ל"נוסע סמוי"

ל"נוסע סמוי"

בוקר צח בוקר זך. אני עוד כחמש דקות צריך לזוז להדרכה במחנה ג'ודו, כן כן ב-8 לפנות בוקר, אז סליחה מראש אם אני בורח באמצע. נוסע סמוי ביקש טרמפ להית'רו, ובדיוק בהזדמנויות אלה הנהלת E-Air צריכה לעשות סבב פגישות הנהלה בסיאטל (בואינג, אולי גם בדרך חזרה בטולוז (אירבאס), על מנת לדון במטוסים חדשים. מספיק להתעסק עם הצעצועים מסדרת 737...
את הטיסה ביצעתי באחד משני המטוסים המיוחדים, 737BJ, המיועדים בשגרה לטיסות מנהלים מיוחדות. המטוסים, כמובן, מפוארים מאוד, כך שהאורח המיוחד שלי קיבל טרמפ עם קלאסה.
 

master drums

New member
תשובה

כאשר ממריאים יש 3 סוגים של מהירויות-V1(מהירות התחלתית לפני ניתוק) VR שזה הרוטציה בעצם שבשלב זה מרימים אף ומנתקים ו-V2 זו המהירות הגדולה ביותר שאפשר להיות בה ולהספיק לבלום לפני סוף המסלול במקרה חירום. תיקונים מישהו?!
 
תיקונים ממישהו

V1 - "מהירות החלטה"; אחריה לא תוכל לעצור את ההמראה על המסלול VR - כפי שתיארת V2 - מהירות בטחון, אני לא זוכר את ההגדרה המדוייקת, אבל במהירות זו אתה יכול לטפס לאחר ההמראה ללא חשש להזדקרות. אמנם בדר"כ מטפסים בזווית שנוצרת במהירות V2+15knots עד ב-DH.
 
ואם באמת רוצים לדייק...

בעת מצב POSITIVE RATE OF CLIMB המהירות צריכה להיות V2+15 עד 25 קשר (תלוי באופי הטיפוס הנדרש; יכול להיות שמתבקש טיפוס תלול מהרגיל ואז יושם בMCP ה-V2+15 (אחרת המהירות גדולה יותר והמנועים "יאבקו" על המהירות במקום על ה-VS) ויכול להיות שמתאפשר טיפוס מתון ויציב, שיאפשר מהירות גבוהה וכך התרחקות ממהירות לא בטוחה (שהיא מהירות שמתקרבת ל-V2 שכשמה כן היא: Takeoff safety speed, מהירות המראה בטוחה). במקרה של כשל מנוע לאחר V1 המהירות הנדרשת תהיה V2+20 בדיוק.
 
מעניין

בכל הספרות(בנוגע ל-767 עליו כל התשובות שלי מתבססות) שדנה במספרים המדוייקים שיש בידי מצויין שלאחר הניתוק מרימים את האף עד למצב בו המטוס מפסיק להאיץ ומטפס ב-V2+15kts עד ל-Acceleration Height(מקודם בטעות רשמתי DH וזה היה אמור להיות AH). חלקם גם מספקים Target Attidtude בשביל שהמצב הזה יווצר כפונקציה למשקל המטוס. בחלק כתוב גם שהמטוס צריך להפסיק להאיץ ולטפס במהירות שבין V2+15 לבין V2+25 ואילו רק כאשר יש כשל מנוע לאחר V1 המהירות צריכה להיות V2+20. אך לא מצאתי עדיין מקור שאומר כי עד ה-AH צריך לטפס ב-V2+20, כאשר שני המנועים פעילים, אשמח אם תשתף. הנה מס' דוגמאות לדברי: http://767.org.uk/sops/sop2.html http://www.vatil.org/vatil/training/pilots/docs/757.pdf http://www.smartcockpit.com/b767/2ENG_TAKEOFF.PDF http://www.smartcockpit.com/b737/B737%20takeoff_profile.PDF (של 737 אבל רק בשביל ההמחשה)
 

MrBlack1

New member
תשובה נוספת

רוטציה באנגלית = סיבוב. איך זה קשור להמראה? רוטציה זה השלב בהמראה בו אתה מושך את הסטיק ומייצר עילוי גדול יותר על הכנפיים עד אשר העילוי הכולל שווה למשקל המטוס ואתה מנתק מהמסלול. קוראים לזה רוטציה בגלל שלרוב המטוס מבצע תנועה סיבובית בציר העילרוד (עקב מומנט עילרוד הגורם לאף להתרומם) מבלי לנתק מהמסלול. עקב הסיבוב זווית ההתקפה גדלה, ולכן העילוי גדל, מה שמאפשר למטוס לנתק. תאורטית אתה יכול להמריא מבלי למשוך את הסטיק, אבל זה ידרוש מהירות מאוד גבוהה ולכן זה בלתי אפשרי (צריך מסלול ארוך מאוד, הצמיגים לא יעמדו בחום עקב החיכוך, יהיה עומס אדיר על כן הנסע וחס וחלילה אם יקרה לך משהו על המסול במהירות כזאת). אם לא ברור לך התיאור, כנס לסימולטור ותמריא, שים מבט חיצוני תוך כדי ותראה איך המטוס מרים אף בעודו על הקרקע - מבצע סיבוב (רוטציה) סביב כן הנסע האחורי.
 
למעלה