לשון-שרשור חדש

מיטוזה

New member
שתי שאלות ../images/Emo26.gif

איזה פועל יוצא דופן מבחינת הגזרה? א. הָזֵן ב. הַרְצֶה ג. הַנְדֵּס ד. הוֹרֶה - בתשובות כתוב שהתשובה הנכונה היא ג' איזה שם יוצא דופן מבחינת המשקל? א. שִׁיבָה ב. שֵׁנָה ג. שִׂיחָה ד. שְׁאִילָה - בתשובות כתוב שהתשובה הנכונה היא ב' לא הבנתי את השאלות, זאת אומרת, למה התשובות שכתבתי הן הנכונות. אודה לעוזרים!!
 

ילד רע 16

New member
[1]

משהו לא הגיוני לי כאן א. ז.ו.נ (נעו"י) ב. ר.צ.י/ה (נלי/נלה) ג. ה.נ.ד.ס (מרובעים) ד. י-ר-י/ה (נלי/נלה) בטוח שהשאלה מבקשת גזרה ולא בניין? כי אם זה בניין אז ג' יוצאת דופן (פיעל, וכל השאר הפעיל)
 

Waterfront

New member
תשובות

1. מה זאת השאלה הזאת, הפועל הראשון הוא מגזרת נעו"י, השני והרביעי מגזרת נל"י נל"ה והחמישי מגזרת המרובעים. אני לא יודע איך אפשר להוציא יוצא דופן כשיש שלוש גזרות שונות. 2. שֵׁנָה זה במשקל קְטֵלָה, אחד משמות הפעולה של בניין קל, כל השאר הם במשקל שם פעולה אחר של בניין קל, קְטִילָה.
 

ילד רע 16

New member
משהו לא ברור לי,

ה-י' ב"שיחה" למשל, איננה שורשית. השורש הוא - ש.י.ח, נציב באותיות ק.ט.ל ק ט ל ה - אם כן, הכנסת את היו"ד שנותרה אחריי עה"פ י' (או אחרי עה"פ ק', ב- ק.ט.ל) לפי זה שאין כזה דבר קיטלה אלא קטילה ? כנ"ל ב- "שיבה" שורש ש.ו.ב שורש ק.ט.ל
 

Waterfront

New member
מה?

לא. ככה גזרת עו"י נוטה במשקל קטילה כמו למשל ריצה, שירה, שיבה, וכו'. הי' פשוט נבלעת, כי יש שתי אותיות י' שמשמשות אם קריאה ברצף, זה קורה גם בעוד משקלים. בקיצור, לא.
 

ילד רע 16

New member
עבר נסתר, אבל לא תמיד

צריך לעבוד עם היגיון, או שעפ"י שיטה מעולה - דרך השלילה אם יש דוגמאות ספציפיות - זה יעזור
 

זונע

New member
היא ירדה מכיוון ש:

גזרת חסרי פה"פ י'/צ' ירדה במיקוד. השורש של הפועל ניצתה הוא יצ"ת, מהגזרה שאמרתי, וגזרה כזאת לא תהיה לך בבחינה.
 

ילד רע 16

New member
אם את/ה עושה את התכנית הישנה, אני חושב

שגזרת חפי"צ קיימת. למי שעושה את התכנית הרגילה - ירד חפ"נ, חפי"צ וע"ע.
 

liorhikri1991

New member
התוכנית הישנה זו התוכנית שאני ואתה עושים...

ויש את התוכנית החדשה שהיא ברובה הבעה והבנה,אין כזה דבר תוכנית רגילה.
 

ילד רע 16

New member
אני לא חושב שהבנת.

תראה, התכנית הרגילה/הישנה - בגרות בכתה י'. התכנית החדשה - חלק א' בי', וחלק ב' בי"א. מי שעושה את התכנית החדשה - לומד קצת שונה מאיתנו, יש לו מיקוד משלו.
 

ילד רע 16

New member
ע"ד השלמים

משחקים עם הפועל אש נצתה הוא הצית הם יציתו הצת את האש! צ.ת - חוזרות תמיד. והמוספיות תמיד משתנות בהתאם לגוף/לזמן - נ', ה', י' וכו'... והגזרה היחידה שיכולה להיות היא חפי"צ לא שלמים, לא מרובעים, לא חפ"נ (אין דגש), לא נל"א, לא נפ"א, לא נעו"י (אין כזה דבר - צ.ו.ת, או - צ.י.ת, בהקשר לדוגמא שהבאת), לא נפו"י (זה אמנם - י.צ.ת, אבל לא מתייחס לנפו"י אלא לחפי"צ), חוץ מזה - שחפי"צ היא גזרה קצרה וידועה. חפי"צ - חסרי פה"פ י', וצ' אח"כ. י . צ . אחת מהאותיות - בקע"ת ג"ר י.צ.ב, י.צ.ק, י.צ.ע, י.צ.ת, י.צ.ג, י.צ.ר כמובן שיש משמעויות שונות לכל פועל. לדוגמא - י.צ.ב - להציב חיילים, לייצב את המצב הנפשי ; י.צ.ג - להציג בפניי מישהו, לייצג בבית- המשפט ; י.צ.ר - ליצור יצירת- אמנות, לייצר באופן תעשייתי ;
 
למעלה