רווחיות תחבורה ציבורית
רכבות מנהריה בלילה
שירות הרכבות לנתב"ג בשעות הלילה מופעל, בין היתר, לפי דרישות ובקשות רשות שדות התעופה, והוא תקף מחוץ לשעות הפעילות הרגילות של רכבת ישראל (לכן אין רכבת מנהריה דרומה ב-06:02, שכן בשעה זאת כבר מופעל לוח הזמנים הרגיל). זאת גם אחת הסיבות בעטיה אין רכבת מנהריה דרומה אחרי 21:08 - זה לא בשעות הלילה אלא בשעות לוח הזמנים הרגיל, ורכבת ישראל הגיעה למסקנה שאין מספיק ביקוש לשירות כזה (אחרי שעל הרכבת של 22:08 היה ממוצע נוסעים של כ-10). מכיוון שרכבת ישראל הונחיתה על-ידי הממשלה לפעול באופן כלכלי ועסקי, היא לא מעוניינת ולא יכולה לטפל בשירותים שאינם בעלי אופי רווחי.
רווחיות תחבורה ציבורית
תודה חן שהעלית נקודה זו - לפי המובן לי מעצם המושג: "תחבורה ציבורית", רווחיות תחבורה ציבורית מתבטאת בערך המסוף שלה לחברה, לא בעצם רווחיות המפעיל. הטעות בארץ, לפיה רווח כלכלי ישיר הוא המניע לקיומו של שירות כזה או אחר, הוביל אותנו להפרטת קווים והכנסת מפעילים פרטיים לתחבורה
ציבורית. אין זה המקום להתחיל ו"להלל" את כל אותם מפעילים פרטיים ואיכות השירות לציבור אותו הם נותנים (את זה ניתן להשאיר לתושבי באר-שבע, עמק יזראל, נהרייה, בקעת אונו, מודיעין ועוד), אולם זה בהחלט המקום להגדיר באופן משותף, לפי השקפת דעתם של חברי הפורום את הרציונאל העומד מאחורי הפעלת השירותים השונים: האם רווחת הציבור עומדת בלב הרציונאל או רווחיות המפעיל? לדעתי, בחברה מתוקנת, תחבורה ציבורית הינה אמצעי העומד לרשות האזרח/תושב ברצונו להגיע ממקום למקום במחיר סביר ובזמן, בזמן ראוי, בתנאים נאותים ובבטיחות. הפעלת רכבות/אוטובוסים רק בשעות בהם מובטחת הכנסה ראוייה סותרת נקודת מבט זו. הפעלת רכבות רק בשעות בהם הן עמוסות לעייפה לא מתיישרת עם עמדה זו.