו חכה שניה הוא מדבר. הוא אומר שהגיע לפה בטעות וצריך לעזור לו לחזור. בני הסתכל עלי במבט המעצבן שלו. אתה עובד עלי, הוא אמר. אתה אמרת לי שזה חייזר בכלל מה פתאום אתה מתחרט? שאלתי. הוא כעס כאילו זה שלקחתי לו את החייזר שלו שהוא מצא והתחלתי להבין אותו, כאילו זה פשע נגדו במיוחד. טיפש. אמרתי לו שתוק אני רוצה להבין מה הוא אומר. בני התעצבן. הוא מלמל מי רוצה בכלל לדעת, שמן אחד. בגלל שלא ידעתי איך לפנות לחייזר יכולתי רק להקשיב ולנסות לחפש, חשבתי שאם אני אמצא אני אוכל פשוט לשים אותו במקום שאני חושב שהכי יכול לעזור לו, ולקוות שהוא יסתדר משם. איש רוצה מקום גבוה להיות עין לשמיים לשלוח איש רואה רחוק מדי בשביל איש לחזור לכוכב. הוא רוצה ש...התחלתי לתרגם לבני, אבל בני נעלם לי פתאום ונשארתי שם לבד. גבעה. איפה אני מוצא גבעה? האזור היה חדש בשבילי, ולא ממש הסתובבתי פה הרבה. אבל זכרתי שהרוח כשאני ואבא נוסעים לכיוון הבית שלו נשברת קצת לפני הפניה האחרונה. נשברת כאילו יש משהו שעוצר אותה, מחסום, או גבעה. היה לי בכיס פתק עם הוראות מאימא ששכחתי לתת לאבא, לקחתי את הפתק ולקחתי את החייזר המרשרש, עטפתי אותו בעדינות בפתק ויצאתי לשם. לגבעה. לא ידעתי איפה בני, ובגלל שהרישרוש המשיך כל הדרך, לא יכולתי לשמוע דברים אחרים. עד שהגעתי לגבעה. היא באמת הייתה בדיוק איפה שזכרתי את הרוח נשברת. עליתי עליה לאט, כי אני קצת שמן, וקשה לי. עצרתי כמה פעמים להתנשף וזה גרם לרשרוש להתלהב. איש עולה טוב מאוד ככה גבעה איש רואה עין טלסקופית מוסרת לו איך איש איפה. היה לי קשה לנשום והוא מברבר. איש איש איש. כשהגענו לפסגה החייזר ואני נעמדתי ונדהמתי כמה רחוק העין יכולה לראות אבל רק כשהורדתי את המבט למטה יכולתי לתפוס כמה רחוק, במקום כזה, האוזן יכולה לשמוע. שמעתי ריב בין שני הורים אחרים לגמרי, במקום אחר, וילד ישן ולא יודע, לא כמוני, ושמעתי טלפונים מחייגים וצוחקים ושמעתי מישהי שרה במקלחת ובדיוק כשהתחלתי לפתוח את הפתק שמעתי את הצעדים של בני והוא לא היה לבד, נעצרים ממש לידי. הינה הוא תראו אותו, אמר בני, ויכולתי לשמוע את הלעג בקול שלו, מלא שנאה. יש לו חייזר ביד, נכון? תראה לנו את החייזר. הם דרשו. לא הייתי צריך לראות אותם כדי לדעת שהם סביב במעגל, ושהם עויינים. הם נשמו בעויינות. יופי, חייזר. הם אמרו, לשמן יש חייזר. דויד השמן בבטן יש לו חייזר. הם שרו וצחקו, ובני צחק הכי חזק. חשבתי שאתה חבר שלי, אמרתי לו. הייתי הוא אמר, עד שהעדפת את החייזר ולא אותי. אתה רוצה שנהיה שוב חברים? אמרתי כן, ברור. אז תדרוך על הג'וק, הוא אמר. תדרוך על הג'וק, תדרוך על הגו'ק! הרישרוש כמעט נבלע בתוך הקריאות החוזרות האלה, אבל אני השתדלתי כל כך לשמוע. רציתי לדעת איפה הכי טוב לשים אותו. ובני לא עניין אותי באמת. הוא היה חבר למצב - חבר לזמן של אבא. ואני רוב הזמן לא הייתי צריך אותו באמת. איש גבוה בעץ אפשר לראות אפשר גם להמריא איש לחזור לכוכב. הסתכלתי עליהם שניה והתחלתי לרוץ לכיוון העץ הכי גבוה שם, עץ אלון מקופל קצת, קפצתי על הענף הנמוך והשתדלתי להגיע למעלה כמה שאפשר, הרגשתי איך המשקל של הגוף שלי מושך אותי למטה, או שאולי הייתה זו היד של בני, שנתלה עלי. לפני שבני הצליח למשוך אותי למטה הנחתי את הפתק עם המרשרש על הענף הכי גבוה שיכולתי ורק אז נפלתי על בני ועל כל הילדים האחרים הם מיד התחילו להרביץ לי וזה עשה רעש גדול, אבל לא מספיק גדול כדי להסתיר ממני את זה שלא כולם הרביצו לי. אחד מהם טיפס על העץ. מצאתי אותו! הוא צעק. וכולם הפסיקו לבעוט בי. בני אמר: תביא אותו, תביא! הילד, אני לא מכיר אותו הביא את הפתק המקופל, ובני הניח אותו על האדמה. אתה אוהב את החיים שלך? אז תדרוך. אמר בני. תדרוך תדרוך תדרוך! הרשרוש היה חזק וברור, הוא נשמע מבוהל. עמדתי קפוא לרגע, מקשיב לצעקות מקשיב לרשרוש המבוהל. לא יכולתי לזוז ופתאום בני אמר: עזבו הוא פחדן. זוז הצידה. הוא דחף אותי ולפני שהספקתי לעשות משהו הוא הרים את הרגל ודרך בחוזקה על הפתק. הרשרוש פסק. החייזר מת! החייזר מת! הם שרו. אחד מהם נתן לי בעיטה בבטן ואני התקפלתי. ובני אמר תעזוב אותו כבר! בואו נעוף מפה. והם הלכו. אני הייתי מקופל ושכבתי ככה, מקשיב לבטן שלי שמדברת בעצבים. וכשעבר לי הרמתי את הראש וכמו שאני על האדמה שלחתי יד לקחת את הפתק. היה עליו סימן של נעל התעמלות. פתחתי אותו. ונתתי לכל הפירורים ליפול בדממה. ניערתי את הידיים וישבתי על הגבעה עד הערב כמעט, מקשיב לקולות מהבתים האחרים. אימא שקוראת בו-או- הביי-תה! וילדה שמשחקת בבובה ומסבירה לה מה היא מלבישה לה. ומוסיקה. רציתי שתבוא החללית של החייזר ושתיקח אותי במקומו, אבל גם פחדתי מהם שלא יכעסו עלי. כי אני שמן וחלש ופחדן ולא הצלחתי להגן על החייזר שהלך לאיבוד, למרות שניסתי. מה אני יודע אם הם יגידו כמו אבא, העיקר שניסית? זה לא תמיד ככה. בסוף חזרתי הבייתה. אני המפענח רישרושים הכי טוב שתמצאו, אבל עם השקט אני אף פעם לא יודע מה לעשות.
 
מעניין...

רעיון מעניין, הביצוע הרבה פחות חלק. קודם כל, קצת כללי דיקדוק וכתיבה: בדיאלוגים או באופן כללי כשמישהו אומר משהו נהוג לשים את המשפט שלו במרכאות. אם זה דיאלוגים נהוג לשים כל משפט של מישהו בשורה נפרדת משלו. דבר שני, יש הרבה שגיאות כתיב ו/או הקלדה, כמו כן גם שגיאות בסימני פיסוק (פסיקים איפה שאמורות להיות נקודות ולהיפך). ושגיאות אחרות בדיקדוק עברי. דוגמא אחת היא "אני המפענח רישרושים הכי טוב שתמצאו"... צריך להיות "אני מפענח הרישרושים הכי טוב שתמצאו", ויש עוד. נהוג בדרך כלל לעשות הגהה על סיפור לפני שמעלים אותו לפורום. העלאת סיפור עם הרבה שגיאות מקשה על חברי הפורום לקרוא אותו ולעיתים אפילו יכולה להתפרש כזילזול. במקרה של דיסלקציה או בעיה אחרת מסוג זה מומלץ למסור את הסיפור לאדם שייתקן את השגיאות בו לפני העלאתו לפורום. ועכשיו לחלק היותר סיפורי: יש מעט פגמי אמינות בדמות של בני. המשפט של "הייתי חבר שלך עד שהעדפת את החייזר עליי" הוא קצת מוזר ולא במקום, ויותר נשמע כמו תירוץ של הכותב. בהתחלה יש קצת האכלה בכפית (כינוי למצב בו הכותב מאכיל את הקורא בפרטי מידע במקום לתת לו להבין בעצמו) עם כל קטע הגירושים. וחוץ מזה לדעתי הסיפור קצת ריק. זאת אומרת, השלד נמצא שם, אבל כדאי להוסיף עוד קצת מסביב, להאריך יותר כל קטע וקטע, לספר קצת יותר. הסיום אמור להיות מרגש, אבל הוא לא נוגע מספיק טוב מכיוון שאם כמעט אפשרות להכיר את הדמויות לאורך הסיפור. או בקיצור, להתיישב ולשכתב. לתקן שגיאות כתיב ולתת קצת נפח. בהצלחה!
 

שיפ1

New member
תודה קודם כל.

בעניין הנפח. אני אחשוב על זה. הסיפור בא להגיד משהו פשוט, אין לי עלילה מעניינת להוסיף על זה, זה משל, בגלל זה זה מד"ב למתחילים... אבל אני אקדיש לזה מחשבה. ההאכלה בכפית בהתחלה זו שאלה מעניינת, מכיוון שהילד מספר על יכולת השמיעה המיוחדת שלו, אני לא חושבת שזה משהו שאפשר לנחש בלי להדגים על אירוע קודם, כמו גירושי ההורים. בעניין השגיאות כפי שקראת להם. אז ככה: אני לא שמה מרכאות, זה עניין עקרוני. ידוע לי ה"חוק הדיקדוקי" בעניין, התשובה שלי היא שהסיפור מביא זמן אמת שהוא לא באמת זמן אמת. לא חשוב, זה וויכוח ארוך, ואולי מעניין, אני אשמח לפרט אם יהיה עניין, אבל זו בחירה אמנותית. לגבי כל משפט שנראה לא נכון דיקדוקית, שוב, זו בחירה אומנותית. "אני המפענח ישושים הכי טוב שתמצאו אם תחפשו", ככה בניתי את המשפט, זה ה"מס" שלי, לעיצוב דמות הילד, שהשפה לא לגמרי תומכת בו (גבוהה מדי בשבילו רוב הזמן) אבל פעמים, יוצא הילד, כמו המשפט הזה. המשפט שאומר בני, הוא הטחה, הוא נאמר יותר ל"חברה" מאשר לדויד, אולי זה לא מספיק ברור. לגבי נקודות במקום פסיקים, אם תתן לי דוגמא אני אבין, ואת זה מבטיחה לתקן אם אכן זו שגיאה מקרית. פסיקים ומיקומם במשפט זה באמת העניין הלשוני היחיד שאני לא בטוחה בו, אבל כל השאר, אלה בחירות שלי. הסיפור הזה עבר כמה וכמה הגהות לפני פרסמתי אותו כאן, ואין לי אלא כבוד לעצם הפרסום בפורומים. זלזול לא תמצא אצלי וגם לא דיסלקציה. הרב תודה על התגובה. מעריכה את תשומת הלב לפרטים ובכלל מחבבת תשומת לב. :)
 

שיפ1

New member
עברתי שוב, לא מצאתי שגיאות כתיב

או הקלדה... נקודות במקום פסיקים ולהפך יש בלי סוף... והמשפט של בני ישונה. בטוח. צודק לגמרי בעניין הזה. ושוב תודה.
 
אומנות או לא אומנות

אם את רוצה לכתוב, כדאי שתשתמשי בכללים המינימלים של דיקדוק. זה נחמד מאוד לעשות משהו שונה ומיוחד, ומי יודע זה יכול אפילו לעבוד לא רע. אבל מומלץ לא להתחיל לשבור כללים עד שאת הרבה הרבה יותר מנוסה בכתיבה. אולי לדעתך זה בחירה אמנותית, אבל הקורא לא אמור להבין את זה, ובשביל הקורא זה מתפרש כחוסר ידיעה של תחום בסיסי. אני לא אומר שזה נכון, פשוט שהדבר הכי חשוב בכתיבה הוא איך הקורא מפרש דברים. ובקשר להאכלה בכפית - לא התכוונתי שלא תספרי על ההתגרשות, וגם לא שלא תכתבי את זה בגוף ראשון. התכוונתי שזה לא ישמע כאילו הילד עומד ומסר למישהו את הכל לאחר מעשה. אני רוצה לראות את הילד בזמן אמת.
 

שיפ1

New member
כן

אבל מה אתה יודע על הניסיון שלי בכתיבה? יש לך מושג מהו? ואתה מתייחס ל"קורא" שחושב. הקורא היחיד בינתיים זה אתה, ואתה חשבת שזו טעות, וטעית. זו לא. הקריאה שיוצאת מנקודת הנחה שכל שוני מהנורמה הוא טעות, ושהכותב חסר ניסיון, יצאה משתי נקודות הנחה מוטעות לחלוטין. אז או שאני נקראת ככותבת מתחילה ומבולבלת שאין לה מושג מה היא עושה וכל שנות הניסיון שלי עלו בתוהו ותוצאותיהן מביכות ופאתטיות, או שאתה טעית בפירוש, מיהרת לפסול, ופספסת את הסיפור... ההערות שהערת :המון שגיאות כתיב והמון טעויות הקלדה, טעויות בעברית וחוסר ידע בדיקדוק בסיסי, אין להן שחר. אין שגיאות כתיב, ואין שגיאות הקלדה, ואין שגיאות בדיקדוק. אז איזה סיפור קראת? אולי לא מספיק בתשומת לב. אבל לא נורא, כי את המשפט של בני אני אשנה, ועזרת לי. בעניין הנפח אגב, בשלב האכספוזיציה אני לא חושבת שיש מקום ל"זמן אמת" שאותו אני מביאה בכל סיפור החייזר... לא ניכנס לוויכוח על אומנות. תודה.
 

ron369

New member
"הקורא היחיד בינתיים זה אתה" - טעות

המגיב היחיד בינתיים זה הוא. יכול להיות שאחרים קראו והחליטו לא להגיב (אולי, מבלי להכליל, מכיוון שהם הסכימו עם (חלקים, לפחות) של הביקורת שלו). זה נכון שהיה, כנראה, מוצדק יותר להגיד את מה שאמר, ולנמק יותר. או, בצורה דומה, לבקש עוד נימוקים. אבל למה להגיד שהוא טועה? איך אפשר ללמוד ככה?
 

mp38

New member
אני מצטערת

אבל רוב המשפטים שלך מנוסחים מאוד לא טוב, וזה גורם לסיפור להיות לא קריא. יכול להיות שמבחינה דקדוקית "טהורה" חלקם נכונים, אבל זה לא הופך אותם לברורים יותר. חיפשת ולא מצאת? בבקשה: שמעתי את הורי מתגרשים הרבה הרבה לפני שהושיבו אותי ואני בן עשר מולם הרציניים, ובקולם שמעתי שבירה וסדק כשאמרו יש לנו משהו לספר לך. הושיבו אותי ואני בן עשר מולם הרציניים? קודם כל, מבחינה דקדוקית נראה לי שהסדר של המילים צריך להיות שונה. ודבר שני - המשפט הזה כל כך שובר שיניים שפשוט לא נעים לקרוא אותו. אולי אם היית מפרידה את חלקי המשפט בפסיקים זה היה עובד. אבל עדיין, זה משפט מסורבל נורא. [ועוד הערת אגב - מישהו שמדבר *ככה* לא יגיד "המפענח רשרושים". יש גבול לקפיצות במשלב שאני מוכנה לקבל.] אני יודע, אני יודע כבר אמרתי לאימא ואבא העצובים רציניים אך נחושים שישבו מולי על הספה בסלון, אימא החזיקה לי את היד ואבא ליטף את ראשי. העצובים רציניים אך נחושים - נהוג להשתמש בפסיקים, במקרים כאלו. כמו כן, זה שאת לא משתמשת במרכאות גורם לחלק הראשון של המשפט להיות מאוד לא ברור. ואגב, עוד הערה שקשורה לניסוח (אם כי לא לדקדוק) - אם הם ישבו מולו זה קצת לא הגיוני שהאמא החזיקה לו את היד והאבא ליטף לו את הראש. לא הספקתי מפני שהיום בני כבר חיכה לנו כשהאוטו הגיע וגרר אותי איתו לפני שבכלל עברתי בבית, יכולתי לשמוע את אבא מרים את התיק שלי עם הדברים למחר וללילה וצועד אל הבית בעודי נגרר אחרי בני לסככה. נסי לקרוא את המשפט הזה לפי הפיסוק שאת נתת (משמע: בלי לעצור לנשום באמצע). הפסיק אמור להיות נקודה, והביטוי "כשהאוטו הגיע" היה יכול להיות הרבה יותר מובן אם הוא היה "כשהגענו". הייתי צריך להפנות את המבט בשביל זה כי צריך הייתי לסלק את הראיה כדי לפנות מקום לשמיעה. צריך הייתי? ממתי ילדים מדברים ככה? ויש לך חזרה על אותו הדבר פעמיים, במילים שונות. יוצא שאת אומרת שהוא היה צריך להפנות את המבט כי הוא היה צריך להפנות את המבט כדי לפנות מקום לשמיעה. באופן כללי, רצוי לא לחזור סתם ככה על ביטוי (מה גם שהחזרה לא נכונה, כי זה גורם לסיבה למעשה להיות המעשה עצמו). גם קשה לי למצוא ערך אמנותי כלשהו בחזרה כזו. בגלל שלא ידעתי איך לפנות לחייזר יכולתי רק להקשיב ולנסות לחפש, חשבתי שאם אני אמצא אני אוכל פשוט לשים אותו במקום שאני חושב שהכי יכול לעזור לו, ולקוות שהוא יסתדר משם. כמה דברים: קודם כל, בעברית לא קיים הביטוי "בגלל ש". חוץ מזה, אם הוא היה קיים עדיין לא שמים אותו בתחילת משפט. אחרי הפועל "לחפש" רצוי שיבוא מושא כלשהו. כנ"ל לגבי "אמצא". ובכלל, המשפט מאוד מסורבל ועד בערך האמצע שלו לא מבינים בכלל על מה הוא מדבר. מספיק דוגמאות, או שאת רוצה עוד? ועכשיו לויכוח על אמנות. צירוף המילים "בחירה אמנותית" או "מתוך עקרון" הם לא תירוץ. יכול להיות שמבחינתך לכתוב את הסיפור מהסוף להתחלה בשפת סימנים ובלי שימוש בנקודות זו אמנות, אבל רוב הקוראים לא יקבלו את זה. ואם את כותבת כדי לפרסם ולא רק בשביל עצמך, אם את כותבת כדי לקבל ביקורת ולהשתפר, את חייבת לדעת לקבל גם את דעת הקוראים. ולצורך העניין - אפילו קורא אחד שאומר לך שהוא לא הבין את הסיפור אמור להדליק אצלך איזושהי נורת אזהרה, כי סביר להניח שהוא לא יהיה היחיד. אמצעים אמנותיים אמורים להיות דרך להעביר את הסיפור, לא להקשות על ההבנה שלו. אם הם מסרבלים את הקריאה אני חוששת שהמטרה שלך כשהשתמשת בהם התפספסה. חוץ מזה, אמנות היא לא תירוץ לכתיבה לא נכונה. את יכולה לפטור את כל ההערות שיינתנו לך ב"אבל זו בחירה אמנותית, זה נכון כי ככה אני בחרתי", אבל זה לא יהפוך את הכתיבה לנכונה ואת הסיפור לטוב. זה רק יגרום לאלו שנותנים לך ביקורת לחשוב פעמיים לפני שהם עושים את זה בפעם הבאה, כי את ממילא לא מוכנה ליישם אותה. בסיפור שלך כן יש משהו. כמו שרוני אמר - הרעיון מעניין, והסוף באמת יכול לגעת. חבל שההתעקשות שלך על עניינים שוליים תמנע מהסיפור להיות קריא וטוב. את יכולה להמשיך להתווכח, ואת יכולה גם לנסות לוותר. אף אחד לא יסקול אותך על שימוש נכון בשפה, גם אם הוא לא יהיה "אמנותי". נכון, את לא חייבת לנו כלום, אבל אם כבר פרסמת את הסיפור בפורום כדי לקבל ביקורת הייתי מצפה שלפחות תנסי להתייחס אליה ברצינות.
 
גם מצטער

אני חושב שכדאי לכל מישהו חדש שנכנס לפורום לשאול אותו איך הוא אוהב לקבל את הביקורת שלו, ואז לבדוק אם זה מתאים לנו. לדוגמא, היה פה מישהו לפני כמה זמן שחשבנו שהוא טרול אידיוט עד שפשוט התברר שלדעתו התגובות שלנו לסיפורים שלו צריכות להיות רק חיוביות, גם אם חשבנו שזה זבל מוחלט, כדי שאחר כך הוא יוכל לבקר את עצמו. בשלב מסוים הוא הבין שהפורום הזה לא מתאים לסוג התגובות שהוא מחפש והלך. בכל מקרה, בדרך כלל יש בביקורות כאן כללים מסוימים. זה בסדר, את לא חייבת לדעת את כולם בעל פה או משהו, פשוט מתרגלים עם הזמן. אז כלל חשוב הוא כזה - הקורא תמיד צודק. אם מישהו נותן לך ביקורת, הוא צודק. הוא לא טעה בפירוש ולא כלום, וכמו שמיכל אמרה, סביר להניח שהוא לא היחיד. אם תיישמי או לא תיישמי את הביקורת זה כבר עניין אחר. אבל אם מישהו נותן ביקורת, את מוזמנת לדון איתו על כך, אולי לבקש ממנו להסביר קצת יותר. אבל הוא תמיד צודק. אני לא מכיר אותך, אני לא יודע כמה שנות ניסיון יש לך וזה גם לא ממש משנה. אני נתתי את הביקורת לסיפור. אני שמח שחלק ממנה עזר לך. את מוזמנת ליישם ממנה מה שאת רוצה, ובהצלחה עם השכתוב!
 

Nihohit

New member
קראתי חצי...

והגעתי למסקנה שזה כתוב בצורה בלתי קריאה. אני מאוד שמח שזו הבחירה האמנותית שלך, אבל רק שתדעי: אמנות או לא אמנות, מבחינתי יש סטנדרט מינימאלי לשפוט על פיו סופר והוא "האם המשפטים שלו מובנים". לא המשמעות, לא הפסקאות - הרמה הבסיסית ביותר של הכתיבה. המשפט. לחלק ניכר מהמשפטים שלך פשוט אין משמעות בלשון העברית. אם זו הבחירה שלך, תהני - אני שמח שעשית בחירה אמנותית ואת אמנית, אבל ככל שאני רואה, את אולי אמנית אבל את אינך כותבת. מצורף קישור לעוד מישהו שדן באמנות - היו לנו כבר כמה וכמה דיונים שכאלו בפורום, אבל מהרפרוף המהיר שלי בארכיון הפורום לא מצאתי אותם. אולי מישהו אחר יצרף. ככלל, אני אתמצת את הדיונים: לכל אחד יש את תפיסת האמנות שלו, אבל בפורום הזה רוב הקוראים יודעים מה הם רוצים: סיפור ברור שאפשר להבין, שדבק לכללי השפה העברית ולא מנסה להמציא שפה חדשה על חשבון בהירותו.
 

Yuli Gama

New member
אחידות ושוב אחידות

בן כמה הילד? יש מקומות שבהם הוא מדבר כילד בן שש, באחרים כילד בן 10 עם פיגור שכלי. מצד שני, כאשר הוא שותק, המחשבות שלו הם של בן אדם מבוגר בעל אוצר מילים עשיר. זה מפריע לאמינות של הסיפור. הדמות לא מרגישה אחידה ומכאן גם הסיפור מרגיש לא אמין. אגב, הסיפור אינו מד"ב. ועכשיו ניטפוק קצר: הסיפור מתרחש בארץ, זאת אומרת שהאנשים צריכים לדבר עברית. "שהעדפת את החייזר ולא אותי" הוא משפט מתורגם מאנגלית וזה מורגש. עוד דוגמא לאותה בעיה : "אתה אוהב את החיים שלך?" "החייזר מת! החייזר מת!" (אי אפשר לשיר את זה בעברית, מצד שני גם לא באנגלית, מצד שלישי ההתבאתות עצמה לא אמינה. זה שילוב מילים שפשות לא מרגיש אמין שדמות תגיד, ובטוח לא תשיר. הסיפור פשוט וחביב, אבל הסגנון בו הוא כתוב הופך אותו לקשה וללא נעים לקריא. -אחידות ברמת שפה + -דיאלוגים בעברית
 

שיפ1

New member
יש ביקורת ויש ביקורת

אני טענתי שהקורא היחיד עד כה, שהגיב, מצא המון שגיאות כתיב ושגיאות הקלדה, והמון שגיאות דיקדוקיות. ולא כך היא. אתה יכול לכתוב אלף פעם הקורא תמיד צודק, אבל אם אתה לא מסוגל להוכיח את הדברים שלך, ואני מסוגלת להוכיח שאתה טועה, אז א ת ה טועה ואין פה עניין של נמיכות רוח ורצון ללמוד. אין שגיאות כתיב ואין שגיאות הקלדה. סליחה. אין. לגבי המרכאות, מצטערת אם זה מפריע למישהו. זו אכן בחירה אומנותית. אני אגב מהתגובות שלכם, רואה שלא. זה לא מה שהפריע. הפריעו למי שהיה מסוגל להסביר את עצמו, שזו מיכל ויולי, שיש כאן חוסר התאמה בין השפה המדוברת וה"חושבת" של הילד, וניסוחים מורכבים ומסורבלים של המשפטים. אלו תגובות מעניינות ושוות התייחסות, וזכותי להפריד בין התגובות שאני מוצאת ראויות, ומועילות לבין תסלחו לי, שטויות. יש עניין אובייקטיבי לחלוטין כאן. ואפילו אתם, אם תצאו שניה מהראש הזה של כותב=טיפש לומד= שותק ואומר תודה וכו', תוכלו להבחין בזה. אגב, סבתא מה שלא תהיה, המגיב הראשון שלי, אתה חיובי וסימפטי ומאוד אהבתי את הגישה האנושית שלך, אפילו בתגובה האחרונה רואים שאתה בנאדם. (גם אם אני חולקת על חלק מהאבחנות שלך) עכשיו לגבי ההערות שלכם. מעניין לראות שזה הקשה. אני חושבת שהסיפור מספיק פשוט כדי לאפשר לי לשחק קצת עם השפה ועדיין שהוא יהיה מובן, מן הסתם זה ל מתאים לכולם, ויש כאלה שימצאו בזה יופי ויש כאלה שישנאו את זה. אני בספק עצום אם אפשר לא להבין את המתרחש בעקבות השפה. אולי אני אכתוב את זה פעם בשפה ממש ממש פשוטה שכולם יאהבו, אם אני ארצה. כרגע, הקונצנזוס החיובי לא ממש קריטי לי, וזה לא בגלל שאני רוצה רק תגובות חיוביות או מוכנה לשמוע רק חיובי, זה קשקוש. תגובה עניינית מפורטת ומורחבת - אגב, גם אם היא נובעת מכעס ומטרתה "להוריד לי את הראש" עוזרת לי ומעניינת אותי מאוד. רק לא שטויות. רק לא כלאחר יד לומר לי, שאני דיסלקטית וכותבת מתחילה ועוד ספקולציות חסרות ביסוס. צר לי. אז ככה: יולי, אני מודעת לפער העצום שיש בילד הזה, ואני עוד חושבת מה לעשות איתו. הייתי זקוקה למרחק בין משהו למשהו אצלו, כמו בין ראייה לשמיעה בין מילה למחשבה, בין תפיסה להבנה. זה רובד נוסף בסיפור, ואולי עליכם הוא לא פעל, אבל אני לא מוותרת עליו, אני אחשוב, אם יש לי אופן אחר להמחיש את זה, בלי המשחק בשפה שבחרתי. (אין אחידות בדמות, הילד מורכב מאוד והשפה שמלווה אותו מורכבת בהתאם, זה העניין. אין כאן אף תרגום מאנגלית, ואת "החייזר מת" לא שרים אלא צועקים. המשפט של בני על העדפת החייזר הוא אכן מוזר ויוחלף, ב"אתה אוהב את החייזר" או משהו כזה. פשוט כי זה יותר מתאים לבני. וזה אכן לא ממש מד"ב, בגלל זה קראתי לזה, מד"ב למתחילים... ומיכל, המשפטים שתיארת הם ייחודו של הסיפור בעיני, "מולם הרציניים" זה סיגנון, ברור שזה עניין של טעם, אבל לא תוכיחי לי דרך משפט כזה שאני לא יודעת לכתוב, אולי רק, שאת לא אהבת את הבחירות הניסוחיות שלי. בעניין המשפט עם האבא והאוטו קלעת יותר, כי שם יש איזה היפוך בבניה של המשפט ואולי הוא אינו הכרחי, ובכל מקרה, עם כל העצבים שלך, הייטבת לתאר את מה שחווית, ולהראות לי איפה היו לי כשלים לדעתך, ואני מעריכה את זה מאוד. ההתנפלות שלכם כתמיד, מרעננת ומלאת חיים, העניין שלכם בהתנהגות הכותב עולה כתמיד על העניין שלכם בסיפור, וכדרך לקבל תגובות זו עדיין המנצחת, כתמיד באתר שלכם. וזה נחמד, לגלות שמשעממת ככל שאהיה, אני עדיין יותר מעוררת הדים מהסיפורים שלי עצמם. עלו והצליחו שפרה.
 
ואני חושב שכל מה שחסר לסיפור...

שלך זה חוברת הסברים (ורצוי בכמות כפולה של עמודים) שיפרט את כל הבחירות האומנותיות ויסביר לקורא מה הוא לא הבין אבל היה חשוב לכותב להכניס. אני לא אצליח להוכיח את זה, זה בטוח, אבל מצד שני להוכיח זה לוקסוס ששייך בעיקר לדיספלינות אחרות, אני רק יכול לתת רושם אישי. מה שכן, כדאי שתהיה הקדמה לחוברת ההערות. משהו בסגנון: גם לסופרים מנוסים ואפילו לכותבים חצי-מתחילים ישנן נפילות וטעויות ואין להתבייש בהן. להיפך, כדאי להשתמש בהן. ולא חייבים לשתוק, בהחלט לא, אבל ההפרדה בין רגש להיגיון היא יקרת ערך במקרים כאלו.
 

mp38

New member
אם את מתעקשת לטעון שזו התנפלות

אני לא אפתח בויכוח. אבל לעניות דעתי, כל תגובה לסיפור שקיבלת היא תגובה לגבי הסיפור ולגבי הכתיבה, ובשום מקום לא דנו בך או בהתנהגות שלך. אני מצטערת אם זו דעתך לגבי הפורום ולגבי התגובות שקיבלת, ואני מקווה שיהיה לך רק בהצלחה עם הכתיבה שלך בהמשך :)
 
אהבתי ...

אהבתי מאד אפילו. לא שיעמם לי לרגע, רציתי כל הזמן לדעת מה עומד לקרות וגם הופתעתי. לא היתה לי בעיה עם סגנון הדיבור או "החשיבה" של הגיבור, איך שאני הבנתי את זה הוא עוף מוזר, שהחושים שלו עובדים קצת שונה משלנו (כנראה בגלל מבנה נפשי ולא איזה פגם גופני) ולכן הוא גם נשמע אחרת באוזנינו. הכתיבה טובה בעיניי ובחלק הראשון גם חשבתי לעצמי תוך כדי קריאה, שניכר שחשבת היטב איך לבנות את המשפטים. החלק הזה: בני הסתכל עלי במבט המעצבן שלו. אתה עובד עלי, הוא אמר. אתה אמרת לי שזה חייזר בכלל מה פתאום אתה מתחרט? שאלתי. הוא כעס כאילו זה שלקחתי לו את החייזר שלו שהוא מצא והתחלתי להבין אותו, כאילו זה פשע נגדו במיוחד. טיפש. אמרתי לו שתוק אני רוצה להבין מה הוא אומר. בני התעצבן. הוא מלמל מי רוצה בכלל לדעת, שמן אחד. בגלל שלא ידעתי איך לפנות לחייזר יכולתי רק להקשיב ולנסות לחפש, חשבתי שאם אני אמצא אני אוכל פשוט לשים אותו במקום שאני חושב שהכי יכול לעזור לו, ולקוות שהוא יסתדר משם. לא מהוקצע ולדעתי צריך שכתוב. וגם הקטע הזה: האזור היה חדש בשבילי, ולא ממש הסתובבתי פה הרבה. אבל זכרתי שהרוח כשאני ואבא נוסעים לכיוון הבית שלו נשברת קצת לפני הפניה האחרונה. נשברת כאילו יש משהו שעוצר אותה, מחסום, או גבעה. היה לי בכיס פתק עם הוראות מאימא ששכחתי לתת לאבא, לקחתי את הפתק ולקחתי את החייזר המרשרש, עטפתי אותו בעדינות בפתק ויצאתי לשם. לגבעה. באופן כללי - את כותבת טוב מאד אבל עדיין צריכה לבדוק היכן שורות מסויומות מתקלקלות ולא בגלל הבחירה שלך אלא מזה שזה לא מספיק מושחז. מקווה לקרוא עוד דברים שלך.
 

שיפ1

New member
הרבה תודה.

ההערות שלך נלקחו בחשבון, הן מצויינות, טיפלתי בקטעים שציינת. אני מצרפת עוד גירסה לסיפור, פשוט כי נעזרתי בהערות נוספות שנאמרו פה. בהודעה הבאה....
 

שיפ1

New member
מפענח הרישרושים - גירסה חדשה

הרישרוש היה מטריד כל כך שלא יכולתי להסיר את העיניים מהיצור הקטן. הוא לא נראה לי כמו חייזר בכלל, למרות מה שבני אמר וחזר ואמר כל הזמן. זה חייזר! זה חייזר אתה לא רואה? לא ראיתי. אבל הרישרוש המתכתי. יש אנשים שמגיבים למראה עיניים, אני מגיב לצלילים וקולות. שמעתי את הורי מתגרשים הרבה הרבה לפני שהושיבו אותי ואני בן עשר מולם הרציניים, ובקולם שמעתי שבירה וסדק כשאמרו יש לנו משהו לספר לך. וידעתי מהלחישות הישנות ששמעתי כשאמור הייתי בעצם לישון, כל מה שהתכוננו להגיד לי. אני מפענח הלחישות הכי טוב שתמצאו אם תחפשו. אני יודע, אני יודע כבר, אמרתי לאימא ואבא העצובים רציניים אך נחושים שישבו מולי על הספה בסלון, אימא החזיקה לי את היד ואבא ליטף את ראשי. צליל הליטוף היה באזניי כמו ניסור. ואז אבא הלך ואימא נשארה איתי, ובכל סופ"ש שני הייתי שומע ציפצוף מכונית בצהריים ויוצא עם תיק קטן, ואומר לאימא שלום והולך קצת לאבא. בני חבר שגר ליד אבא בכלל, ואני איתו עכשיו כי אני אצל אבא. אני לא ממש אוהב אותו. אבל זה מה שיש. אפילו לא הספקתי להחליף עם אבא את המילים הרגילות: - מה קורה בבית הספר? - בסדר, - ואיך המורה? - מעצבנת, - ומה שלום בובי? - בסדר, הוא כבר למד לא לעשות בבית. - וגם אימא בסדר, הייתי מוסיף, למרות שהוא לא שאל. תמיד, ואף פעם, בהתאמה. לא הספקתי מפני שהיום בני כבר חיכה לנו כשהאוטו הגיע וגרר אותי איתו לפני שבכלל עברתי בבית, ובזמן שנגררתי אחריו לסככה, יכולתי לשמוע את אבא מרים את התיק שלי עם הדברים למחר וללילה וצועד אל הבית. שם, בסככה, בני נעצר. הינה תראה, אמר לי. אתה לא תאמין בחיים. מצאתי חייזר. זה היה טפשי, ואני ישר אמרתי לו. איןדברכזהחייזריםכלאחדיודע. תסתכל כבר! הוא צעק. אבל אני ראיתי רק מין זבוב. הסרתי ממנו את המבט ואז שמעתי את הרישרוש ההוא שסיפרתי עליו. הייתי צריך להפנות את המבט בשביל זה. לפעמים צריך לסלק את הראיה כדי לפנות מקום לשמיעה. הקשבתי לרישרוש כמה זמן בחוסר סבלנות, ואז, המפענח הזה התחיל לפעול והרישרושים חסרי הפשר התחילו להתפרק למילים מוזרות. כאילו מישהו ניסה ללמוד את השפה שלנו בלי לדעת איך מדברים באמת, וזה יצא לו מצחיק. איש אני מכוכב אחר ואיש אני צריך מוצא פלנטה שלי בחזרה טעות איש קרה. בני אמר נו מה לדרוך עליו? אמרתי לו חכה שניה הוא מדבר. הוא אומר שהגיע לפה בטעות וצריך לעזור לו לחזור. אתה עובד עלי, הוא אמר. פתאום קלטתי שהוא מעוצבן כי אני מבין את החייזר והוא לא. אמרתי לו תהיה בשקט, אני מנסה להבין מה הוא אומר. לא הייתי צריך להגיד את זה, אני יודע, בני התעצבן עוד יותר, אבל אני באמת רק רציתי להבין מה החייזר מנסה להגיד. מי רוצה בכלל לדעת מה החייזר המפגר אומר, שמן אחד. בני אמר, והסתכל עלי במבט זועם, אבל זה לא ממש עניין אותי מה הוא חושב. לא ידעתי איך לפנות לחייזר, ולכן יכולתי רק להקשיב ולחשוב, איך לעזור לו. חשבתי שאם אני אמצא מקום מתאים, אני אוכל פשוט לשים אותו שם, ולקוות שהוא יסתדר. איש רוצה מקום גבוה להיות עין לשמיים לשלוח איש רואה רחוק מדי בשביל איש לחזור לכוכב. הוא רוצה ש...התחלתי לתרגם לבני, אבל בני נעלם לי פתאום ונשארתי שם לבד. גבעה. איפה אני מוצא גבעה? האזור היה חדש בשבילי, לא ממש הסתובבתי פה הרבה. ניסיתי לשחזר בראש את הקולות שאני שומע תמיד, בדרך עם אבא, במכונית. פתאום נזכרתי, איך קצת לפני הפניה האחרונה, שומעים את הרוח נשברת, כאילו משהו עוצר אותה. מחסום, או גבעה. היה לי בכיס פתק עם הוראות מאימא ששכחתי לתת לאבא, לקחתי את הפתק ולקחתי את החייזר המרשרש, עטפתי אותו בעדינות בפתק ויצאתי לשם. לגבעה. לא ידעתי איפה בני, ובגלל שהרישרוש המשיך כל הדרך, לא יכולתי לשמוע דברים אחרים. עד שהגעתי לגבעה. היא באמת הייתה בדיוק איפה שזכרתי את הרוח נשברת. עליתי עליה לאט, כי אני קצת שמן, וקשה לי. עצרתי כמה פעמים להתנשף וזה גרם לרשרוש להתלהב. איש עולה טוב מאוד ככה גבעה איש רואה עין טלסקופית מוסרת לו איך איש איפה. היה לי קשה לנשום והוא מברבר. איש איש איש. כשהגענו לפסגה, החייזר ואני, נעמדתי ונדהמתי כמה רחוק העין יכולה לראות אבל רק כשהורדתי את המבט למטה יכולתי לתפוס כמה רחוק, במקום כזה, האוזן יכולה לשמוע. שמעתי ריב בין שני הורים אחרים לגמרי, במקום אחר, וילד ישן ולא יודע, לא כמוני, ושמעתי טלפונים מחייגים וצוחקים ושמעתי מישהי שרה במקלחת ובדיוק כשהתחלתי לפתוח את הפתק שמעתי את הצעדים של בני והוא לא היה לבד, נעצרים ממש לידי. הינה הוא תראו אותו, אמר בני, ויכולתי לשמוע את הלעג בקול שלו, מלא שנאה. יש לו חייזר ביד, נכון? תראה לנו את החייזר. הם דרשו. לא הייתי צריך לראות אותם כדי לדעת שהם סביב במעגל, ושהם עויינים. הם נשמו בעויינות. יופי, חייזר. הם אמרו, לשמן יש חייזר. דויד השמן בבטן יש לו חייזר. הם שרו וצחקו, ובני צחק הכי חזק. חשבתי שאתה חבר שלי, אמרתי לו. גם אני חשבתי, הוא אמר. אבל אתה חבר של החייזר עכשיו לא? כולם צחקו. אני שונא חייזרים. אמר בני. אתה חייזר? מה פתאום, עניתי. אז תדרוך עליו. הוא אמר. תדרוך על הגו'ק הזה כבר. תדרוך על הג'וק, תדרוך על הגו'ק! הרישרוש כמעט נבלע בתוך הקריאות החוזרות האלה, אבל אני השתדלתי כל כך לשמוע. רציתי לדעת איפה הכי טוב לשים אותו. ובני לא עניין אותי באמת. הוא היה חבר למצב - חבר לזמן של אבא. ואני רוב הזמן לא הייתי צריך אותו באמת. איש גבוה בעץ אפשר לראות אפשר גם להמריא איש לחזור לכוכב. הסתכלתי עליהם שניה והתחלתי לרוץ לכיוון העץ הכי גבוה שם, עץ אלון מקופל קצת, קפצתי על הענף הנמוך והשתדלתי להגיע למעלה כמה שאפשר, הרגשתי איך המשקל של הגוף שלי מושך אותי למטה, ואז הרגשתי גם את המשקל של בני, שנתלה עלי. זה היה יותר מדי משקל. שניה לפני שבני הצליח למשוך אותי למטה הנחתי את הפתק עם המרשרש על הענף הכי גבוה שיכולתי ורק אז נפלתי על בני ועל כל הילדים האחרים הם מיד התחילו להרביץ לי וזה עשה רעש גדול, אבל לא מספיק גדול כדי להסתיר ממני את זה שלא כולם הרביצו לי. אחד מהם טיפס על העץ. מצאתי אותו! הוא צעק. וכולם הפסיקו לבעוט בי. בני אמר: תביא אותו, תביא! הילד, אני לא מכיר אותו, הביא את הפתק המקופל, ובני הניח אותו על האדמה. אתה אוהב את החיים שלך? אז תדרוך. אמר בני. תדרוך תדרוך תדרוך! הרשרוש היה חזק וברור, הוא נשמע מבוהל. עמדתי קפוא לרגע, מקשיב לצעקות מקשיב לרשרוש המבוהל. לא יכולתי לזוז ופתאום בני אמר: עזבו הוא פחדן. זוז הצידה. הוא דחף אותי ולפני שהספקתי לעשות משהו הוא הרים את הרגל ודרך בחוזקה על הפתק. הרשרוש פסק. החייזר מת! החייזר מת! הם קראו. אחד מהם נתן לי בעיטה בבטן ואני התקפלתי. ובני אמר תעזוב אותו כבר! בואו נעוף מפה. והם הלכו. אני הייתי מקופל ושכבתי ככה, מקשיב לבטן שלי שמדברת בעצבים. וכשעבר לי הרמתי את הראש וכמו שאני על האדמה שלחתי יד לקחת את הפתק. היה עליו סימן של נעל התעמלות. פתחתי אותו. ונתתי לכל הפירורים ליפול בדממה. המילים שהיו כתובות שם נראו לי כמו צעקות שחורות, אילמות. לא הבנתי כלום. ישבתי על הגבעה עד הערב כמעט, מחזיק את הברכיים, מקשיב לקולות מהבתים האחרים. אימא שקוראת בו-או- הביי-תה! וילדה שמשחקת בבובה ומסבירה לה מה היא מלבישה לה. ומוסיקה. כשהשקט של הלילה התחיל להשתלט רציתי שתבוא החללית של החייזר ושתיקח אותי במקומו, אבל גם פחדתי שהם יכעסו עלי. כי אני שמן וחלש ופחדן ולא הצלחתי להגן על החייזר שהלך לאיבוד, למרות שניסיתי. מה אני יודע אם הם יגידו כמו אבא, העיקר שניסית? זה לא תמיד ככה. בסוף חזרתי הבייתה.
 
למעלה