למי מועיל חיבור הפריפריה למרכז?

למי מועיל חיבור הפריפריה למרכז?

אחד הנימוקים המדיניים המרכזיים המועלים להצדקת השקעות עתק בפיתוח רשת הרכבות בישראל הוא “חיבור הפריפריה למרכז”, ותרומה לשוויון בין תושבי הפריפריה לתושבי המרכז. האם טיעון זה משכנע, ולמי באמת מועיל חיבור הפריפריה למרכז במסילות ברזל?

"למי מועיל חיבור הפריפריה למרכז?"
 

darkshadow1

New member
הכתבה מתעלמת מכ"כ הרבה דברים...

תשתיות תחבורה מתקדמות לא פועלות רק לצד אחד. חיבור רכבתי של בית שאן לחיפה למשל לא רק יאפשר לתושבי בית שאן להגיע לחיפה בקלות אלא גם לתושבי חיפה להגיע לבית שאן בקלות. במצב שקיים כרגע בשטח- גם אם חברת היי-טק תקח יוזמה ותחליט להקים מרכז פיתוח בבית שאן ולגייס שם 100 עובדים, ספק גדול אם היא תצליח למצוא כמות כזאת של עובדים תושבי העיר. למה? כי כרגע רוב עובדי ההיי-טק בצפון מועסקים באיזור חיפה, ולמה בדיוק אדם שמרוויח 20,000 ש"ח בחודש יסע בכל יום מבית-שאן לחיפה כשהוא יכול לרכוש בקלות דירה בחיפה?
קרית גת היא לדעתי דוגמה מעולה לעניין הזה. האם אינטל הייתה מעיזה לפתוח שם את המפעל שלה, אם העיר הייתה מחוברת לשאר המדינה באמצעות כבישים מיושנים ונעדרת תחנת רכבת? סביר להניח שלא. גם אם היום חלק גדול מעובדי אינטל לא חיים בקרית גת, אין ספק שהעיר נהנית בכל התחומים מהמפעל.
המצב הוא שבלי תשתיות תחבורתיות מתאימות, אם המדינה תנסה לצמצם את הפערים הכלכליים בין הפריפריה למרכז זאת תהיה משאבת כספים בלתי נגמרת שתדרוש מענקי ענק על פני שנים רבות. אם הפערים הגיאוגרפיים יהיה פחות מורגשים, התמריצים שהמדינה תצטרך לתת לעסקים בשביל לעבור לפריפריה יהיו הרבה יותר נקודתיים וקצרי טווח.
 

easylivin

New member
הגישה המוצגת במאמר

היא כבר "פאסה"... היו הרבה מאמרים כאלה בתקופת אולמרט, מטרתם אז הייתה להצדיק את הקיצוצים בתקציבי פיתוח התחבורה. היום לעומת זאת, המטרה העיקרית היא לתקוף את נתניהו (רק חבל שבוחרים לחבל תוך כדי כך בנושא חשוב, שבו במקרה נתניהו צודק; יש מספיק דברים אחרים שאפשר לתקוף אותו בגללם).

במאמר המון טענות בלי שום כיסוי וסימוכין אמיתי. וגם נתפסים בדוגמאות "מייצגות" כמו הקו לדימונה, או דוגמאות "רלוונטיות" כגון ערים בארה"ב.

מצד אחד, הכותב מעלה את הצורך בהשקעות "בחינוך, בריאות ורווחה" (ומה לעשות, זה די מריח כמו דמגוגיה). מצד שני, בסוף המאמר פתאום אנחנו מגלים שלשיטתו של הכותב, יש להשקיע בכל זאת "בשיפור דרכים קיימות ומחלפים"...
 

amithi1

New member
הכתבה די רדודה בטיעונים

מצד שני, חשוב לזכור שרכבת היא גם לא מילת קסם ביצירת שוויון ליישוב פריפריה. המדינה צריכה להשקיע בפריפריה קודם כל בחינוך, ביצירת אזורי תעסוקה סמוך לאותם יישובים, בהגברת הבטחון האישי והפחתת הפשיעה, וגם ברשת כבישים איכותית ולא רק ברכבת. כמו שהוזכר בכתבה, לוד נמצאת על צומת רכבות מרכזי ובמרחק קצר מת"א, אך סובלת ממצב סוציואקונומי גרוע ביותר, ובין השאר פשיעה רבה.הרכבת צריכה להשתלב במכלול הפתרונות שנדרשים ליישוב ולא כאמצעי יחד - בלי זה הרכבת תתרום מעט מאד.
 

droriko

New member
בלוד יש אוכלוסיה ערבית גדולה

הרבה יותר קשה להתמודד עם אוכלוסיה כזאת מאשר עם אוכלוסיה יהודית . לערבים אף פעם לא תהייה שכונה כמו גני אביב .
 

ש מים

New member
מאמר מעניין

לצערי הוא דורש מעט זמן התעמקות, דבר שקצת חסר לי עכשיו. אבל אני מצרף מאמר מעניין נוסף - באותו הקשר, שיכול לעזור לאנשים לקבל פרספקטיבה ואולי לקבוע עמדה מתוך נקודת ראיה רחבה מעט יותר.
 

ש מים

New member
נסיון נוסף

יש כנראה בעיה עם הקישור למאמר.
במידה וזה לא הולך, כנסו לאתר הבא, וחפשו את הקישור למחקר ("בעלי המאה, בעלי הידע ובעלי ההשפעה - הגיאוגרפיה של בעלי המאה ובעלי הדעה – תל אביב [רבתי] כעיר עולם"/ברוך קיפניס).

בהצלחה.
 

ש מים

New member
ממדינת ת"א לעיר עולם

ויש כמובן את המאמר המצוין הזה (שכבר הבאתי כאן כמה פעמים), מאת עינת קליש, שקריאתו מעלה גם היא הרבה סימני שאלה על הרציונאל (או לפחות על הטיעונים) של ראש הממשלה, בבואו לתמוך בפרוייקט.
 

megashock

New member
הוא מועיל בשבילי

רכבת מכרמיאל תהיה דבר נפלא שמאוד יוכל לעזור לי

כמו שכתבתי בפורום השכן,
מה שהופך את הפריפריה לכזאת הוא המרחק ואם רוצים להתגבר על הסיבה שבגללה יש הבדלים בין הפריפריה למרכז צריך להתגבר על ההבדל הגאוגרפי של המרחק והדרך היחידה לעשות זאת היא לקצר את זמן הנסיעה אל הפריפריה עדיף באמצעות תחבורה ציבורית.
 
למעלה