איליה קוגן
New member
למה כבישים הם בחינם ותחבורה ציבורית בתשלום?
למה כבישים הם בחינם ותחבורה ציבורית בתשלום?
אם נסיעה על כבישים היא בחינם, כלומר האזרחים מממנים את נסיעת הרכב הפרטי ממיסיהם, למה שבמקום זאת לא יממנו ממיסיהם דווקא את התחבורה הציבורית?
שני ארועים הביאו אותי למחשבה הזאת.
בשבוע שעבר יצאתי עם חברים לעיר התחתית בחיפה. חנינו ליד קרית הממשלה (שני רכבים, 6 אנשים), ישבנו בבר ואז הלכנו ברגל עד המושבה הגרמנית. כשסיימנו את הבילוי, ניצלנו את העובדה שהמטרונית כרגע בחינם, וחזרנו ארבע תחנות עד החנייה.
ברור לי שלא היינו עושים את זה אם המטרונית היתה בתשלום. חלק מהאנשים אף פעם לא נוסעים בתחבורה ציבורית, וגם אלה שכן - היו נאלצים לשלם על הנסיעה. היינו יוצאים בנזק של כ-40 ש"ח, שזה כמעט כמו הדלק הדרוש כדי להגיע לחדרה (!)
ואז קראתי את התשובה המעניינת הזאת ב-Quora. בקיצור, הטענה היא שהפניית המיסים לתח"צ חינם במקום לשימוש בכבישים חינם הוא ניצול יעיל יותר של כספי המיסים ודרך הוגנת יותר לגבות מיסים.
ויש גם דיון מעניין ומסודר בשאלה: "מה הטיעונים בעד ונגד תחבורה ציבורית חינם".
מה דעתכם?
למה כבישים הם בחינם ותחבורה ציבורית בתשלום?
אם נסיעה על כבישים היא בחינם, כלומר האזרחים מממנים את נסיעת הרכב הפרטי ממיסיהם, למה שבמקום זאת לא יממנו ממיסיהם דווקא את התחבורה הציבורית?
שני ארועים הביאו אותי למחשבה הזאת.
בשבוע שעבר יצאתי עם חברים לעיר התחתית בחיפה. חנינו ליד קרית הממשלה (שני רכבים, 6 אנשים), ישבנו בבר ואז הלכנו ברגל עד המושבה הגרמנית. כשסיימנו את הבילוי, ניצלנו את העובדה שהמטרונית כרגע בחינם, וחזרנו ארבע תחנות עד החנייה.
ברור לי שלא היינו עושים את זה אם המטרונית היתה בתשלום. חלק מהאנשים אף פעם לא נוסעים בתחבורה ציבורית, וגם אלה שכן - היו נאלצים לשלם על הנסיעה. היינו יוצאים בנזק של כ-40 ש"ח, שזה כמעט כמו הדלק הדרוש כדי להגיע לחדרה (!)
ואז קראתי את התשובה המעניינת הזאת ב-Quora. בקיצור, הטענה היא שהפניית המיסים לתח"צ חינם במקום לשימוש בכבישים חינם הוא ניצול יעיל יותר של כספי המיסים ודרך הוגנת יותר לגבות מיסים.
ויש גם דיון מעניין ומסודר בשאלה: "מה הטיעונים בעד ונגד תחבורה ציבורית חינם".
מה דעתכם?