הכתבהכתבה מעיתון גלובס
על תוכנית המיתאר החדשה למחוז חיפה. בתוכנית מדובר על התיכנון התחבורתי הצפוי ומוזכרים התוואי של רכבת העמק ולראשונה גם התוואי בין חדרה לעפולה (דרך ואדי ערה?). מעודי לא שמעתי על תוואי זה. האם יש למישהו פרטים להוסיף?
מסילת חדרה-עפולהכתבה מעיתון גלובס
על תוכנית המיתאר החדשה למחוז חיפה. בתוכנית מדובר על התיכנון התחבורתי הצפוי ומוזכרים התוואי של רכבת העמק ולראשונה גם התוואי בין חדרה לעפולה (דרך ואדי ערה?). מעודי לא שמעתי על תוואי זה. האם יש למישהו פרטים להוסיף?
המפה המעודכנתמסילת חדרה-עפולה
במפת מסילות הברזל שהפיקה רכבת ישראל (הגרסה ה-´מעודכנת´, עם הקדמה של יוסי שניר), מופיעה מסילה מתוכננת בין תחנת חדרה מזרח לעפולה שעוקבת כמעט בדיוק אחרי כביש 65. המסילה מכונה במפה ´מסילת עירון´ (יש במפה הזאת כינויים מקוריים לכל אחד מהקווים הקיימים והמתוכננים). למרות זאת, אני ממליץ לכל חברי הפורום שמתגוררים באום אלפחם לא לצאת עדיין לרחובות בירי שמחה - במפה הזאת מופיעות בערך כל המסילות שאי פעם מישהו חשב לבנות בארץ (לא כולל את השטחים, כמובן), כולל חיבורים רבים לכל המדינות השכנות (משום מה המפה מראה את המסילה לראש הנקרה כקיימת), הקו לאילת, מסילה לנצרת דרך קרית אתא, הקו למטולה ועוד. במילים אחרות - הכל חרטא ועבודה בעיניים. למעשה, אף אחד לא חולם אפילו היום על בניית המסילה הזו. לגבי ההתייחסות להוצאת המסילות מהיישובים - אני מניח שאו שהכתב לא הבין נכון את התוכנית, או שמי שתכנן אותה ´טיפה´ לא מבין בתחבורה (ובהקשר, ראו את הפסקאות הקודמות...).
מפת קווי רכבת ישראלהמפה המעודכנת
חן, איפה משיגים את המפה הזאת? שוב מדובר במפות ה"פנימיות" שצריך קומבינות באגף התכנון של ר"י על מנת להשיג, או שזה משהו שמשווק לציבור? חרטא זה חרטא, אבל אני אוהב לראות את הפנטזיות האלה. הראל
חן , דרך איפה בדיוק עבר התוואימסילת חדרה-עפולה
במפת מסילות הברזל שהפיקה רכבת ישראל (הגרסה ה-´מעודכנת´, עם הקדמה של יוסי שניר), מופיעה מסילה מתוכננת בין תחנת חדרה מזרח לעפולה שעוקבת כמעט בדיוק אחרי כביש 65. המסילה מכונה במפה ´מסילת עירון´ (יש במפה הזאת כינויים מקוריים לכל אחד מהקווים הקיימים והמתוכננים). למרות זאת, אני ממליץ לכל חברי הפורום שמתגוררים באום אלפחם לא לצאת עדיין לרחובות בירי שמחה - במפה הזאת מופיעות בערך כל המסילות שאי פעם מישהו חשב לבנות בארץ (לא כולל את השטחים, כמובן), כולל חיבורים רבים לכל המדינות השכנות (משום מה המפה מראה את המסילה לראש הנקרה כקיימת), הקו לאילת, מסילה לנצרת דרך קרית אתא, הקו למטולה ועוד. במילים אחרות - הכל חרטא ועבודה בעיניים. למעשה, אף אחד לא חולם אפילו היום על בניית המסילה הזו. לגבי ההתייחסות להוצאת המסילות מהיישובים - אני מניח שאו שהכתב לא הבין נכון את התוכנית, או שמי שתכנן אותה ´טיפה´ לא מבין בתחבורה (ובהקשר, ראו את הפסקאות הקודמות...).
עפולה לשכםחן , דרך איפה בדיוק עבר התוואי
מעפולה לשכם וטולכרם? האם לא במקביל לכביש ואדי ערה של היום? האם הוא פנה מזרחה בצומת מגידו של היום ועבר דרך ג´נין?
מג´נין לשכםעפולה לשכם
המסילה ההיסטורית מעפולה לשכם לא עברה במקביל לואדי ערה. היא עברה בקו אוירי כמעט ישר... דרומה מעפולה ליד הישובים אביטל ומיטב של היום ודרומה משם בסמוך לכפר מוקבילה ומשם לג´נין.
המסילה מעפולה לטול-כרםחן , דרך איפה בדיוק עבר התוואי
מעפולה לשכם וטולכרם? האם לא במקביל לכביש ואדי ערה של היום? האם הוא פנה מזרחה בצומת מגידו של היום ועבר דרך ג´נין?
מפההמסילה מעפולה לטול-כרם
קודם כל - סקירה הסטורית קצרצרה, למי שלא מכיר - כהמשך של פרויקט הרכבת החג´אזית. החלה בשנת 1912 בנייה של שלוחה מתחנת עפולה (שהפכה בגלל זה לגדולה וחשובה) לכיוון דרום, מתוך כוונה להגיע לירושלים דרך שכם. במרץ 1914 הופסקה העבודה, כשהמסילה עצמה הגיעה עד קצת לפני מנהרת הרכבת היחידה בארץ אז (עד לפתיחתה של בדרומית מאלו שבראש הנקרה) ואילו עבודות התשתית היו מוכנות עד לשכם. בסתיו 1914 הושלמה המסילה עד לתחנת מסעודיה (אני לא יודע איפה זה היום, אבל זה לא רחוק מסבסטיה, בה גם היתה תחנה קטנטנה יותר מאוחר). מלחמת העולם הראשונה וכנראה שעוד לפניה, ויכוח עם החברה הצרפתית שבנתה את הקו המקורי מיפו לירושלים, גרמו לויתור על התוכנית להגיע ישירות לירושלים, ובמהלך 1915 הושלם הקו עד שכם בלבד, ונבנתה שלוחה חדשה ממסעודיה מערבה לטול כרם, ומשם דרומה ללוד ולבאר שבע. בסוף המלחמה הפכו הבריטים את הקו מלוד לטול כרם לבעל רוחב תקני, ולא צר כמו של הרכבת החג´אזית, והמשיכוהו לחיפה. הקו מטול כרם מזרחה ולעפולה נשאר צר, ונעשה בו שימוש מסוים גם בתקופת המנדט. מיקום הקו - בלי להיוועץ במפות בארכיון מוזיאון הרכבת אני לא יכול לתת נ"צ מדויקים, אבל באופן כללי, הקו ירד מעפולה בכיוון דרום כמעט ישירות לג´נין ומשם בכיוון דרום-דרום-מערב, בתוואי מפותל לאיזור ערבה (שם היתה תחנה) ודרך המנהרה באזיור רמין לתחנת הצומת במסעודיה. שם התפצלה המסילה - לכיוון דרום מזרח - שכם, ולכיוון מערב, דרך ענבתא, לטול כרם. ניסיתי להשוות תוואי זה למפה (זו מההודעה הקודמת) אבל נראה לי שהכבישים המוכרים של היום דווקא לא עוברים במקביל לתוואי המסילות, למרות שאני משוכנע שניתן למצוא בשטח לפחות את תוואי המסילה, אם לא חלקים של ממש ממנהף ובוודאי יש לידה או עליה איזושהי דרך עפר לפחות. בכל מקרה, צמת מגידו נמצאת באיזור אחר לגמרי ואין לה קשר לחלוטין.
האם שכם הייתה תחנת קצה?המסילה מעפולה לטול-כרם
קודם כל - סקירה הסטורית קצרצרה, למי שלא מכיר - כהמשך של פרויקט הרכבת החג´אזית. החלה בשנת 1912 בנייה של שלוחה מתחנת עפולה (שהפכה בגלל זה לגדולה וחשובה) לכיוון דרום, מתוך כוונה להגיע לירושלים דרך שכם. במרץ 1914 הופסקה העבודה, כשהמסילה עצמה הגיעה עד קצת לפני מנהרת הרכבת היחידה בארץ אז (עד לפתיחתה של בדרומית מאלו שבראש הנקרה) ואילו עבודות התשתית היו מוכנות עד לשכם. בסתיו 1914 הושלמה המסילה עד לתחנת מסעודיה (אני לא יודע איפה זה היום, אבל זה לא רחוק מסבסטיה, בה גם היתה תחנה קטנטנה יותר מאוחר). מלחמת העולם הראשונה וכנראה שעוד לפניה, ויכוח עם החברה הצרפתית שבנתה את הקו המקורי מיפו לירושלים, גרמו לויתור על התוכנית להגיע ישירות לירושלים, ובמהלך 1915 הושלם הקו עד שכם בלבד, ונבנתה שלוחה חדשה ממסעודיה מערבה לטול כרם, ומשם דרומה ללוד ולבאר שבע. בסוף המלחמה הפכו הבריטים את הקו מלוד לטול כרם לבעל רוחב תקני, ולא צר כמו של הרכבת החג´אזית, והמשיכוהו לחיפה. הקו מטול כרם מזרחה ולעפולה נשאר צר, ונעשה בו שימוש מסוים גם בתקופת המנדט. מיקום הקו - בלי להיוועץ במפות בארכיון מוזיאון הרכבת אני לא יכול לתת נ"צ מדויקים, אבל באופן כללי, הקו ירד מעפולה בכיוון דרום כמעט ישירות לג´נין ומשם בכיוון דרום-דרום-מערב, בתוואי מפותל לאיזור ערבה (שם היתה תחנה) ודרך המנהרה באזיור רמין לתחנת הצומת במסעודיה. שם התפצלה המסילה - לכיוון דרום מזרח - שכם, ולכיוון מערב, דרך ענבתא, לטול כרם. ניסיתי להשוות תוואי זה למפה (זו מההודעה הקודמת) אבל נראה לי שהכבישים המוכרים של היום דווקא לא עוברים במקביל לתוואי המסילות, למרות שאני משוכנע שניתן למצוא בשטח לפחות את תוואי המסילה, אם לא חלקים של ממש ממנהף ובוודאי יש לידה או עליה איזושהי דרך עפר לפחות. בכל מקרה, צמת מגידו נמצאת באיזור אחר לגמרי ואין לה קשר לחלוטין.
תחנת שכםהאם שכם הייתה תחנת קצה?
תחנת שכםתחנת שכם
שכם הייתה אמורה להיות תחנה על קו עפולה - ירושלים אך מכיוון שהחברה הצרפתית בעלת הזיכיון לקו יפו- ירושלים חששה מתחרות, היא הצליחה להשפיע על השלטון העותמעני שתחנת הקצה תהיה בשכם ולא בצפון ירושלים. כיום נותר זיכרון יחיד לתחנת הרכבת בשכם בדמות מיכל מים עשוי אבני גזית.
קניית מפותכתבה מעיתון גלובס
על תוכנית המיתאר החדשה למחוז חיפה. בתוכנית מדובר על התיכנון התחבורתי הצפוי ומוזכרים התוואי של רכבת העמק ולראשונה גם התוואי בין חדרה לעפולה (דרך ואדי ערה?). מעודי לא שמעתי על תוואי זה. האם יש למישהו פרטים להוסיף?
Copyright©1996-2021,Tapuz Media Ltd. Forum software by XenForo® © 2010-2020 XenForo Ltd.