הרכבת הקלה בירושלים ובכלל
נתחיל בטענות הזיהום הסביבתי הצפוי מהרכבת הקלה - ובכן, אני לא מכיר את המצב באיזור שדרות הרצל, אבל אני יכול להגיד בוודאות שאין כל רחוב ראשי בחיפה בו אין במהלך כל היום ורוב הלילה יותר זיהום סביבתי (לא רק עשן - גם רעש ומפגעים אחרים) ממה שכל הקו הראשון של הרכבת הקלה בירושלים ייצור כשיפעל. לנהגי מכוניות, מוניות, אופנועים, אוטובוסים ומשאיות בחיפה אין הרבה סנטמימנטים לתושבי השכונות בהן הם חולפים, אפילו בשכונות בהם הם עצמם גרים. הרכבת הקלה לא תפעל 24 שעות ביממה (לצערי) ורעשי תחזוקת המסילה יהיו, להערכתי, זניחים ביחס לרעשי תחזוקת כבישים שכולנו מכירים. גם בלמי הרכבות הקלות לא עושים הרבה יותר רעש מאלו של אוטווסים ממוצעים, ואני בכלל לא מדבר על כמות הצפירות של הנהג הישראלי הממוצע (דרך אגב, מישהו חשב פעם לקנוס נהגי מוניות על זה שהם כל הזמן צופרים בשטח בנוי? נראה לי כמו מקור הכנסה לא רע לקידום הרכבת הקלה). לגבי התחנה המרכזית בתל-אביב - אני לא רואה קשר בין כשלון הפרויקט ההוא בשיוקם דרום תל-אביב לרכבת הקלה בירושלים. לגביח האסתטיקה של הגשר בכניסה לעיר - שוב, אינני ירושלמי אלא חיפאי, אבל בתור תושב של עיר שפעם יכלה בשקט לרוץ לתואר ´העיר היפה בארץ´ (תירגע אביתר), אני מזדהה בקלות עם חששותיהם של התושבים, אולם הייתי נותן הרבה מאוד בשביל שאת כל הגשרים והמבנים הגדולים שנבנו בחיפה בשנים האחרונות היה מתכנן האדריכל המפורסם והמהולל סנטיאגו קלטרבה, ובכל מקרה אני מציע להם להתחיל לדאוג לאוטוסטרדות הענקיות שמוקמות על ימין ועל שמאל בירושלים בעשור האחרון - הן מהוות פגיעה הרבה יותר משמעותית בנוף מאשר הגשר המתוכנן. לגבי עניין הקברים - טוב, פה אני לא יכול לומר הרבה חוץ מקללות עסיסיות, אבל זה כבר דיון לפורום אחר. גם עניין הבטחון במזרח ירושלים הוא מקור לתסכול רב מבחינתי וגם מבחינת רבים אחרים, אבל אני מאמין בכל ליבי שיום אחד תצטרך ירושלים להתקיים בכמטרופולין אחד גדול, ולא משנה בשליטת מי יהיה כל חלק, ולפיכך חייבת הרכבת הקלה לשרת גם את מזרח העיר. לגבי הפתרונות החלופיים שמציע אללה - לצערי הוא טועה ומטעה - אין הרבה דוגמאות בעולם למערכות לא מסילתיות שמתמודדת עם עורקי תתנועה עיקריים באותה מידה כמו מערכות מסילתיות. עובדה. בסה"כ וליסכום, הכתבה כתובה באופן מאוזן, לדעתי, אם כי נגועה כמובן באי-בהנה טכני ועקרוני של הנושא (´חיישנים לקליטת חשמל על הגג´... ), שמודגש ע"י הציוד האידיוטי שמלווה את המפה ושכל קשר בינו לבין הנושא הוא אפילו לא מקרי. התגובות של אדון הירש הפתיעו אותי לטובה, ועונות בצורה יעילה וטובה על רוב התלונות. ובכל זאת, מי שעדיין לא השתכנע שרכבת קלה זה הפתרון הכי טוב למצב בירושלים, מוזמן לקרוא את המאמר המתאים בפרק המאמרים של האתר ´חדשות הרכבת´ - מאמר שפורסם כבר בשנת 1988 ועדיין נכון ומתאים למציאות הישראלים כמעט במדויק עד עצם היום הזה. ונראה מישהו סותר ברצינות את מה שכתוב במאמר הזה.