לשרוד בשוק הדובי

Tazz

Active member
הדברים שאתה כותב מעניינים, יש כמה הערות. מה שמשפיע לדעתי על מחירי הנכסים הוא הריבית לטווח ארוך, שהיא תשואת האג"ח. אני מתייחס לריבית הבנק המרכזי כמשתנה שמשפיע על עלויות האשראי, ואינני מניח שמשכנתה ל 30 שנה ניתנת בריבית בנק ישראל. ציפיות האינפלציה ניתנות לחילוץ מהפער בין תשואת אג"ח מדינה צמודות ושאינן צמודות לאותה תקופה. כרגע בישראל הציפיות הארוכות עומדות על כ 2.56% אינפלציה שנתית. בצמודות יש מרכיב אופציה על האינפלציה כך שאני מניח שבפועל הציפיות קצת יותר נמוכות. ריבית ריאלית צריכה להיות מחושבת בקשר לתקופת ההלוואה או ההשקעה. ברור שזהב או כסף יכולים לרדת, כמו כל דבר אחר. פשוט ציינתי שהם שימשו היסטורית כהשקעות בתקופת מצוקה. בדקתי וראיתי שמשנת 1971 כשנותק בסיס הזהב של הדולר הזהב עלה מ 35$ לאונקיה לכ 1800$, לא רחוק מתשואת SP500. הדולר עצמו איבד את רוב כוח הקניה שלו. מה שאתה מכנה ארביטראז' הוא למעשה ערך יחסי כולל סיכון, משהו דוגמת מדד שארפ. הגישה הזאת מקובלת עלי אבל לא קוראים לזה ארביטראז' אם רוצים להיות מובנים. כללית אנחנו מסכימים כמעט בכול.

אין לי משהו חזק להגיד לגבי תקופת החישוב או הזהב. אכן אין פה משהו שאנחנו לא מסכימים לגביו באופן מובהק.

בפועל מה שאני קורא ארביטראז' זה לכל סטיה מעקרון השוק היעיל. כל הפרש מחירים שלא ניתן להסביר באחד משלושת הפרמטרים שציינתי.
כל "ארביטראז'" כזה ניתן תאורטית לנצל לצורך בניית אסטרטגיית השקעה שתביא לתשואה עודפת על השוק. מקבל את התיקון שההגדרה המילונית מצומצמת למקרה פרטני שכזה ולא מרחיבה לכלל המקרים.

מדד שארפ אכן מאוד דומה בקונספט למה שציינתי, אבל בפועל הוא נבנה על בסיס היסטוריית ביצועים אחורה. אני לא בטוח שניתן לבודד ממנו אמת אבסולוטית על ביצועים קדימה. או יותר נכון אני בטוח שלא, כמעט כמו לנחש מה יהיו תוצאות הלוטו לפי המספרים שיצאו בהגרלות הקודמות. על פי מחקרים.
 

בורסה 2008

Well-known member
השוק המשיך לזחול מטה גם היום, אבל הרוגע ששחקני התנודתיות משדרים ממשיך גם הוא.
ביומיים האחרונים מהלכים של בין 4.5% ל-5% למטה במדדים המובילים, אך עליה של 13% בלבד ב-VIX, ושוב- אנחנו לא בערכי VIX גבוהים במיוחד ביחס לירידות.
באחוז ירידות דומה בנאסדק בקורונה הגענו ל-VIX מעל 80!

למי שלא יודע, מדד ה-VIX מחושב מסטיות תקן על צמדי אופציות על ה-S&P לתקופה של חודש. מה זה בעצם אומר? שהוא מייצג סוג של ציפיה לתנודתיות לחודש הקרוב, ובשל כך הוא נקרא "מדד הפחד".
אם אני מנסה לפרש את ההתנהגות שחקני האופציות, אז זה לא שהם שוללים המשך של ירידות ואפילו ירידות חדות, אבל משום מה הם לא רואים בירידות האלה מפולת של ממש עם כל המשתמע מכך, אלא יותר התאמת מחירים לסביבה החדשה שבה הריביות גבוהות יותר ואין תמיכת פד בשווקים. שוב- זו פרשנות שלי ויכול להיות שזה קשקוש מוחלט. כך אני רואה את הדברים. אין איזה פחד כרגע מאסון כלכלי, אלא יותר הבנה שהסביבה השתנתה, אולי אפילו הולכים למיתון וצריך להתאים מחירים.
כמובן שזה יכול להשתנות דיי מהר עם משהו ירמוז שזה יכול להתגלגל למשבר גדול יותר.
 

contangoking

New member
כשכולם מגודרים כלפי מטה בS&P, ו-VIX כבר עכשיו גבוה, אין סיבה שVIX יטוס למעלה. על מנת שזה יקרה, צריך גורם חדש ופתאומי לירידות. יכול להיות שיהיה כזה, אם מכיוון רוסיה או מכיוון קריסה של שחקן גדול או משבר נזילות. ככל שהשוק יורד באופן מינורי מיום ליום, ומתקרב לנקודת האיזון/תמחור החדשה שלו, הסיכוי לקריסה מטה בשוק דווקא יורד, ולכן הסיכוי להתפרצות מעלה של VIX יורד.
 

בורסה 2008

Well-known member
להסביר בדיעבד את התנהגות ה-VIX זה קל.
בתכלס, הוא מעולם לא התנהג כל כך רגוע בירידות כל כך משמעותיות. אני לא זוכר גם מקרה בו החוזים על ה-VIX התנהגו בצורה כזאת בירידות(חוזים צמודים ל-VIX, אין בקוורדיישן בכלל). אתמול השוק לא ירד באופן מינורי(נאסדק כמעט חמישייה), וה-VIX, שבניגוד למה שאתה טוען הוא לא גבוה כלל וכלל(היה הרבה יותר גבוה בכמה מהתיקונים הקטנים בהרבה שהיו מאז משבר הקורונה), עשה טובה שהוא עולה ויום אחרי ישר יורד 5% למרות שהשוק המשיך לרדת. זאת התנהגות חריגה של ה-VIX והוא מתנהג ככה בעקביות במשבר הזה.

לגבי הסבירות לקריסה, אני לא בטוח שאתה צודק. לפעמים עצם הירידות החדות בשוק יכולות להתחיל כדור שלג שיביא למפולת גם מסיבות כלכליות וגם מסיבות פסיכולוגיות.
 

contangoking

New member
תהליך העלאת הריבית של הפד התחיל בVIX גבוה באופן יחסי (יחסי - לעומת החציוני שהוא בערך 19), ובנוסף לא היה פתאומי. משתי הסיבות האלו, הגידורים הקיימים בשוק כלפי מטה מונעים את הזינוק ב-VIX. VIX של 30 חוזה תנודתיות של כמעט -2% ליום במשך חודש. מכיוון שהשוק ברובו המוחלט צופה ירידות כרגע, אבל לא מתחת ל-3000/3200 (תראה איפה החוזים הכתובים), VIX של 30 הוא גבוה מספיק (יותר מ-90% מימי המסחר הם עם VIX נמוך מ-30, כולל משבר 2008-2009 ומשבר הקורונה). לגבי העדר מקרה קודם שבו החוזים על הVIX התנהגו באופן דומה - זה נובע מכך שהירידות הפעם נובעות מסיבות צפויות וידועות מראש ולא מסיבה שמפתיעה את השוק. ברור שגם במצב הנוכחי יכולה להיות הפתעה שהשוק לא צופה, שתביא לירידה חדה ופתאומית במדד
 

בורסה 2008

Well-known member
מצטער, אני לא קונה את ההסברים האלה בדיעבד כאילו זה מובן ונורמלי.

מאז משבר הקורונה הויקס נע ברצועה כמעט קבוע בין 30+ לבערך 17-18. מאז היו כמה וכמה תיקונים קטנים שביום או יומיים הטיסו את הויקס לרמות של 35 ואפילו 40+ אם אני זוכר נכון(סלח לי, מאוחר ואין לי כח לוודא. כולם היו מאותן נקודות מוצא כמו הפעם והיו תיקונים קטנים בהרבה מהתיקון הזה. אתמול היינו ביום של 5% למטה בנאסדק. זו כבר לא ירידה מינורית ואפילו זה לא הצליח לעורר מיני פאניקה.
ולא, ויקס של 30 הוא לא גבוה מספיק לירידות כל כך חדות במדדים, ואשמח שתתן לי דוגמא כזאת מהעבר אם אני אתה חושב אחרת. גם הסטטיסטיקה שאתה מביא מוטה ביותר כי ירידות נוטות להיות חדות וקצרות בהרבה מתקופות של עליות. זה לא אומר דבר.

לתת על זה הסברים בדיעבד זה החלק הקל. להסיק מזה משהו לגבי העתיד זה יותר מעניין.
יכול לשתף אותנו במשהו כזה?
 

contangoking

New member
משום מה אתה ממשיך לקשור את הירידה החד יומית בנאסדק לגובה הvix, למרות שאתה יודע שהרלוונטי הוא ה-S&P שירד פחות.
רק לשם ההשואה, 4.8.11 s&p ירד 4.8%, ו-vix ב-31.6; ב-20.6.13, s&p ירד 2.5 וvix - נסגר 20.5; ב-21.8.15 s&p ירד 3.2 ו-vix נסגר 28; ב-1.9.15 s&p ירד 3 וvix נסגר 31.4; ב-28.9.15 s&p ירד 2.6 וvix נסגר 27.6; ב-24.6.16 s&p ירד 3.6 וvix נסגר 25.76; ב10.10.18 ירד s&p ב-3.3 וvix נסגר מתחת ל-23. עוד 3% ירידה ב-24.10.18 וVix נסגר 25.23. ב-4.12.2018 ירידה של 3.2 ו-vix נסגר 20.7.

מה שאני מנסה להסביר זה שהדינמיקה של כל ירידה ב-s&P היא שונה, ועיקר ההשפעה שלה נובע מכמה הירידה היתה צפויה. אם אתה מחפש רמז לעתיד, אתה יכול לצפות הגעה ל-40 ב-VIX אחרי ירידה של לפחות 3.5 אחוז ביום, יומיים ברציפות, וגם אז, צריך להסתכל על נקודת המוצא של הVIX.
 

בורסה 2008

Well-known member
בסדר, עזוב את הנאסדק, למרות שהוא גם משפיע. אבל נתייחס רק ל-S&P.

מה שהבאת זה לא מה שביקשתי. לא ביקשתי ימים אקראיים בלי שום הקשר. ביקשתי ירידות משמעותיות לאורך זמן.
הכי קרוב לזה היה 2018, אך הירידות שם היו איטיות יותר מהיום וה-VIX גם היה גבוה יותר, אך מעבר לכך, משטר התנודתיות השתנה לאחר משבר הקורונה.
כל פיפס של ירידות הביאו את ה-VIX לסביבות ה-35+ ואפילו 40+ במקרים חריגים. אני מדבר אפילו על תיקונים קטנטנים של 5% בערך שהביאו את ה-VIX לערכים גבוהים בהרבה ממה שהיו היום. אז ש-20% ירידה יביאו את ה-VIX למתחת ל-30 בסביבת פוסט קורונה? שאף גאון לא יגיד לי שהוא ראה את זה בא.

גם הצפי שלך ל-VIX לא מחזיק במבחן המציאות. לפני שבועיים היה רצף של 3.5% ירידה, ואז עוד 0.5% ואז עוד 3.2% וזה אפילו לא הביא את ה-VIX ל-35.
כל נסיון לחזות את התנהגות ה-VIX מהסתכלות פשטנית שכזאת נדון לכשלון והוא הימור בלבד ובטח לא מסקנה מועילה.

מסקנה שלי למשל מהתנהגות ה-VIX ונגזרותיו(וכתבתי אותה קרוב לתחילת הירידות כבר) היא שהשוק לא בפאניקה מוחלטת ולכן הירידות אמנם חדות, אך עדיין סלקטיביות וללא מפולת חסרת אבחנה בין נכסים ובין המניות, ולכן יש סקטורים שנשארים חזקים גם בארץ וגם בחו"ל ולכן אני מרגיש בנח עם האחזקות שלי בשוק יורד שכזה(בניגוד למפולת).
כמובן שזה יכול להשתנות וגם כתבתי מה לדעתי יכול לשנות זאת.
עוד מסקנה שלי שכתבתי היא שרמת החוזים מול ה-VIX ומבנה החוזים הייחודי כל כך לרמות האלה(שוב, זה מבנה סופר נדיר, בטח כשהוא מגיע לתוך הירידות ולא לאחריהן ולא תשכנע אותי שצפית את זה מגיע) מגלמות הזדמות לטווח ארוך, אך גם ציינתי שהתחום הזה סופר מסוכן ומסובך ועדיף לא להיכנס אליו ללא ידע נרחב מאד, כי גם כשיש הזדמנויות, צריך לדעת איך בדיוק לנצל אותן.

שבת שלום
 

Tazz

Active member
1653028179719.png

אין לכסף לאן ללכת. בנתיים.

בד"כ אתה נכנס למשבר עם ריבית גבוהה, וכמות מצומצמת יחסית של כסף נזיל. הריבית יורדת תוך כדי ומזרימים יתרות מוניטריות על מנת לתמוך בכניסת השקעות חדשות על חשבון החסכון. אבל זה בד"כ משהו שקורה שכבר מאוחר מידי.
למשבר הזה אתה נכנס עם כמות עצומה של כסף בשוק. לבנקים יש כמות עצומה של מזומן שאין להם מה לעשות איתו וכרגע אין עדיין משבר נזילות מובהק בשוק.

לגבי הפסיכולוגיה של ה"משבר" הזה - מבחינת המשקיעים, הירידות נגרמות בעיקרן על ידי מהלך צפוי והדרגתי של הפד. לא הזיזו למשקיעים את הגבינה בצורה מפתיעה.
כמו בדוגמא של משבר הנפט של שנות השבעים, שלקח לשוק שנתיים למצוא תחתית, גם במקרה הזה, אם לא יהיה שינוי מגמה אתה יכול לצעוד לכיוון של תקופה ארוכה של יציאת האוויר מהבלון ו"התאמת מחירים". אפשר להתנחם בזה שאולי תהיה פה נחיתה רכה וגם אפשרות להפתעות לטובה במקרה שהמצב הגיאופוליטי ישתפר וישתחררו צווארי הבקבוק בשרשרת האספקה (ובעקבותיהם גם לחצי האינפלציה והיכולת של הפד לתמוך בכלכלה).
 

אלפא220

New member
אני באופן אישי מתחילת ינואר אספתי שורט ממונף על נסדאק, היה ברור שזה שוק דובי, השורט עלה עד עכשיו ב-60%
מה שמדברים עכשיו זה תיקון שהולך להגיע,
צריכים לזכור, שאנחנו בשנה אחרת, לא כמו שחושבים מנתחים אנליסטים וכו', זוהי שנה אינפלציונית וריבית עולה גם כאן ובעיקר בארה"ב
ושני הנתונים האלה אינם חיוביים לשוק מניות שהתנפח מעל ומעבר בשנים האחרונות
ועכשיו מקבל את המימדים המתאימים לו,
יגיע תיקון יפה, אבל זה רק תיקון, וימים יגידו אם אחרי התיקון למעלה שנמצא מעבר לפינה, השוק הדובי חוזר....
 

בורסה 2008

Well-known member
איך אני אוהב שמופיע פתאום ניק חדש ומספר בדיעבד שהוא הרוויח 60%. כמה קל ונוח :).

אגב, עשית 60% בממונף(אני מתאר לי שפי 3) על נאסדק שירד כמעט 30%. לי זה נשמע לא יעיל בכלל והיה עדיף לך אפילו לקחת הלוואה עם ריביות שוק אפור כדי לקנות שורט לא ממונף בפי 3 כסף, אבל בדיעבד כולנו חכמים, לא?
 

משקיע88

Well-known member
בעיתונים נפוצה האמירה על כסף שיוצא משוק המניות ועובר לנדלן או לאג"ח. בעיני אין הרבה משמעות לאמירה הזאת. איך בדיוק הכסף יכול לצאת משוק המניות? אם יוסי מוכר מניה בה הוא מחזיק, אז אבי קנה ממנו אותה באותו יום ובאותו מחיר, אחרת אין עסקה. בסה"כ יוסי מכר ואבי קנה ואפס שקלים עזבו את שוק המניות. לכן סיפור המעבר בין שווקים הוא סתם קשקוש. נכון ששווי השוק של מכשירים פיננסיים יכול לעלות או לרדת בלי קשר למסחר. שווי זה מאותת על מחירי שיווי משקל זמני.
אם יותר משקיעים רוצים למכור במחיר הנוכחי מאשר הקונים מוכנים לקנות, המחיר ירד, אבל כסף לא יכנס ולא יצא מהשוק. זה גם לא משנה דרך איזה מכשיר העסקה מבוצעת, אם יש פדיונות בקרנות נאמנות הן חייבות למכור ומישהו אחר קונה את מה שהן מוכרות.
לגבי שערי הריבית, כדאי להתייחס לרמת החוב עליו משולמת הריבית. למעשה החוב הפדרלי והפרטי הם ענקיים, 46 טריליון $ במצטבר ולכן "נורמליזציה" של ריבית הפד ל 4% למשל משמעותה הגדלת תשלומים בכ 1.5 טריליון לשנה רק על חשבון תוספת הריבית. נראה לי שזה מרשם בדוק למיתון עמוק. לכן אני מפקפק ביכולתו של הפד לבצע העלאת ריבית כזאת, וסביר שיחזור בו בתירוצים שונים. מה הפתרון למצב בשווקים? לא ידוע, אבל לאורך זמן הטכנולוגיה נוטה לשפר את רמת החיים ולהפחית מחירים, ומדינות מבצעות שמיטת חובות בדרכים יצירתיות.
 

בורסה 2008

Well-known member
מישהו שם לב ש-R13 כתב היום בפורום וכמובן ציין שהוא בשורט ממונף נאסדק?!
יש לנו פה אלגוריתם שהוא מכונה של כסף!
 

בורסה 2008

Well-known member
אני זוכר שדיברנו כאן פעם על שלומי ארדן.
אני עוקב אחריו בטלגרם בקבוצה שבה הוא רק כותב(אין אפשרות להגיב), ואני חייב לומר שמבחינתי הוא מאבד אמינות מרבעון לרבעון.
לא יכול להיות שהתגובה שלו על כל דוח של כל חברה שהוא עוקב אחריה היא תמיד אותו דבר ונעה בין חיובית לחיובית מאד.
כמעט ואין התייחסות לאלמנטים שליליים ואם מבחינת ניתוח כלכלי אני עדיין חושב שהוא ברמה גבוהה מאד, מבחינת התנהגות בשוק וניתוח רגשי אני חושב שהוא לוקה כאן מאד בהתאהבות בפוזיציות שלו, ולאט לאט לצערי אני פחות ופחות מתייחס לניתוחים שלו על דוחות שיוצאים.
 

משקיע88

Well-known member
אני מסכים. לדעתי שלומי ארדן עושה עבודה טובה בזה שהוא בוחן חברות קטנות שבדרך כלל אינן מעניינות משקיעים מוסדיים. לדעתי אין באמת הרבה טעם בניסיון להשקיע בפורטפוליו שמורכב מחברות מומלצות שלו, אלא לשים לב כשמתרחש אירוע חיובי שעשוי לעניין גם משקיעים גדולים. אולי מוותרים כך על חלק מפוטנציאל הרווח, אבל נמנעים משחיטות כמעט מוחלטות שמאפיינות חברות שלא ממש הצליחו. כללית, הגישה שלו לניתוח השקעות ערך נראית לי מעניינת.
 

בורסה 2008

Well-known member
התגעגעתם לירידות?

המדדים בארה"ב חוזרים לתחתיות שלהם, ושבוע הבא בטח ינסו לשבור ולצאת לגל יורד נוסף.
הימור לא מבוסס שלי- ישברו וייצאו לעוד גל כתמחור מחדש לאחר עוד נתון איפלציוני לא מעודד.
גם המעוף יבדוק את איזור התחתית לדעתי ביום ראשון, ולאחר שמפגין הרבה יותר חולשה לאחרונה, הוא יילך עם השוק האמריקאי לדעתי.

עדיין, התחושה שלי היא שהירידות מאד מחושבות ואנחנו עוד רחוקים מפאניקה.
כל פעם מורידים עוד כמה מדרגות בצורה מתונה(יחסית לירידות בסדר גודל כזה) וכתמחור מחדש לנתונים הרעים שיוצאים ושמהם גוזרים את מדיניות הפד.
ה-VIX לדעתי מספר פה יפה את התחושה שלי. היום הוא עולה ב-6% בלבד, וזה לא שהוא נמצא בערכים סופר גבוהים. ה-VIX בשבועיים האחרונים ירד בכמעט 5% בזמן שה-S&P ירד ביותר מ-6%. פשוט התעלמות מוחלטת ותחושה שהשוק "בסדר" עם הירידות האלה.
כמה דברים שאופי הירידות האלה יוצרים:
1. אין פאניקה ולכן גם אין יותר מדי OVERSHOOTING. נראה שהירידות מורכבות בעיקרן מתמחורי נכסים מחדש ופחות מזריקת סחורה חסרת הבחנה.
2. סעיף 1 מביא לכך שלמרות הירידות המשמעותיות במדדים, ירידות שכבר לא רחוקות מהירידות בקורונה, אני לא מוצא כל כך הזדמנויות פז כמו שהיו במשבר הקורונה, וזה קצת מבאס, כי בשביל זה שומרים מזומן בצד לתקופת ירידות.
3. בגלל סעיף 1+2, אני מתקשה לראות התאוששות פלאית סטייל משבר הקורונה. זה נראה כמו משבר שיהיה ארוך ומייגע יותר, וגם ההתאוששות תהיה בהתאם. מצד שני, יכול להיות שהפעם ההתאוששות תהיה בריאה יותר ובנויה יותר על הכלכלה האמיתית ופחות על הזרמת אין סוף כסף מהממשלות.

בהצלחה לכולם ושבת שלום
 

jsphs

Well-known member
התגעגעתם לירידות?

המדדים בארה"ב חוזרים לתחתיות שלהם, ושבוע הבא בטח ינסו לשבור ולצאת לגל יורד נוסף.
הימור לא מבוסס שלי- ישברו וייצאו לעוד גל כתמחור מחדש לאחר עוד נתון איפלציוני לא מעודד.
גם המעוף יבדוק את איזור התחתית לדעתי ביום ראשון, ולאחר שמפגין הרבה יותר חולשה לאחרונה, הוא יילך עם השוק האמריקאי לדעתי.

עדיין, התחושה שלי היא שהירידות מאד מחושבות ואנחנו עוד רחוקים מפאניקה.
כל פעם מורידים עוד כמה מדרגות בצורה מתונה(יחסית לירידות בסדר גודל כזה) וכתמחור מחדש לנתונים הרעים שיוצאים ושמהם גוזרים את מדיניות הפד.
ה-VIX לדעתי מספר פה יפה את התחושה שלי. היום הוא עולה ב-6% בלבד, וזה לא שהוא נמצא בערכים סופר גבוהים. ה-VIX בשבועיים האחרונים ירד בכמעט 5% בזמן שה-S&P ירד ביותר מ-6%. פשוט התעלמות מוחלטת ותחושה שהשוק "בסדר" עם הירידות האלה.
כמה דברים שאופי הירידות האלה יוצרים:
1. אין פאניקה ולכן גם אין יותר מדי OVERSHOOTING. נראה שהירידות מורכבות בעיקרן מתמחורי נכסים מחדש ופחות מזריקת סחורה חסרת הבחנה.
2. סעיף 1 מביא לכך שלמרות הירידות המשמעותיות במדדים, ירידות שכבר לא רחוקות מהירידות בקורונה, אני לא מוצא כל כך הזדמנויות פז כמו שהיו במשבר הקורונה, וזה קצת מבאס, כי בשביל זה שומרים מזומן בצד לתקופת ירידות.
3. בגלל סעיף 1+2, אני מתקשה לראות התאוששות פלאית סטייל משבר הקורונה. זה נראה כמו משבר שיהיה ארוך ומייגע יותר, וגם ההתאוששות תהיה בהתאם. מצד שני, יכול להיות שהפעם ההתאוששות תהיה בריאה יותר ובנויה יותר על הכלכלה האמיתית ופחות על הזרמת אין סוף כסף מהממשלות.

בהצלחה לכולם ושבת שלום
בורסה,

לדעתי, מה שחסר בניתוח שלך הוא ההשפעה של הדו"חות הכספיים על מחירי המניות.

המכפילים עדין בשמיים - כדי שזה "יחזיק מים" צריך חברה שצומחת על מנת להצדיק מכפיל לא הגיוני - כשתראה בחודש הבא את החברות האמריקאיות הגדולות מדווחות על ירידה בהכנסות גם בשל התחזקות הדולר בעולם וגם כי הצרכן קונה פחות - אתה תהיה חייב לבצע התאמה במחיר השוק.

האינפלציה עדין גבוהה - מה שאומר שהפד ימשיך עם העלאות הריבית - פעולת לוואי של ריבית פד גבוה היא ריבית גבוהה על משכנתאות בארה"ב שכבר עוברת את ה- 6% - 5.5 לטווחים ארוכים. העליה בריבית שהיא רק בתחילתה עצרה את העליה במחירי הבתים הארה"ב (אינפלציה שנתית של כ- 16% במחירי הדירות בארה"ב).

להערכתי, כל הבעיות שאנחנו רואים בעולם רואים גם בישראל - בישראל מזה כ- 13 שנים משתוללת בועת נדלן ענקית שתדלקה אותה הריבית האפסית - המחיר כבר הרחק מיכולת הקניה של קוני דירה ראשונה ולא רק במרכז הארץ.

לדעתי, הנגיד חייב לאחר בעליית הריבית לאחר ארה"ב בשל חשיבות שוק העבודה בעבור חברות רב לאומיות על גביית המיסים בישראל. אם הפד מעלה ריבית ב- 0.5% הנגיד שלנו יכול לעלות ב- 0.25% או 0.1%. הפעולה תגרום לזחילה של שער החליפין אבל במצב של 3.4 ש"ח ל- $ יש בקלות מקום ל- 10% זחילה איטית - לא יקרה שום דבר אם הפרשי הריביות לטובת ארה"ב יביאו את שאר החליפין ל- 3.8 ש"ח ל-$. תוך כדי המשבר מנב"ל מיקרוסופט ישראל, אינטל ישראל או גוגל ישראל יכול להציג כי הסניף שלו הוזל בכ- 10% בשנה האחרונה ואין צורך לפטר עובדים. תקבולי המשכורות השקליות ימשיכו להעשיר את קופת המדינה שעוד תזדקק לכסף.

בחודשים האחרונים ניכר זחילה כלפי מטה של אג"ח לדוגמא:

1654934996965.png

אג"ח ממשלת ירד בלמעלה מ- 20% בחצי השנה האחרונה משער 100אג+ לאזור ה- 80אג. במוצר שלכאורה הכי פחות מסוכן יש הפסד הון של כ- 20% בחצי שנה. אג"ח קונצרני של חברות חזקות עם מח"מ ארוך וקופון קטן יחסית כבר זוחל אל קדומת 80אג.

כשניתן לקבל 5% תשואה באג"ח ארוך של חברת בטוח השקעה במניות חייבת לתת מכפיל נמוך שיצדיק את ההשקעה.

להערכתי לפד אין הרבה ברירה אלא להמשיך להוריד את השווקים, להוריד את מחירי הבתים.

השפעת פער בריביות בין הפד למטבע מסחר עולמי מוביל כבר גרם לעליה של כמעט 30% בחצי שנה ע"ע היין היפני:

1654935491516.png
 
נערך לאחרונה ב:

ursh

Member
בורסה,

לדעתי, מה שחסר בניתוח שלך הוא ההשפעה של הדו"חות הכספיים על מחירי המניות.

המכפילים עדין בשמיים - כדי שזה "יחזיק מים" צריך חברה שצומחת על מנת להצדיק מכפיל לא הגיוני - כשתראה בחודש הבא את החברות האמריקאיות הגדולות מדווחות על ירידה בהכנסות גם בשל התחזקות הדולר בעולם וגם כי הצרכן קונה פחות - אתה תהיה חייב לבצע התאמה במחיר השוק.

האינפלציה עדין גבוהה - מה שאומר שהפד ימשיך עם העלאות הריבית - פעולת לוואי של ריבית פד גבוה היא ריבית גבוהה על משכנתאות בארה"ב שכבר עוברת את ה- 6% - 5.5 לטווחים ארוכים. העליה בריבית שהיא רק בתחילתה עצרה את העליה במחירי הבתים הארה"ב (אינפלציה שנתית של כ- 16% במחירי הדירות בארה"ב).

להערכתי, כל הבעיות שאנחנו רואים בעולם רואים גם בישראל - בישראל מזה כ- 13 שנים משתוללת בועת נדלן ענקית שתדלקה אותה הריבית האפסית - המחיר כבר הרחק מיכולת הקניה של קוני דירה ראשונה ולא רק במרכז הארץ.

לדעתי, הנגיד חייב לאחר בעליית הריבית לאחר ארה"ב בשל חשיבות שוק העבודה בעבור חברות רב לאומיות על גביית המיסים בישראל. אם הפד מעלה ריבית ב- 0.5% הנגיד שלנו יכול לעלות ב- 0.25% או 0.1%. הפעולה תגרום לזחילה של שער החליפין אבל במצב של 3.4 ש"ח ל- $ יש בקלות מקום ל- 10% זחילה איטית - לא יקרה שום דבר אם הפרשי הריביות לטובת ארה"ב יביאו את שאר החליפין ל- 3.8 ש"ח ל-$. תוך כדי המשבר מנב"ל מיקרוסופט ישראל, אינטל ישראל או גוגל ישראל יכול להציג כי הסניף שלו הוזל בכ- 10% בשנה האחרונה ואין צורך לפטר עובדים. תקבולי המשכורות השקליות ימשיכו להעשיר את קופת המדינה שעוד תזדקק לכסף.

בחודשים האחרונים ניכר זחילה כלפי מטה של אג"ח לדוגמא:

צפה בקובץ המצורף 49549

אג"ח ממשלת ירד בלמעלה מ- 20% בחצי השנה האחרונה משער 100אג+ לאזור ה- 80אג. במוצר שלכאורה הכי פחות מסוכן יש הפסד הון של כ- 20% בחצי שנה. אג"ח קונצרני של חברות חזקות עם מח"מ ארוך וקופון קטן יחסית כבר זוחל אל קדומת 80אג.

כשניתן לקבל 5% תשואה באג"ח ארוך של חברת בטוח השקעה במניות חייבת לתת מכפיל נמוך שיצדיק את ההשקעה.

להערכתי לפד אין הרבה ברירה אלא להמשיך להוריד את השווקים, להוריד את מחירי הבתים.

השפעת פער בריביות בין הפד למטבע מסחר עולמי מוביל כבר גרם לעליה של כמעט 30% בחצי שנה ע"ע היין היפני:

צפה בקובץ המצורף 49550
אם כך מטח, הוא יעד השקעה טוב לתקופה הקרובה?
 

jsphs

Well-known member
אם כך מטח, הוא יעד השקעה טוב לתקופה הקרובה?
לדעתי, כן, אם אין לך החזקות מט"חיות בתיק, כדאי לדעתי לגוון.

אגב, אם אתה קונה חלל ט"ז או י"ז עם קופון של 5.95% או 5.5% ונסחרים בין 10-23אג מתחת לפארי אתה גם מקבל הצמדה מטבעית בחינם. למען הסר ספק, השוק משערך את אג"ח חלל כמסוכנות אחרת לא ניתן להסביר 23אג פחות מהפארי.

גם החזקה במניות בארה"ב תתן לך הצמדה מטבעית.
 

בורסה 2008

Well-known member
JSPHS,

הציפיות לפגיעה ברווחיות כבר מגולמות בחלקן, וחלק מהחברות גם נתנו אזהרת רווח והורידו תחזיות.
המכפילים של מי בשמיים? יש שונות בין המניות וכמו שראינו המדדים והמניות השונות יכולות להתנהג שונה אחד מהשני.
אני חוזר ואומר כל הזמן שגם אם יש לי דעה, לתזמן את השוק בצורה אגרסיבית אני אף פעם לא עושה. לא מאמין שיש לי את היכולת הזאת לאורך זמן.

בינתיים, גם תל אביב נמצאת על התחתיות האחרונות. שוב- הימור שלי, הולכים לעוד גל יורד ושבירת התחתיות, אבל אני לא סוחר את זה.
התנהגות הקריפטו בסופ"ש אגב יכולה אולי לרמוז על הסנטימנט לקראת מחר.

אגב נדלן בארץ, כבר שנים אומרים שהמחירים לא ברי השגה ובכל זאת כל הארץ ואשתו מתנפלים על כל דירה. מדד הנדל"ן בת"א חוטף לדעתי הכי קשה בירידה האחרונה. הוא כבר כמעט 30% מהשיא ומתמחר פגיעה כלשהי בענף.
 
למעלה