מלמדים נושא ולא ספר
דפנה, את כל כך צודקת. המורות צריכות להבין שניתן ללמד כמעט כל נושא ללא ספרים וללא דפים. יש להרבות באמצעי המחשה מגוונים להבנת הרעיון המתמטי ורק אח"כ לתרגל.גם אני חושבת שתלמידים שהבינו באמצעות לבני דיג'י או אמצעי המחשה אחרים את המבנה העשורי או כל נושא אחר, לא זקוקים לעוד ועוד דפים. ברצוני להציג דוגמה המוכיחה את מה שדפנה אמרה. באחת מכיתות ב' הפעלתי את התלמידים בפעילות הבאה (במסגרת ההדרכה) התלמידים התבקשו לחלק 12 ילדים לקבוצות שוות.(הם השתמשו בפקקים לצורך ההמחשה) הם ניסו לחלק ל 1 ל-2 והצליחו, הצליחו לחלק ל-3, ל-4 ל-6 ול-12 הגיעו למסקנה ש 12 מתחלק ל-1, 2, 3, 4, 6, 12 לאחר מכן בקשתי שיחלקו את המספר 13 לקבוצות שוות (נוסף ילד לקבוצת ה-12) הם ניסו ל 1 והצליחו . ל-2 לא הצליחו. המשיכו ל-3, 4, וכו'ולא הצליחו עד שהגיעו ל-13 מסקנתם הייתה ש13 מתחלק רק ל 1 ול 13 המשכנו לנסות את המספר 14 ואחכ את 17.(גילו ש17 מתחלק רק ל-1 ול- 17 הילדים עסקו למעשה במספרים פריקים וראשונים. כאשר הסברתי להם שהמספר 12 נקרא מספר פריק כיוון שהוא מתחלק (מתפרק) להרבה מספרים. אז אחד התלמיד אמר שלמספר 13 נקרא אי- פריק (והכוונה כמובן למספר ראשוני.) התלמידים חוו ולמדו באמצעות התנסות אישית את המושגים מספר פריק וראשוני למרות שזה חומר של כיתה ד' ברצוני לציין שכאשר בקרתי באותה כיתה לאחר שבועיים , כולם זכרו את המושגים ואף ידעו להסביר לי שוב את משמעותם. יש להרבות בהצגת בעיות (אפילו בע"פ) ולאפשר לתלמידים לפתור באמצעות אביזרים שונים. הם זוכרים יותר כאשר הלמידה קשורה בהפעלה אקטיבית וחוויתית. דינה