כתיבה לטלוויזיה vs. כתיבה לקולנוע

gabrielr

New member
כתיבה לטלוויזיה vs. כתיבה לקולנוע

האמת, אני רוצה לדחוף את הכיוון הזה לא למה שאנחנו רגילים לראות מתוצרת USA, אלא דווקא לתוכניות הישראליות, שבהן יש לנו יותר סיכוי לכתוב. יש לי כמה רעיונות לסדרות, והפסקתי להיות עצלן ואני אפילו מוצא את עצמי יושב וכותב אותם (אחד ממש לעומק, מלהיב אותי שיש לי עולם שלם בתוך הראש), אבל זה שונה מרוב מה שהתעסקתי בו עד עכשיו. הרי עכשיו צריך לחלק את העלילה לפרקים, ולעשות התקדמות איטית. כמה איטית? זה האמת תלוי בשאר השאלות. (בקולנוע לפחות אתה יודע שאתה הולך ליצור עולם שיהיה קיים בין שעה וחצי לשעתיים, כל הבנייה היא שונה) אני דווקא סקרן לגבי בעיות ההפקה בארץ, שכופות צילום של פרקים מעטים. שמתי לב של-"החברים של נאור" היו 14 פרקים, ל-"הבורר" יש איזה 9 (או 11) פרקים, ובעיקר טלנובלות עוקפות את ה20 (טוב, כי זה זול, לא צריך להשקיע במשחק ומפתיע כשהבימאי אומר שצריך בכלל עוד טייק). כשהתחלתי לחלק את העלילה לפרקים, גם שמתי לב שזה קשה לעקוף את ה12 (לפחות עם הרעיון שלי) ועדיין לשמור על עלילה ברמה מסויימת. בכלל אוהבים לעשות פה מיני-סדרות במקום סדרות, ברגע שמדובר בעלילה מקורית שדורשת טיפה השקעה. אז השאלה האמיתית, זה הכל עניין זה כסף, נכון? יכולים לקצר לי את הסידרה בחצי בגלל תקציב?
 

GK_FF

New member
עד כמה קשה זה

כבר יכול להיות להמציא עלילה לפרק באמצע הסדרה? תחשוב על אחד הנושאים המרכזיים בסדרה (לדוגמא - הזוג הראשי) ופשוט תעשה פרק שמפתח אותו יותר ממה שהעלילה בהכרח צריכה, אבל עדיין שזה יוסיף. או שתבחר דמות ותחשוב על בעיה אופינית שיכולה להיות לה (בעיית יומיום - גם בשביל למתוח את הזמן, אך גם בשביל שנכיר אותה יותר, שנראה איך חיי היומיום שלה מעבר לתחום העלילתי) ותפתח סביבו פרק. לא נשמע לי קשה בכלל, דווקא נשמע לי אחלה. ואם מדברים על סדרות, וביחוד עלילתיות, אני לא יכול שלא להמליץ שוב (ושוב ושוב ושוב במשך 5 השנים האחרונות) על סדרת האנימה Princess Tutu המכילה שתי עונות, כל אחת 13 פרקים. חובה חובה, יצירת מופת, יהלום.
 
אם זה היה כזה קל

אז כל אחד היה תסריטאי ולא היתה שום סיבה ללמוד את זה. זה כמו לכתוב אמצע של סרט. לכתוב התחלה וסוף זה שטויות אבל אמצע? קריעת תחת מטורפת
 

gabrielr

New member
זה אולי מתאים לקומדיה

לא לדרמה.... אם אתה ממציא נושא חדש שלא קשור לחלק מהתכנון המקורי שכבר בנית קודם, הצופים ירגישו שמורחים אותם (לדעתי לפחות, בתור צופה). אם כותבים משהו כזה באיזה סיטקום או קומדיה, זו לא בעייה. אפילו מן הקלה באמצע הסידרה (לכותבים בעיקר). למרות שאני עדיין חושב שהצופים מרגישים כאשר הכותבים מכניסים להם פרק לא קשור, וחבל שנהיה כאלה....
 

Reilak

New member
ככה ממש לא פותרים בעיית חוסר פרקים

אני בתור צופה מרגיש מתי מורחים אותי ומתי לא. בתור אחד שרוב התוכניות שלו הם מהטלוויזיה האמריקאית, אני יכול לומר בוודאות שואמצע העונה של רוב הסדרות היא מריחה אחת גדולה. (יש כמובן יוצאים מהכלל) זה מתבטא בד"כ במאורע גדול שבראיה הגדולה לא רואים שיש לו השלכות לעתיד, מעיין קשת עלילתית באורך של עד 4 פרקים שפשוט תקועה באמצע.
 
לגבי השאלה האחרונה, נראה לי שכן

למרות שאני מבינה בזה מעט מאוד. בנוגע לעניין הפרקים הזכרת לי משהו שאסף ציפו אמר באחד השיעורים. אסף ציפור מאוהב בטלוויזיה בריטית ומתעב טלוויזיה אמריקאית. בהתחלה זה ממש לא הפריע לי עד שהבנתי שהוא ממש לא יודע על מה הוא מדבר. התיעוב שלו מהטלוויזיה האמריקאית לא מגיע באמת מצפיה והיה אפשר לעלות על זה בקלות לפי מה שהוא אמר. שת'כלס זה בסדר לתעב טלוויזיה אמריקאית, אבל אל תעשה השוואות בין מה טוב בבריטי ומה רע באמריקאי אם לא באמת ראית משהו. אגב מכל השטיפת מח שלו בסופו של דבר למדתי לאהוב טלוויזיה אמריקאית הרבה יותר ממה שאהבתי קודם. ולעניין הפרקים, הוא אמר שאחד הדברים הטובים בבריטי זה ששם יש 6 פרקים לעונה ובאמריקאי יש 22. כאילו שזה מה שהופך את זה לטוב. הוא התייחס ל-6 פרקים כמשהו קבוע ואפילו הלך ואמר שנדיר למצוא סדרות שעושות נגיד 8 פרקים והוא ממש מתייחס לזה בזלזול. והשאלה שלי היא כזאתי, לעשות מגבלה של 6 פרקים זה לא בעצם אותו דבר כמו לעשות מגבלה של 22? נגיד ולמישהו יש רעיון לסדרה שהיא בול 7 פרקים, הכל בנוי, כל מה שהוא רוצה לספר, ההתפתחות של הדמויות נכנס בול ב-7 פרקים. אז מה???? מה זה באמת מפריע? אם הוא ככה מתייחס למגבלה של 6 פרקים אז מגבלה של 22 פרקים זה אותו דבר. נכון שאצל האמריקאים "מגבלת" ה-22 פרקים היא מטעמים כלכליים בעיקר. אבל למה הוא לא הביא את HBO כדוגמא למשל ששם יש הרבה פחות קשיחות למס' הפרקים. יש שם סדרות של 13 פרקים, של 8, של 6, של 10. וזה גם אמריקאי. סתם זה מעצבן אותי עד היום התיעוב הזה שלו. ולעניינו. נראה לי שכן, זה הכל עניין של כסף. טלנובלות זה הרבה יותר זול להפיק ומשקיעים הרבה פחות באיכות. מצלמים שם מאוד מהר ולכן אפשר להפיק יותר פרקים בעוד שבסדרות "איכותיות" יותר משקיעים קצת יותר ולוקחים קצת יותר זמן לכל טייק ולכן זה גם יקר יותר. אני לא חושבת שיש בארץ מס' קבוע של פרקים. אין איזשהו סטנדרט. נראה לי שפשוט תכתוב לפי מה שיש לך ואם כבר תגיע להפיק את זה וירצו לקצץ לך פרקים תשבור את הראש אז איך לדחוס יותר את העלילה. ה-22 פרקים של האמריקאים (וגם זה לא קבוע) בהרבה מהסדרות בנוי על עלילות משנה חד פעמיות ופחות על התקדמות העלילה של הדמויות המרכזיות. רב הפרקים מתמקדים בעלילות ובדמויות אורחות ופעם בכמה זמן נותנים פרק שהוא ברובו על הדמויות ועל העלילה המרכזית של הסדרה. ת'כלס אם אתה מוציא את העלילות החד פעמיות האלה ואת כל הדמויות האורחות ספק אם אתה מגיע ל-10 פרקים אפילו
 

gabrielr

New member
האמת במקרה שלי זה בנוי בדיוק ל-12 פרקים

ואך ורק בגלל העלילות משנה (שחשובות בדיוק כמו העלילה המרכזית)... הן כבר מתוכננות על דף וורד וירטואלי (מגובות באינטרנט) אם ירצו לקצץ לי פרק אין לי מושג איך אני אדחוס את זה :/ טוב, אני קודם כל צריך לכתוב משהו בסביבות 480 עמודים, ואז אני אחשוב איך להתמודד עם ההפקה.... אגב, נזכרתי בכתבה שראיתי בסופ"ש על סרט שמצולם ברומניה ע"פ הספר "אדם בן כלב" (או שאני טועה בשם?)... ראיינו שם לרגע גם את חנה לסלאו (נראה לי) שסיפרה שבזמן הזה ברבש היה כבר מסיים לצלם 4 סרטים, ו30 פרקים של איזה טלנובלה. זה אומר משהו על התעשייה בארץ שלנו....
 

Deosette

New member
בימים אלו

אני חוטפת כוויות מכל עבר מ"התעשייה בארץ" ותאמין לי אין לך אפילו טיפה של שמץ כמה מגעילה התעשייה בארץ: מתועבת, שקרנית וצבועה... והכי גרוע פחדנית. הכל זה פוליטיקה. כמו בכל דבר אחר. באשר לכתיבה לטלוויזיה. אם אתה כותב סדרה, תשכח מכתיבת קולנוע. זה לא סרט ארוך שאתה מחלק לפרקים כי כל פרק חייב לעמוד בפני עצמו גם אם זה בהמשכים (למעט האופרת סבון שיש לה איז 587430 פרקים) כמו הירוז. לא כך כך חשוב כמה פרקים אתה עושה, העיקר שתדע להציב לעצמך רף מסויים ולעמוד בו. בארץ נהוג לתת מעט פרקים לסדרות שרוצים להשקיע בהם "במרחק נגיעה" למשל או סדרות מרובות פרקים עם הפקות עניות יחסית כמו משפחה זה לא הכל (סיטקום קל יותר לצלם מאשר דרמה). ב"טיפול" השתגעו על זה ויכלו להוסיף הרבה פרקים כי ההפקה כפי שאתם יודעים, היא קלה יחסית וכתובה היטב (גן עדן של כל מפיק) עריכת תוכן זה משהו שיצא לי להתעסק בו קצת ואוכל לומר לכם שנהוג בהתחלה לתת 6 פרקים לפורמטים חדשניים או לדוקומנטרים ואז מה שקורה זה שאם זה אחלה אז מזמינים עוד פרקים. לגבייך, תכתוב כמה פרקים שנראה לך. הכי חשוב שאחרי זה יהיה לך פורמט ברור ותיק הפקה שכולל את הפרטים הבאים: 1. כמה פרקים 2. הגדרת קהל יעד 3. משך כל פרק 4. רשימת לוקישנים (חשוב!!!) 5. פיצ' 6. סינופסיס 7. תיאור דמויות 8. תסריט מלא של פרק ראשון רצוי גם לצרף פיילוט מצולם אבל לא חובה
 

hativa1

New member
אולי תשתפי אותנו בכוויות שלך?

אני חושב שחשוב שאנשים בפורום הזה ישתפו בחוויות שלהם מהתעשיה לטובת העשרת הידע של כולנו בנושא, ולמען ילדי העתיד (=
 

Deosette

New member
חשבתי לפרוק את רגשותיי בבלוג

אבל אני עדיין מנסה לעכל הכל, הסערת רגשות, שונאת את העולם. ברגע שארגע קצת אולי אאזור אומץ לכתוב....
 

gabrielr

New member
תודה!!!!

הרבה תודה, הדברים שאת כותבת (ובזעם מוצדק) עוזרים לי הרבה כאן. לגבי העצות בסוף, את הרוב כבר הכנתי מראש, אני רק אצטרך עזרה בסינופסיס/פיץ' (זו תמיד הייתה החולשה שלי) אגב, הדוגמא שנתת - "במרחק נגיעה", היו להם 8 פרקים. לפעמים אני לא מאמין על הקמצנות הזאת, במיוחד של הזכייניות של ערוץ 2 (שהן טיפה מרוויחות יותר מהשאר), זה כאילו אנחנו משווים את עצמינו לארה"ב בכל דבר אפשרי, ורק בהפקות מקור אנו מנסים להיות בריטניה (מתוך קמצנות).
 
הזכייניות של ערוץ 2 בחובות כבדים

בעיקר "רשת", אבל גם "קשת" לא טובעים בים של מזומנים כרגע.
 

gabrielr

New member
למזלי יש לי להשלים תואר עד שאני אתפנה להפיק

יש איזה גוף שיש לו בכלל רווחים? (חוץ מהוט, שלראשונה התחילו לראות קצת + במאזנים שלהם, וגם זה לא משהו היסטרי)
 

Reilak

New member
../images/Emo24.gif וזה לא מפתיע

כל "הישראליות" בנויה ככה בתעשיה, הפוליטיקה היא דוגמא מצויינת.
 

Pie88

New member
היא דיברה על גיתאי, לא על ברבש.

ועל שלושה סרטים, לא ארבעה. אבל לגופו של עניין, אני לא חושב שזה בהכרח מעיד על משהו. סרטים הוליוודיים מסחריים, לדוגמא, לוקח הרבה יותר זמן לעשות מאשר סרטים עצמאיים. האם זה אומר משהו על איכות הסרטים? עוד דוגמא: אומרים שסטיבן שפילברג צילם את "מלחמת העולמות" בחודשיים. וודי אלן מייצר סרט חדש אחת לשנה. זה הופך את שפילברג ואלן לבמאים פחות "רציניים"?
 

gabrielr

New member
גיתאי או ברבש, שלושה או ארבע, זה באמת משנה?!

ומה הקשר ששפילברג צילם בחודשיים? זה לא אומר שהוא לא מתכנן הכל קודם, כמו שצריך. זה נדיר שמצלמים לאורך הרבה יותר מזה, בגלל עלויות ההפקה. וודוי אלן מייצר אולי אחת לשנה, זה לא אומר שהוא מצלם במשך שנה, אני לא חושב שאפשר להשוות ביניהם. אתה שוכח שתהליך ההפקה כולל בתוכו הרבה יותר מאשר תהליך הצילום בלבד.
 

Pie88

New member
לא הבנת אותי

נתתי את וודי אלן כדוגמא לבמאי מהיר לכאורה, שמסוגל להוציא סרט - מכתיבת התסריט ועד לעריכה הסופית - תוך שנה בלבד. בין השנים 1980-1987 סטנלי קיובריק ייצר שני סרטים בלבד, בעוד שאלן שמונה. זה הופך את קיובריק לבמאי טוב יותר (או להיפך)? או שאולי לכל יוצר יש את קצב העבודה המתאים לו, ואורך הזמן שלוקח לו להוציא סרט הוא לא בהכרח מדד לאיכות.
 

Pie88

New member
וכן, זה בכל זאת קצת משנה

כי גיתאי, בניגוד לברבש, הוא במאי של קו-פרודקציות שלא נחשב למיינסטרים בישראל ולא בדיוק מייצג נאמן של תעשיית הסרטים בארץ.
 
למעלה