מד"ב ואבולוציה

מיכאל ג

New member
היצירה הידועה ביותר בזאנר היא כמובן

the shadow over lehem erez אבל יש גם את the abulafia horror
 

Y. Welis

New member
אבל אחוזי התמותה ממנו גדלו באופן

בלתי רגיל בעשורים האחרונים, עד שכיום הם מתקרבים לאחוזי התמותה ממחלות לב, שבראש מזה זמן (בעיקר בחברה המערבית). הגידול בהכרח מוסבר מנוכחות חומרים מסרטנים בסביבה (אויר, מים, מזון וחפצים).
 

moran f

New member
וגם

כמו שכבר אמרו מעליה באבחון. שני הדברים מתקיימים ביחד.
 
מד"ב ואבולוציה

אשמח לעזרתכם: במסגרת קורס לתלמידי מחקר שנושאו אבולוציה התבקשתי להכין דיון בנושא אבולוציה ומד"ב. ברגע הראשון מצא חן בעיני הרעיון מאוד (מה גם שמתברר שהפרופ' מכיר את העדפותי הספרותיות היטב
). ברגע השני כבר החלטתי להשתמש בסדרת הרימום של ברין, לדיון בנושא תכליתיות וכיוון באבולוציה. ואז הבנתי שאני לא יכולה לתת לחברי לקורס לקרוא ספרים ארוכים למדי (גאות הכוכב כ- 500 עמ', מלחמות הרימום כ- 650 עמ'). כלומר, לא אם אני רוצה שישאר לי עם מי לשתות קפה בהפסקות. עכשיו אני בחיפוש אחר סיפור שעוסק באבולוציה (אפשר גם בעקיפין), שכתוב היטב (לא רוצה להוציא שם רע לז'אנר בכך שאתן ללא-חובבים להיתקל בסיפור גרוע, ושהיקף קריאתו סביר (ואם ספר - שאפשר להבין את העניין מפרק אחד). מצבי הנוכחי:
את 'המגונן' של לארי ניבן אקרא בסופשבוע. אני מקווה שהוא יתאים.
מצאתי בגליון 16 של המימד את הסיפור הקצרצר 'בשירות האדם' של אסיה ברזניאק - אבל היא משתמשת במונח 'אבולוציה' כמילה נרדפת להתפתחות ("אנחנו מזכירים להם את העבר, לפני השלב האבולוציוני המלאכותי שהפך את גוף האדם לקליפה חסרת תועלת"). אבל זה לא זה. סיפורים בהם במקום לומר ביות / הנדסה גנטית / התפתחות / המצאנו-מין-חדש אומרים אבולוציה לא יעשו את העבודה. אני פונה לקהל שמבין היטב את המנגנונים הביולוגיים ואת העקרונות של התיאוריה. רעיונות? סיפורים מתאימים? נמאס לכם לסייע במטלות אקדמיות בלי לקבל נק"ז על זה? לחזור אל הרימום על אף חסרונותיו? תודה מראש, יעל
 

harpi

New member
בניסוי דוסאדי ../images/Emo58.gif

כל הרעיון ב'הקמת' הכוכב היה ליצור את השוליים, בהם הברירה האבולוציונית בתנאי טבע קיצוניים וקשים במיוחד מותירה רק את המשובחים שבמשובחים - אם כי לדעתי יש שתי בעיות בספר: ראשית, לא לגמרי ברור (לי, לפחות - יכול להיות שהבנתי לא נכון) כיצד מתבצע מנגנון החילוף (שמטרתו לאפשר למחליפים להיות בני אלמוות, במובן מסוים) - כעיקרון, החילוף שמתבצע בסוף, לדעתי פירושו החלפת כל ה-mind של האדם שהוחלף בזה שמחליף אותו; היות שאחד היתרונות הברורים שהובילו את אותו פריט לשרוד היה בעיקר שכלו, היתרון האבולוציוני אובד ברובו. שנית, התנאים הקיצוניים מוציאים יחידים בעלי מוסר מצומצם, אם לומר זאת בצורה עדינה, מה שמעלה שאלה של מוסריות (אם כי בד"כ אבולוציונרים לא חושבים שהיא רלבנטית לדיון ולא משפיעה על התהליך) [וזה בלי קשר לשאר השאלות המוסריות הרבות שמעלה הספר].
 

panters

New member
המוסריות באמת לא רלוונטית

אם אתה מנסה לפתח את "הגזע המושלם מכל בחינה" אז תראה שהחיות ה"חזקות יותר" וה"שולטות יותר" הם טורפים חסרי מוסר שבדכ הורגים גם גורים וולדות צעירים של בעלי חיים. זה מוסרי? מוסר זה סתם הגדרה אנושית. אין בטבע דבר כזה "מוסרי" אז באבולוציה זה חסר משמעות (חוסר מוסר - ראה גם ערך האדם טורף הפרגיות :))
 

harpi

New member
לא לגמרי מדויק.

מבחינת הישרדות של חברה בטווח הארוך - כללי מוסר אכן חשובים, אחרת, מבחינה אבולוציונית טהורה, לא היו מתפתחים. דוגמת רצח ילדים היא דוגמה מובהקת לכך.
 

panters

New member
על איזה רצח ילדים אתה מדבר?

אם אתה מדבר על רצח של בני אדם אז יש רוצחים בקרבנו והגינוי שלו הוא אבולוציה טהורה (רצון לשרוד ולשמור על הגזע) ובנוסף כללי המוסר לא חשובים להשרדות החברה בטווח הארוך. להיפך הם אפילו פוגעים למשל: הידעת שמחלת הסרטן לא הייתה קיימת לפני כ200 שנה. אפשר לומר שהמחלה היא משהו שהחל לפני כ- 50 שנה פחות או יותר. מה שנקרא מחלה מודרנית רוב העוסקים בדבר מאמינים שמחלות שכאלה, התנהגות לא אתית בקרב אנשים (למשל רצח תינוקות - שנחשב לחוסר שפיות) הומוסוקסואליזם הם הדרך של ה"עולם/חברה" לאותת שאין מספיק מקום לאנשים והדבר בעצם עוזר לייצב את כמות האוכלוסיה. אם אתה מדבר על רצח תינוקות של בעלי חיים, איפה אתה נתקל שאין רצח ילדים? להיפך בעלי חיים טורפים מחפשים בד"כ את הוולדות, את החלשים ואת הזקנים שאותם קל לצוד בנוסף יש הרבה בעלי חיים שטורפים את ילדיהם עם הלידה אם אין להם אוכל או מקום בטרטוריה (דגים למשל ולפעמים אוגרים זה דוגמאות נפוצות עבורינו שאנחנו רואים את זה בחיי היומיום).
 

harpi

New member
קודם כל (בפעם האלף!) זה *את*!!!

אני אשה. שנית - אתה בעצמך אמרת שמצד אחד, גינוי רצח הוא אבולוציה טהורה - ומצד שני, רצח ילדים הוא תופעה קיימת (מה שאגב, לא סותר אחד את השני, אבל ניחא). אז אכן, גינוי רצח הוא לדעתי אבולוציה טהורה. העובדה שחיות עושות זאת אינו בהכרח סותר את העובדה שמבחינה אבולוציונית, זה חכם יותר.
 

Boojie

New member
למה שלא תירגעי קצת?

בחרת כינוי שעבור רוב הציבור לא מובהק מגדרית, תחיי עם התוצאות. אין שום סיבה שבעולם שתצפי מכולם לזכור מה המגדר שלך, ואין לך מה לצעוק על אנשים "בפעם האלף", זה לא תפקידם בחיים לזכור את הפרטים האלה, והאמת, זה גם לא כזה נורא אם מישהו מתייחס אלייך בזכר. זכר זה לא עלבון, אבל לצעוק על מי שלא יודע אוטומטית שאת אישה זה לא מנומס. אגב, את כל זה אני אומרת כמי ששורצת באינטרנט כבר שנים עם כינוי שהוא לחלוטין לא מובהק מגדרית, שלעתים קרובות מקבלת פניות בזכר ממי שלא מכיר אותה, ושסיפור שלה התפרסם במגזין בחו"ל תחת המגדר הלא נכון כי עורך המגזין שפרסם אותו לא העלה על דעתו ש-Vered עשוי להיות שם של אישה.
 

מיכאל ג

New member
לפחות מאנשים בפורום הזה

הייתי מצפה שידעו מה המגדר של הרפיה (שאגב כותבים עם Y). אם כי כמו שאמרת אין צורך לצעוק.
 

inbal76

New member
אני קוראת בפורום הזה הרבה זמן

וגם קוראת מד"ב שנים רבות, ואין לי מושג מי זו harpi/הרפיה או מאיזה ספר/סרט/סדרה זה לקוח. מה תעשה לי?
 

billy milligan

New member
נהפוך אותך לאדומה

נגרש אותך מהפורום ל30 שניות. נכריח אותך לעשות מחקר ולספר לכולם מי זו harpi/הרפיה או מאיזה ספר/סרט/סדרה זה לקוח לא חסר....
 

billy milligan

New member
שאלת, עניתי

עכשיו צריך לערב את המנהלת והכל יבוא על מקומו בשלום. או שלא......
 

harpi

New member
../images/Emo12.gif OK, לא חשבתי שזה יגיע כ"כ רחוק!

אני רגועה לחלוטין, וההערה בכותרת היתה בדיוק כך - הערה בכותרת... אם למישהו יש ספק במגדר, מה שאני בד"כ עושה הוא להציץ בכרטיס לשנייה, אבל בכל מקרה, לא היתה לי כוונה לצעוק או לעורר ויכוח על אתיקה ברשת בגלל דבר כזה...
מעבר לכך, בקשר לכינוי המקוון שלי: Harpy או Harpies הן שדוניות, הנחשבות להיות בנותיה של לילית, אם כי על שיוכן לצד האופל (כמו על הפיכתה של לילית למכשפה הרעה) יש מחלוקת (לפחות לדעתי). הכינוי שלי נכתב עם I, ולא עם Y, בכוונה, מכיוון שהוא, בפשטות, פראפראזה על השם העברי שלי. זה הכל
חג פורים שמח לכולם
 

hastings

New member
שאלה

איפה מצאת את השיוך של ההרפיות ל-לילית? למיטב ידיעתי אלה יצורים מיתיים יוניים, שבמקור תוארו כנשים מכונפות יפות, ומאוחר יותר כזקנות מכוערות (ומאוחר יותר שוב כיפות). הן היו נוטלות מתים לטרטארוס ושם מענות אותם, ומי שנלקח על ידיהן לא נראה יותר מעולם (לכן הן מכונות "השודדות"). הארגונאוטים פגשו אותן במסעם, כשהן עינו את הנביא פינאוס. בניו של בוראס (רוח הצפון) הניסו אותן וכתודה פינאוס סייע לארגונאוטים. מעניין אותי היכן ומתי נעשה הקישור שלהם למיתוס של לילית.
 

harpi

New member
יש תמה חוזרת של נשים - שדות/

מפלצות/מכשפות/וכו', בכל סיפורי המיתולוגיה וסיפורי העם למיניהם - ומולן כמובן הנשים הטהורות/חכמות וכו'; חלק מהדואליות הבלתי נגמרת של הקדשה והקדושה, או מכשפת המערב/המזרח, look at it any way you like. אני כבר לא זוכרת איפה ספציפית ראיתי את הקישור בין ההרפיות ללילית, מתנצלת - אבל אכן, יש בהחלט סיכוי שזהו קישור מאוחר יחסית בין שתי התבטאויות שצמחו בנפרד לאותה התמה הנ"ל. באופן דומה, יש גם זיהוי מסוים בין ההרפיות לבין גורגונות, סירנות, ועוד יצורים נשיים/מפלצתיים מיתולוגיים אחרים.
 

מיכאל ג

New member
אישה/ציפור מהמיתולוגיה היוונית

עונשך הוא לקרוא ספר בנושא - יש לא מעט (יש סדרה שלמה של ספרים על מיתולוגייות שונות)
 
למעלה