לשון-שרשור חדש

gg4you

New member
לשון-שרשור חדש

שלום! יש לי שאלה בתחביר . לא הבנתי מתי אני כותב שהמשפט הוא משפט פשוט בעל חלק כולל או משפט כולל? מה ההבדל ביניהם ? מישהו יכול לתת לי דוגמה מכל אחד ? ומה ההבדל נגיד בין משפט פשוט בעל נושא סתמי לבין משפט סתמי ? מישהו יכול לתת לי דוגמה ? תודה רבה !!!!!
 

פטרובר

New member
אצלם\אצלהם- אודותם\אודותיהם-בשבילם\בשבילהם

איך יודעים מה נכון?!
 

ילד רע 16

New member
במיקוד של התכנית הרגילה (שבה עושים בגרות

בכתה י') - ירד כל החלק הזה, עליו שאלת. יש רק את שם המספר - שהוא נושא גדול בפני עצמו, אבל לא בלתי אפשרי. אני הרבה יותר מעדיף את 'שם המספר' מאשר מה שירד במיקוד. את/ה עושה את התכנית החדשה?
 

זונע

New member
ירד במיקוד שלי אבל זה קל

אצלם אודותם בשבילם די קל לראות איך יודעים...
 

פטרובר

New member
קל קל אבל טעית

לפחות לי הפתרון של יואל גבע של הבגרות חורף 2007 אומרים אודותיהם
 

Edelweiss

New member
../images/Emo45.gif

בשבילם אודותיהם אצלם אין לי נימוק משכנע, אני פשוט יודעת שכך אומרים. את הבגרות בלשון עשיתי לפני שנתיים.
 

Edelweiss

New member
אגב, סתם טריק למי שלא בטוח באיות של מילה

ואין לו ספר מיקוד/מקור אחר בשביל לוודא- תכתבו את המילה בוורד ותראו אם יש מתחתיה קו אדום מסולסל או לא
 

ילד רע 16

New member
---

משפט פשוט בעל חלק כולל = משפט כולל, אבל משפט פשוט בלי לציין שהוא בעל חלק כולל - הוא לא משפט כולל. משפט פשוט בעל נושא סתמי = משפט סתמי. אני לא ממליץ להתווכח עם המשפט, ובמקום לציין את שניהם - פשוט לרשום משפט כולל, או לחילופים משפט סתמי - תלוי בסוג המשפט. רצוי ומומלץ לציין במשפט כולל מהו החלק הכולל. לדוגמא: רה"מ ושר הבטחון החליטו על.... משפט כולל (החלק הכולל - נושא). כאן: רה"מ ושר הבטחון - נושא כולל. דוגמא למשפט סתמי: חוקקו חוק חדש בכנסת. משפט סתמי (החלק הסתמי - אך ורק נושא, תמיד). כאן: מן גוף שלישי נסתר ולא מפורש, בצורת הרבים - לא ידוע מי חוקק, או מיהם ה"מחוקקים". ושלא תתבלבל, הגוף כאן הוא לא גוף שלישי-נסתרים, אלא גוף נסתר במשמעות של - לא נראה ולא מזוהה - אי אפשר לדעת. במשפט כזה הניתוח של "חוקקו" (בהגדרה) יהיה - נושא סתמי + נשוא מקווה שהבנת
 

Blase

New member
לא הבנתי

אתה יכול לתת דוגמא לשני המקרים שכתבת: משפט פשוט בעל חלק כולל = משפט כולל, אבל משפט פשוט בלי לציין שהוא בעל חלק כולל - הוא לא משפט כולל.
 

ילד רע 16

New member
נתתי דוגמא מעל לכל סוג משפט מודגש

רה"מ ושר הבטחון... והמשפט השני על ה"חוקקו חוק"..
 

aliGUYtor

New member
שאלה בשם המספר

היי לכולם :) השאלה שלי היא בקשר לחֵצי וחֳצי מתי אומרים את זה ומתי את השני? הבנתי שחֳצי אומרים בנסמך--למשל: חֲצי העוגה ובנפרד אומרים: חֵצי עוגה אבל משהו ערער את דעתי. תשובה לאחת השאלות הייתה "אכלתי חֲצי מנת פלאפל" הרי לא אומרים "אכלתי חֳצי המנת פלאפל"... אז מדוע זה בנסמך? בגלל שזה "מנה של פלאפל"? אשמח להסברים :) בהצלחה מחר לכולם!
 

ילד רע 16

New member
ח(A)צי מנת פלאפל

חצי ממנת פלאפל מתוך, של ... צורת סמיכות ח(E)צי - נאמר במצב הבא: חצי מנה לעומת ח(A)צי המנה הבלבול שלך נבע מכך שרשום - "אכלתי חצי מנת פלאפל" ולא - "..מנה פלאפל (שגם במקרה זה, שהוא מבחינתי שגוי - {ונכון יותר לומר - "חצי מנת פלאפל} - אומרים ח(A)צי הרעיון הוא - חצי מנה של פלאפל (מנת פלאפל = מנה של פלאפל, ולאו דווקא חובה שיהיה: מנת הפלאפל = המנה של הפלאפל) לדוגמא: שוטרי הרחוב - השוטרים של הרחוב. סמיכות
שטרי רחוב - שוטרים של רחוב. גם-כן סמיכות
צדקת
 
למעלה