לשרוד בשוק הדובי

משקיע88

Well-known member
בזמן האחרון אנו מחווים דעה על השוק תחת הכותרת "תיקון בשווקים". תיקון בשוק עולה מוגדר בד"כ בתנודה של עד 10% מהשיא האחרון. דומני שרוב השווקים בחו"ל כבר חצו את הרף הזה, וחלקם כמו הנאסדק נמצאים כבר בטריטוריה של שוק דובי, היינו ירדו יותר מ 20% מהשיא האחרון. הכותרת משפיעה לדעתי באופן לא מודע על התוכן, וכדאי שנתייחס אל השווקים כאל סביבה דובית עם כל המשתמע מכך. נראה שג'רום פאוול עדיין לא הפנים את חוסר היכולת שלו לשמור על אמינות, כשהתנהל בצורה תזזיתית בין הזרמה פרועה באיומי סרק לביצוע צמצום מוניטרי חד. בקרוב מאוד נראה אם השווקים ישפיעו על פעולותיו.
 

משקיע88

Well-known member
המצב גרוע יותר. המשקיעים הקטנים הצטרפו בהדרגה, כשרובם קנו ברבעון השלישי של 2021. רק מעטים קבלו את תשואת 2022 במלואה, אבל רובם הפסידו את ירידות 2022.
 

בורסה 2008

Well-known member
אחלה שינוי אווירה בכותרת של השרשור, למרות שגם המילה "לשרוד" יכולה להשפיע באופן לא מודע על התוכן בהתחשב בעובדה שלא בטוח שכולם ישרדו :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: .

בהחלט בשבוע האחרון אפשר להרגיש שהאווירה מחו"ל הגיעה גם לת"א, אם כי אני חושב שפוטנציאל הירידות פה נמוך מבחו"ל ובפרט מהנאסדק, מה שאומר שאם ת"א תיגרר למפולת, אני חושב שנוכל למצוא אחלה מציאות פה בשוק.
 

משקיע88

Well-known member
האמת חשבתי על "להרוויח בשוק דובי" אבל חששתי שיהיו כאלה שיחשבו שאני שמח לאידם.
 

בורסה 2008

Well-known member
בנימה רצינית, לא דובר על זה כאן מספיק, אבל ניהול סיכונים לדעתי זה המצרך הראשון שחובה להבין בו לפני שמתחילים לשים כספים קטנים או גדולים בשוק. עוד לפני ידע נרחב ופסיכולוגיית השוק שחשובים מאד, ניהול סיכונים הוא מה שאמור להבטיח לך שתישאר במשחק לאורך זמן כדי להנות מההנחה שהשוק עולה לאורך זמן.
מקווה שכולם פה מבינים את הנושא ונוהגים בהתאם.
 

משקיע88

Well-known member
בדיקת נזקים עד כאן: מדד נאסדק ירד כ 27% משיאו, בעוד SP500 הסתפק בכ 16% ירידה. בישראל המדדים העיקריים עדיין בטווח תיקון, אבל חלק מהמדדים נכנסו לשוק דובי כמו מדד הבניה עם ירידה של כ 25% מהשיא ומדדי טכנולוגיה וקלינטק שמגרדים 20%. בינתיים השוק המקומי נראה טוב בהרבה מהאמריקאי וגם התנודתיות שלו נמוכה בהרבה. מבט לעתיד - כל זמן שאין נשמעים דברי חזרה בתשובה מכיוון פאוול לדעתי הסובייקטיבית והמוגבלת השווקים בארה"ב לא יוכלו לחזור למגמה עולה משמעותית. אין מה להתפתות ברכישת חברות שנשחטו בירידות חדות, שכן רובן הן חברות חלום שיראו את שערי השיא שלהן רק בחלום. חלקן אפילו יצליחו להסתבך פיננסית. קראתי שפייבר למשל שיש לה בקופה כ 450 מליון $ הודיעה על תוכנית רכישה של כ 140 מליון $ למניות ואגח להמרה שלה. יש 400 מליון אגחים כאלה שיפדו ב 2025. מי שמאמין שיומרו למניות בשער 217 $ יבושם לו. אין להן ריבית אבל את הקרן צריך לפרוע. אם החברה לא תצליח לרכוש הרבה מהן בדיסקונט ענק היא תיכנס לסיכון הישרדותי. אין כאן שום המלצה למשקיעים.
 

בורסה 2008

Well-known member
ראשית, אני חושב שכל ההגדרה הזאת של "שוק דובי" בירידה מעל 20% זאת חרטא ברטא במיץ עגבניות. 20%, 15% או 30%, אין שום מספר שמעל או מתחת אליו זה משנה משהו. סתם גימיק.

לגבי מציאות- אני לא חושב שצריך לחפש מציאות לפי כמה הנכס ירד. זה לא מדד לכלום. המדד הוא הכדאיות של הנכס מבחינה כלכלית.
אני גם מתקשה לראות את השוק חוזר לעלות, אבל אני יכול לומר שברמות האלה בשוק התנודתיות, אני מתחיל להכניס מנות ואמשיך להכניס עם כל ירידה נוספת.
אני עושה זאת בכלים שונים כך שלא בהכרח אהיה חייב שהשוק יעלה כדי להרוויח, אך לא הייתי ממליץ לאף אחד לחקות אותי מבלי שהוא יודע בדיוק מה הוא עושה ומה הסיכונים הכרוכים בכך.

אני בטוח שמי שיחפש טוב בתחומים שהוא מבין בהם, יוכל כבר עכשיו להתחיל למצוא מקומות להכניס בהם כסף, כמובן בניהול סיכונים נכון ועם הנחה שהירידות כאן להמשיך ואולי אף להתחזק.

בהצלחה
 

משקיע88

Well-known member
אני מסכים כמובן שהגדרות שוק דובי, תיקון או מפולת חסרות ערך מעשי, למרות שחסידים שוטים של שיטות המסחר הטכניות מייחסים להם חשיבות רבה. הבעיה היא שיש הרבה חסידים כאלה שפעילים בשווקים במאות מיליארדי דולרים בין השאר באמצעות אלגוריתמים ממוחשבים. בעיני אפשר לקרוא גם לירידה של 99% בשער מניה "זינוק עתידי" וזה עדיין לא ישפיע על התנהגותה העתידית יותר מקריאה בקפה. אבל שני היצרים האנושיים, פחד ותאוות בצע ימשיכו לככב במסחר בני"ע. כשהאחד מתגבר על רעהו אין משמעות רבה לניתוחי עומק. אבל מי שהפנים עוד לפני פרוץ הקורונה את התפקיד המכריע שמילאה הדפסת הכספים המטורפת של הפד בעידוד תאוות הבצע ויצירת התחושה שהפד לא ייתן לשווקים ליפול, הבין שתהליך זה לא ייגמר בטוב. מי שחושב שקיים שוק מניות בו רוב הזמן רוב המשתתפים מרוויחים חי באשליה. בפועל הרווחים מצטברים אצל מעטים, והרוב מפסידים. זה נכון במשחק פוקר, אבל זה נכון גם במשחקים שאינם סכום אפס כמו שוק המניות. בסופו של דבר השוק הפיננסי הוא מכשיר המשמש להעברת כספם של הרבים אל מתי מעט.
 

בורסה 2008

Well-known member
אני מסכים עם השורה התחתונה שלך, אבל אני חושב שחלק גדול מזה נובע אך ורק מפסיכולוגיה ובכלל לא מידע. משום מה הציבור נוטה להיכנס לפאניקה ולממש דווקא כשיש ירידות חדות, שזה בדיוק הפוך מהפעולה המתבקשת. הייתי רוצה לחשוב שעם הזמן הידע יחלחל והציבור יקבל חינוך טוב יותר לניהול חסכונותיו והשקעותיו, אבל לא הייתי חותם על כך.
 

משקיע88

Well-known member
לדעתי קשה מאוד עד בלתי אפשרי לחנך בן אדם לא לפחד ולהגיב לפחד בדרכים שנראות בלתי רציונליות. אני חושב שזה נובע בעיקר מהאופן שבו בני האדם התפתחו באופן אבולוציוני, כאשר כל מוטציה שהיה בה לסייע להישרדות המשיכה להיות מורשת בגנים, וכאלה שעודדו סיכונים פשוט נעלמו. כך אדם קדמון שלא חשש כלל מחיות טרף היה בעל סיכוי טוב יותר להיטרף מחברו הפחדן שטיפס על העץ הקרוב כששמע מרחוק נהמה. המוח האנושי החל להתפתח לפני מיליוני שנים, והמציאות הכלכלית הנוכחית היא ממש תקופה קצרה יחסית לעידנים שעיצבו את המוח. כך המוח מגיב בצורה דומה על סכנת מוות כמו דריסה על ידי מכונית או פגיעת פצצה, ועל סכנה לאובדן ממון כמו ירידות חדות במניות. התגובה לחשש מהפסד דומה מאוד לתגובה מסכנה גופנית, ועל כן היא רפלקסיבית ואיננה מלווה בחשיבה מעמיקה.
נכון, תאוות בצע היא יצר שונה לחלוטין, ולדעתי חלש בהרבה בהשפעתו מפחד מהפסד. אפשר לחנך אנשים להימנע מתאוות בצע, וזה הישג שהדוקטרינה הקתולית מתגאה בו. קשה בהרבה לחנך אנשים שלא לפחד, אפילו ביחידות מובחרות בצבא...
 

בורסה 2008

Well-known member
הרגש הוא לא הבעיה, הבעיה היא התגובה. גם בצבא לא מלמדים אותך לא לפחד, אבל מלמדים אותך ומאמנים אותך להגיב בצורה טובה. גם בשוק ההון זה ככה. השלב הראשון זה להיות מודע לכל הבעיות הפסיכולוגיות שיש בשוק ההון וידע על סטטיסטיקת השוק לטווח ארוך. אני חושב שיש מגמה של נסיון לחנך קצת יותר אל החוסכים להגיב טוב יותר למפולות. לא יודע עד כמה זה ישפיע אך אני כן חושב שאפשר לשפר את התנהגות האדם הממוצע. ידע ונסיון יעשו את העבודה.
 

משקיע88

Well-known member
כאן אני לא מסכים. אין בהתנהגות האנושית כמעט שום דבר חוץ מפסיכולוגיה. אפילו רגשות בסיסיים, כמו רעב עייפות וכאב מוכתבים ע"י המוח. אם היה אפשר לחנך אנשים להתנהגות שמנוגדת לאופן בו המוח בנוי זה היה ניסוי מעניין. פאניקה בשווקים קיימת גם במקומות שאנשים נתפסים כקרי רוח ובעלי ניסיון, כמו ארה"ב, גרמניה, הולנד ואנגליה. יש מקרים שבהם ההתנהגות תזזיתית יותר בשל חוסר ניסיון, כמו משקיעי רובין הוד, משקיעי הנדלן והבורסה הסינים ועוד. אבל הדפוסים שונים רק בעוצמת התנודות ולא בעצם קיומן. מה שעושים בצבא זה אימון להתנהגות אוטומטית ונטולת מחשבה (אני מדבר מניסיון אישי), למשל מתרגלים פעולה כמו הסתערות על האויב או קפיצה ממטוס לצניחה עד שהיא הופכת כמעט לטבע שני. קשה לי להאמין שניתן להשיג זאת בהשקעות בבורסה או בדיאטה או פעילות גופנית. ברור שיש כאלה שמיישמים כללי התנהגות "נכונים" אבל הם המיעוט.
 

בורסה 2008

Well-known member
אולי אתה צודק. אני חושב שבהשקעה נכונה של זמן, אפשר לנסות ללמוד שיטות להתנהגות נכונה בשוק גם ללא התמקצעות של ממש. אני לא אומר שכל המשקיעים יהפכו לכאלה תוך 5 שנים, אבל שאפשר אולי ליצור מגמה של יותר חינוך ולמידה על התחום.
 

משקיע88

Well-known member
אינני פסימי . היום התנהגות הציבור בישראל הרבה יותר רציונלית ממה שאני זוכר בעבר, וגם הגופים המוסדיים התמקצעו. לא הכול שחור. אני מרגיש שיש היום הפנמה מסוימת של כללי ההשקעה לטווח ארוך בעיקר אם משווים זאת לעבר. הנקודה החשובה ביותר מבחינת המדינה היא להרגיל את הציבור לחסוך באמצעות ניירות ערך וחלה בשנים האחרונות התקדמות משמעותית בתחום, בעיקר בשל שימוש בהטבות מס לחיסכון ארוך טווח.
 

בורסה 2008

Well-known member
מסכים, אין ספק בכלל שאני רואה הרבה יותר מודעות ושיח על חיסכון דרך שוק ההון וגם על היבטי המס. אמנם השיח הוא עדיין ברמה יחסית ירודה, יש עוד דרך ארוכה ואני משער לי שגם עוד ייעשו אין ספור טעויות במיוחד במפולות, אבל הצעדים הם לכיוון הנכון. גם אם הדור הזה עוד יטעה, הדור הבא יתחנך כבר על הנסיון שצבר הדור הזה ויהיה משוכלל יותר.

לגבי הגופים המוסדיים- פה אני לא כל כך יודע. לא רואה איזה מקצוענים גדולים הם, וזה גם דיי מובן, כי הטובים ביותר לא ילכו לעבוד במשכורות של בתי השקעות או בנקים, אלא יסחרו בעצמם או בחברת נוסטרו או קרן גידור. אז מי שנשאר זה הפחות טובים לצערי.
 

משקיע88

Well-known member
אינני מאמין גדול בקרנות גידור. המנהלים שלהן בד"כ צברו מוניטין וקשרים בגופים המוסדיים וזה מאפשר להם לחתוך קופונים בקרנות גידור. לגבי נוסטרו פשוט אינני יודע. מי שטוב שותק ומרוויח ומי שגרוע מפסיד ושותק.
 

בורסה 2008

Well-known member
היתה תקופה שדלק קבוצה החזיקה בברק קפיטל ואז היה אפשר להיחשף קצת למספרים המפלצתיים שהם הרוויחו שם בשנים ההן. אם אני זוכר נכון עשו שם בממוצע איזה 50% תשואה על ההון.
יצא לי גם להכיר מספר סוחרים מברק קפיטל(לדעתי נחשב עד היום לגוף הנוסטרו מספר 1 בארץ). מקצועני על כל אחד בתחומו.
 

משקיע88

Well-known member
בקשי שחקן נוסטרו מצטיין אבל אין לזה קשר ישיר לציבור המשקיעים לטווח ארוך. כמו שאמרתי מי שיודע להרוויח שותק. לא ראיתי פרסום דוחות של פיינל.
 

בורסה 2008

Well-known member
ברור שאין לזה קשר. סתם גלשנו לנושא אחר.

נסכם בנימה אופטימית שהכיוון הוא חיובי.
 
למעלה