חשבתי שסיימנו.
שאלתיך אם משום שגלגל שיניים מסויים לא נמצא במקומו האופטימלי בשעון, אם משום זה תחליט שהשעון נוצר ללא גורם תבוני. ענית יפה שלא, אלא ש"לגבי אל יש לי בכל-זאת אי-אלו תהיות". איזה תהיות? כי פד"ש מאמין באל מושלם ופד"ש לא אמר לי מדוע ירצה אל מושלם לברוא בריאה שאינה מושלמת. אז אני לא מבין איך אתה עובד. ומה בכך אם יש לך כמה תהיות? עליך להיות יותר חד ומפורש, כשאתה עונה לי, וכשאתה עונה לעצמך. היה עליך לומר באופן ברור - "נכון, לגבי שעון לא אומר שנוצר ללא גורם תבוני בגלל גלגל שיניים קטן שלא מובן, אבל לגבי רבבות מערכות ביולוגיות שמהונדסות בתחכום אלפי מונים משעון, אז משום שכמה אברים או חיבורים אינם נראים לי, אני מכריע, ללא תהיות, שכל זה נעשה ללא גורם תבוני". ואז היינו מבינים אותך. ומשום מה אתה מחלק כך בין שעון לבריותיו של אל עליון? כי אינך מבין איך או מדוע מאל עליון יצא חיסרון. אז איך אתה עובד? אם יש קל וחומר משעון, והרי לא הקשית או הפרכת את הקל וחומר עצמו, אלא שאלת מצד כמה חסרונות שמצאת, ומשמע מדבריך שאם לא אותם חסרונות היית מקבל את עצם הקל וחומר, אז איך הולך הרציונאל שלך? (1) בריות מורכבות ומתוחכמות אלפי מונים משעון ==> מורה על יוצר תבוני. (2) חסרונות בבריאה ==> מעלות תהיות. ומה עושים עם התהיות האלו? אני רואה ג' אפשרויות: (א) נניח בורא לא מושלם. באופן כזה אנו מקיימים את (1) ו (2) ואין תהיות ולא ביטלנו לחינם את הקל וחומר הבריא של (1) בגלל (2). (ב) נניח בורא מושלם שברא בריאה לא מושלמת. גם באופן כזה אנו מקיימים את (1) ו (2) ולא ביטלנו לחינם את הקל וחומר הבריא של (1) בגלל (2), אלא שנשארה לנו שאלה מה ראה בורא מושלם לברוא בריאה בלתי מושלמת. ולגבי שאלה זו או שפד"ש יסביר לנו מדוע או שנברר בעצמנו, או שנשאר עם תהיה או מקסימום נחזור ל (א). (ג) בגלל (2) נזרוק את (1) לפח, ונשיש ונשמח, ולא נחשוב היאך, ולאן הקל וחומר ברח. אתה בוחר ב (ג), וזה לא טוב, ואיני יכול לעזור בעניין זה מלבד להראותך בברור במה בחרת. וגרוע מזה, מעצם השאלה שלך מכח החסרונות, משמע, חצי כוס ריקה מורה על דבר מה. ואם כן, על מה מורה חציה המלא? ולמעשה לא ניתן אפילו לומר לגביך שאתה נוטה להסתכל על רק חצי הכוס הריקה, אלא שאם נעריך את אלפי המערכות המתוחכמות ואופטימליות לאין שיעור, לעומת האפנדיציט שנראה לך מיותר, את מנגנון הרודופסין הקולט פוטון, מנגנון ריסוטו, סיגנאל העצב שהוא מעורר, שקיות הרודופסין בקנים ומדוכים, צבא הקנים ומדוכים וסדריהם על מחלקותם וזויותיהם, ריבוב מוצאיהם, כינוסם ועיבוד בשכבות העיבוד עד הגנגליונים ובהם, עצב הראיה, מסילת הראיה, צומת הראיה ומחשב העל של מרכז הראיה במוח, לעומת קושית "למה העין האנושית מורכבת הפוך?", וכן לגבי כל איבר ואיבר או כל מנגנון שנדמה לך שמצאת בו איזשהו פגם, אם נעריך את כל אלו, שלמות מול חיסרון, כמאמר התורה "בואו חשבון", אזי נמצא שאינך רואה אלא את מליארדית הכוס הריקה, ואילו הכוס המלאה כולה נעלמה באיזשהו blind spot במוחך. זה לא טוב.