כתבה קוטלת "רכבת-קלה" בירושלים

מצב
הנושא נעול.
כתבה קוטלת "רכבת-קלה" בירושלים

כתבה קוטלת "רכבת-קלה" בירושלים
היום מתפרסמת בעיתון הארץ כתבה מעניינת בנושא. אני מסכים עם כל מילה. זו באמת רכבת מיותרת http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=244022&contrassID=2&subContrassID=2&sbSubContrassID=0
 

david80

Member
מה שהכי מצחיק אותי בכתבה:

כתבה קוטלת "רכבת-קלה" בירושלים
היום מתפרסמת בעיתון הארץ כתבה מעניינת בנושא. אני מסכים עם כל מילה. זו באמת רכבת מיותרת http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=244022&contrassID=2&subContrassID=2&sbSubContrassID=0
מה שהכי מצחיק אותי בכתבה:
התושבים מתנגדים להקמת גשר הרכבת סמוך לבתיהם מחשש למטרדי רעש וזיהום אויר. אותם אנשים בודאי חושבים שרכבות קלות רועשות ומזהמות כמו קטרי דיזל...
 

oren*

New member
אל תשכח שרכבות לא מפסיקות לעבוד

מה שהכי מצחיק אותי בכתבה:
התושבים מתנגדים להקמת גשר הרכבת סמוך לבתיהם מחשש למטרדי רעש וזיהום אויר. אותם אנשים בודאי חושבים שרכבות קלות רועשות ומזהמות כמו קטרי דיזל...
אל תשכח שרכבות לא מפסיקות לעבוד
בשעות הצהריים או בשעות הערב. בלמי הרכבת עלולים לחרוק בימי גשם, המולת הנוסעים בתחנה, צופר הרכבת במידה ואחד הנוסעים עולה על המסילה ועוד בעיות רבות וטובות. גם אזור התחנה המרכזית החדשה בתל אביב היה אמור להפוך לצפון החדש של תל אביב, אני לא צריך לספר לך מה המצב במציאות (זוהמה, פשע, עוני, זנות, רעש אוטובוסים, זיהום אוויר הגורם למחלות קשות, עזיבה של תושבי האזור המקוריים ועוד...). אנשים פוחדים שאותו דבר יחזור על עצמו ברחוב שלהם, ואת האמת שקשה להאשים אותם.
 
הרכבת הקלה בירושלים ובכלל

אל תשכח שרכבות לא מפסיקות לעבוד
בשעות הצהריים או בשעות הערב. בלמי הרכבת עלולים לחרוק בימי גשם, המולת הנוסעים בתחנה, צופר הרכבת במידה ואחד הנוסעים עולה על המסילה ועוד בעיות רבות וטובות. גם אזור התחנה המרכזית החדשה בתל אביב היה אמור להפוך לצפון החדש של תל אביב, אני לא צריך לספר לך מה המצב במציאות (זוהמה, פשע, עוני, זנות, רעש אוטובוסים, זיהום אוויר הגורם למחלות קשות, עזיבה של תושבי האזור המקוריים ועוד...). אנשים פוחדים שאותו דבר יחזור על עצמו ברחוב שלהם, ואת האמת שקשה להאשים אותם.
הרכבת הקלה בירושלים ובכלל
נתחיל בטענות הזיהום הסביבתי הצפוי מהרכבת הקלה - ובכן, אני לא מכיר את המצב באיזור שדרות הרצל, אבל אני יכול להגיד בוודאות שאין כל רחוב ראשי בחיפה בו אין במהלך כל היום ורוב הלילה יותר זיהום סביבתי (לא רק עשן - גם רעש ומפגעים אחרים) ממה שכל הקו הראשון של הרכבת הקלה בירושלים ייצור כשיפעל. לנהגי מכוניות, מוניות, אופנועים, אוטובוסים ומשאיות בחיפה אין הרבה סנטמימנטים לתושבי השכונות בהן הם חולפים, אפילו בשכונות בהם הם עצמם גרים. הרכבת הקלה לא תפעל 24 שעות ביממה (לצערי) ורעשי תחזוקת המסילה יהיו, להערכתי, זניחים ביחס לרעשי תחזוקת כבישים שכולנו מכירים. גם בלמי הרכבות הקלות לא עושים הרבה יותר רעש מאלו של אוטווסים ממוצעים, ואני בכלל לא מדבר על כמות הצפירות של הנהג הישראלי הממוצע (דרך אגב, מישהו חשב פעם לקנוס נהגי מוניות על זה שהם כל הזמן צופרים בשטח בנוי? נראה לי כמו מקור הכנסה לא רע לקידום הרכבת הקלה). לגבי התחנה המרכזית בתל-אביב - אני לא רואה קשר בין כשלון הפרויקט ההוא בשיוקם דרום תל-אביב לרכבת הקלה בירושלים. לגביח האסתטיקה של הגשר בכניסה לעיר - שוב, אינני ירושלמי אלא חיפאי, אבל בתור תושב של עיר שפעם יכלה בשקט לרוץ לתואר ´העיר היפה בארץ´ (תירגע אביתר), אני מזדהה בקלות עם חששותיהם של התושבים, אולם הייתי נותן הרבה מאוד בשביל שאת כל הגשרים והמבנים הגדולים שנבנו בחיפה בשנים האחרונות היה מתכנן האדריכל המפורסם והמהולל סנטיאגו קלטרבה, ובכל מקרה אני מציע להם להתחיל לדאוג לאוטוסטרדות הענקיות שמוקמות על ימין ועל שמאל בירושלים בעשור האחרון - הן מהוות פגיעה הרבה יותר משמעותית בנוף מאשר הגשר המתוכנן. לגבי עניין הקברים - טוב, פה אני לא יכול לומר הרבה חוץ מקללות עסיסיות, אבל זה כבר דיון לפורום אחר. גם עניין הבטחון במזרח ירושלים הוא מקור לתסכול רב מבחינתי וגם מבחינת רבים אחרים, אבל אני מאמין בכל ליבי שיום אחד תצטרך ירושלים להתקיים בכמטרופולין אחד גדול, ולא משנה בשליטת מי יהיה כל חלק, ולפיכך חייבת הרכבת הקלה לשרת גם את מזרח העיר. לגבי הפתרונות החלופיים שמציע אללה - לצערי הוא טועה ומטעה - אין הרבה דוגמאות בעולם למערכות לא מסילתיות שמתמודדת עם עורקי תתנועה עיקריים באותה מידה כמו מערכות מסילתיות. עובדה. בסה"כ וליסכום, הכתבה כתובה באופן מאוזן, לדעתי, אם כי נגועה כמובן באי-בהנה טכני ועקרוני של הנושא (´חיישנים לקליטת חשמל על הגג´... ), שמודגש ע"י הציוד האידיוטי שמלווה את המפה ושכל קשר בינו לבין הנושא הוא אפילו לא מקרי. התגובות של אדון הירש הפתיעו אותי לטובה, ועונות בצורה יעילה וטובה על רוב התלונות. ובכל זאת, מי שעדיין לא השתכנע שרכבת קלה זה הפתרון הכי טוב למצב בירושלים, מוזמן לקרוא את המאמר המתאים בפרק המאמרים של האתר ´חדשות הרכבת´ - מאמר שפורסם כבר בשנת 1988 ועדיין נכון ומתאים למציאות הישראלים כמעט במדויק עד עצם היום הזה. ונראה מישהו סותר ברצינות את מה שכתוב במאמר הזה.
 

david80

Member
אבל חן, בקופנהגן עשו ההיפך.

הרכבת הקלה בירושלים ובכלל
נתחיל בטענות הזיהום הסביבתי הצפוי מהרכבת הקלה - ובכן, אני לא מכיר את המצב באיזור שדרות הרצל, אבל אני יכול להגיד בוודאות שאין כל רחוב ראשי בחיפה בו אין במהלך כל היום ורוב הלילה יותר זיהום סביבתי (לא רק עשן - גם רעש ומפגעים אחרים) ממה שכל הקו הראשון של הרכבת הקלה בירושלים ייצור כשיפעל. לנהגי מכוניות, מוניות, אופנועים, אוטובוסים ומשאיות בחיפה אין הרבה סנטמימנטים לתושבי השכונות בהן הם חולפים, אפילו בשכונות בהם הם עצמם גרים. הרכבת הקלה לא תפעל 24 שעות ביממה (לצערי) ורעשי תחזוקת המסילה יהיו, להערכתי, זניחים ביחס לרעשי תחזוקת כבישים שכולנו מכירים. גם בלמי הרכבות הקלות לא עושים הרבה יותר רעש מאלו של אוטווסים ממוצעים, ואני בכלל לא מדבר על כמות הצפירות של הנהג הישראלי הממוצע (דרך אגב, מישהו חשב פעם לקנוס נהגי מוניות על זה שהם כל הזמן צופרים בשטח בנוי? נראה לי כמו מקור הכנסה לא רע לקידום הרכבת הקלה). לגבי התחנה המרכזית בתל-אביב - אני לא רואה קשר בין כשלון הפרויקט ההוא בשיוקם דרום תל-אביב לרכבת הקלה בירושלים. לגביח האסתטיקה של הגשר בכניסה לעיר - שוב, אינני ירושלמי אלא חיפאי, אבל בתור תושב של עיר שפעם יכלה בשקט לרוץ לתואר ´העיר היפה בארץ´ (תירגע אביתר), אני מזדהה בקלות עם חששותיהם של התושבים, אולם הייתי נותן הרבה מאוד בשביל שאת כל הגשרים והמבנים הגדולים שנבנו בחיפה בשנים האחרונות היה מתכנן האדריכל המפורסם והמהולל סנטיאגו קלטרבה, ובכל מקרה אני מציע להם להתחיל לדאוג לאוטוסטרדות הענקיות שמוקמות על ימין ועל שמאל בירושלים בעשור האחרון - הן מהוות פגיעה הרבה יותר משמעותית בנוף מאשר הגשר המתוכנן. לגבי עניין הקברים - טוב, פה אני לא יכול לומר הרבה חוץ מקללות עסיסיות, אבל זה כבר דיון לפורום אחר. גם עניין הבטחון במזרח ירושלים הוא מקור לתסכול רב מבחינתי וגם מבחינת רבים אחרים, אבל אני מאמין בכל ליבי שיום אחד תצטרך ירושלים להתקיים בכמטרופולין אחד גדול, ולא משנה בשליטת מי יהיה כל חלק, ולפיכך חייבת הרכבת הקלה לשרת גם את מזרח העיר. לגבי הפתרונות החלופיים שמציע אללה - לצערי הוא טועה ומטעה - אין הרבה דוגמאות בעולם למערכות לא מסילתיות שמתמודדת עם עורקי תתנועה עיקריים באותה מידה כמו מערכות מסילתיות. עובדה. בסה"כ וליסכום, הכתבה כתובה באופן מאוזן, לדעתי, אם כי נגועה כמובן באי-בהנה טכני ועקרוני של הנושא (´חיישנים לקליטת חשמל על הגג´... ), שמודגש ע"י הציוד האידיוטי שמלווה את המפה ושכל קשר בינו לבין הנושא הוא אפילו לא מקרי. התגובות של אדון הירש הפתיעו אותי לטובה, ועונות בצורה יעילה וטובה על רוב התלונות. ובכל זאת, מי שעדיין לא השתכנע שרכבת קלה זה הפתרון הכי טוב למצב בירושלים, מוזמן לקרוא את המאמר המתאים בפרק המאמרים של האתר ´חדשות הרכבת´ - מאמר שפורסם כבר בשנת 1988 ועדיין נכון ומתאים למציאות הישראלים כמעט במדויק עד עצם היום הזה. ונראה מישהו סותר ברצינות את מה שכתוב במאמר הזה.
אבל חן, בקופנהגן עשו ההיפך.
העיר, שאותה עזבתי לפני 17 וחצי שנים, פעלו עד שנת 1972 חשמליות ו...נעלמו!!!(30 שנה, בלי חשמלית ובלי מטרו ברצוני לשאול, מהם ההבדלים בין החשמליות האלו (יתרונות וחסרונות) לבין הרכבת הקלה שעתיד לקום בבירתנו? אותה שאלה בסגנון שונה: האם לרכבת הקלה, יש יותר אופיינים משותפים לרכבת רגילה מאשר לחשמלית?
 
חשמליות ורכבות קלות

אבל חן, בקופנהגן עשו ההיפך.
העיר, שאותה עזבתי לפני 17 וחצי שנים, פעלו עד שנת 1972 חשמליות ו...נעלמו!!!(30 שנה, בלי חשמלית ובלי מטרו ברצוני לשאול, מהם ההבדלים בין החשמליות האלו (יתרונות וחסרונות) לבין הרכבת הקלה שעתיד לקום בבירתנו? אותה שאלה בסגנון שונה: האם לרכבת הקלה, יש יותר אופיינים משותפים לרכבת רגילה מאשר לחשמלית?
חשמליות ורכבות קלות
באופן עקרוני, רכבת קלה זה הכינוי המודרני לחשמלית (טראם). יש מי שמבדיל בין המונחים לפי חלקה היחסי של המסילה המופרדת (בניגוד למסילה ברחוב משולב) - לרכבת קלה יש יותר מסילה מופרדת מל-טראם. עם זאת, כבר לפני מאה שנה היו מערכות ´טראם´ (בין אם מונעות בחשמל, בקיטור או ע"י סוסים) עם קטעים ארוכים של מסילה מופרדת, ורבות מהמערכות המכונות כיום ´רכבת קלה´ כוללות בעיקר מסילה בתוואי משולב עם הרחוב, כך שזו כנראה לא הפרדה טובה. זה שבקופנהגן, ובעוד מאות של ערים נוספות ברחבי העולם (ובמיוחד בבריטניה ובארה"ב) עשו את הטעות של סגירת המערכות הקיימות והשמדתן, זאת הבעיה שלהם. הם, כמו הבריטים וכמו האמריקאים, משלמים עכשיו דמי טפשות בדמות הששקעה ענקית במטרו, כאשר סביר להניח שמערכת חשמליות/רכבות קלות מבוזרת ויעילה (בניגוד לקו וחצי של מטרו) היתה מתמודדת עם המצב לא פחות ואולי יותר טוב. בלשון הרחוב - באסה להם. לגבי יתרונות וחסרונות של כל אמצעי תחבורה, אני ממליץ בחום לעיין לעומק במאמר אודות הפעלת רכבות קלות ברחובות משולבים שפרסמנו באתר ´חדשות הרכבת´. יש שם תשובות מצוינות למרבית המפקפקים. ודבר אחרון - אני לא עושה הפרדה שרירותית בין רכבת רגילה, רכבת פרברית, מטרו, חשמלית וכל אמצעי מסילתי אחר. לאורך ההיסטוריה של התחבורה המסילתית כבר הומצאו ויושמו כמעט כל השילובים האפשריים בין המושגים הללו, ובפעמים רבות דווקא אותו ראש פתוח ולא מקובע הביא לתוצאות מרשימות וטובות. אז ככה שלי לא תהיה בעיה אם הרכבות הקלות של ירושלים יסעו גם לבית שמש על אותה מסילה שבה נוסעות רכבות המשא (ואולי גם רכבות נוסעים), אין לי בעיה עקרונית עם רכבות קלות שמשמשות להובלת משא (אין כמעט כאלו היום), אני לא רואה פסול ביצירת שירות ´מסילבוסים´ פרברי בין צפון נהריה לעכו, עם עצירות בכל התחנות האפשריות (קניון הצפון, שבי ציון, בוסתן הגליל, חצרות יסף/בסיס צבאי שם וכיו"ב) וכך הלאה רעיונות.
 

david80

Member
חן, רכבת קלה על מסילה רגילה???

חשמליות ורכבות קלות
באופן עקרוני, רכבת קלה זה הכינוי המודרני לחשמלית (טראם). יש מי שמבדיל בין המונחים לפי חלקה היחסי של המסילה המופרדת (בניגוד למסילה ברחוב משולב) - לרכבת קלה יש יותר מסילה מופרדת מל-טראם. עם זאת, כבר לפני מאה שנה היו מערכות ´טראם´ (בין אם מונעות בחשמל, בקיטור או ע"י סוסים) עם קטעים ארוכים של מסילה מופרדת, ורבות מהמערכות המכונות כיום ´רכבת קלה´ כוללות בעיקר מסילה בתוואי משולב עם הרחוב, כך שזו כנראה לא הפרדה טובה. זה שבקופנהגן, ובעוד מאות של ערים נוספות ברחבי העולם (ובמיוחד בבריטניה ובארה"ב) עשו את הטעות של סגירת המערכות הקיימות והשמדתן, זאת הבעיה שלהם. הם, כמו הבריטים וכמו האמריקאים, משלמים עכשיו דמי טפשות בדמות הששקעה ענקית במטרו, כאשר סביר להניח שמערכת חשמליות/רכבות קלות מבוזרת ויעילה (בניגוד לקו וחצי של מטרו) היתה מתמודדת עם המצב לא פחות ואולי יותר טוב. בלשון הרחוב - באסה להם. לגבי יתרונות וחסרונות של כל אמצעי תחבורה, אני ממליץ בחום לעיין לעומק במאמר אודות הפעלת רכבות קלות ברחובות משולבים שפרסמנו באתר ´חדשות הרכבת´. יש שם תשובות מצוינות למרבית המפקפקים. ודבר אחרון - אני לא עושה הפרדה שרירותית בין רכבת רגילה, רכבת פרברית, מטרו, חשמלית וכל אמצעי מסילתי אחר. לאורך ההיסטוריה של התחבורה המסילתית כבר הומצאו ויושמו כמעט כל השילובים האפשריים בין המושגים הללו, ובפעמים רבות דווקא אותו ראש פתוח ולא מקובע הביא לתוצאות מרשימות וטובות. אז ככה שלי לא תהיה בעיה אם הרכבות הקלות של ירושלים יסעו גם לבית שמש על אותה מסילה שבה נוסעות רכבות המשא (ואולי גם רכבות נוסעים), אין לי בעיה עקרונית עם רכבות קלות שמשמשות להובלת משא (אין כמעט כאלו היום), אני לא רואה פסול ביצירת שירות ´מסילבוסים´ פרברי בין צפון נהריה לעכו, עם עצירות בכל התחנות האפשריות (קניון הצפון, שבי ציון, בוסתן הגליל, חצרות יסף/בסיס צבאי שם וכיו"ב) וכך הלאה רעיונות.
חן, רכבת קלה על מסילה רגילה???
מעניין, אם תקלה במסוטים, יכול לגרום לתופעה היפכית, כלומר, רכבת רגילה "תברח" בטעות בתחנת מלחה (או החאן) ותתחיל להשתולל ברחובות ירושלים (תארו לעצמכם, רכבת קומתיים דוהרת באמצע רחוב יפו, או, שלא לדבר על רכבות משא...)
 
רכבת קלה על מסילת רכבת-ישראל.

חן, רכבת קלה על מסילה רגילה???
מעניין, אם תקלה במסוטים, יכול לגרום לתופעה היפכית, כלומר, רכבת רגילה "תברח" בטעות בתחנת מלחה (או החאן) ותתחיל להשתולל ברחובות ירושלים (תארו לעצמכם, רכבת קומתיים דוהרת באמצע רחוב יפו, או, שלא לדבר על רכבות משא...)
רכבת קלה על מסילת רכבת-ישראל.
הקלה תוכל לנסוע לתיקונים בסדנאות הקישון שהרי במילא לא יצליחו לתקן כל בעיה בירושלים. זה גם ברור שיהיו מחבלים מתאבדים ברכבת הקלה וזה רק עניין של זמן עד להיווצרות פיגוע כזה. אני תמכתי ברכבת הקלה ואף ניסיתי להתקבל לשורותיה אך אז הבנתי כמה שהפרוייקט טפשי ומיותר ועוד לפני שקיבלתי תשובה מהם, החלטתי לפרוש. אין לקלה עתיד בארצנו בשלב זה.
 

david80

Member
בעיה חשמלית בנסיעת רכבת קלה ע"ג...

רכבת קלה על מסילת רכבת-ישראל.
הקלה תוכל לנסוע לתיקונים בסדנאות הקישון שהרי במילא לא יצליחו לתקן כל בעיה בירושלים. זה גם ברור שיהיו מחבלים מתאבדים ברכבת הקלה וזה רק עניין של זמן עד להיווצרות פיגוע כזה. אני תמכתי ברכבת הקלה ואף ניסיתי להתקבל לשורותיה אך אז הבנתי כמה שהפרוייקט טפשי ומיותר ועוד לפני שקיבלתי תשובה מהם, החלטתי לפרוש. אין לקלה עתיד בארצנו בשלב זה.
בעיה חשמלית בנסיעת רכבת קלה ע"ג...
מסילת רכבת-ישראל, מכיוון שהמתח המקובל לרכבות עירוניות (תחתיות וקלות) הוא 750V-DC בעוד שהמתחים המקובל ברכבות הכלליות הם: 1500V-DC, 3000V-DC, 15kV-17Hz,25kV-50Hz וכו´ שני הפתרונות הם: 1. להתקין ברכבות הקלות שנאי. 2. לגרור אותם ע"י קטר עיתוק מתאים.
 
קישור לכתבה

כתבה קוטלת "רכבת-קלה" בירושלים
היום מתפרסמת בעיתון הארץ כתבה מעניינת בנושא. אני מסכים עם כל מילה. זו באמת רכבת מיותרת http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=244022&contrassID=2&subContrassID=2&sbSubContrassID=0
קישור לכתבה
הקישור
 

איליה.

New member
כתבה מאד מעציבה.

כתבה קוטלת "רכבת-קלה" בירושלים
היום מתפרסמת בעיתון הארץ כתבה מעניינת בנושא. אני מסכים עם כל מילה. זו באמת רכבת מיותרת http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=244022&contrassID=2&subContrassID=2&sbSubContrassID=0
כתבה מאד מעציבה.
 

איליה.

New member
שלום יהוושע ../images/Emo13.gif מה נשמע?

איליצ´קה , לאן נעלמת זמן רב כול כך
ומדוע הכתבה מעציבה אותך?
שלום יהוושע
מה נשמע?
נעלמתי כי יש לי המון שיעורי בית וגם אין לי מחשב... אל תשאל. גם לא מצאתי הרבה נושאים להגיב עליהם לאחרונה. לגבי הכתבה - אני חולם כבר הרבה זמן על רכבת קלה בירושלים ובינתיים הכל הלך כשורה, היה נדמה שמבצעי הפרויקט הזה הולכים לעמוד בלוח הזמנים והרכבת תופעל ב-2005 - אבל לא. עם כל ההתנגדויות האלה והעתירות הצפויות, נדמה שנצטרך לחכות עוד 5-10 שנים גם לפרויקט הזה. נו טוב, לפחות נתב"ג 2000 ייפתח בשנתיים הקרובות.
 

יהוושע

New member
אשרי המאמין!!!

שלום יהוושע
מה נשמע?
נעלמתי כי יש לי המון שיעורי בית וגם אין לי מחשב... אל תשאל. גם לא מצאתי הרבה נושאים להגיב עליהם לאחרונה. לגבי הכתבה - אני חולם כבר הרבה זמן על רכבת קלה בירושלים ובינתיים הכל הלך כשורה, היה נדמה שמבצעי הפרויקט הזה הולכים לעמוד בלוח הזמנים והרכבת תופעל ב-2005 - אבל לא. עם כל ההתנגדויות האלה והעתירות הצפויות, נדמה שנצטרך לחכות עוד 5-10 שנים גם לפרויקט הזה. נו טוב, לפחות נתב"ג 2000 ייפתח בשנתיים הקרובות.
אשרי המאמין!!!
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה