לפני מספר שבועות שיתפתי אתכן

mishtal

New member
לפני מספר שבועות שיתפתי אתכן

והתייעצתי לגבי העתוי המתאים לפגישה עם סבתא חולה המאושפזת בבית חולים. לצערי טלטל לא זכתה לראות את סבתה בפעם האחרונה... אמי נפטרה לפני כשלושה שבועות ואנו עדיין בתקופה קשה . אני מנסה להתארגן מחדש, לאסוף כוחות ולהמשיך הלאה. וכמובן אני צריכה לגייס כוחות ולתמוך גם באבי שנשאר לבד. אנו משפחה מאד קטנה וכל הנטל הוא עליי ועל אחותי. טלטל עברה יחד איתי תקופה קשה שהתבטאה גם בהתפרצויות קשות בגן. הגננת המליצה לי להתייעץ עם פסיכולוג ואני לא בטוחה שיש ככל כך מקום לכך כרגע כי ברור לי שהדברים יתאזנו ויירגעו ברגע שאתחיל להיות פנויה אליה יותר רגשית. כלומר אני לא בטוחה שפסיכולוג ייתן לי איזה עצות מחכימות כרגע. זו עבודה שלי עם עצמי. אני שמחה שבמקביל לכך הקשר הרגשי של טל עם אבא מאד התחזק והוא מבלה איתה המון. מה שעצוב הוא שאני בקושי הייתי איתה והיא בהחלט הביעה את הקושי שלה. אני מנסה בימים אלו לחזור למסלול ולצאת עם טלטל לכל מיני פעילויות, חברים וכ'ו- דברים שנהגנו לעשות די הרבה בעבר. בכל מקרה מכיוון שאני מלאה ברגשות אשם כן פניתי להתפתחות הילד כדי להתחיל באבחון רגשי. אבל זה ייקח המון זמן בגלל הבירוקרטיה. הצעתי לגננת לצלם את טל בגן כדי שאוכל לראות באיזה התפרצויות מדובר. בבית אנחנו לא מגיעים לרמות כמו שמתארים בגן כי אני ובן זוגי מציבים גבול ברור של מה מקובל עלינו ומה לא. לכן אין מצבים שהיא מאבדת שליטה לגמרי. אני חוששת שמכיוון שהגן מאד מכיל וזורם אין מספיק גבולות, בכל אופן לא מספיק עבור טלטל. עדכון חיובי הוא דווקא לגבי הגמילה שהחלה מצוין בבית והיום בגן הבנתי שלא היה פספוס אחד (כבר שלושה ימים בגן בלי טיטול). אז יש גם דברים משמחים... רציתי קצת לפרוק את מה שעובר עלינו. תודה למי שהגיעה עד הלום...
 

מירי 4

New member
../images/Emo7.gif../images/Emo24.gifנשמע קשה מאד../images/Emo16.gif

קודם כל מאחלת לכם שאכן עם הזמן תוכלו לחזור למסלול החיים השגרתי והשלו. רוצה להוסיף שאני אישית כן הייתי שוקלת פנייה לפסיכולוג בעיקר כדי לקבל "סט כלים" של אמירות והתייחסויות מתאימות למצב, שלא ברור שהייתי מצליחה לגבש לעצמי.
 
משתתפת בצערך ../images/Emo16.gif

אכן תקופה לא קלה, גם בשבילך וגם למשפחה. חשוב מאוד לדעת שיש בעל ואב תומך בסביבה של טלטל וזה מה שמשתמע מדברייך. אני מאמינה שברגע שתתחילי לחזור לעצמך ותחזרו לשגרה מהבחינה שאת נוכחת חזרה בחייה של טלטל, היא "תחזור לעצמה" ולשגרה. מה שכן, שימי לב אם המצב לא משתנה, אולי אז גדאי בכל זאת לפנות לעזרה. אצלי אישית, החרדות ממות אימי הופיעו אחרי כ-6 שנים והתבטאו בפחדים בשינה בלילה. לא חלמתי שזה קשור למוות של אימי. שוב, משתתפת בצערך
 

החמות

New member
משתתפת בצערך../images/Emo16.gif

אבל כרגע זה ממש לא זמן לאבחון רגשי לא את ולא טל במצב של אבחון והאבחון יעלה את הקושי הנוכחי. משפחתך עברה ועוברת תהליך של אובדן, פרידה וטלטלה. הדרך שאת מתארת היא כל כך טבעית והנה את מתחילה לאסוף כוחות ולחזור לבנות שיגרה ולטל יש את אביה שעוזר ותומך. נשמע שבהתנהגותה בגן טל פורקת תסכולים וקשיים. אני הייתי מבחינה בין תהליך האבל הטבעי שיש לו זמן ומקום לבין התמודדות עם ההתפרצויות. הייתי יושבת עם הגננת ועם טל (אני פחות מעדיפה מצלמה כי זה כמו להביא עדויות ונראה לי ששיחה פנים אל פנים תסייע המטרה היא למצוא את האשם אלא להתמודד עם קושי שיש כרגע לטל בגן וגם אם זה כתוצאה מחוסרק גבולות של הגננת או משהו שבעיניך הוא לא התפרצות כרגע זו התנהגות שמרפיעה בגן וצריך להתמודד איתה) וביחד שומעים מתי היא מתפרצת בגן, מה קורה ומה יכול לעזור לה חהפסיק ואיזה חיזוקים היא מקבלת על התאפקות ומחזקת כל התנהגות טובה שלה בגן (דרך אגב הרבה םעמים זה קורה בגן היא ילדים מבינים שבבית אן לזה מקום כרגע או כי יש גבול). ויחד עם הגננת לחשוב על תוכנית התערבות מקובלת עליכם ועליה. אפשר בהחלט להתייעץ עם פסיכולוג לגבי דרכי התמודדות עם הקושי התנהגותי ועיבוד תהליכי אבל אצל ילדים אבל אבחון כרגע נראה לי לא במקום. הדבר החשוב ביותר שאת עושה, הוא לחזור לבנות שיגרה וצריך לזכור שבמצבים כאלו ההמלצה היא לא להתערב ולטפל אלא לסייע בחזרה לשיגרה כי מה שקורה עכשיו לא מייצג את המציאות.
עבורך
 
מישטאל, לא כל משבר דורש

"אבחון רגשי". אבחון רגשי זה דבר רציני, שבא מתוך אוסף תסמינים שלא משתנים אחרי שעשית לא מעט כדי לשנות אותם. מבלי לערער על כלום, נראה לי שמי שאבדה את אמא שלה לפני שלושה שבועות, לא היתה פנויה רגשית ונפשית כדי לעשות משהו בנדון. ראשית, זה הזמן לקבל מצב של חוסר אונים ולתת לאחרים לפעול. אולי אישך פועל, אולם נראה גם שאת מסתייעת ברגשי אשם כדי לא לתת לו את המרחב השלם לפעול למענך ולמען טל. את מענישה את כולכם בזה. מציעה להתחיל להיות עם הילדה, לסלוח לעצמך על מה שלא יהיה שקורה בדרך, לתת לאביה של הילדה מרחב רגשי נדיב כדי להיות איתה ואיתך ולתת גם לזמן לעבוד. ולטפל במה שעולה בדרך. אם אחרי חודשיים-שלושה עדיין תהייה בסעיה אקוטית, אז אפשר לפנות ל"אבחון רגשי". אני מאוד נגד לשגע ילדים עם אבחונים מיותרים. זה מנקה לנו כאמהות את המצפון כי "עשינו משהו", אבל במרחבי הרגש - מה שלא מועיל, בדרך כלל סביר שיזיק. כי אין ואקום. כדי להועיל לה, היא זקוקה בשלב הראשון למשפחה שלה לפני הכל ולשקיפות מלאה בקשר לרגשות ולתהליכים שאת עוברת. לא למאבחנת רגשית זרה.
 

mishtal

New member
אני גם נוטה להאמין שהקשיים

ההתנהגותיים אשר באו לידי ביטוי בגן יהיו הרבה פחות קיצוניים ככל שיעבור זמן ונחזור לשגרה. האמת היא שהגננת חושבת מתחילת השנה שיש משהו "מעבר לטמפרמנט", כהגדרתה, אצל טלטל. אני לא ממש מסכימה איתה לגבי זה כי אני מכירה את מאפייני הטמפרמנט של הבת שלי מיום היוולדה ולא היה שינוי דרמטי במהלך שלוש השנים שאני מכירה אותה. אני מסכימה שכשיש תכונות אופי המקשות על תפקוד והסתגלות לסביבה כמו סף תסכול נמוך צריך לנסות למתן אותן. מצד אחד אני מעריכה את הגננת אבל סקפטית לגבי הניסיון שלה עם ילדים בגיל הזה. זו בסך הכל השנה השלישית שלה כבעלת גן, לפני כן היא הייתה מורה בבית ספר יסודי, ואלה גילאים שונים לחלוטין. למעשה היו לה 3 מחזורים של 11 ילדים ולדעתי זה לא ניסיון מספק. ייתכן שהיא פחות נתקלה בילדים עם טמפרמנט סוער והיא נוטה למהר ולהסיק מסקנות לגבי חריגה מתחום הנורמה. למעשה היא חושבת שגם לפני המשבר האחרון שלי עם אמי לטלטל הייתה התנהגות בעייתית שלדעתה, צריך לבדוק. יש משהו בגן הזה קצת מוגזם מבחינת הבחינה "במיקרוסקופ" של כל שביב שינוי במצב הרוח אצל כל ילד... כלומר נראה לי בסופו של דבר שהגננת צריכה ללמוד להתמודד עם מגוון של טמפרמנטים בגן ועם מגוון של צרכים. הבעיה היא שיש לה גישה חינוכית מאד מסוימת ואין ממש גמישות מצידה מבחינת ההתאמה שלה לצרכים שונים. התקשרתי גם לסייעת שעבדה שם עד מרץ (ועזבה) כדי שתספר לי על טל ולדעתה אין משהו חריג בהתנהגות שלה . היא הכירה ומכירה ילדים כאלה ולדעתה (וגם לדעתי) צריך להציב גבולות ברגע שהיא מתחילה להתפרץ. אני סומכת על האינטואיציות שלי, אך מאידך, חוששת שאולי הגננת רואה משהו שאני עיוורת אליו. ברור לי שאיש מקצוע חיצוני, זר, לא יוכל לראות את הקשיים מיד ולכן הצעתי לצלם בוידאו. אני גם לא ממש מרגישה שאני צריכה עזרה מקצועית להתמודד עם טלטל. לשמחתנו, אנחנו מצליחים לדבר איתה ו"להגיע" אליה גם כשיש סיטואציות בעייתיות או כשאנו כועסים עליה. אולי הגננת זקוקה להדרכה?! בינתיים עדיין לא שלחו לי את הטפסים מהתפתחות הילד... יש לי זמן להתלבט, למלא/לא למלא את הטפסים. האמת היא גם שלא נראה לי שבהתפתחות הילד יהיו להם משאבים להקצות לנו יותר משתי פגישות, בעיקר כשמדובר במשהו נקודתי או מינורי יחסית למקרים שמגיעים לשם... ודרך אגב- בגיל 3 עושים אבחון התפתחותי-קוגנטיבי וההערכה הרגשית מתבססת יותר על דיווחי ההורים/הגננת ומעט על תצפיות בחדר על הילד. לכן אני לא חושבת שיצליחו לקדם אותנו לאיזשהו מקום או להאיר את עינינו. בגילאים האלה האבחון הוא באמת בעייתי ולא חד משמעי...
 

החמות

New member
נשמע שצריך לעשות אבחנה

בין התקופה הסוערת שעוברת עליכם כרגע, לבין הקושי התפקודי שיש לטלטל שבא לידי ביטוי בהתנהגות בגן. נשמע שאת והגננת נכנסתן למילכוד של מי צודקת את מרגישה שהיא טועה בהערכתה את הילדה, חושבת שהאי צריכה הדרכה ומוצאת צידוקים אצל הסייעת. היא מרגשיה שהאי תחת מבחן וצריכה להוכחי לך שילדה יש קושי. במקום כזה לפני כל אבחון והערכה הייתי מנהלת שיחה כנה וישירה שומעת ממנה איפה באים הקשיים לידי ביטוי איך היא מתמודדת איך אתן ביחד יכולות להתמודד וכו'. לעיתים בשיחה כזו נוכחות של אדם שלישי מקצועי תפרוץ את המעגל שנוצר ותול לתת טיפים לתגובה נכונה של הבית והגן.
 
אני מסכימה לגבי הגבולות

כבר ציינתי כאן בעבר, שיש סוגים של התפרצויות, ביטויי תסכול והתנהגויות, שאני פשוט נוקטת בגישת ה"לא מרשה". רוב התגובות הרגשיות הן סוג של בחירה (בין מס' אפשרויות תגובה). אני לא מרשה את ההרסניות מתוכן, לילד/ה ולכישורי ההתמודדות שלו/ה. גבול.
 

mishtal

New member
נכון מאד. ואני רואה עד כמה אצל טלטל

העניין הוא כן בשליטה כי תוך כדי הבעת הכעס שלה היא מתייחסת מאד לתגובה שלנו ובד"כ הסצנות לא נמשכות זמן רב כי אנו לא מאפשרים זאת. צר לי לומר אבל התחושה שלי היא שההתנהגות ההרסנית שלה חוזקה ע"י הגננת. אני לא מנסה למצוא צידוקים אצל הסייעת, פשוט רציתי לדבר עם מישהי שיש לה נקודת מבט קצת שונה (גם לא הייתי בטוחה מה היא תאמר לי מראש), ניסיון בעבודה במעונות והכרות עם קצת יותר מ-30 ילדים במשך 3 שנים. אני מודה שבתחילה היה לי קשה וכואב לשמוע את הדברים אבל כעבור יום או יומיים לא המשכתי להתנגד ולכן גם התקשרתי כבר להתפתחות הילד, למרות שבאופן אמיתי אני לא חושבת שיש בעיה המצדיקה התערבות חיצונית. כלומר ייתכן שהגננת צריכה הנחיות כיצד להתנהג. אני מצידי אמרתי לה שטל זקוקה ליותר גבולות. ישנם ילדים שמסוגלים לחיות בתוך המסגרת המאד זורמת ופתוחה שם ויש ילדים שזקוקים לגישה אסרטיבית כשהם מתנהגים בצורה פחות מקובלת. כל הנושא של סף תסכול ודחיית סיפוקים נמצא בתהליכי הבשלה וגם פסיכולוג לא יוכל לתת גלולת קסם שתגרום למצב להשתנות תוך יום. זוהי עבודה חינוכית לאורך זמן. ייתכן שפסיכולוג ייתן עצות נוספות מעשיות כמו באילו משפטים להשתמש בזמן התפרצויות וכ'ו. אחת הפסיכולוגיות שעימה אני עובדת אמרה שזה רעיון מצוין הוידאו ושבחו"ל משתמשים בזה המון. היא אמרה לי שאין לי מה להפסיד כי יהיה גם נעים לשמוע דברים חיוביים על ההערכה הקוגנטיבית לדוגמא... בגיל הזה האבחון נעשה ממש בצורת משחק ולא יודעת עד כמה הילד מודע לכך שבודקים אותו, אז אני פחות חוששת מכך. לא מכריחים הרי לעשות משהו. אם הילד לא משתף פעולה בפריט מסוים עוברים הלאה בד"כ. באופן כללי לדעתי אנשים עוברים משברים במהלך חייהם וילדיהם מלווים אותם לאורך כל התקופות- הטובות יותר והטובות פחות. ברור שהילדים מושפעים מהמתח, האוירה הפחות נעימה בבית אולם אם ההורים מודעים ובריאים בנפשם עליהם למצוא את האיזונים ולהמשיך הלאה. לטעמי מצב הפוך, בו ילד לא מושפע מכלום יכול להיות מדאיג יותר. זה כמו שכאשר ישבתי שבעה, הגננת אמרה שהייתי חסרה לטל. זה משפט די טפשי לדעתי כי ברור שחסרתי לה. אם היא לא הייתה חשה בחסרוני זה היה מדאיג פי כמה וכמה. צריך לפנות לעזרה מקצועית כאשר מרגישים ששוקעים ולא מצליחים להמשיך לתפקד ולחזור לשגרה. תהליכים של עיבוד האבל ימשיכו להתקיים לאורך שנים אך הם לא אמורים להשפיע בצורה קיצונית על ההתנהלות בבית.
 

החמות

New member
עוד שתי נקודות

אנחנו עכשיו באמצע יוני, האם טלטל ממשיכה עם הגננת בקיץ בשנה הבאה? אם כן אפשר ליזום פגישה (ועם זה גן עירוני לבקש יחד עם פסיכולוגית הגן שהמטרה היא בניית תוכנית חעזוקים לסיייע לטלטל להתמודד עם הקושי)- אם את רוצה רעיונות את יכולה לפנות אליי במסר עם השנה נגמרת תיפרדו ותראי מה יהיה שנה הבאה
 

mishtal

New member
לא, אנחנו לא ממשיכים בגן הזה

בשנה הבאה. זהו גן פרטי וכבר השנה טלטל הייתה בו בין הגדולים. בשנה הבאה היא הולכת לגן עירוני. אז גם לדעתי הדברים לא יהיו רלוונטים למסגרת הנוכחית אלא יותר לנו כמשפחה ולשנה הבאה.
 

החמות

New member
אז לעניות דעתי הייתי מחכה עם כל

התהליך. תראי איך טלטל נקלטת בגן איך היא מסתדרת עם הגננת ואיך אתם רואים וחווים את הדברים כמשפחה ואז תעשי הערכה האם רלוונטי לעשות אבחון או לא. מה גם שחלק מהאבחון זה ההערכת גננת/מורה וזה לא מקצועי למלות הערכה על ילדה שעוד לא מכירים לכן מבחינת תזמון הייתי מחכה עם האבחון לסביבות אוקטובר ואז עושה הערכה מחודשת לדעתי אבחון בנקודה הזו לאחר התקופה הקשה שעברתם כמשפחה לא יראה את תמונת המצב הנכונה ולמרות היותי חלק מהמערכת אני חושבת שאבחון הוא כלי משמעותי ונכון שהוא נעשה בצורת משחק ונעימה אך האו עדין אבחון ויש לו את ההשלכות שלו ויש להשתמש בכלי הזה בזמן ובמקום הנכונים שיהיה בהצלחה.
 

irisgh

New member
משתתפת בצערכם ../images/Emo16.gif../images/Emo24.gif

וכל הכבוד שבתוך התקופה הקשה הזו אתם מצליחים אפילו לעבור גמילה. לא פשוט בכלל. לגבי פסיכולוגית: בת משפחה פנתה עם ביתה לפסיכולוגית, בעקבות המלצת הגננת, לאחר שלילדה היו התפרצויות זעם קשות בגן (כולל הכאות קשות ומעגל צרחות). תצפית קטנה של הפסיכולוגית בגן הניבה שהצוות נותן לילדה ממתק בכל התפרצות כזו, כדי שתפסיק
בנוסף לעוד כמה תגובות לא יעילות. הפסיכולוגית ייעצה לצוות הגן (גן פרטי מהולל וידוע באזורו), והתנהגות הילדה בגן השתפרה. כך שלפעמים באמת זה לא שהילד זקוק דווקא להתערבות טיפולית, אלא צוות הגן זקוק להנחיה כיצד לנהוג עם ילד מסויים. ועצם זה שהגננת אומרת, מראה שהם לא מצליחים להתמודד מספיק טוב עם הסיטואציה. אם ההנחיה שלכם מספיק טובה, אז יופי. (במקרה הנ"ל, ברור לי, שאפילו אותה הנחיה בדיוק, לו הייתה באה מפי ההורים, לא הייתה זוכה לאותה הענות ואמון מצד הצוות. כך שאצלם זה לא היה בזבוז כסף).
 
ראשית, משתתפת בצערך../images/Emo16.gif

דבר נוסף, לא פשוט כלל לעבור גמילה בתוך האובדן. ילדיי (5 ו-12) איבדו את הסבא (חמי) לפני כשנה. עברנו תקופה מאוד קשה שזעזעה את כל המשפחה. לגבי הבן הצעיר, התייעצתי עם הפסיכולגית של הגן, וזה הספיק לנו. עד היום יש משברים ואירועים שמזכירים את הסבא האהוב. אני לא יודעת אם זה רעיון טוב לצלם את הילדה, היא תרגיש שהיא בפוקוס ולדעתי הבעיה יכולה להחמיר. תניחו לה, אני בטוחה שהילדה תצא מהמשבר, יקח קצת זמן אבל היא תתגבר עליו. לענין ייעוץ פסיכולוגי, זה אף פעם לא מזיק, השאלה אם יש לך את הכוחות לכך. תרגישו טוב
 
אני גם חושבת שלא כדאי לצלם

זה סוג של חדירת גבולות מעיקה ולא מקדמת, לטעמי. לא כל מה שמגיע כשיטה מארה"ב הוא טוב, you kow (למישטאל). וחשוב יותר לטעמי לנסות לתמלל ולסייע לילדה להביע את עצמה, מאשר לצלם אותה. בשלב זה הייתי חושבת גם על הרבה אומנות - לצייר ביחד, לספר ביחד מה יש בציורים. עבודה השלכתית.
 

mishtal

New member
אני חושבת שאין בעייה אצל טל בהבעת

הרגשות כי היא מביעה עצמה באופן מילולי מצוין ואף מדייקת בתיאורים ובהבחנות בין הרגשות כמו למשל "קמתי בלי מצב רוח" או "אני כועסת"/ עצובה/מפחדת וכ'ו. הבעיה היא יותר הצעקות והכעס הרב שנלווים לכך. המשברים שעברנו רק העצימו והקצינו יותר את התגובות, שממילא לא היו אף פעם מתונות מאד. במחשבה שנייה ולאחר התלבטות עם בן זוגי, שכן תומך בייעוץ, החלטנו כן להמשיך בתהליך של פנייה לגורם מקצועי. גורם אובייקטיבי יכול אולי כן לחזק ו/או להאיר את עינינו לדרכים נוספות שבהן אפשר לעזור לטל לווסת את תגובותיה. גם אם מדובר בקצב הבשלה יותר איטי מבחינת ויסות רגשי + טמפרמנט סוער צריך אולי לתת את הדעת כיצד לסייע לה באופן מקסימלי כדי שבעתיד יהיה לה יותר קל מבחינה חברתית. כיום היא מאד מקובלת והיא גם מאד אוהבת לשחק עם ילדים אך לפי הדיווחים בגן יש הרבה מאד קונפליקטים שמתפתחים כתוצאה מ"טריגרים" קטנים. בגן מועצה כבר מצפים מהילדים להסתדר באופן יותר עצמאי ואני קצת חוששת שטלטל תלמד "בדרך הקשה" ולא יהיה מבוגר צמוד שיתווך בכל סיטואציה.
 
למעלה