לחווט את המוח מחדש (מאמר ארוך אבל מומלץ)

לחווט את המוח מחדש (מאמר ארוך אבל מומלץ)
http://www.tapuz.co.il/communa/ViewmsgCommuna.asp?Communaid=36985&msgid=56765344

אם חשבתם ששמחה היא התרחשות ספונטנית, יש לנו חדשות בשבילכם: המוח הוא איבר פלסטי, ואפשר לאמן אותו לחוות שמחה באופן שישנה את חיינו מן הקצה אל הקצה. חוקרי מוח מובילים מגלים ל'ליידי גלובס' מהן האסטרטגיות הביוכימיות שבעזרתן ניתן לייצר שמחה. פרויקט מיוחד

שני פרידן-גפן

במהלך שיטוט בין המדפים בחנות הספרים הקרובה, אפשר למצוא בקלות מדף שלם של ספרים המציעים את השיטה האולטימטיבית למימוש הכיסופים האנושיים האינסופיים לשמחה ולאושר. ספרים בכל הצורות ובכל הגדלים מבטיחים לנו שאם רק נקנה אותם, נוכל לגעת בשמחה המיוחלת בכוחות עצמנו.

פתרונות הקסם הללו נועדו לפתור את המגפה של המאה ה-21, הדיכאון. למרות זאת, ספרי ה'עשה זאת בעצמך' לא נוגעים, לרוב, בשורש המדעי של היכולת לממש שמחה ואושר בחיינו. נברתי בארכיונים אקדמיים בניסיון למצוא מאמרים מדעיים ממקורות בעלי שם ואסמכתא, שעוסקים בשאלה 'איך להיות מאושרים ושמחים', ונותנים תיקוף מדעי ליכולת העצמית שלנו לייצר שמחה. התגלית הייתה מפתיעה; בעוד שקיימים אינספור מחקרים על דיכאון או היעדר אושר על כל סיבותיו, בזירה המחקרית קיימים מעט מאוד מחקרים שמסבירים את שורשי השמחה, ואת הדרך לתרגל אותה בחיינו, ללא סיוע תרופתי. המדע המודרני עסוק בשאלה כיצד לטפל בדיכאון, אבל לאורך השנים לא ניכר שהושקעו משאבים רבים בחקר השמחה, ויסודותיהם של האנשים המאושרים. החשיבה שלנו מתורגלת על דרך השלילה, אנחנו חושבים כיצד לתקן את מה שמקולקל ולרפא את מה שחולה, אבל לא משקיעים משאבים בניסיון ליצור ולשמר משהו בריא וטוב, או להקדים תרופה למכה ולמנוע דיכאון.

הושבנו לשיחה חוקרים המהווים את חוד החנית של חקר המוח בישראל, בכדי לגלות את האסטרטגיות לייצור שמחה. אולי דווקא הם, החוקרים החלוצים, יוכלו לשפוך קצת אור על תחום מחקרי בתולי, ולסייע לנו להבין כיצד אנחנו יכולים להיות שמחים בכוחות עצמנו.

כשמתחילים את הדיון, מבקשת ד"ר נאוה לויט בן נון, מנהלת מרכז סגול למוח ותודעה במרכז הבינתחומי, להתעכב ולהרהר בהגדרה של המושג 'שמחה'. האם אנחנו מתכוונים לתחושה שעולה כשאנחנו עושים משהו מהנה או משעשע? כשאנחנו נהנים מבחינה חושית? מתענגים ממראות וקולות יפים, מטעמים וריחות משובחים, מתחושות גופניות נעימות, מחיבוק של אהובנו?

ד"ר לויט בן נון מציעה ש"אולי, בעצם, הגדרה של שמחה תהיה בחלקה על דרך השלילה - כשאני לא סובל, לא לחוץ, לא מרגיש מועקה, לא מרגיש כעס או דאגה, רואה את החיובי ולא רק את השלילי".

איך את מאבחנת שמחה במדידה מוחית?

"מכניסים אדם למכשיר fMRI שבודק פעילות מוחית, ומבקשים ממנו לעשות פעולות שמסבות שמחה או תסכול. למשל, לשחק משחק שבו אפשר להרוויח או להפסיד כסף, להסתכל על תמונות של חוויות נעימות, כמו תמונה של עוגת שוקולד עשירה, או חוף ים לבן עם מים בצבע טורקיז. מה שרואים במוח במקרים הללו הוא הפעלה של קבוצת אזורים מוחית שנקראת 'מערכת התגמול במוח'. מערכת זו מלאה בקולטנים שמעבירים דופמין וחומרים אחרים (כמו אנדורפינים), שדומים מאוד במבנה שלהם למרכיב הפעיל באופיום ובמריחואנה. כשהאזורים הללו פעילים, אנחנו מרגישים חוויה של עונג והשתוקקות, גם אם אנחנו לא תמיד מודעים לכך. 'אני רוצה את זה', 'זה נעים לי', 'אני רוצה עוד'. המערכת הזו גם מפעילה מערכות אחרות, שגורמות לנו לזכור את מה שגרם לחוויה הנעימה, ולהמשיך לחפש או לחשוב על אותם דברים שוב ושוב. אבל אותה מערכת בדיוק עובדת גם כשאנחנו פוגשים בחוויה לא נעימה, ולכן היא גם מפעילה אצלנו תחושות כמו 'זה לא נעים לי', או 'אני רוצה להתרחק מזה, שזה ייגמר כבר'".

מה קורה כשמערכת התגמול לא תקינה?

"במחקרים על אנשים בדיכאון, למשל, אנחנו מגלים מערכת תגמול לא תקינה. הם יכולים להרגיש עונג ושמחה, אבל מתקשים לתחזק את הרגש הזה. כשמסתכלים על המוח שלהם, רואים שהחלקים הקדמיים שלו לא מצליחים להפעיל את מערכת התגמול לאורך זמן.

"היכולת שלנו לתחזק רגש חיובי (יותר נכון, היכולת של חלקי המוח הקדמיים שלנו לעשות זאת), תקבע אם אנחנו טיפוס שרואה את חצי הכוס המלאה או טיפוס שרואה את חצי הכוס הריקה. כמובן שתכונה זו, שמקורה בהפעלה מתמשכת של מערכת התגמול, קשורה מאוד ליכולת שלנו לחוות אושר ושמחה".

מה לגבי תחושת שמחה שמתעוררת כשאנחנו עוסקים בנתינה, או מגלים נדיבות כלפי האחר?

"מסתבר שחלק משמעותי מה'נדל"ן' המוחי מוקדש לעולמנו החברתי. מנקודת מבט אבולוציונית, הגיוני שהמוח יתפתח באופן שיעודד אותנו לחיות בחברת בני אדם. לכן, לא מפתיעים הממצאים שמראים שכשאנחנו מטפלים באחרים או נותנים לזולת, מתעוררים במוחנו ובגופנו מנגנונים המעודדים אותנו להמשיך, ומעוררים בנו תחושה נעימה ומתמשכת.

"כשאנחנו עוסקים בנתינה או מפעילים רגשות של חמלה ורצון שאנשים, גם אם זרים, ישתחררו מסבל שבו הם נתונים, מתעוררים במוח אזורים שמפעילים תהליכים בריאים. זה יכול להסביר ממצאים שמראים שאנשים שמתחזקים את המעגלים החברתיים שלהם או שמגדלים חיות מחמד, בריאים ושמחים יותר לאורך זמן".

מה לגבי הגדרת שמחה כמצב מוחי שאיננו שלילי?

"מחקרים מראים שיש אזורים שמופעלים כשאנחנו נמצאים במצב של סכנה, כאב או סטרס. הדרכים האינדיבידואליות של אנשים להתמודד עם מצבים אלה תלויה בצורה ניכרת בתפקוד של אזורי שליטה, ויסות ובקרה מוחיים, שנמצאים בחלקים הקדמיים של המוח שלנו. אצל אנשים שמתאוששים מהר יותר ממצבי קיצון, רואים שקיימת יותר פעילות ויסות באזורים הללו. זו גם היכולת של המוח לקבל מידע מהגוף, כדי להתמודד עם מצבים קשים בזמן אמת. למשל, היכולת לשים לב לסימני סטרס בגוף ולקחת חופשה רגע לפני שמתמוטטים, דורשת מודעות עצמית גופנית. אנשים שיכולים לנהל את עצמם בצורה גמישה ומיטבית יותר מדווחים על רווחה נפשית גדולה יותר. מכאן אפשר להבין שהיכולת של המוח להתאושש ממצבים קשים עומדת גם היא בבסיס של חוויית אושר, שמחה ורווחה".

האם שמחה היא מצב תודעתי של שלווה פנימית?

"ההגדרה הזו מתקשרת לרשת של אזורים מוחיים שמתעוררים כשאנחנו לא עסוקים במשהו ספציפי. הרשת הזו אחראית לכל המחשבות הלא ספציפיות שלנו. למשל, אם נעצום עכשיו את העיניים לכמה דקות ופשוט לא נעשה כלום, סביר שיעלו לנו מחשבות שקשורות לדברים מן העבר, או מחשבות שקשורות לעתיד. דברים שאנחנו צריכים לעשות, תוכניות.

"מחקר ידוע מראה שיש קשר בין כמה אנשים היו מרוכזים במה שהם עושים, לחוויית השמחה והאושר שחוו באותו רגע. במילים אחרות, ככל שאנשים היו יותר מפוזרים במחשבות לא ספציפיות שאינן קשורות למה שהם עושים באותו רגע, כך רמות האושר שלהם היו נמוכות יותר. נדידת מחשבות מובילה לאי שקט פנימי. יש מחקר שמציע לאנשים אפשרות להיות לבד עם עצמם בחדר ריק כרבע שעה, או לקבל מכות חשמל על היד. כמחצית מהאנשים העדיפו מכות חשמל! כנראה שעבור רבים להיות במצב מפוזר של מחשבות לא ספציפיות שעולות באקראי, זה מצב לא נסבל. לעומת זאת, אנשים שמאמנים את כושר הריכוז והיכולת להיות מודעים למחשבות או להשקיט אותן באמצעות יוגה או מדיטציה, מדווחים לעתים על שלווה עמוקה ונעימה".
".
 

סתוונית333

Well-known member
הו בוקר טוב לשניכם . הנושא של חשיבה חיובית וחיפוש האושר
נדון כבר כמה עשורים ברצינות ע"י פסיכולוגים וחוקרי מוח.
זכות הראשונים שמורה לפרופ' מרטין סליגמן שהתמחה רוב חייו המקצועיים בדיכאון ופסיכופתולוגיה. בשנת 1998 בעת כהונתו כראש איגוד הפסיכולוגים האמריקאים APA הוא ייסד את גישת הפסיכולוגיה החיובית מתוך הכרה שחסרים בידינו כיום כלים למניעה וחיסון כנגד דיכאון, עוד לפני פריצתו. הגישה החלה להתפתח במהירות, בתחילה בארה"ב וסוחפת כיום את עולם הפסיכולוגיה המחקרית והיישומית בעולם, כמו גם בתחומי מדע נוספים, פסיכולוגיה, חינוך, ניהול, רפואה ועוד.


אשתו של גפן לא ידעה איפה לחפש את הספרים המתאימים העוסקים בפסיכולוגיה
חיובית ובהקניית כלים להתמודדות עם הרגשות שלילייים.

"חשיבה חיובית" איננה פתרון ישים למרבה הצער עבור רוב האנשים. אכן יש אנשים שזכו להיוולד עם נטייה אופטימית במיוחד, כזו שיכולה לשכנע ש"יהיה בסדר" גם ברגעים הקשים ביותר. אך רוב האנשים, לא רק שלא יפיקו מניסיון מאולץ לפתח חשיבה חיובית, אלא אף יגדילו את מפח הנפש שלהם כיוון שלמצב הרוח השלילי מתווספת גם תחושת כישלון אישי. פסיכולוגיה חיובית אינה חשיבה חיובית, אולי אפילו להיפך. הכחשת השלילי והתעלמות מקיומו נובעת מתוך הנחת יסוד שהשלילי והחיובי נעים עם אותו ציר. אך האם רגשות חיוביים ורגשות שליליים הם באמת ההיפך אחד של השני? מסתבר שלחלוטין לא. כמובן שברגע נתון לא ניתן להרגיש טוב ורע גם יחד, אך אושר אינו מוצר רגעי אלא חוויה שנוצרת על פני זמן, ובמימד זה מסתבר שכמעט ואין קשר בין כמות הרגש השלילי לכמות הרגש החיובי. אנשים יכולים לעבור דברים קשים אך באותה תקופה לחוות גם דברים חיוביים. בכך יש בשורות טובות למדי למי שמוטרד מכך שיש לו הרבה מחשבות שליליות. לדוגמה, ידוע שנטיות לדיכאון וחרדה של נשים באוכלוסיה גבוהות מאלו של גברים. אבל כאשר החוקרים העמיקו בעניין הם גילו להפתעתם שגם כמות הרגשות החיוביים אצל נשים גבוהה מאלו של הגברים. כלומר, בממוצע נשים מרגישות, לטוב ולרע, יותר מגברים. לכן אם לאדם יש רגשות שליליים אין כל סיבה שלא יוכל לפתח גם רגשות חיוביים, במידה מסוימת אולי יהיה לו אפילו קל יותר כי יש לו את התשתית הרגשית לחוש דברים בעוצמה. השינוי הנדרש, אם כך, אינו בשינוי המצב השלילי, אלא בהגברה של המצבים החיוביים, שהינם בלתי תלויים בשלילי.

מה אם כך ממלא אותנו אושר? סליגמן מציין שני רכיבים מרכזיים: הנאה וסיפוק. במידה מסוימת ניתן לטעון מתוך מחקרים, שסיפוק ממלא אותנו אושר לטווח הארוך יותר מאשר הנאה. למשל, פעילות התנדבותית מתוך תחושה חיובית מביאה לאנשים סיפוק. זאת לעומת צפייה בסרט טוב, ארוחה מהנה, יחסי מין, ושאר גורמי הנאה אחרים, שתקפים יותר לטווח הקצר. הבה נעמיק בשתי התופעות הללו.
הנאה
הנאה היא תופעה גולמית, גופנית וחושית. היא כרוכה במעט פעילות חשיבה ודועכת במהירות. רכיב זה גורם, קצת כמו בהתמכרות, לכך שהנאה כוללת רכיב של הסתגלות ו"תסמונת גמילה". כלומר, כדי לשמור על הנאה לאורך זמן נדרשים פעמים רבות כמויות הולכות וגדלות מאותו הדבר. כמו כן, עלול להיות קושי או תחושה שלילית וצער (אך לא חייב להיות) עם סיומה.
יש להבחין בין סוגים שונים של הנאה. הבסיסית ביותר היא הנאת הגוף החושית ממגע, מין, אוכל טוב, מוסיקה נעימה, אווירה מהנה וכדומה. אך בהחלט אפשר לדבר גם על הנאות "גבוהות" יותר כמו התענגות על חוויה אסטטית יפה, קריאת שיר מרגש, צפייה בסרט מדהים וכדומה. הלקסיקון של ההנאה כולל: התלהבות, אושר, אקסטזה, התרגשות, צהלה, אופוריה, תענוג, שכרון חושים, התעלות ועוד.
האם אפשר להגביר את ההנאה כדי שתחושת האושר תגבר? מסתבר שכן. חלק משמעותי מההנאה כרוך בחידוד החושים לקליטת החוויה מעוררת ההנאה. ההתמקדות בתמונה או בחוויה, שימת לב לפרטים, קצב מתון שמאפשר באמת לחוות, הזדמנות לצריבת החוויה לזיכרון כדי שאפשר יהיה להתענג עליה גם בהמשך, כל אלו מחדדים את החושים, מאפשרים העמקה בחוויה, ובסופו של דבר מגבירים את ההנאה ותחושת האושר שנובעת ממנה.
חשוב גם לפתח מודעות לדברים שמהנים אותנו ולהקדיש להם זמן. לדוגמה, זוג מגיע לייעוץ זוגי ומתלונן על התדרדרות במערכת היחסים. ניכר שהם אוהבים זה את זה, אבל הם נפגשים מעט ורבים הרבה. גם המין התדרדר. בבירור קצר עולה שהם הכירו כסטודנטים שלמדו ביחד והיו ביחד זמן רב, ואכן כעת כששניהם עובדים במשרות דורשניות מאוד הם רואים אחד את השני מעט, נמצאים בלחץ גבוה, וכמובן שכשנכנסים למיטה בסוף היום הדבר המרכזי שחשוב הוא ללכת לישון. הזוג הזה קיבל משימה מאוד פשוטה. הם קבעו פגישות ביומן פעם בשבוע לשעה וחצי בשעת הצהריים ליחסי מין וארוחת צהרים משותפת. מסתבר שלא כל חוויה רומנטית חייבת להיות ספונטנית. אנשים עובדים צריכים לתכנן את ההנאות שלהם בהתאם ליומן. אם אין לכם זמן להנאות שלכם, מה בעצם הטעם לכל זה? אנשים נכנסים לתוך מעגלים עגומים של לחץ ועבודה מתוך אמונה שפעם בעתיד הם יוכלו להיות מאושרים בעזרת השקעתם הנוכחית. המטרה האלטרנטיבית היא "אושר עכשיו", לא פעם בעתיד, שכן איש לא מבטיח שנמצא את התבונה בעתיד להפסיק את המירוץ. יש לרובנו מספיק מצפון ורגשות אשמה כדי לתת לעתיד את המקום שלו. חשוב לתכנן את רגעי ההנאה במהלך השבוע, כי לרוב האנשים זה פשוט לא קורה לבד.
סיפוק
למרות שאנחנו מתייחסים לסיפוק והנאה באופן דומה במונחי השפה, יש ביניהם הבדל משמעותי. זה נכון שאנחנו יכולים לומר שאנחנו אוהבים גלידת שוקולד וכן שאנחנו אוהבים את העבודה שלנו באותה נשימה ובאותה מילה בשפה, אך בכל זאת, כנראה שהתגובה הרגשית לכל אחד מהמצבים הללו היא שונה, גם אם לעיתים יכולה להיות חפיפה בין סיפוק והנאה.
סיפוק היא תופעה מתוחכמת יותר מהנאה. זו אולי הסיבה שסיפוק מאפיין אנשים בלבד ולא יכול לאפיין חיות, זאת בניגוד להנאה. סיפוק כולל בתוכו חשיבה ופירוש, ויש לו נטייה לשרוד לאורך זמן. הסיפוק פחות מאופיין בתופעת ההתמכרות כיוון שאינו דועך במהירות. אין בהכרח צורך לעוד ועוד ממנו.גם אנשים שמסיבה כלשהי מתקשים ליהנות מדברים בהחלט יכולים להרגיש סיפוק, למשל מדברים אינטלקטואלים. התקופה המודרנית נוטה לזלזל בסיפוק ומדגישה מאוד את ההנאה. אנשים שאינם הדוניסטים ומפגינים מעין קור בעיני אנשים אחרים, הם בהכרח "נכים רגשית". למעשה, היו תקופות רבות בהיסטוריה שהדוניזם נתפס כתכונה שלילית ואנשים נדרשו לא להתמכר להנאה. סיפוק לעומת זאת נתפס כדבר לגיטימי. אין בדברים אלו הפחתה מהאושר שיכולה להביא הנאה, אבל תחת ההנחה שכ-50% מהתכונות שלנו הן מולדות, יש אנשים רבים שלא נולדו עם יכולת חזקה להרגיש הנאה. אם אנשים אלו ימשיכו לעסוק כל חייהם בשאלה מדוע אינם יכולים להרגיש הנאה בעוצמה, הם יסיימו רק עם דימוי עצמי נמוך ולא עם הנאה מוגברת. לעומת זאת, קבלה של העובדה הזו, אחרי בירור עצמי משמעותי על אופי התופעה הזו, יכולה להיות פריצת דרך בכיוון האושר האישי. אנשים אלו יגלו טווח עצום של דברים שגורמים להם סיפוק, ואלו למעשה יהפכו אותם לאנשים מאושרים בחווייתם הסובייקטיבית.

לפיכך, הנאות קשורות יותר בחושים וברגשות. סיפוקים קשורים בהפעלת חוזקות אישיות ותכונות אנושיות טובות. מה שיכול אולי להבחין מעט בין הנאה לסיפוק הוא שבהנאה קיימת החרדה ש"הינה זה עומד להיגמר". זהו משאב מוגבל שמגיע בעוצמות, וכל רגע שעובר משמעו שנותר פחות זמן ליהנות. לעומת זאת, סיפוק הוא מצב בו זרימת הזמן הופכת הרמונית כך שהוא לא מורגש. הוא חולף לכאורה מהר יותר, אנשים מרגישים בתוכו אנרגטיים ומלאים יותר כבני אדם. בד"כ אין בו את המרכיב של חרדת האובדן, אבל באופן מעניין אין בו גם את התחושות החיוביות האינטנסיביות שקיימות במצבי הנאה. את הסיפוק אפשר לשמר באופן הרבה יותר יציב מאשר את ההנאה. אנשים שמתארים מצבים מספקים, בין אם מדובר במשחק, מעשה אומנות, עבודה, או אימון קראטה, כוללים בד"כ את הרכיבים הבאים: אתגר, מיומנות, ריכוז, יעדים, מעורבות, וולונטריות (לא צריך להכריח), שליטה, הזמן עוצר מלכת, אני שוכח את עצמי (ולכן לא מרגיש כלום, חיובי או שלילי).
אם נבחן את הפונקציה שמשרתת ההנאה לעומת הפונקציה שמשרת הסיפוק נראה שמדובר במטרות שונות לחלוטין שיצר הטבע. ההנאה – מטרתה היתה להפעיל את האורגניזם לשרוד. היא גורמת לו לאכול, לשמור על בריאותו, להזדווג למען שימור הדורות הבאים וכדומה. לכן ההנאה הכרחית אצל כל בעלי החיים כדי לחיות. ההנאה היא דחף החיים, הליבידו. לעומת זאת, סיפוק מאופיין בתהליך של זרימה (הרמוניה של הזמן שחולף) והוא מביא לצמיחה פסיכולוגית ולא ביולוגית. זו הסיבה שמדובר בתכונה אנושית המבחינה אותנו משאר החיות (צריך מעט לסייג את זה כי גם לחיות יש מוטיבציה לעשות דברים מעניינים, אבל בכל זאת, יש כאן הבדל מהותי).
הסיפוק הינו מרכיב חשוב בהוויה האנושית.
 

סתוונית333

Well-known member
אם הנושא מעניין אותך אני יכולה להמליץ לך על ספרים איכותיים
ולהפנות אותך למקורות המתאימים .
 
למעלה