לכבוד יום הפיראטים שחל היום

יעלקר

Well-known member
מנהל
1632033900944.png

הסיפור של נל הפיראטית - אוצר בין הדפים

מאת: הלן דוקרטי Helen Docherty
איורים: תומס דוקרטי
תרגמה וחרזה: גליה אלוני-דגן Galia Alony-Dagan
עריכת תרגום וניקוד: ניצה פלד
עורכת ראשית: רונית רוקאס Ronit Roccas
עיצוב ועימוד: יעל מיכלסון Yael Michelson

הוצאת כנפיים - ספרים לילדים ולנוער בשיתוף כתר ספרים 2021

שלושה ספרים שיצרו יחד בני הזוג הלן ותומס דוקרטי תורגמו לעברית עד כה ויצאו לאור בהוצאת כנפיים. שלושת הספרים שכתבה הלן דוקרטי ואייר בן זוגה תומס דוקרטי, סובבים כולם סביב הקסם העצום הטמון בספרים ובקריאה. הספרים הפונים לילדי גן מכילים טוויסט המשלב את הספרים בעלילות שבאופן רגיל מתמקדות בנושאים אחרים אך כוחם של הספרים מתגלה ברגע המתאים ומוכיח את חשיבותם גם בעלילות שאנו מצפים שיתפתחו בצורה אחרת.
בספר הנוכחי 'הסיפור של נל הפיראטית' אנו מלווים את שחלמה כל חייה להצטרף לספינת פיראטים בעקבות ספרים רבים שקראה ועסקו בהרפתקאות הרבות שיש למי שחיים על ספינה כזו. אל הספינה לוקחת אתה נל ספר, 'המדריך השלם לפיראטים' ממנו למדה את כל מה שפיראט צריך לדעת: איך לסובב הגאים, איך לחתור, איפה המערב ואיפה המזרח.. רק שהקפטן של הספינה לא מבין את התועלת שבספר, אצלו בספינה אין זמן לספרים.
בלילה, לפני השינה, נל מספרת לחבריה הפיראטים את הסיפורים השונים שקראה בספרים, על אוצרות, מערבולות ועוד אבל במשך היום העבודה שלה די משעממת ופשוטה והיא לא זוכה להערכה מהקפטן. באחד הלילות, שקועה במחשבות, היא מוצאת מפת אוצר אך בבוקר הקפטן אוחז אותה בידו ומכריז שהאוצר שלו. בדרך אל האי בו טמון האוצר מתרחשת סערה בים, הקפטן נופל אל הים והספינה עומדת להתנגש בסלעים... נל מיישמת את מה שלמדה מהספרים, מצילה את הקפטן והספינה וזוכה להערכה.
היא מובילה את הספינה אל האי ובו הם מוצאים לא אחת ולא שתיים אלא עשרים תיבות אוצר, ובכל תיבה, ספרים, הרבה ספרים. רק ספרים. אבל נל מסבירה לפיראטים שבתוך הספרים מסתתרים אוצרות, הקפטן מאשר ואומר כי בזכות מה שלמדה בספרים ניצלו כולם ואחרי שהיא מלמדת אותם לקרוא, היא פותחת ספריה על האוניה ומשאילה ספרים גם לאחרים.
כשאנחנו גדלים אנחנו לומדים לא פעם שיש פער עצום בין תיאוריה למעשה, פער שריר וקיים בין לקרוא על דבר מה לבין החוויה עצמה. ספרים מאפשרים לאנשים להפעיל את הדמיון, להכיר נקודות מבט נוספות ולבחון שורה של כלים ופתרונות, אבל הם לא יכולים להוות תחליף לניסיון עצמו.
גם נל יודעת את זה ולכן אחרי שהיא קוראת ולומדת את כל מה שהיא יכולה על החלום שלה, ספינת פיראטים, היא מחליטה לעשות מעשה ולהצטרף לספינה כזו. הפער בין החלום למציאות מכה בה מיד, אבל היא מצליחה לשמור לעצמה שעות מסוימות ביום בהם היא משמרת אותו. היא לומדת שהמציאות שונה מן הספרים, שחיי היום יום על הספינה שגרתיים ומשעממים לא פעם, אבל כשמגיעים רגעים אחרים, רגעים אודותיהם חלמה ועליהם קראה בספרים, רגעים לא צפויים, היא מגלה שהמילים שקראה בספרים והניסיון שרכשה על הספינה מצטרפים יחד לכלים ייחודיים שיש רק להם ויכולים להועיל על הספינה.
'הסיפור של נל הפיראטית' הוא ספר הרפתקאות ייחודי ומקורי, הבחירה לשים במרכזו את דמות של בת מבורכת וראויה, היום כשאנו יודעים עד כמה הילדים שלנו מושפעים מכל מודל חיקוי שמוצב בחייהם, כבר מגיל צעיר מאוד, האפשרות להציב בת בעולם שנתפס בעבר כזכרי כולו, היא מעשה שנתפס טבעי בעיני הדור שגדל היום. הבת הזו שמתעקשת ללמוד לא רק מהניסיון שלה אלא גם מניסיונם של אחרים, מגלה שהיא יכולה לסייע במקום שגדולים ומנוסים ממנה נכשלו, דווקא בגלל שהתעקשו ללמוד רק ממה שחוו בעצמם.
ולתוך התמונה הנשית המעודדת השכלה נפתח פתח לגיבורה לשתף גם את הדמויות האחרות בסיפור שלה בעולם שלה, עולם הספר והקריאה, העולם שמאפשר לכל אדם להתנסות כמעט בכל דבר שקיים, ולחלום חלומות.
וכל זה מודפס בטקסט מנוקד שתרגמה וחרזה בכישורן גליה אלוני-דגן, עטוף באיורים צבעוניים ומלאי פרטים כשכמעט בכל צמד עמודים מסתתר הספר שמלווה את נל מראשית דרכה בתוך התמונה הגדולה, הילדים יכולים לאתר אותו בכל פעם שאנו עוברים בין צמד עמודים אחד למשנהו וליהנות מן הגילוי.
מעבר לכל מדובר בספר שהוא חוויה ויזואלית נעימה לעין, החל מן הכריכה הצבעונית, דרך הפורזץ (צמד העמודים הפנימיים של הכריכה) היפהפה בגווני כחול- לבן וכלה באיורים הצבעוניים העשירים המאפשרים גם לקוראים הצעירים לחוות באופן בלתי אמצעי את העלילה ואת החוויות שעוברות שלל הדמויות בספר, נל הקפטן ודמויות המשנה שאיננו זוכים להכיר בשמן ובתפקידן, בעזרת הפירוט היפהפה עליו מקפיד תומס דוקרטי הממקד את כל הדמויות בכל צמד עמודים ובכל סצנה וסצנה, כשכל אחת מהן בעלת מאפיינים המקנים לה ייחוד המלווה אותה לכל אורך הקריאה.
'הסיפור של נל הפיראטית' הוא ספר מקסים לילדי הגן שיש בו גיבורה אחת, הרבה הרפתקאות ומתנה נפלאה בדמות האוצר העצום שטמן בספרים ובקריאה. אנחנו ממליצים על הספר, כמו על ספריהם הקודמים של המחברים, בחום רב.

1632034037424.png 1632034048390.png 1632034059121.png
 
למעלה