כתבת מגזין "ים" בנושא דורי ז"ל

כתבת מגזין "ים" בנושא דורי ז"ל

אינני מכיר את הפרטים לא המדוייקים, לא משמועות ורק מעט מהמידע שנפל לרשות באותו היום שבו נהרג דורי ז"ל. לאחרונה פורסמה במגזין "ים" כתבה בנושא שמעלה לכותרת את העניין החשוב לא פחות ממי אשם אלא מה נעשה בתחום הפקת הלקחים. בכתבה נאמר, אם אני לא טועה, ע"י אימו של דורי ז"ל כי הוא היה מוסמך לכוכב 1 ע"י PADI (זה באמת לא משנה מאיזה אירגון לעניין זה) וכי דורי היה בחור אחראי. בהתבסס על מידע זה שדורי הינו צולל כוכב 1 בלבד, ומבלי להמעיט מאחריות המועדון והמדריך שלקחו אותו לצלילה באתר שהקרקעית שלו 27-28 מטר, איך צולל יוצא לאתר צלילה שאסור לו לצלול באתר שעמוק מ- 20 מטר ? שוב אני חוזר ואומר, אני לא מכיר את הפרטים לעומקם ומתבסס רק על טיפות מידע שברשותי. בהחלט הדבר חמור שבעתיים כלפי מועדון הצלילה שלקח צולל לצלילה בעומק קרקע העמוק מהכשרתו. לגבי צלילות רענון: כשאני מעביר צלילות רענון, הצוללים עוברים אצלי מעין טירונות שניה. מי שלא עובר את המבחנים, מבחני תאוריה בתדריך בכיתה: לדוגמא: מתי לחץ עולה/יורד, למה אסור לעצור נשימה, טבלת דקומפרסיה/תיכנון צלילה ובמים: הנשמות, ריקוני מסיכה בכל המצבים, איזון באזור רדוד, תוך כדי העמקה, תוך כדי עליה, שמיר על הסובב הימי ע"י איזון וכו´. צוללים רבים רואים בצלילת רענון כמעין "אישור רשמי" להמשיך לצלול כשאני רואה בזה קודם כל מבחן ואח"כ אם הצולל לא עומד במבחן אז תוך כדי המבחן גם הדרכה על צלילה נכונה תאורתית ומעשית. לכן אם צולל לא עומד במבחן ובמשך הצלילה הראשונה לא הצלחתי להביאו לרמה שבה הוא יכול לצלול עצמאית (כמובן עם בן זוג שהוא לא מדריך) אז הוא לא מקבל אישור על מעבר צלילת הרענון. א. מה היה בצלילת הרענון אצל דורי ז"ל ? באיזה מועדון ביצע את הרענון ? ב. האם מועדון הצלילה אישר מעבר צלילת רענון לדורי ז"ל למרות שלא עבר את צלילת הרענון? ג. האם המועדון שאיתו צלל דורי ז"ל בצלילה לסטי"ל הינו אותו המועדון בה ביצע את צלילת הרענון? ד. האם המדריך ביצע תחקיר לכל הצוללים שאיתו, איזה הסמכה יש להם ומה ניסיונם בכלל ובאזור בפרט (עליה ללא אנך) ? אכן פרטים רבים נשארו עלומים ולצערי רשות הצלילה אם היא מקיימת תחקירי תאונות של ניפגע ושל כמעט וניפגע, אנחנו הצוללים לא יכולים להפיק את המסקנות מתחקירים אלה, וללא הפקת מסקנות לא רק אישיות אלא גם למועדונים, לאירגוני הצלילה ולנו הצוללים, אין לכך ערך.
 

אבנר29

New member
לאמיר דרור

שמח אני על הודעתך זו כניבחר ציבור וחבר ההתאחדות קורא אני את הודעותך בעיון רב. שאלה לי אליך איך דבר כזה יכול לקרות? הרי עברו על כל נוהל (חיי אדם קופחו) איפה הפיקוח והאכיפה של רשות הצלילה היכן המסקנות בכבוד רב אבנר
 

אלון ק.

New member
אמיר - מה עם צלילת מים כחולים ?

אם אני לא טועה באיזשהו שלב בקורס מלמדים צלילת מים כחולים יאני......צלילה ללא קרקעית או שמא אסור לצלול ככה בכלל ?
 

אבנר29

New member
לאלון שלום

עד כמה שאני זוכר לאחר התאונה של דורי פירסמו שיצאה הוראה שאומרת שחייבת להיות קרקעית בגבול ההסמכה מה שאומר שאין לימוד צלילות מים כחולים אבנר
 
מים כחולים-כן קרקע-בגבול ההסמכה

אין שום בעיה לצלול במים כחולים כל עוד מדובר בקרקעית בגבול ההסמכה. אכן בקורס כוכב 1 מבצעים צלילת מים כחולים מעל קרקעית של עד 20 מטר והמהדרים מקיימים צלילה זאת מעל קרקעית של 15-18 מטר.
 

javierg

New member
קרקעית בצלילה לא הייתה מצילה את

דורי ז"ל. אני לא רואה בעייה לצלול בסטיל גם אם יש למישהו רק כוכב אחד. מותר לצולל כוכב אחד גם לצלול בסיני או בכל מקום אחר בעולם שהקרקעית נמצאת אי שם בעומק של מאות מטרים. כל צולל יכול לצלול לעומק לפי דרגת ההסמכה שלו. לא נאמר שום דבר על דרגות קרקעית. אתם טוענים שאסור לצוללי כוכב אחד לצלול בראס מומחד כי אין שם קרקעית ב-20 מטר. מה זה החארטה הזה? עצוב שהרשות מוציאה הוראות שעה בלי לחשוב. הייתה תאונה בצלילה? אז בואו נגביל את המקסימום המותר לצלילה ל-40 מטר. למה לא? זה לא יזיק. הייתה עוד תאונה? בואו נשים להם גם קרקעית מתחת לרגליים. מזל שאין לנו ריפים כמו בסיני כי אז אף אחד לא היה יכול לצלול. מסוכן. אין קרקעית. ניתן לצלול לסטי"ל גם בלי לרדת אפילו לא ס"מ אחד מתחת ל-20 מטר. הסיפון יכול להיות ה"קרקעית" המיוחלת. את דורי ז"ל הקרקעית לא הייתה מצילה, וכנראה שהוא לא נהרג בגלל שלא הייתה לא קרקעית ב-20 מטר אלא "רק" ב-25 מטרים. הוא נהרג כי לא ידע לצלול (ואל תתחסדו: יכול להיות שהוא סמך על המדריך, יכול להיות שהיה אחראי, שהיה תמים עד כדי כך שלא חשב שבעיות הפרדה יכולות להיות לו מסוכנות, וכו´, אבל אם הוא קפץ למעלה ואח"כ לא הוריד משקולות אז הוא פשוט לא ידע לצלול ולא עשה את כל מה שלימדו אותו בקורס, ובטוח שגם דיברו איתו על זה בצלילת הרענון וגם בתדריך לפני הצלילה).
 

אבנר29

New member
היכן נאמר שלכוכב 1 אסור ליצלול

ברס מוחמד או כל מקום אחר מדובר על לימוד והדרכה (וכבר אמר מישהוא שזהו כס"ת של הרשות) אבנר
 

javierg

New member
מספר הודעות למעלה מישהו ציין שזה

לא בסדר שלוקחים צוללים לצלילות עם עומק קרקעית יותר עמוק מדרגת הסמכתם. זה מקומם וזה לא נכון. אכן, בשום מקום אין הגבלה על עומק הקרקעית שבה מותר לצלול. כתבתי באירוניה ובציניות שאם אסור לצלול לכוכב אחד במקום שאין בו קרקעית בעומק המתאים אז אי אפשר לצלול ברוב העולם. להזכירך, דורי ז"ל נהרג בסטי"ל לאחר שקפץ למעלה מ-20 מטר. כפי הנראה שעל פני המים הוא הסתבך עם הציוד, לא זרק את המשקולות וטבע חזרה. אין לעומק הקרקעית של הסטי"ל שום קשר לארוע הטרגי הנ"ל, אין שום איסור לצוללי כוכב אחד לצלול שם- כל עוד לא יורדים מתחת ל-20 המטרים. למעשה, אין לסטי"ל שום קשר למותו של דורי. זה היה במקרה האתר אליו צלל באותו יום. באותה מידה זה היה יכול לקרות בגנים היפניים, בזאב הים או בכל אתר צלילה אחר, כי אתרי צלילה לא הורגים צוללים.
 

skipper

New member
תגובה

אמיר שלום מה שלומך? עברו כמה שבועות מאז נפגשנו... לצערי, אתה טועה ומטעה. לגבי קורס צלילה - אתה צודק אך צולל מוסמך יכול לרדת בכל אתר צלילה בלי קשר לקרקעית באתר. ז"א - צולל מוסמך יכול לצלול בסמוך לקיר אלמוגים באתר בו הקרקעית הינה בעומק 500 מטרים. לידיעתך. אמיר (גם כן)
 

Pini1

New member
אמיר , אני לא מבין ../images/Emo4.gif

האם כחבר הנהלה אין לך את מירב המידע בקשר למקרה הטרגי של דורי ז"ל? נכון , דורי היה מוסמך כוכב 1 בלבד. הוא עשה צלילת רענון בלאקי דייברס , כבר שם לפי "שמועות" היו לו בעיות הפרדה , אך הוחלט ע"י המדריכים שם לאשר אותו ולהמשיך איתו לצלילה מודרכת. צלילה שלכל הדעות אמורה להיות במגבלת העומק לה הוא הוסמך בלבד! עם הידיעה כי מדובר בצולל כוכב 1 , נערכה הצלילה המודרכת בסטיל – מגוכך מחריד ומקומם כאחד. המדריכים כנראה כשלו בכל המבחנים הקשורים בדורי ז"ל. ממבחן הרענון המשך לתחקור הצוללים והצלילה המודרכת לסטיל, וכלה בשליטה ואחריות לחיי הצוללים ע"י המדריך המוביל. יש לי הצולל הפשוט הרגשה משום מה , שאם יערכו מבחני רענון כפי שאתה דואג לעשות , עם קפדנות ואחריות כשלך , הרבה צוללים ישארו יבשים או לחילופין יצטרכו לחזור על חלק מקורס הצלילה עד שיראו יכולת ראוייה. בפועל זה לא כך – אמר עודד בן שפרוט לא מזמן כי ישנו לכאורה קשר ישיר בין תעודת ההסמכה לצלצול של הקופה הרושמת, שווה תהיה ומחשבה. העניין נחקר ע"י הרשות ונמרח כמו מסטיק כחצי שנה. היום התיק בפרקליטות. המועדון המהולל (ואני נמנה בין בוגריו) נסגר לפני כשבוע שוב בגלל עברות כנראה על נוהלי הדרכה. מאז התאונה של דורי ז"ל ועד אז הוא פעל באין מפריע תחת שם אחר – שומו שמיים. שנה טובה ובטוחה לכולם, פיני
 
ההתאחדות היא עמותת צוללים

ההתאחדות הינה עמותת צוללים. בעבר היא שימשה גם כרשות אך הדבר לשמחתינו עבר מן העולם. לענייננו, את המידע הזה כבר יש לי ואני, כאמור לעיל, רואה באי פירסום כל פרטי התאונה כהסכמת הרשות והעומד בראשה להמשך פגיעה בצוללים, פגיעה שלהם בעצמם, פגיעה ע"י מדריכים, פגיעה ע"י מועדונים ופגיעה ע"י אירגוני הצלילה. לצערי, בניגוד לרוב, אני חושב שצולל צריך לדעת עד לאיזה עומק מותר לו לצלול. מה שברור שעליה מהירה לפני המים אפילו בעומק של 1-2 מטר יכול לגרום לברוטראומה ריאתית ברמות שונות. גרימת מותו של דורי לא באה כתוצאה מצלילה בעומק שאסור לו לשהות בו. זוהי עובדה ! לצערי, רבים מכם לא מודעים לעובדה שככל שמעמיקים, ההתמצאות בסביבה התת מימית הולכת וקטנה. זה שצולל מיומן וותיק בעל כוכב אחד יכול לבצע צלילת עומק ל- 30 מטר זה ברור. זה שאי אפשר לפקח על רמתו פרט לביצוע קורס שבו ילמד ויבחן על כל כישוריו, גם זה ברור. דורי ז"ל לא היה צריך להשתתף בצלילת עומק כי הוא לא הוכשר לבצע צלילה כזאת, ולצערי המדריך והמועדון לא היו צריכים לאשר לו להצטרף לצלילה כזאת. אם חברי הפורום רוצים לצלול מער למגבלות שלהם ולסכן את חייהם כמו לדוגמא: צלילות לילה עמוקות מ- 10 מטר, צלילה בים כחול כשהקרקעית עמוקה מהמותר להם, צלילה בעומק שלא הוכשרו לו זה עניין שלהם - אני לא שוטר תת מימי, ולדעתי גם אין כזה "דבר" שבודק מתחת למים. אבל, אם תתרחש תאונת צלילה (ראו מקרה דורי), לא בטוח שהביטוח ישלם מאחר והצולל עבר את מגבלות המותר. לדעתי, צוללים ותיקים שמביעים את דעתם המקצועית מעל דפים אלה, ומתרברבים שהם צוללים בניגוד למותר, אין להם את הסמכות המוסרית לטעון כנגד כאלה ואחרים שלא שומרים על הבטיחות. צולל צריך לדעת להנות מהסובב התת מימי במגבלות אותם אנחנו לומדים בקורס הצלילה ולשמור על הנוהלים שניכתבו בדם. לי זה לא יקרה-שמעתי מרבים אחרים שנאלצו לשמחתי רק לנסות ולתבוע את הביטוח (יש כאלה שמשפחותיהם נאלצו לתבוע את הביטוח כי הם נהרגו) ושם החזירו את פניהם ריקם - הביטוח מיועד למי שפעל לפי הכללים ובכל זאת הגיעה למצב של תאונה ולא למי שחושב שהמציא מחדש את הצלילה.
 

javierg

New member
נדמה לי שדורי לא עבר את גבולות

העומק המותר לו. והוא לא נהרג כי חרג מהעומק המותר לו, אלא בגלל שקפץ למעלה. כשיופק הדו"ח הרשמי (ונקווה שמהר ככל האפשר כי גם המשפחה מחכה לו בכליון עיניים), נדע בדיוק מה קרה. אני לא בטוח שהיה עליו מחשב או מד עומק עם מחוג שמראה את העומק המירבי, ולכן את העומק בו שהה נדע רק מעדויות של המדריך ובן זוגו. למיטב זכרוני, מהתחקיר הראשוני, התאונה התחילה באזור הסיפון העליון, ליד תושבת התותח הקדמית, ונגמרה לא בגלל העומק אלא בגלל חדירת מים למסיכה שלו, בעית הפרדה וקפיצה למעלה. מדווח של צוללת אחרת שהייתה על פני המים, הוא הגיע למעלה, ניסה להפטר מהמאזן ונשאר עם המשקולות, שקע בחזרה לעומק וטבע. איך הסיםור הנ"ל קשור לעומק, ולמה הוא לא היה צריך להצטרף לצלילה הזו? בהתחשב שלא ידע להסתדר עם המסיכה, היה אסור עליו לצלול בכלל ללא קשר לעומק.
 

Frame

New member
לדעתי פרמטר העומק יש השלכה ישירה

לשרשרת הכשל בתאונה המזויעה הזו.
 

שין.

New member
שאלת תם

משתמע מדבריך אמיר כי כל צלילה בה הקרקעית עמוקה מ30 מטר אסורה לAOW וכאלה לא חסרות (שארק ריף מיצרי טירן ה BELLS ועוד) האם קיימת מגבלה כלשהי מבחינת הביטוח, אני עברתי על הפוליסה ולא מצאתי אזכור לכך ? נראה לי מעט מוזר שנושא קריטי שכזה לא ידוע (או שמא אין הדברים בדיוק כך ) בציפייה לתשובה עניינית כמו כן אודה אם תפרט את המקור/הסמכות ממנה אתה מביא את הדברים האם אתה בעל תפקיד בעולם הצלילה הישראלי ?
 

אבנר29

New member
לאמיר אין חדש תחת השמש כמאמר פ"ש

כל הכבוד אמיר סוף סוף עוד מישהוא מדבר נחרצות הדובר הקודם שדיבר כך קיבל בסוף באן שמור על עצמך אבנר
 

פליפר.

New member
אמיר - נושא הקרקעית זה שטות אחת

גדולה לדעתי. בקורס שבו אתה לומד עדיין להתאזן - זה חובה כדי להוות רשת ביטחון. אחרי שהוסמכת ונמצאת כשיר ויודע להתאזן - כמו שאמרו לפני - שום קרקעית לא תציל אותך משטויות. אין שום קשר בין התאונה של דורי ז"ל לעומק הקרקעית. קפיצה למעלה וטביעה עקב הסרת מאזן אבל לא משקולות - גם קרקעית בעומק 10 מטר לא תציל אותך. לטבוע אפשר גם בעומק כזה ואף פחות מן הסתם. אם הבעיה היא מדריכים שמסמיכים צוללים שלא יודעים להתאזן ולשמור על עומק - שיטפלו בבעיה הזאת ולא יחפשו שטויות לכסת"ח עצמם. לדעתי זה הפתרון הכי לא מקצועי והכי לא קשור לבעיה שנתקלתי בו עד עכשיו. אשמח לשמוע במה קרקעית בעומק המגבלה היתה עוזרת?!
 

hockeye

New member
פליפר,

אכן, כדבריך, עומק קרקעית במגבלת הדרגה הוא שטות אחת גדולה. אלא מאי, מגבלה זו קיימת אך ורק בקורס, ושם יש בה הגיון. מרגע שהצולל הוסמך, הוא מוגבל לעומק הספציפי לדרגתו, בלי שום קשר לעומק הקרקעית שמתחתיו. מגבלת הקרקעית נמצאת, כמו נושאים אחרים, מסתבר, בדמיונו הפורה של הכותב שענית לו. מעניין איך הוא צולל בראס מוחמד. הרי אפילו אמיר דרור לא מוסמך ל- 700 מ´... ועדיין לא הבנתי באיזו מסגרת ובאיזה ארגון הוא מדריך. הנץ כרגע הוגבל למיטתו של הגוזל. לילה טוב. הוקאי.
 

skipper

New member
לגבי צלילת לילה

מתוך הודעתך "... למגבלות שלהם ולסכן את חייהם כמו לדוגמא: צלילות לילה עמוקות מ- 10 מטר, צלילה בים כחול כשהקרקעית עמוקה מהמותר להם..." מה הקשר???????? אינני יכול לצלול צלילת לילה לסטי"ל????? ממתי??? אתה שוב, טועה ומטעה - לצערי. בברכה
 

Black Tip

New member
עומק מקס´

אני לא יודע מה דורי ז"ל ידע על העומק המקס´ המותר לו. לפני שאנחנו נכנסים להאשמות, אני רוצה לספר לכם: 1. אני עשיתי קורס SSI באוסטרליה. בחומר הלימוד של OPEN WATER, לא נכתב ולא נאמר בשום מקום שאסור לרדת מתחת ל-20 מ´. לא מומלץ, אבל גם לא אסור (OPEN WATER שווה בחו"ל לכוכב אחד). 2. מי שעושה רשיון PADI, וגם SSI, יכול לעשות ADVENTUE DIVES למניהן, ולהסמיך "רבע כוכב" על צלילת עומק, או צלילת לילה, עד כוכב שני מלא. יכול להיות שמדובר במקרה כזה. אני דרך אגב לא הייתי מרוצה מהידע שלי אחרי כוכב אחד, ואת כל הצלילות מייד אחרי זה עשיתי במסגרת קורס כוכב שני של PADI, אצל מיודענו, PRO DIVE. BLACK TIP.
 
למעלה