כתבה על ריטאלין

mishtal

New member
כמובן שמציגים מקרים מסוימים

כדי לצאת נגד התרופה. כנראה שמדובר על תופעת "הריבאונד" שמתרחשת בשלב האחרון של השפעת התרופה (בשעה או בחצי שעה האחרונה) ובה ישנם ילדים שהופכים להיות אגרסיביים מאד ומתקשים לשלוט בעצמם לחלוטין. זוהי תופעת לוואי ידועה. אין כל חדש בכך. יש ילדים שריטלין לא משפיע עליהם בצורה חיובית, למרות שמנסים "לשחק" עם המינון. יש תופעה נוספת שאינה מאפשרת המשך לקיחת התרופה והיא טשטוש ראיה וכאבי ראש. אבל מצד שני התרופה הזו כן מאפשרת לאלפי ילדים אחרים לתפקד ולממש את הפוטנציאל שלהם.
 
אני מאוד נזהרת

מכתבות 'בסיינטיפיק ידיעות'. כן, זה ידוע שריטלין עוזר לאלפים, לא עוזר לכולם, וכמו כל תרופות אחרות 'ששוות' משהו בשוק המסוממים יהיו כאלה שיסחרו בה. אני נמצאת בתחום בו אני רואה דווקא אצל מבוגרים יופי של שיפור עם ריטלין או קונצרטה, ולא, אי אפשר לנבא אם התרופה תעזור. לכן רושמים אותה כדי לבדוק. אם רק בודקים כמה רשמו, זה באמת נראה כמו "יד קלה על ההדק". בתחום הילדים הבדיקה יותר קשה כי מדובר בהורים שמחליטים עבורם וקצת קשה להם לאמוד את התועלת אלא רק במקרים קיצוניים בהם התועלת (או חוסר התועלת) באים לידי ביטוי בהתנהגות די קיצונית - לטוב או לרע.
 

Mנטה

New member
אבל אתם מתעלמים

מהטענות שמופיעות בכתבה, שמורים אומרים להעלות את המינון והורים מקשיבים להם, שמורים סוחרים בריטאלין (זה היה כתוב שם, או שאני טועה ?) וכו'. אני מדגישה את הטענות האלו בגלל שאני רואה דברים מהסוג הזה קורים בפועל.
 
באמת בחרתי לא להתייחס

סחר בתרופות שאינן OTC הוא פלילי. נקודה. זה בדיוק כמו למכור מריחואנה. הורים המקשיבים למישהו שאינו איש קליני ובעקבות כך מעלים או מורידים מינוני תרופות, אינו תופעה חדשה. בל נשכח כי יש הורים גם בקצה השני של הסקאלה: כאלה המפסיקים טיפול יעיל שעוזר לילד כי השכנה אמרה שזה לא טוב... או כי ככה היה כתוב בסיינטיפיק ידיעות. אז?? What else is new? מה שאותי מרגיז הוא שלא עושים מספיק כדי ללמד אזרחים להיות צרכני בריאות שקולים. ועד שזה לא יקרה כתבות מסוג זה יכתבו, תמיד הן תהינה לא מאוזנות, ותכלס לא תקדמנה שומדבר.
 

1ron

New member
ריטלין

הכתבה הזו ודומות לה מופיעות מדי פעם בעיתונות.גם אודטה דנין מצאה לנחוץ להביע את דעתה ה"מקצועית"והמנומקת בנושא. כמובן שכל סחר בתרופה ומתן לא הולם שלה-אינו ראוי ואינו חוקי כמו כל תרופה אחרת. אך-יש להבין כי זו תרופה שעוזרת ומשנה חיים להרבה משפחות והרבה ילדים.גם מבוגרים שהתחילו לקחת אותה בגיל מבוגר,מצטערים שלא ידעו על כך קודם,כי אז חייהם היו נראים אחרת. השינוי עם לקיחת התרופה הוא בכל התחומים,הלימודי והחברתי ובדימוי העצמי וברמת המימוש של היכולת האישית וכו. כך שיש לבחון כל מקרה לגופו ולא לצאת בהכרזות כמו בכתבה הזו.זה עשוי לעשות יותר נזק מתועלת.
 

Mנטה

New member
אני חיבת להגיד

שהתגובות כאן מאוד דומות בעיני לכתבה בידיעות. ידיעות טוענים שהכל רע וכאן טוענים שהכל טוב. אני לא רואה "אובייקטיביות" או אפילו "ענייניות" באף אחד מהצדדים. כך שאני מאוד שמחה שron ניסחת "כך שיש לבחון כל מקרה לגופו..". אני כל כך מקווה שגם הרופאים מסכימים עם הגישה הזאת. על פי נסיוני, המורים, לגמרי בענין של כמה שיותר ריטאלין וכמה שפחות עבודה חינוכית. אני מקוה שרק המורים שאני מכירה הם כאלו
 

מיכל ט

New member
כן, קראתי..

במקרה גם הייתי היום אצל הרופא שלי ושאלתי אותו מה דעתו בענין. הוא אמר לי שגם אנטיביוטיקה יכולה לגרום למצבים פסיכוטיים. הכתבה הזו ניכתבה בעקבות דיון שנערך אתמול בכנסת בועדה למלחמה בנגע הסמים. הגיעו לשם נציגים של כת הסיינטולוגיה שידועים ככת שמטיפה נגד שימוש ברטלין. הוצג מקרה של ילד היפר אקטיבי שהרטלין לא עזר לו. בסדר, הרטלין לא מתאים לכל אחד אבל יש גם תרופות מסוג אחר. הבעיה הייתה שגם בועדה לא הוצגו מחקרים. איך זה יכול להיות שבעקבות מקרה אחד מקישים לגביי אוכלוסייה כל כך גדולה. זה לא מפתיע שהנושא פורסם בYNET. התקשורת מחפשת כותרות מפוצצות, זה מה ש"מוכר", במקרה של האתר מביא להרבה כניסות של אנשים. אני לא יודעת איך להתייחס חנתון של כמה ק"ג של רטלין קיים כי אני לא יודעת למשל בכמה ק"ג אקמול משתמשים בשנה. זה רע מאוד שיש מורים שמתערבים בכל מה שקשור למינון או להחלטה אם לתת תרופה. הם יכולים לדווח על כך שיש לילד בעיה אבל אסור להם ללחוץ על הורים לתת לילד תרופות. הבעיה היא שאחרי כל כתבה כזו יש חיזוק והשרה של התפיסות המוטעות בציבור כלפיי אנשים עם הפרעת קשב. הכתב בYNET בטח כבר מזמן עבר לאייטם הבא, אני עדין כאן ואני זו שעלולה לשלם את המחיר.
 

Mנטה

New member
אבל אבל אבל......

תראי, את נורא מתנגדת לכתבה שכמו כל כתבה רוצה לתפוס כותרת ורייטינג, וזכותך המלאה. ואת מצהירה שאת עלולה לשלם את המחיר שלה וכו' וכו' וגם זה דבר שאני מבינה. אבל תחשבי שניה על ההורים. אני כל יום מתמודדת עם הורים שהמורים לוחצים עליהם לתת ריטאלין לילדים שלהם, לפעמים כשהאבחנה הרפואית מתנגדת לכך. זה לא דבר של מה בכך ואי אפשר לנפנף אותו ככה סתם. התופעה הזאת קיימת, בשטח היא נתפסת ככמעט טבעית והיא נפוצה. קשה לי להאמין שרק ההורים שאני נתקלת בהם, רק בעיר שאני גרה, נתקלים במורים שאומרים להם: "או ריטאלין או שהוא לא יהיה אצלי בכיתה" וגם משפטים פחות חמורים אבל עם הרבה לחץ על ההורים. אני חושבת שזאת תופעה חמורה מאוד, בלי קשר לבעד/נגד ריטאלין. זאת תופעה נפוצה ואי אפשר לנפנף אותה רק בגלל שידיעות אוהבים רייטינג. למעשה, זאת תופעה שאת התוצאות שלה אנשים משלמים כל הזמן ושאני כל הזמן מוצאת את עצמי מגיבה לה. וכאמור בלי קשר לבעד/נגד ריטאלין.
 

מיכל ט

New member
נכון, זה באמת חמור

כניראה שכמו בכל מקצוע גם בהוראה יש כאלה שמחפשים פתרונות קלים. אני רוצה להאמין שיש גם הרבה מורים אחרים. צריך להשאיר את העיסוק במתן תרופות לאנשי מקצוע מוסמכים. מורים הם מקור טוב לאיתור בעיה,הם לא הסמכות למתן הפתרון התרופתי.
 
ריטלין והורים

אני יודעת שיש הורים שמקבלים את סמכות המורה כתורה מסיני, והולכים ועושים שינויי מינונים רק לפי הדיווח. לדעתי, לו היתה הסברה נכונה יותר של מעלות ומגרעות השימוש בתרופה - קודם כל להורים ואחר כך גם למורים ולמטפלים אחרים- אולי היינו זוכים ללובי עשיר יותר מול הסיינטולוגים. שאגב- יתכן ויש להם יחצ"ן מצויין והרבה כסף למלחמה המוזרה הזו. הרי כזו מלחמה יכלו הסיינטולוגים לנהל גם נגד שימוש במורפיום לחולים סופניים (זה גורם לטשטוש, עייפות, כבדות נשימה ואפילו---מוות!!!), או שימוש בכלי רכב בנהגים צעירים- מה שגם גורם למוות. מה האינטרס של הקבוצה הזו כנגד הריטלין? ממחקרים ברור כי יש תופעות לוואי, יש דרך להפחיתן, וברוב המקרים לאחר ההסתגלות- אין תופעות לוואי והשימוש בתרופה מבורך. גם לאינסולין יש תופעות לווי אך אם לא ניתן אותו לחולי הסכרת- דינם ידוע. בקיצור- שטיפת המוח שהסיינטולוגים דוגלים בה כנראה ממומנת היטב ומתוקשרת טוב יותר. ומהזוית האישית: בכל שנותי במקצוע ראיתי המון ילדים נוטלים ריטלין. לשניים שנטלו גם טיפול כנגד טיקים, שסבלו וטופלו גם בטורט ואפילפסיה, היו תופעות לוואי חריפות. עוד מספר זעום הפסיקו שימוש בתרופה בשל חרדות ההורים ומאמרים כגון זה שהתפרסם. והשאר- הצליחו סופסופ ללמוד, להשתלב במארג החברתי, לצאת מהבית לפעילות נוספת, ולקצור הצלחה מתונה אך עקבית. בקיצור- הצבעתי בעד... בעיני נשאלת רק השאלה איך מעבירים את כל תגובותינו לידיעות, כי ככח מקצועי העמדות שלנו חשובות... שרון מור
 

טלי78

New member
ריטלין גם בגני הילדים

אני מכירה גם גננות שמחזיקות ריטלין בגן וממליצות להורים בנושאי מינון של ריטלין ועוד.... התופעה לא חדשה ואכן - מנטה - מזעזעת גם בעיני! ואולי זאת אחת הסיבות שלריטלין שם כל כך רע בקרב רבים....
 

ayeletg1

New member
בדיוק היום סיפרה לי חברה שהיא מורה

בחטיבה (בעקבות שחתנו על הכתבה המדוברת) שבכיתה שלה מתוך 36 תלמידים 16 (!!!) לוקחים ריטלין.וכשהזדעזתי וישר האשמתי את ההורים היא אמרה שזה דוקא הן המורות מפנות וממליצות וכן אמרה שמדובר בילדים שבלי התרופה "רוקדים על הכסא" וזה ממש עוזר להם.עוזר עוזר אבל - נראה לכם נורמלי המספרים האלו?
 

sarale20

New member
יש גם עניין

שאם זה לא נוירולוגי אז זה לא עוזר אז אני מכירה רופא שאומר לאנשים במקרים מסויימים קחו ואם זה לא עוזר תפסיקו. צריך להסתכל גם מהכיוון השני נראה לי קצת וזר שכל כך הרבה אנשים לוקחים סתם אולי יש הרבה שזה עוזר להם ב א מ ת ?
 
למעלה