לאביבן: בהמשך ל"חילול" שנת השמיטה, שעליו סיפרתי לך לפני

מיכי 10

Member
לאביבן: בהמשך ל"חילול" שנת השמיטה, שעליו סיפרתי לך לפני

כשבועיים וחצי.
זוכר שכתבתי שהעברתי את הסוקולנט הקטנטן שקיבלתי במתנה לעציץ חרס?

בינתיים העברתי עוד כמה צמחים. אז ביום שישי, התקשר הבן שלי כדי לברר מתי אני באה. אמרתי שעדיין לא.
- למה, מה את עושה?
- מעשים אסורים.
- איזה מעשים אסורים? אוכלת גדי בחלב אמו?
- לא, חלילה לי.
- אז מה, אוכלת שרימפסים?
- לא, איכס. מעבירה צמחים לעציצים גדולים יותר.
- אז מה הבעיה?
- שנת שמיטה! חיכיתי עד עכשיו, אבל לא יכולה לחכות יותר. אין להם מקום.

אז הוא אמר לי שזה בכלל לא אסור (מה שבעצם ידעתי וקצת שכחתי), והזכיר לי את הסיבות למה זה מותר (מצע מנותק, עציץ נקוב, תחת קורת גג). בקיצור, הכל בסדר
 

א ב י ב ן

New member
נכון. עבדתי במשתלה ובשנת שמיטה גידלנו בשקיות על משטחי עץ

מנותקים. שמעתי שיש גם שיטה לשתול באדמה, בתנאי שזה "מתחת לקורת גג".
אז נוסע טרקטור עם מעין קרונית מכוסה בברזנט, שמאהילה על קטע האדמה שבה
שותלים. שיטות לרמות את בורא עולם, כאילו שאין לו בינה להבין שעובדים עליו.
מבחינתי זוהי עבודת אלילים חסרת כל תכלית.. .. .. .. .. ..
 

מיכי 10

Member
טוב מה לעשות?

גם אני בין מוכרי החמץ, ועושה זאת "מצוות אנשים מלומדה".
גדלתי לתוך זה, לא מבינה, אך התרגלתי...
 

א ב י ב ן

New member
מיכי יקירתי! אין לי שום בעיה עם "לגדול לתוך זה". יש לי בעיה

עם פסיקות של רבנים חכמולוגים, שניסו "להסדיר" תקנות מהכתובים כך, שיתאימו
כביכול לצורכי השעה. לטעמי, יש בזה גיחוך רב ואם בורא עולם, שקורא מחשבות
ו"בוחן כליות ולב" כפי שנאמר עליו, אינו "קולט" שכל הבובע מיישעש הללו של מכירת
חמץ, של שתילה תחת גג ועוד כיוצא באלה הברקות.... הרי שמדובר בניסיון אווילי
לפגוע באינטיליגנציה בסיסית. הלוא את כל ההתחכמויות הללו, שציבור החכמולוגים יצר ועושה דור אחר דור, יצר המוח האנושי המעוות כדי "לרמות" את
הבורא, ואילו הוא, הוא, שברא הכל, אינו מבין זאת? נו באמת. וגם אם נניח לא
הבין זאת בפעם הראשונה שהמעשה נעשה, הלוא היו לו מאות שנים להבין זאת,
לכשראה כי שנה אחר שנה, שמיטה אחר שמיטה, המעשים נעשים.
לא פלא שהבורא החליט לייבש לנו השנה את השכל עם עצמת החום הלא נסבלת
הזו. והמושל בממשלתנו, ושריו היקרים אינם מבינים זאת. הם עדיין מסתפקים
בהבעת חששות מהגרעין האיראני ולא מחטאיהם שלהם ואת המחיר משלם כל עם
ישראל.
 

מיכי 10

Member
ושוב, אינני מומחית, אבל זה לא בדיוק כך.

לנו זה נראה כאילו מנסים "לעבוד על ה' בעיניים". אבל זה לא זה. והרבנים שקובעים את הפסיקות הללו, אינם חכמולוגים, אלא דווקא מיטב הרבנים לאורך הדורות. ויש מחשבה רבה מאחורי הדברים. אך כיוון שאני לא חושבת את עצמי ל"דוסית" גדולה, אני לא מתעסקת בזה כלל.

בכמה מהשנים שלמדתי בבתי ספר דתיים, הייתי חייבת, ולמדתי דווקא די הרבה בנושאים דתיים. ויותר מכל למדתי מאבא שלי, שהיה דתי אמיתי מבחירה (מגיל 20 בערך). אבל הוא היה יחד עם זה האדם הכי סובלני, והסביר לי בדיוק מה הוא מבקש שאשמור, ומה אני לא חייבת. ולכן, על דברים אחדים אני שומרת רק לזִכרו, גם אם כשלעצמי לא בא לי עליהם.
 

א ב י ב ן

New member
זה בסדר גמור, למרות שלדעתי, רוב הרבנים שפסקו, היו דומיו של

עובדיה יוסף, שחיפשו שררה ומצאו אותה כשהציבור נהה אחרי דבריהם, לאו דווקא
משום שהיו דברי חכמה. אבל איש באמונתו יחיה וכך אני מאמין. בתורה כתוב "לא
תאכל גדי בחלב אמו". לא נאמר שאסור לאכול אם בחלב סבתה ובטח שלא נאסר
לאכול גדי בחלב דודתה של האם. אבל כאן... כאן אסרו גם לאכול עוף עם חלב,
וכדי שלא ניחשד במראית עין, אין גם לאכול דגים עם חלב (למרות שאם מתעקשים זה אפשרי). אז מסתבר שכל הפרשנויות הללו מושתתות על גחמות ולא על דברי
התורה עצמה. אבל שיהיה.
וסתם דוגמא? נכון שאחרי שחיטה של בהמה גסה, מנפחים את הריאות ובודקים שאינן מאבדות אוויר? וזאת למה? כי ריאה מנוקבת היא ריאה של בהמה שאולי לקתה בשחפת. אז כדי למנוע הידבקויות, פוסלים ולא אוכלים.
אז שחטו. ניפחו. הריאה החזיקה. בא הרב וראה שיש כלי דם שעבר מחוץ לריאה
(תקין אבל לא שיגרתי במיוחד). בקש לצקת מים רותחים על האזור, ואז הריאה נוקבה. והעגל המסכן שהומת לשוא כמובן.. נפסל. למה? כי ככה אמר הרב. כי רב. כי רצה להפגין סמכות. כי כזה הוא וכאלה חבריו. אז.. אשמח אם יופיע כאן רב אחר
שיתקן אותי במידה שיחשוד כי אני שוגה.
 

מיכי 10

Member
*הרב* עובדיה, בשבילך. וגם בשבילי ובשביל כולם. :)

אני לא רוצה להיכנס לוויכוחים על אנשים ועל דברים שאני לא יודעת.
אבל לפני שנים, היתה לרב עובדיה פינה ברדיו בימי שישי בצהריים. והייתי מתפעלת מכך שעל כל שאלה ששאלו אותו המאזינים, הוא נתן תשובות והביא בעל-פה מראֵי מקום של דפים בתלמוד ופרקים בתנ"ך ופשוט ידע הכל בע"פ, ואיפה בדיוק כתוב כל דבר. היתה לו בקיאות שאין שני לה. ובכלל, היו לו מעלות רבות. למשל, הוא דאג להתיר נשים עגונות מכבלי עגינותן במסירות מלאה, גם כשהמקרים היו נראים בלתי פתירים. לא יודעת מה קרה לו בשנים האחרונות, מי השתלטו עליו ואיך, אבל אין לזלזל בשום אופן בכבודו ובזִכרו.

אתה כנראה מתמצא ביותר דברים ממה שאתה רוצה להודות. כמו למשל בעניין של מראית עין. אני לא יודעת על איסור לאכול דגים עם חלב, אלא רק שמעתי לפני כמה שנים על מנהג (של חלק מעדות המזרח, כנראה), לא לאכול דגים עם גבינה.

מה שסיפרת על ענייני השחיטה וכו', לא ידוע לי, אבל נשמע כל כך מגעיל, שאני לא רוצה אפילו לחשוב על זה.
 

א ב י ב ן

New member
דגים ומאכלי חלב יש בהם מראית עין, בעיקר כאשר הדג גדול והנתח

נראה כנתח בשר. נכון שלא כולם מקפידים על כך ולא נמשיך בווירוח כי זה גם לא הפורום המתאים...

מעבר לכך, ובנושא השחיטה, היה לי חבר שהגדיר את כל הנושא כ"שפיכות דמים" הלכה למעשה.
ומה לעשות? זה נכון וזה די מגעיל. אבל אם אינך צמחונית, הרי שגם את תורמת את חלקך
כמשתתפת במסיבה. אז יופי. היה לי חבר, שהעדיף לאכול רק מוצרי בשר שלא הזכירו לו
חלקים מהחי. הוא העדיף אם כך בשרים מעובדים ולא נתחי בשר עם עצמות, או כל סממן אחר
שהיה בו זכר להיותו נתח שהופרד מבעל החיים...
וכן. לא נעים לומר.. אבל אם הבחנת בכך, הזכרתי כאן 2 חברים בלשון עבר, ולצערי, שניהם כבר לא איתנו.
 

מיכי 10

Member
הפעם דווקא לא שמתי לב, וצר לי בשבילך

שהחברים שלך כבר לא כאן.

אני לא צמחונית, כי בילדותי, כשרציתי להיות, ההורים לא הרשו לי, כי לא ידעו איך להתמודד עם זה. ואחר כך כבר התרגלתי, אבל יש תקופות רבות שבהן אני לא אוכלת בשרי, וזה לא מפריע לי.
יש לי בת שגם היא לא היתה מוכנה לאכול חלקי עוף ברורים, אלא רק בצוּרוֹת שבהן אין לזהות מנין הגיעו. אז הייתי חותכת לה הכל לחתיכות קטנות וישרות. בינתיים היא כבר התרגלה.
 

אבי519

New member
יש סיבה דתית למה לא אוכלים עוף בחלב וגם למה נמנעים מדג בחלב

בעדות מסויימות
והסיבות הן דתיות ולא מדעיות.
אם תתעמק בכתבי חז"ל תמצא את הסיבות למה לא אוכלים בשר בחלב וגם למה לא אוכלים עוף בחלב.
זה כתוב במשנה תורה וכולל הסבר מעמיק והגיוני (למי שמאמין בבסיס שעליו מושתת הדת. ולהגיון שבה).
לא רוצה להכנס לעומק ולכל הסיבות, אבל אבל אחדות מהסיבות זה שלא אוכלים בשר בחלב למשל : כי נאמר פעמיים לא תבשל גדי בחלב אימו פעם לאמר שלא תבשל , ופעם שניה כדי שלא תאכל ... אנשי כנסת גדולה וחכמים שמו גבולות רחבים יותר למצוות מעיין שולי בטחון, שנקראים "סייגים לתורה" וזאת כדי שאנשים לא ילכן על הגבול ויטעו ויחטאו, ולכן אסרו גם על חיות אחרות מלבד גדי וגם על עוף כי עוף לפעמים נראה כמו בשר.
ולמה יש עדות שלא אוכלים דג, יכול להיות למשל מאותה סיבה של העוף, וגם למראית עיין כלומר יראה אותך מישהו אוכל דג או עוף עם חלב ויחשוב הנה רב חכם יהודי דתי שאוכל בשר וחלב ויקח ממך דוגמה ויחטא גם הוא.
וסיבה נוספת כי זאת היתה מסורת מדורות רבים בעם היהודי שלא לאכול חלב ובשר ועוף עם חלב .
בקיצור יש חוקים שכתובים ויש תורה שבע"פ שעפ האמונה כולם ניתנו בהר סיני .
ויש סייגים שחכמים הטילו מאוחר יותר, ויש פסקי הלכה של הרבנים שמבססים עליהם, וזה ההגיון של הדת היהודית, והדת מושתת על ההגיון הזה, ולכן אין שום טעם להתוכח על זה , ואין שום טעם ללכת לחפש מה כתוב בעשרת הדיברות. ולהתיחס לזה "פשוטו כמשמעו".
 

מיכי 10

Member
יפה ונכון. אין טעם להתווכח, כי אנחנו פשוט לא יכולים

לדעת ולהבין את הסיבות לכל דבר. אז מי שדתי, או מעוניין לשמור, פשוט עושה זאת, בלי יותר מדי הרהורים.
 

dudi4321

Active member
שמעתי השבוע מה מטרת השמיטה

נניח בצד בעיית דישון.
זה נועד לעשירים ששנה אחת הרכוש שלהם למעשה לא שלהם כי לא יכולים למכור את התוצרת.
אז הצורת חשיבה החינוכית הזו טובה לדעתי.
&nbsp
ובשנת 99 אאלט קבלתי לבצור לבד ענבים ובחינם מכרם ממשק באיזור גזר. הכורם הסביר שזו מצווה שמיטה בשבילו שישתמשו הענבים ושהוא מקבל על זה הכשר. הכרם הרי מכורה מראש ליקבי כרמל מזרחי. יין איכותי לא יצא. כי בדיוק נסעתי לטיול לאיטליה וממי שביקשתי שלא יגע בתירוש, פתח כל יום להסתכל מה קורה בתסיסה.
&nbsp
כמו שמרשים לבנות מגורים על מקום קבורה, בתנאי שאין בליטות בגג ככה שהרוח עולה ישר, וכמו שאם יש מרווח מעל האדמה גם כוהנים יכולים לנסוע בכביש כזה.
 

א ב י ב ן

New member
יש לך טעות. תירוש כלל לא אמור לתסוס, כי זה רק מיץ. אבל לא

חשוב. אתה מבחינתך רצית להתסיס וליצור יין ואם האדם ששמר לך על התהליך היה יהודי, הרי שטבלת עם שרץ בידך, כי הוא היה חייב להיות גוי.
לגבי בתי העלמין, הכבישים והבליטות בגגות... אכן נשמע הזוי.
 

מיכי 10

Member
יש עוד מטרות חינוכיות בעניין שנת השמיטה, אך כיוון

שאינני מומחית, לא אכתוב עליהן.
אבל בראש ובראשונה, זו שנה שבהּ נותנים לאדמה לנוח!
כך שלא זורעים, לא שותלים ולא נותנים טיפולים מיוחדים. רק נותנים לצמחים את התחזוקה השוטפת, כדי שלא ימותו.
 

א ב י ב ן

New member
המטרות הן באמת לאפשר מנוחה לקרקע, וזה היה נכון בעיקר בתקופה

בה הידע בדישונים היה בסיסי מזה של היום.
ושנת היובל היא גם השנה בה משחררים את העבדים (יש לך בטח 3 כאלה).
ובשנת השמיטה גם העניים נהנים מהיבול החינמי. מעניין רק מה אכלו שאר בני הארץ, אם הגידול והמכירה של היבולים היו אסורים. נניח שכיום אפשר לגדל בעיראק. אבל מה היה אז, בימים ההם?
 

מיכי 10

Member
לי יש עבדים? מה *זה* צריך להביע?

אין לי אפילו עוזרת בית, ולא היתה לי. מדיח כלים יש לי נייד, כלומר, אני עצמי.
אין לי את מי להוציא לחופשי, ואין לי גינה לקיים בה דיני שמיטה.
 

א ב י ב ן

New member
הוהו.. נראה שלקחת את דבריי ברצינות... אבל תתפלאי...

לפני כמה שבועות דיברתי עם מישהי על משפחה שגרה בעבר בשכנותה.
היא סיפרה לי שהם עלו לארץ מעיראק (לפני הרבה עשרות שנים) והביאו עמם
גם עבד ערבי שחי איתם בביתם. התפלאתי, אבל נאלצתי להאמין..
 

מיכי 10

Member
טוב. אני מקווה שבימינו, ובכל אופן בארצנו, כבר אין עבדים...

 
למעלה