אתה מעלה נקודה מעניינת והיא הפוטנציאל לאינטגרציה בין המטרו לבין רכבת ישראל.
שירות משולב של רכבת כבדה/מטרו הוא לא דבר חסר תקדים. למעשה, זה אחד מסימני ההיכר של מערכות התחב"צ ביפן.
בערים גדולות כמו טוקיו, אוסקה, קיוטו ונגויה, קווים פרטיים של הרכבת האזורית או הפרברית ממשיכים לתוך מרכז העיר בתור חלק מוטמע ברשת המטרו העירונית. אותה רכבת שנוסעת במנהרות המטרו כרכבת תחתית מגיחה מהמנהרות בקצה העיר והופכת בן רגע לרכבת פרברית. כך יוצא קו משולב, המופעל ע"י חברת המטרו העירונית בשיתוף עם החברה הפרטית של הרכבות הפרבריות או האזוריות. התופעה הזאת נקראת באנגלית through service (ביפן קוראים לה "נהיגה ישירה").
התוצאה דומה ל-S באן הגרמני, אך שונה ממנו מהבחינה הזאת שאין מדובר ברכבת כבדה ש'מחקה' מטרו, אלא במטרו עירוני לכל דבר ועניין, שפשוט מתפקד באותה העת גם כרכבת פרברית. מטרו ש'מחקה' רכבת כבדה, אם תרצו. רוב הרכבות מתחילות ומסיימות את נסיעתן בתוך תחומי העיר כמטרו, ומקצתן ממשיכות אל מחוץ לעיר בתור רכבת פרברית. כך באזורי העיר התדירות גבוהה ומתאימה לדרישות של מטרו, ומחוץ לעיר התדירות נמוכה יותר. הנוסעים אינם חשים בהבדל והמעבר בין המערכות ובתוכן חלק לחלוטין.
לדעתי דגם שכזה יכול להתאים מאוד לגוש דן משתי סיבות עיקריות: ראשית, דלות המסילות של הרכבת הכבדה והריחוק של התחנות ממרכזי הערים; ושנית, האורך והעלות הניכרת של קווי המטרו המתוכננים. שילוב של המטרו עם רכבת ישראל יאפשר להפעיל רכבות ישירות מרחבי הארץ לתוככי גוש דן מבלי להכביד את הנטל על התשתיות באיילון, ולחלוב את התשתיות המאוד יקרות של הפרויקט הזה כך שהשימוש בהן יהיה מיטבי. סתם לדוגמה, אם יחברו את M3 למסילות של רכבת ישראל בנתב"ג יהיה אפשר להעביר רכבת ישירה מירושלים למרכז חולון, רמת החייל והרצליה פיתוח.
הבעיה העיקרית עם תכנית שכזו תהיה טכנית. למזלנו, בניגוד ליפן, רוחב המסילות אצלנו לא צפוי להיות מכשול: גם רכבת ישראל וגם הרק"לים בירושלים ובת"א משתמשים באותו רוחב מסילה תקני בינלאומי (143.5 ס"מ), וסביר להניח שכך גם המטרו. אבל מתח החשמול של המטרו כנראה יהיה 1,500 וולט, בעוד שרכבת ישראל מחשמלת ב-25,000. אין לי מספיק ידע טכני כדי לומר האם יש ציוד שמסוגל לנוע בתנאים כאלה. בנוסף הבנתי שהרעיון הוא שהמטרו יהיה אוטונומי, כך שכנראה יצטרכו להכניס נהגים שייקחו פיקוד על הרכבת בצאתה מהמטרו. אני מניח שגם אורך הרציפים עשוי להוות קושי. לבסוף יש את הסוגיה של תפעול, אבל לכל דבר יש פתרון.
בקיצור לא מופרך לשלב את הרכבת הפרברית עם המטרו.