לשיחה השבועית, למה השר כהנא פוגע ביהדות עם המהפכות שלו?

marabo

Well-known member
והפעם: מהפיכת הגיור:

הרב יהונתן אייבשיץ שחי לפני כ 350 שנה הלך פעם ברחוב ופגש מולו חשוב נוצרי, החשוב עצר אותו לשיחה ואמר לו: "אומרים שאתם היהודים מאוד חכמים, אבל זו לא חוכמה שהאנשים החשובים כמוך הם חכמים, האנשים הפשוטים אצלכם הם כמו אצלנו". הרב ענה לו "בוא נבדוק את זה". בדיוק הגיעה מולם עגלה עם סוסים נהוגה בידי עגלון יהודי, עצר הרב את העגלון וביקש ממנו שיענה לשאלה שישאל אותו החשוב הנוצרי. לחשוב הנוצרי אמר שהוא יכול לשאול את היהודי העגלון מה שירצה.
פנה הנוצרי ושאל את היהודי: "אם אתן לך 5 מטבעות זהב תמיר את דתך לדת שלנו?"
עניה לו העגלון: "כשאבא שלי נפטר הוא השאיר לי את שני הסוסים הטובים האלה, לפני שנפטר אמר לי שהוא משאיר לי שני סוסים טובים ושאם יבוא משהו ויציע לי להחליף אותם בסוסים שלו ויוסיף לי כסף שלא אסכים, הוא מוסיף לי כסף כי הוא יודע שהסוסים שלו פחות טובים".
"ומה הנמשל?" שאל הנוצרי.
"הנמשל הוא" ענה העגלון היהודי " אני לא מבין בתורה אבל אם אתה מציע לי עוד כסף עבור ההחלפה אני מבין לפי מה שאבא שלי לימד אותי שהסחורה שלך פחות טובה".

בניגוד לנצרות ולאסלם, היהדות באופן עקרוני אינה כופה עצמה על העמים אחרים, מי שיש לו יהלום לא צריך להכריח אחרים לקבל אותו, זה מוזיל את ערך היהלום ואדרבה, מי שרוצה את היהלום צריך להתאמץ בשביל להגיע אליו.
כשרות רצתה להתגייר וללכת עם נעמי נעמי לא ישר אמרה לה בואי, היא הייתה צריכה להתעקש ולהצהיר הרבה את נאמנותה לאלו-הי ישראל עד שנעמי נענתה לה.
השר כהנא שרוצה להפוך את הגיור ל"מאיר פנים" ל"קל ופשוט" מוזיל את ערך היהדות והופך אותה לסחורה זולה עוברת לסוחר.
יתר על כן, אני בטוח שגם אחרי המהפך שהוא רוצה לעשות וכל הרבנים יעמדו מאירי פנים כשמש והירח לקבל את הגויים דוברי עברית שבאו לכאן ושאר בוחרי ליברמן לסוגיהם, לא יהיו תורים גדולים מהם בפתח חדריהם של הרבנים. רק היהדות תעמוד בושה ונכלמת על ההוזלה והפגיעה של השר כהנא בה.
 

evglev1

Well-known member
מנהל
והפעם: מהפיכת הגיור:

הרב יהונתן אייבשיץ שחי לפני כ 350 שנה הלך פעם ברחוב ופגש מולו חשוב נוצרי, החשוב עצר אותו לשיחה ואמר לו: "אומרים שאתם היהודים מאוד חכמים, אבל זו לא חוכמה שהאנשים החשובים כמוך הם חכמים, האנשים הפשוטים אצלכם הם כמו אצלנו". הרב ענה לו "בוא נבדוק את זה". בדיוק הגיעה מולם עגלה עם סוסים נהוגה בידי עגלון יהודי, עצר הרב את העגלון וביקש ממנו שיענה לשאלה שישאל אותו החשוב הנוצרי. לחשוב הנוצרי אמר שהוא יכול לשאול את היהודי העגלון מה שירצה.
פנה הנוצרי ושאל את היהודי: "אם אתן לך 5 מטבעות זהב תמיר את דתך לדת שלנו?"
עניה לו העגלון: "כשאבא שלי נפטר הוא השאיר לי את שני הסוסים הטובים האלה, לפני שנפטר אמר לי שהוא משאיר לי שני סוסים טובים ושאם יבוא משהו ויציע לי להחליף אותם בסוסים שלו ויוסיף לי כסף שלא אסכים, הוא מוסיף לי כסף כי הוא יודע שהסוסים שלו פחות טובים".
"ומה הנמשל?" שאל הנוצרי.
"הנמשל הוא" ענה העגלון היהודי " אני לא מבין בתורה אבל אם אתה מציע לי עוד כסף עבור ההחלפה אני מבין לפי מה שאבא שלי לימד אותי שהסחורה שלך פחות טובה".

בניגוד לנצרות ולאסלם, היהדות באופן עקרוני אינה כופה עצמה על העמים אחרים, מי שיש לו יהלום לא צריך להכריח אחרים לקבל אותו, זה מוזיל את ערך היהלום ואדרבה, מי שרוצה את היהלום צריך להתאמץ בשביל להגיע אליו.
כשרות רצתה להתגייר וללכת עם נעמי נעמי לא ישר אמרה לה בואי, היא הייתה צריכה להתעקש ולהצהיר הרבה את נאמנותה לאלו-הי ישראל עד שנעמי נענתה לה.
השר כהנא שרוצה להפוך את הגיור ל"מאיר פנים" ל"קל ופשוט" מוזיל את ערך היהדות והופך אותה לסחורה זולה עוברת לסוחר.
יתר על כן, אני בטוח שגם אחרי המהפך שהוא רוצה לעשות וכל הרבנים יעמדו מאירי פנים כשמש והירח לקבל את הגויים דוברי עברית שבאו לכאן ושאר בוחרי ליברמן לסוגיהם, לא יהיו תורים גדולים מהם בפתח חדריהם של הרבנים. רק היהדות תעמוד בושה ונכלמת על ההוזלה והפגיעה של השר כהנא בה.
כהנא מציע את הרפורמה בשביל אנשים שמסתובבים בחו"ל עם שם משפחה יהודי אבל לא יהודים על פי ההלכה כי היהדות שלהם או של אביהם היא מצד האב ולמעשה הם נופלים בין הכיסאות שבישראל הם נחשבים בגויים ובכל מקום אחר בעולם הם נחשבים ליהודים. והרבנים האטומים שלך מתייחסים לחצי או רבע יהודים האלה כאל גויים מוחלטים כאילו שהיו פלסטינים שבאו להתגייר כדי לממש את זכות השיבה.

וגם אחותי לפני החתונה ממש בדקו לה בציציות כדי לוודא שהיא יהודיה והיא כמו אבא שלי נגד עליית גויים במסגרת חוק השבות ובזה לחגיגות הרוסיות של הנוביי גוד ויום האישה הבינלאומי, אבל היא אמרה שעם ההשפלות שעברה היא מבינה את החברות שלה שלמרות שהן רשומות כיהודיות הן מעדיפות להתחתן בקפריסין מאז לעבור את ההשפלה של בדיקת היהדות שלהם.

וגם פייגלין ודרעי מאוד חכמים להציע ללוסי אהריש להתגייר כדי להתקבל לעם היהודי כמקובל וכך גם הילד שלה יירשם כיהודי ויהיה לו יותר קל בחיים, אבל לא מספרים כמה השפלות היא תצטרך לעבור כדי להתגייר אם בכלל ייתנו לה שהרי צביקה סיפר שכלתה הייתה כנה ואמרה שביקשה להתגייר כדי להתחתן עם יהודי וישר סילקו אותה, אז לוסי אהריש שעל המקום תהיה חשודה שהגיור נובע מרצונה להתחתן בטקס רשמי עם צחי הלוי, סביר להניח שיהפכו עולמות כדי שלא ייתנו לה אפילו להתחיל את התהליך.

זה גם אגב נכון לא רק לרבנות תנאי המאסר של ניר חפץ הם לא דבר חדש וגם בתקופת איילת שקד הנושא עלה, שמתייחסים לכל חשוד כמו אל פושע, כך זה ייתכן משהו במנטאליות הישראלית שגם מתייחסים לכל חשוד כמו אל אחרון הפושעים וגם הרבנים מתייחסים לכל מי שבא להתגייר כמו אל רמאי שלא מאמין בשום דבר ורק מתגייר משיקולי כדאיות.
 

Permafrost

Well-known member
כהנא מציע את הרפורמה בשביל אנשים שמסתובבים בחו"ל עם שם משפחה יהודי אבל לא יהודים על פי ההלכה כי היהדות שלהם או של אביהם היא מצד האב ולמעשה הם נופלים בין הכיסאות שבישראל הם נחשבים בגויים ובכל מקום אחר בעולם הם נחשבים ליהודים. והרבנים האטומים שלך מתייחסים לחצי או רבע יהודים האלה כאל גויים מוחלטים כאילו שהיו פלסטינים שבאו להתגייר כדי לממש את זכות השיבה.

וגם אחותי לפני החתונה ממש בדקו לה בציציות כדי לוודא שהיא יהודיה והיא כמו אבא שלי נגד עליית גויים במסגרת חוק השבות ובזה לחגיגות הרוסיות של הנוביי גוד ויום האישה הבינלאומי, אבל היא אמרה שעם ההשפלות שעברה היא מבינה את החברות שלה שלמרות שהן רשומות כיהודיות הן מעדיפות להתחתן בקפריסין מאז לעבור את ההשפלה של בדיקת היהדות שלהם.

וגם פייגלין ודרעי מאוד חכמים להציע ללוסי אהריש להתגייר כדי להתקבל לעם היהודי כמקובל וכך גם הילד שלה יירשם כיהודי ויהיה לו יותר קל בחיים, אבל לא מספרים כמה השפלות היא תצטרך לעבור כדי להתגייר אם בכלל ייתנו לה שהרי צביקה סיפר שכלתה הייתה כנה ואמרה שביקשה להתגייר כדי להתחתן עם יהודי וישר סילקו אותה, אז לוסי אהריש שעל המקום תהיה חשודה שהגיור נובע מרצונה להתחתן בטקס רשמי עם צחי הלוי, סביר להניח שיהפכו עולמות כדי שלא ייתנו לה אפילו להתחיל את התהליך.

זה גם אגב נכון לא רק לרבנות תנאי המאסר של ניר חפץ הם לא דבר חדש וגם בתקופת איילת שקד הנושא עלה, שמתייחסים לכל חשוד כמו אל פושע, כך זה ייתכן משהו במנטאליות הישראלית שגם מתייחסים לכל חשוד כמו אל אחרון הפושעים וגם הרבנים מתייחסים לכל מי שבא להתגייר כמו אל רמאי שלא מאמין בשום דבר ורק מתגייר משיקולי כדאיות.
התנגדתי נחרצות לנשואיה של לוסי אהריש לצחי הלוי ויצאתי חוצץ נגדם...כי רציתי שתינשא לי...
 

marabo

Well-known member
אז עמרם בלוי לא היה יהודי?
ר' עמרם בלוי היה כידוע מראשי המפגינים נגד השלטון הציוני במה שנודע לחילולי שבת וכדומה.
פעם אחת הוא התריס כנגד הרבי מבריסק על זה שהוא לא הולך להפגנות על הדברים האלה.
הרבי מבריסק ענה לו שלדעתו דבק בו בר' עמרם בלוי אבק ציונות כי הוא הרבי מבריסק מפחד ללכת להפגנות נגד הציונים מחשש שיהרגו אותו ואילו הוא ר' עמרם לא חושש ונותן בהם אמון שלא יגיעו לזה, סימן שדבק בו אבק ציונות.

בכל מקרה ר' עמרם נשא גיורת שהתגיירה כהלכה.
 

evglev1

Well-known member
מנהל
ר' עמרם בלוי היה כידוע מראשי המפגינים נגד השלטון הציוני במה שנודע לחילולי שבת וכדומה.
פעם אחת הוא התריס כנגד הרבי מבריסק על זה שהוא לא הולך להפגנות על הדברים האלה.
הרבי מבריסק ענה לו שלדעתו דבק בו בר' עמרם בלוי אבק ציונות כי הוא הרבי מבריסק מפחד ללכת להפגנות נגד הציונים מחשש שיהרגו אותו ואילו הוא ר' עמרם לא חושש ונותן בהם אמון שלא יגיעו לזה, סימן שדבק בו אבק ציונות.

בכל מקרה ר' עמרם נשא גיורת שהתגיירה כהלכה.
אז רק כהן לא יכול לשאת גיורית, מישהו משבט לוי, ששם משפחתו אינו כהן יכול או בלוי זה לא משבט לוי?
 

evglev1

Well-known member
מנהל
ברור שתרצה, הרי השמאלנים אינם יהודים
דווקא שמלאני היה מעדיף עוכרת ישראל כמו חנין זועבי בגרסה יפה יותר ולא פטריוטית ערבייה ישראלית כמו לוסי אהריש. שהשמלאנים הקיצוניים רואים בה בוגדת בעמה.
 

שחר 676

Well-known member
התנגדתי נחרצות לנשואיה של לוסי אהריש לצחי הלוי ויצאתי חוצץ נגדם...כי רציתי שתינשא לי...
אני בטוח שתמצא לך נוצריה/מוסלמית לא פחות טובה מלוסי אהריש - אני מייחל לכך.

צחי ולוסי מקסמו רווחים כספיים וקרייריסטים מההטמעות ההדדית שלהם - מסר של שלום אוניברסלי , עולם ללא גבולות דת ושאר שטויות במיץ עגבניות המושתלות תדיר במוחם המנוון של שמאלני ישראל.
 
נערך לאחרונה ב:

marabo

Well-known member
כהנא מציע את הרפורמה בשביל אנשים שמסתובבים בחו"ל עם שם משפחה יהודי אבל לא יהודים על פי ההלכה כי היהדות שלהם או של אביהם היא מצד האב ולמעשה הם נופלים בין הכיסאות שבישראל הם נחשבים בגויים ובכל מקום אחר בעולם הם נחשבים ליהודים. והרבנים האטומים שלך מתייחסים לחצי או רבע יהודים האלה כאל גויים מוחלטים כאילו שהיו פלסטינים שבאו להתגייר כדי לממש את זכות השיבה.

וגם אחותי לפני החתונה ממש בדקו לה בציציות כדי לוודא שהיא יהודיה והיא כמו אבא שלי נגד עליית גויים במסגרת חוק השבות ובזה לחגיגות הרוסיות של הנוביי גוד ויום האישה הבינלאומי, אבל היא אמרה שעם ההשפלות שעברה היא מבינה את החברות שלה שלמרות שהן רשומות כיהודיות הן מעדיפות להתחתן בקפריסין מאז לעבור את ההשפלה של בדיקת היהדות שלהם.

וגם פייגלין ודרעי מאוד חכמים להציע ללוסי אהריש להתגייר כדי להתקבל לעם היהודי כמקובל וכך גם הילד שלה יירשם כיהודי ויהיה לו יותר קל בחיים, אבל לא מספרים כמה השפלות היא תצטרך לעבור כדי להתגייר אם בכלל ייתנו לה שהרי צביקה סיפר שכלתה הייתה כנה ואמרה שביקשה להתגייר כדי להתחתן עם יהודי וישר סילקו אותה, אז לוסי אהריש שעל המקום תהיה חשודה שהגיור נובע מרצונה להתחתן בטקס רשמי עם צחי הלוי, סביר להניח שיהפכו עולמות כדי שלא ייתנו לה אפילו להתחיל את התהליך.

זה גם אגב נכון לא רק לרבנות תנאי המאסר של ניר חפץ הם לא דבר חדש וגם בתקופת איילת שקד הנושא עלה, שמתייחסים לכל חשוד כמו אל פושע, כך זה ייתכן משהו במנטאליות הישראלית שגם מתייחסים לכל חשוד כמו אל אחרון הפושעים וגם הרבנים מתייחסים לכל מי שבא להתגייר כמו אל רמאי שלא מאמין בשום דבר ורק מתגייר משיקולי כדאיות.
תגיד יבגני לסיירת מטכ"ל קל להגיע, לא צריך לעבור מבחני כושר וסיבולת?
למה להוזיל את היהדות?
 

evglev1

Well-known member
מנהל
תגיד יבגני לסיירת מטכ"ל קל להגיע, לא צריך לעבור מבחני כושר וסיבולת?
למה להוזיל את היהדות?
לפני סיירת מטכ"ל יש שלבים מוקדמים בצבא שבהם מסננים מועמדים וגם אומרים מראש אם הם יכולים להתאים או לא, לגיור כל אחד יכול לגשת בלי להוכיח שלב מוקדם יותר כדי להוכיח את עצמו, פשוט הבעיה היא היחס ש"אתה רמאי עד שהוכח אחרת".
 

ayb1

Active member
כהנא מציע את הרפורמה בשביל אנשים שמסתובבים בחו"ל עם שם משפחה יהודי אבל לא יהודים על פי ההלכה כי היהדות שלהם או של אביהם היא מצד האב ולמעשה הם נופלים בין הכיסאות שבישראל הם נחשבים בגויים ובכל מקום אחר בעולם הם נחשבים ליהודים. והרבנים האטומים שלך מתייחסים לחצי או רבע יהודים האלה כאל גויים מוחלטים כאילו שהיו פלסטינים שבאו להתגייר כדי לממש את זכות השיבה.

וגם אחותי לפני החתונה ממש בדקו לה בציציות כדי לוודא שהיא יהודיה והיא כמו אבא שלי נגד עליית גויים במסגרת חוק השבות ובזה לחגיגות הרוסיות של הנוביי גוד ויום האישה הבינלאומי, אבל היא אמרה שעם ההשפלות שעברה היא מבינה את החברות שלה שלמרות שהן רשומות כיהודיות הן מעדיפות להתחתן בקפריסין מאז לעבור את ההשפלה של בדיקת היהדות שלהם.

וגם פייגלין ודרעי מאוד חכמים להציע ללוסי אהריש להתגייר כדי להתקבל לעם היהודי כמקובל וכך גם הילד שלה יירשם כיהודי ויהיה לו יותר קל בחיים, אבל לא מספרים כמה השפלות היא תצטרך לעבור כדי להתגייר אם בכלל ייתנו לה שהרי צביקה סיפר שכלתה הייתה כנה ואמרה שביקשה להתגייר כדי להתחתן עם יהודי וישר סילקו אותה, אז לוסי אהריש שעל המקום תהיה חשודה שהגיור נובע מרצונה להתחתן בטקס רשמי עם צחי הלוי, סביר להניח שיהפכו עולמות כדי שלא ייתנו לה אפילו להתחיל את התהליך.

זה גם אגב נכון לא רק לרבנות תנאי המאסר של ניר חפץ הם לא דבר חדש וגם בתקופת איילת שקד הנושא עלה, שמתייחסים לכל חשוד כמו אל פושע, כך זה ייתכן משהו במנטאליות הישראלית שגם מתייחסים לכל חשוד כמו אל אחרון הפושעים וגם הרבנים מתייחסים לכל מי שבא להתגייר כמו אל רמאי שלא מאמין בשום דבר ורק מתגייר משיקולי כדאיות.
הרב יונתן איבשיץ עליו אתה מסתמך השתייך לכת השבתאית

"לצד עיסוקו בחלק הנגלה של התורה, שהקנה לו את עיקר פרסומו, עסק גם בתורת הנסתר ואף כתב קמעות. עיסוקו זה קומם נגדו את רבי יעקב עמדין (היעב"ץ) שמצא רמזים שבתאיים בכתביו ופתח בפולמוס להחרמתו.
הרב אייבשיץ זכה לגיבוי מאת רוב רבני דורו והפולמוס דעך אם כי לא נעלם.
בהיסטוריוגרפיה הרבנית מקובל על פי רוב כי טענותיו של היעב"ץ נגדו היו שגויות, בעוד שבמחקר מדעי היהדות, בעיקר מאז גרשם שלום, מקובל כי אכן היה שבתאי.
"
[ויקיפדיה ]
 

marabo

Well-known member
הרב יונתן איבשיץ עליו אתה מסתמך השתייך לכת השבתאית

"לצד עיסוקו בחלק הנגלה של התורה, שהקנה לו את עיקר פרסומו, עסק גם בתורת הנסתר ואף כתב קמעות. עיסוקו זה קומם נגדו את רבי יעקב עמדין (היעב"ץ) שמצא רמזים שבתאיים בכתביו ופתח בפולמוס להחרמתו.
הרב אייבשיץ זכה לגיבוי מאת רוב רבני דורו והפולמוס דעך אם כי לא נעלם.
בהיסטוריוגרפיה הרבנית מקובל על פי רוב כי טענותיו של היעב"ץ נגדו היו שגויות, בעוד שבמחקר מדעי היהדות, בעיקר מאז גרשם שלום, מקובל כי אכן היה שבתאי.
"
[ויקיפדיה ]
זו לדעת מחקרי השמאלנים.
מה לי ולזה?
 

evglev1

Well-known member
מנהל
זו לדעת מחקרי השמאלנים.
מה לי ולזה?
התגובה משויכת אלי ואני לא יודע מה הקשר שלי לזה, האם גם כהנא שאני תומך ברפורמה שלו עושה אותה על פי הרב יונתן איבשיץ שתגובה שמשורשרת אלי כותבת עליו?
 

ayb1

Active member
התגובה משויכת אלי ואני לא יודע מה הקשר שלי לזה, האם גם כהנא שאני תומך ברפורמה שלו עושה אותה על פי הרב יונתן איבשיץ שתגובה שמשורשרת אלי כותבת עליו?
חס וחלילה
-זה היה מכוון לאנטי ציוני החרדי מרובה לא אליך וזאת טעות שלי ששרשרתי זאת אליך
מתנצל
 

ayb1

Active member
זו לדעת מחקרי השמאלנים.
מה לי ולזה?

התואיל להצביע על הרבנים השמאלנים לשיטתך?

החשד בשבתאות[עריכת קוד מקור | עריכה]​

החשד בשבתאות עורר פולמוס שלא שכך כל ימיו, ואף מנע ממנו להתמנות לרבה של פראג. ראש הלוחמים כנגדו במחלוקת קשה זו היה רבי יעקב עמדין, שכינה אותו, בין השאר, "מין ארור" ו"נחש". המחלוקת נתלבתה, כאשר קמיעות שכתב שנפתחו, והפיענוח שהוצע על ידי הרב עמדין לתוכנם העלה משפטים כגון: "ש"צ מלכא משיחא". בספר היחיד שכתב רבי יהונתן על הפולמוס, 'לוחות עדות', טען כי פיענוח זה שגוי, בין השאר משום שלפיו יהיה תוכן קמיעותיו דברי תפילה ובקשה בעלמא, בעוד שלפי האמת מדובר בסודות עליונים, צירופי אותיות וצרופי 'שמות קדושים'.[18] (טענה זו גובתה לאחר זמן אף על ידי רבי נחמן מברסלב שאמר שמזה אין ראיה, ואף אם הוא היה כותב קמיעות היו מוצאים שם מילים שלפי הפשט אינן מתיישבות עם השכל.[19]). מספר רבנים חשובים הצטרפו לרב עמדין במלחמתו כנגד הרב אייבשיץ; אולם רובם של רבני אירופה הביעו תמיכה פומבית ברב אייבשיץ במכתבים ששלחו אליו, וברבות מן הקהילות גם הוכרזו חרמות על כל התומכים במחלוקת, או שמחזיקים בביתם את כתבי מתנגדיו. הרב אייבשיץ שלח גם העתקים של קמיעותיו לכמה מקובלים חשובים (וגם לגאון רבי אליהו מווילנא), שאישרו כי תוכנם מובן על פי הקבלה המעשית ואין מקום לפיענוחם של מתנגדיו.

בהמשך לפולמוס על השבתאות, האשים הרב עמדין את רבי יהונתן גם בכך שבצעירותו (בהיותו כבן שלושים) ניסה לעשוק את הקהילה בהכריחו אותם לקנות עותק מצונזר של סידור התפילה ושל התלמוד הבבלי, ברישיון שניתן לו בידי הנוצרים. כיום ברור שהוויכוח המקורי בין הרבנים לפני הפולמוס על השבתאות, נסב על התלמוד המצונזר עצמו, ולא על הכסף שניסה לגייס בעבורו.[20]

אף ההשלטונות הנוצריים עורבו במחלוקת, כשהרב אייבשיץ הואשם בידי מתנגדיו היהודים בריגול נגד שוודיה וצרפת אשר שלטו במץ באהדה פוליטית לשלטונות האוסטרים, ובהתנגדותו לנצרות אף בתלמוד המצונזר ובסידור שניסה למכור.[21]

בשנת ה'תקי"ב (1752) שנה לאחר הכרזתו של רבי יעקב עמדין על הקמיעות, הרב יחזקאל לנדא רבה של ברודי ומחבר הספר "נודע ביהודה", הצעיר ב-32 שנה מרבי יהונתן, הביע מצד אחד תמיכה ברב אייבשיץ והכרה בכשרותו ובגדולתו, אבל הציע עם זאת פשרה, שהיא לדבריו 'קשה כגידים לכל אחד מהצדדים': שקמיעותיו של הרב אייבשיץ ייאספו ויגנזו, והוא יקבל על עצמו שלא לכתוב עוד קמיעות לעולם. הרב עמדין לא קיבל את הפשרה, והחל לתקוף את הרב לנדא על כך שאף הוא שבתאי. בערוב ימיו, משניסה לשוב לעיר הולדתו פראג, תחת שלטון מריה תרזה והממלכה האוסטרית, פנה לשגרירות דנמרק. הרב לנדא שלח מכתב בו הגדיר את הרב אייבשיץ כשבתאי, ובכך מנע ממנו את המעבר.[22]

בסוף ימיו, רבי יהונתן האשים את החולקים עליו (ובראשם העסקן יהודה פרגר) בשבירת מטה לחמו, ובמות אשתו מצער.

בנו הצעיר של הרב, יונה וולף אייבשיץ, היה נביא שבתאי חשוב ופעל בטרנסילבניה. גם הבן הבכור, מרדכי, נחשד בשבתאות על ידי ראש קהל פרשבורג והושלך לכלא בעוון זה ב-1761. יונה עתר לקיסרית מריה תרזה עבור אחיו והלה שוחרר בהתערבותה.[23]

לאחר מותו, קהילות אה"ו מסרו את הבחירה ברב המחליף, בידי תומכיו של רבי יעקב עמדין, על מנת שלא להסתכסך עמו. במסגרת זו, דחה את מועמדותו של הרב לנדא - ה'נודע ביהודה', שבעבר קרא להתפשרות עם הרב אייבשיץ.[24]

מלומדי חכמת ישראל וחוקרי תנועת ההשכלה שעסקו במלחמה בקבלה ובזוהר, טענו שאכן היה שבתאי.[25][26]
 

marabo

Well-known member
התואיל להצביע על הרבנים השמאלנים לשיטתך?

החשד בשבתאות[עריכת קוד מקור | עריכה]​

החשד בשבתאות עורר פולמוס שלא שכך כל ימיו, ואף מנע ממנו להתמנות לרבה של פראג. ראש הלוחמים כנגדו במחלוקת קשה זו היה רבי יעקב עמדין, שכינה אותו, בין השאר, "מין ארור" ו"נחש". המחלוקת נתלבתה, כאשר קמיעות שכתב שנפתחו, והפיענוח שהוצע על ידי הרב עמדין לתוכנם העלה משפטים כגון: "ש"צ מלכא משיחא". בספר היחיד שכתב רבי יהונתן על הפולמוס, 'לוחות עדות', טען כי פיענוח זה שגוי, בין השאר משום שלפיו יהיה תוכן קמיעותיו דברי תפילה ובקשה בעלמא, בעוד שלפי האמת מדובר בסודות עליונים, צירופי אותיות וצרופי 'שמות קדושים'.[18] (טענה זו גובתה לאחר זמן אף על ידי רבי נחמן מברסלב שאמר שמזה אין ראיה, ואף אם הוא היה כותב קמיעות היו מוצאים שם מילים שלפי הפשט אינן מתיישבות עם השכל.[19]). מספר רבנים חשובים הצטרפו לרב עמדין במלחמתו כנגד הרב אייבשיץ; אולם רובם של רבני אירופה הביעו תמיכה פומבית ברב אייבשיץ במכתבים ששלחו אליו, וברבות מן הקהילות גם הוכרזו חרמות על כל התומכים במחלוקת, או שמחזיקים בביתם את כתבי מתנגדיו. הרב אייבשיץ שלח גם העתקים של קמיעותיו לכמה מקובלים חשובים (וגם לגאון רבי אליהו מווילנא), שאישרו כי תוכנם מובן על פי הקבלה המעשית ואין מקום לפיענוחם של מתנגדיו.

בהמשך לפולמוס על השבתאות, האשים הרב עמדין את רבי יהונתן גם בכך שבצעירותו (בהיותו כבן שלושים) ניסה לעשוק את הקהילה בהכריחו אותם לקנות עותק מצונזר של סידור התפילה ושל התלמוד הבבלי, ברישיון שניתן לו בידי הנוצרים. כיום ברור שהוויכוח המקורי בין הרבנים לפני הפולמוס על השבתאות, נסב על התלמוד המצונזר עצמו, ולא על הכסף שניסה לגייס בעבורו.[20]

אף ההשלטונות הנוצריים עורבו במחלוקת, כשהרב אייבשיץ הואשם בידי מתנגדיו היהודים בריגול נגד שוודיה וצרפת אשר שלטו במץ באהדה פוליטית לשלטונות האוסטרים, ובהתנגדותו לנצרות אף בתלמוד המצונזר ובסידור שניסה למכור.[21]

בשנת ה'תקי"ב (1752) שנה לאחר הכרזתו של רבי יעקב עמדין על הקמיעות, הרב יחזקאל לנדא רבה של ברודי ומחבר הספר "נודע ביהודה", הצעיר ב-32 שנה מרבי יהונתן, הביע מצד אחד תמיכה ברב אייבשיץ והכרה בכשרותו ובגדולתו, אבל הציע עם זאת פשרה, שהיא לדבריו 'קשה כגידים לכל אחד מהצדדים': שקמיעותיו של הרב אייבשיץ ייאספו ויגנזו, והוא יקבל על עצמו שלא לכתוב עוד קמיעות לעולם. הרב עמדין לא קיבל את הפשרה, והחל לתקוף את הרב לנדא על כך שאף הוא שבתאי. בערוב ימיו, משניסה לשוב לעיר הולדתו פראג, תחת שלטון מריה תרזה והממלכה האוסטרית, פנה לשגרירות דנמרק. הרב לנדא שלח מכתב בו הגדיר את הרב אייבשיץ כשבתאי, ובכך מנע ממנו את המעבר.[22]

בסוף ימיו, רבי יהונתן האשים את החולקים עליו (ובראשם העסקן יהודה פרגר) בשבירת מטה לחמו, ובמות אשתו מצער.

בנו הצעיר של הרב, יונה וולף אייבשיץ, היה נביא שבתאי חשוב ופעל בטרנסילבניה. גם הבן הבכור, מרדכי, נחשד בשבתאות על ידי ראש קהל פרשבורג והושלך לכלא בעוון זה ב-1761. יונה עתר לקיסרית מריה תרזה עבור אחיו והלה שוחרר בהתערבותה.[23]

לאחר מותו, קהילות אה"ו מסרו את הבחירה ברב המחליף, בידי תומכיו של רבי יעקב עמדין, על מנת שלא להסתכסך עמו. במסגרת זו, דחה את מועמדותו של הרב לנדא - ה'נודע ביהודה', שבעבר קרא להתפשרות עם הרב אייבשיץ.[24]

מלומדי חכמת ישראל וחוקרי תנועת ההשכלה שעסקו במלחמה בקבלה ובזוהר, טענו שאכן היה שבתאי.[25][26]
בקיצור מכל המלל שהבאת, העניין לגביו לא סגור.
 

Harrington

Well-known member
והפעם: מהפיכת הגיור:

הרב יהונתן אייבשיץ שחי לפני כ 350 שנה הלך פעם ברחוב ופגש מולו חשוב נוצרי, החשוב עצר אותו לשיחה ואמר לו: "אומרים שאתם היהודים מאוד חכמים, אבל זו לא חוכמה שהאנשים החשובים כמוך הם חכמים, האנשים הפשוטים אצלכם הם כמו אצלנו". הרב ענה לו "בוא נבדוק את זה". בדיוק הגיעה מולם עגלה עם סוסים נהוגה בידי עגלון יהודי, עצר הרב את העגלון וביקש ממנו שיענה לשאלה שישאל אותו החשוב הנוצרי. לחשוב הנוצרי אמר שהוא יכול לשאול את היהודי העגלון מה שירצה.
פנה הנוצרי ושאל את היהודי: "אם אתן לך 5 מטבעות זהב תמיר את דתך לדת שלנו?"
עניה לו העגלון: "כשאבא שלי נפטר הוא השאיר לי את שני הסוסים הטובים האלה, לפני שנפטר אמר לי שהוא משאיר לי שני סוסים טובים ושאם יבוא משהו ויציע לי להחליף אותם בסוסים שלו ויוסיף לי כסף שלא אסכים, הוא מוסיף לי כסף כי הוא יודע שהסוסים שלו פחות טובים".
"ומה הנמשל?" שאל הנוצרי.
"הנמשל הוא" ענה העגלון היהודי " אני לא מבין בתורה אבל אם אתה מציע לי עוד כסף עבור ההחלפה אני מבין לפי מה שאבא שלי לימד אותי שהסחורה שלך פחות טובה".

בניגוד לנצרות ולאסלם, היהדות באופן עקרוני אינה כופה עצמה על העמים אחרים, מי שיש לו יהלום לא צריך להכריח אחרים לקבל אותו, זה מוזיל את ערך היהלום ואדרבה, מי שרוצה את היהלום צריך להתאמץ בשביל להגיע אליו.
כשרות רצתה להתגייר וללכת עם נעמי נעמי לא ישר אמרה לה בואי, היא הייתה צריכה להתעקש ולהצהיר הרבה את נאמנותה לאלו-הי ישראל עד שנעמי נענתה לה.
השר כהנא שרוצה להפוך את הגיור ל"מאיר פנים" ל"קל ופשוט" מוזיל את ערך היהדות והופך אותה לסחורה זולה עוברת לסוחר.
יתר על כן, אני בטוח שגם אחרי המהפך שהוא רוצה לעשות וכל הרבנים יעמדו מאירי פנים כשמש והירח לקבל את הגויים דוברי עברית שבאו לכאן ושאר בוחרי ליברמן לסוגיהם, לא יהיו תורים גדולים מהם בפתח חדריהם של הרבנים. רק היהדות תעמוד בושה ונכלמת על ההוזלה והפגיעה של השר כהנא בה.
הסברת יפה את הבעיה המהותית עם המהפכה המתוכננת. אולם מעבר לסוגיות שבמהות, יש במהפכה הרבה עניינים מסביב שהם במקרה הזה לא פחות חשובים. כך למשל כבר היום יש בתי דין שמגיירים שלא לגמרי על-פי ההלכה, אבל 'שוכחים' לספר זאת ל'מתגיירים'. התוצאה היא שיש אנשים רבים שמשוכנעים שהם יהודים ואפילו מסתובבים עם תעודה וחותמת שכך הדבר, יום אחד מתייצבים ברבנות להירשם לנישואים ושם שומעים לראשונה בחייהם שהם לא מוכרים כיהודים. הדמעות מתחילות לזלוג שם בכמויות והבעיה קשה.

מה שיקרה על-פי מתווה כהנא הוא שיוקמו יותר בתי דין לגיור אשר חלקם יקלו במקומות בהם יתכן ויש בעיה להקל. התוצאה היא פגיעה קשה מאוד באותם 'מתגיירים', אבל פגיעה שהם יקלטו אותה רק זמן רב מאוחר יותר (לעתים אפילו רק בדור של ילדיהם).

אז כמובן שההיבט המהותי חשוב ביותר והצגת אותו מצוין. אבל דווקא במקרה הזה לא רק המהות חשובה.
 

marabo

Well-known member
הסברת יפה את הבעיה המהותית עם המהפכה המתוכננת. אולם מעבר לסוגיות שבמהות, יש במהפכה הרבה עניינים מסביב שהם במקרה הזה לא פחות חשובים. כך למשל כבר היום יש בתי דין שמגיירים שלא לגמרי על-פי ההלכה, אבל 'שוכחים' לספר זאת ל'מתגיירים'. התוצאה היא שיש אנשים רבים שמשוכנעים שהם יהודים ואפילו מסתובבים עם תעודה וחותמת שכך הדבר, יום אחד מתייצבים ברבנות להירשם לנישואים ושם שומעים לראשונה בחייהם שהם לא מוכרים כיהודים. הדמעות מתחילות לזלוג שם בכמויות והבעיה קשה.

מה שיקרה על-פי מתווה כהנא הוא שיוקמו יותר בתי דין לגיור אשר חלקם יקלו במקומות בהם יתכן ויש בעיה להקל. התוצאה היא פגיעה קשה מאוד באותם 'מתגיירים', אבל פגיעה שהם יקלטו אותה רק זמן רב מאוחר יותר (לעתים אפילו רק בדור של ילדיהם).

אז כמובן שההיבט המהותי חשוב ביותר והצגת אותו מצוין. אבל דווקא במקרה הזה לא רק המהות חשובה.
 
למעלה