להמשיך חלום :sleep:

sense9

Member
מנהל
מהמעט שידוע לי על חלומות, הם בלת י מודעים ובלתי נשלטים, אבל היום מישהו סיפר לי שחלם חלום בשינה, התעורר ואחרי כחצי דקה חזר לישון והמשיך את אותו חלום.
אם חלומות הם בלתי נשלטים איך דבר כזה יכול לקרות? מעניין ותמוה.
 

uzi2

Active member
חלומות הם בוודאי דבר מודע. אחרת לא היינו מודעים לכך שאנו חולמים. מה שאין בחלום, זה את הזכרון לטווח בינוני, ואת הכניסה של המידע לזכרון ארוך הטווח (את מרבית תוכן החלומות שלנו אנחנו לא זוכרים, ולפעמים בכלל לא זוכרים שחלמנו). מה שגם לפעמים אין בחלום, זה את תחושת השליטה על תוכנו. בד"כ היא מאוד מאוד חלקית.
אבל זה רק ככלל ויש יוצא מן הכלל.
יש מושג שנקרא Lucid dreams, (בעברית: חלומות צלולים) מדובר בחלומות שאנו מודעים להיותם חלומות, ושיש לנו בהרבה מקרים מידה מסוימת של שליטה על תוכנם. לא שליטה מלאה, אבל מסוימת. במצב חלימה כזה, מעבר לכך שאדם מודע לכך שהוא חולם, הרבה פעמים הזכרון הארוך טווח לא משותק, וניתן לפעמים, באם לא מתעוררים לגמרי, להמשיך חלום כזה. יש אנשים שמתאמנים בלהגיע למצב של חלומות צלולים. זו חוויה די נעימה בסה"כ, וגם אם לא, בידי החולם, השליטה להתעורר באם אינו מרוצה.

יחד עם זאת, צריך להזהיר כי מי שמגיע למצב שבו החלומות שלו באופן שגרתי הם חלומות צלולים (ויש אימונים יעודיים לשם חלימה כזאת), השינה שלו לא ממלאת את התפקיד העיקרי שלה, ולפעמים הדמיון והמציאות מתערבבים. במידה רבה, בגלל שאין חסימה מהמידע שבחלום, להגיע לזכרון ארוך הטווח.

יש בתפוז, פורום של "חלומות צלולים".

אם מדי פעם באופן ספונטני אנו מוצאים את עצמנו בחלום צלול, זה בסדר. אם הצלחנו, כדרך של שגרה, להפוך את החלימה שלנו לצלולה, כלומר להגביר מודעות לחלימה בעת החלימה. מערכות חיוניות בשינה נפגעות.

יש להבדיל כמובן, בין חלומות צלולים (Lucid Dreams), ובין חלומות עזים/חיים (vivid dreams), ואני מודה שהתרגום לעברית שרשמתי כאן הוא לא בהכרח התרגום המקובל.
Vivid dreams הם חלומות שמתאפיינים בכך שעוצמת החוויה בהם מאוד מאוד גבוהה. הרבה פעמים הם מתפרשים כחלומות בלהות, גם אם תוכנם מבחינת "העלילה" לא היה אמור להפחיד. חלומות כאלו, הם אחת מתופעות הלוואי למי שלוקח מינון יתר של מלטונין לעזרה בשינה.

גם אם לא מדובר בחלומות צלולים, ההתעוררות אצל חלק מהאנשים היא איטית, ולמעשה בדקה הראשונה אחרי שהם מתעוררים, עדיין לא כל המערכות הגיעו לערנות מלאה, ואז אפשר אולי לחזור לאותו החלום.
 
למעלה