כתבה מעיתון גלובס

מצב
הנושא נעול.

seffic

New member
כתבה מעיתון גלובס

כתבה מעיתון גלובס
על תוכנית המיתאר החדשה למחוז חיפה. בתוכנית מדובר על התיכנון התחבורתי הצפוי ומוזכרים התוואי של רכבת העמק ולראשונה גם התוואי בין חדרה לעפולה (דרך ואדי ערה?). מעודי לא שמעתי על תוואי זה. האם יש למישהו פרטים להוסיף?
 

luckydude

Member
הכתבה

כתבה מעיתון גלובס
על תוכנית המיתאר החדשה למחוז חיפה. בתוכנית מדובר על התיכנון התחבורתי הצפוי ומוזכרים התוואי של רכבת העמק ולראשונה גם התוואי בין חדרה לעפולה (דרך ואדי ערה?). מעודי לא שמעתי על תוואי זה. האם יש למישהו פרטים להוסיף?
הכתבה
שמעתי פעם על המסילה הזאת אבל חשבתי ששינו את התכנון ורצו לבנות את המסילה דרך ואדי מילק במקום. יש משהוא בכתבה שמצאתי די מוזר... "העתקה של התשתית המסילתית החוצה מיישובים". אחת הבעיות העיקריות של התחבורה המסילתית בישראל זה שהמסילה אינה נגישה למרכז השיר וממוקמת מחוץ לעיר במקומות רבים. אז מדוע להחמיר את התופעה? בחו"ל זה שכיח לגמרי שהמסילה עוברת במרכז הישוב. ראו מה קרה לרכבת אחרי שהוציאו אותה מת"א (ובנו את דרם ת"א) ועד שבנו את המסילה דרך איילון.
 
מסילת חדרה-עפולה

כתבה מעיתון גלובס
על תוכנית המיתאר החדשה למחוז חיפה. בתוכנית מדובר על התיכנון התחבורתי הצפוי ומוזכרים התוואי של רכבת העמק ולראשונה גם התוואי בין חדרה לעפולה (דרך ואדי ערה?). מעודי לא שמעתי על תוואי זה. האם יש למישהו פרטים להוסיף?
מסילת חדרה-עפולה
במפת מסילות הברזל שהפיקה רכבת ישראל (הגרסה ה-´מעודכנת´, עם הקדמה של יוסי שניר), מופיעה מסילה מתוכננת בין תחנת חדרה מזרח לעפולה שעוקבת כמעט בדיוק אחרי כביש 65. המסילה מכונה במפה ´מסילת עירון´ (יש במפה הזאת כינויים מקוריים לכל אחד מהקווים הקיימים והמתוכננים). למרות זאת, אני ממליץ לכל חברי הפורום שמתגוררים באום אלפחם לא לצאת עדיין לרחובות בירי שמחה - במפה הזאת מופיעות בערך כל המסילות שאי פעם מישהו חשב לבנות בארץ (לא כולל את השטחים, כמובן), כולל חיבורים רבים לכל המדינות השכנות (משום מה המפה מראה את המסילה לראש הנקרה כקיימת), הקו לאילת, מסילה לנצרת דרך קרית אתא, הקו למטולה ועוד. במילים אחרות - הכל חרטא ועבודה בעיניים. למעשה, אף אחד לא חולם אפילו היום על בניית המסילה הזו. לגבי ההתייחסות להוצאת המסילות מהיישובים - אני מניח שאו שהכתב לא הבין נכון את התוכנית, או שמי שתכנן אותה ´טיפה´ לא מבין בתחבורה (ובהקשר, ראו את הפסקאות הקודמות...).
 

harelc

New member
המפה המעודכנת

מסילת חדרה-עפולה
במפת מסילות הברזל שהפיקה רכבת ישראל (הגרסה ה-´מעודכנת´, עם הקדמה של יוסי שניר), מופיעה מסילה מתוכננת בין תחנת חדרה מזרח לעפולה שעוקבת כמעט בדיוק אחרי כביש 65. המסילה מכונה במפה ´מסילת עירון´ (יש במפה הזאת כינויים מקוריים לכל אחד מהקווים הקיימים והמתוכננים). למרות זאת, אני ממליץ לכל חברי הפורום שמתגוררים באום אלפחם לא לצאת עדיין לרחובות בירי שמחה - במפה הזאת מופיעות בערך כל המסילות שאי פעם מישהו חשב לבנות בארץ (לא כולל את השטחים, כמובן), כולל חיבורים רבים לכל המדינות השכנות (משום מה המפה מראה את המסילה לראש הנקרה כקיימת), הקו לאילת, מסילה לנצרת דרך קרית אתא, הקו למטולה ועוד. במילים אחרות - הכל חרטא ועבודה בעיניים. למעשה, אף אחד לא חולם אפילו היום על בניית המסילה הזו. לגבי ההתייחסות להוצאת המסילות מהיישובים - אני מניח שאו שהכתב לא הבין נכון את התוכנית, או שמי שתכנן אותה ´טיפה´ לא מבין בתחבורה (ובהקשר, ראו את הפסקאות הקודמות...).
המפה המעודכנת
חן, איפה משיגים את המפה הזאת? שוב מדובר במפות ה"פנימיות" שצריך קומבינות באגף התכנון של ר"י על מנת להשיג, או שזה משהו שמשווק לציבור? חרטא זה חרטא, אבל אני אוהב לראות את הפנטזיות האלה. הראל
 
מפת קווי רכבת ישראל

המפה המעודכנת
חן, איפה משיגים את המפה הזאת? שוב מדובר במפות ה"פנימיות" שצריך קומבינות באגף התכנון של ר"י על מנת להשיג, או שזה משהו שמשווק לציבור? חרטא זה חרטא, אבל אני אוהב לראות את הפנטזיות האלה. הראל
מפת קווי רכבת ישראל
למעשה אני לא יודע בדיוק מה מטרתה של המפה והיכן היתן להשיגה, מפני שקיבלתי אותה מחבר. אני כן יכול לומר שזו מפה רשמית וככה"נ ציבורית, זאת לפיכך שמופיעה בה ´הקדמה´ של המנכ"ל הנוכחי, עם תמונה, ומכך שעיצוב עטיפתה מזכיר חוברת פרסומת (דבר שמוסבר ע"י העובדה שהוצאה ע"י אגף השיווק של הרכבת - ולא אגף התכנון...). בכל מקרה ברור שאין זו מפה לשימוש טכני/פנימי, ושתפקידה דומה לשורה ארוכה של מפות דומות שהוצאו ע"י הרכבת משנות ה-60 ואילך, האחרונות מביניהן זהות לנוכחית מלבד ההקדמה והמנכ"ל. לסיכום, אני מאמין שע"י פנייה לדובר הרכבת, מר בני נאור ([email protected]) ניתן יהיה להשיג עותק שלה. הייתי סורק אותה בעצמי ומציג אותה, אבל היא פשוט גדולה מדי...
 

יהוושע

New member
חן , דרך איפה בדיוק עבר התוואי

מסילת חדרה-עפולה
במפת מסילות הברזל שהפיקה רכבת ישראל (הגרסה ה-´מעודכנת´, עם הקדמה של יוסי שניר), מופיעה מסילה מתוכננת בין תחנת חדרה מזרח לעפולה שעוקבת כמעט בדיוק אחרי כביש 65. המסילה מכונה במפה ´מסילת עירון´ (יש במפה הזאת כינויים מקוריים לכל אחד מהקווים הקיימים והמתוכננים). למרות זאת, אני ממליץ לכל חברי הפורום שמתגוררים באום אלפחם לא לצאת עדיין לרחובות בירי שמחה - במפה הזאת מופיעות בערך כל המסילות שאי פעם מישהו חשב לבנות בארץ (לא כולל את השטחים, כמובן), כולל חיבורים רבים לכל המדינות השכנות (משום מה המפה מראה את המסילה לראש הנקרה כקיימת), הקו לאילת, מסילה לנצרת דרך קרית אתא, הקו למטולה ועוד. במילים אחרות - הכל חרטא ועבודה בעיניים. למעשה, אף אחד לא חולם אפילו היום על בניית המסילה הזו. לגבי ההתייחסות להוצאת המסילות מהיישובים - אני מניח שאו שהכתב לא הבין נכון את התוכנית, או שמי שתכנן אותה ´טיפה´ לא מבין בתחבורה (ובהקשר, ראו את הפסקאות הקודמות...).
חן , דרך איפה בדיוק עבר התוואי
מעפולה לשכם וטולכרם? האם לא במקביל לכביש ואדי ערה של היום? האם הוא פנה מזרחה בצומת מגידו של היום ועבר דרך ג´נין?
 

luckydude

Member
עפולה לשכם

חן , דרך איפה בדיוק עבר התוואי
מעפולה לשכם וטולכרם? האם לא במקביל לכביש ואדי ערה של היום? האם הוא פנה מזרחה בצומת מגידו של היום ועבר דרך ג´נין?
עפולה לשכם
המסילה ההיסטורית מעפולה לשכם לא עברה במקביל לואדי ערה. היא עברה בקו אוירי כמעט ישר... דרומה מעפולה ליד הישובים אביטל ומיטב של היום ודרומה משם בסמוך לכפר מוקבילה ומשם לג´נין.
 

luckydude

Member
מג´נין לשכם

עפולה לשכם
המסילה ההיסטורית מעפולה לשכם לא עברה במקביל לואדי ערה. היא עברה בקו אוירי כמעט ישר... דרומה מעפולה ליד הישובים אביטל ומיטב של היום ודרומה משם בסמוך לכפר מוקבילה ומשם לג´נין.
מג´נין לשכם
ז"א בקו אוירי עד ג´נין ומשם לשכם עברה בעמק דותן לעג´ה. מ סילת-א-זהר עד זותה עברה פיתולים רבים (ונפגשה עם המסילה מטול כרם) עד שכם.
 
המסילה מעפולה לטול-כרם

חן , דרך איפה בדיוק עבר התוואי
מעפולה לשכם וטולכרם? האם לא במקביל לכביש ואדי ערה של היום? האם הוא פנה מזרחה בצומת מגידו של היום ועבר דרך ג´נין?
המסילה מעפולה לטול-כרם
קודם כל - סקירה הסטורית קצרצרה, למי שלא מכיר - כהמשך של פרויקט הרכבת החג´אזית. החלה בשנת 1912 בנייה של שלוחה מתחנת עפולה (שהפכה בגלל זה לגדולה וחשובה) לכיוון דרום, מתוך כוונה להגיע לירושלים דרך שכם. במרץ 1914 הופסקה העבודה, כשהמסילה עצמה הגיעה עד קצת לפני מנהרת הרכבת היחידה בארץ אז (עד לפתיחתה של בדרומית מאלו שבראש הנקרה) ואילו עבודות התשתית היו מוכנות עד לשכם. בסתיו 1914 הושלמה המסילה עד לתחנת מסעודיה (אני לא יודע איפה זה היום, אבל זה לא רחוק מסבסטיה, בה גם היתה תחנה קטנטנה יותר מאוחר). מלחמת העולם הראשונה וכנראה שעוד לפניה, ויכוח עם החברה הצרפתית שבנתה את הקו המקורי מיפו לירושלים, גרמו לויתור על התוכנית להגיע ישירות לירושלים, ובמהלך 1915 הושלם הקו עד שכם בלבד, ונבנתה שלוחה חדשה ממסעודיה מערבה לטול כרם, ומשם דרומה ללוד ולבאר שבע. בסוף המלחמה הפכו הבריטים את הקו מלוד לטול כרם לבעל רוחב תקני, ולא צר כמו של הרכבת החג´אזית, והמשיכוהו לחיפה. הקו מטול כרם מזרחה ולעפולה נשאר צר, ונעשה בו שימוש מסוים גם בתקופת המנדט. מיקום הקו - בלי להיוועץ במפות בארכיון מוזיאון הרכבת אני לא יכול לתת נ"צ מדויקים, אבל באופן כללי, הקו ירד מעפולה בכיוון דרום כמעט ישירות לג´נין ומשם בכיוון דרום-דרום-מערב, בתוואי מפותל לאיזור ערבה (שם היתה תחנה) ודרך המנהרה באזיור רמין לתחנת הצומת במסעודיה. שם התפצלה המסילה - לכיוון דרום מזרח - שכם, ולכיוון מערב, דרך ענבתא, לטול כרם. ניסיתי להשוות תוואי זה למפה (זו מההודעה הקודמת) אבל נראה לי שהכבישים המוכרים של היום דווקא לא עוברים במקביל לתוואי המסילות, למרות שאני משוכנע שניתן למצוא בשטח לפחות את תוואי המסילה, אם לא חלקים של ממש ממנהף ובוודאי יש לידה או עליה איזושהי דרך עפר לפחות. בכל מקרה, צמת מגידו נמצאת באיזור אחר לגמרי ואין לה קשר לחלוטין.
 

luckydude

Member
מפה

המסילה מעפולה לטול-כרם
קודם כל - סקירה הסטורית קצרצרה, למי שלא מכיר - כהמשך של פרויקט הרכבת החג´אזית. החלה בשנת 1912 בנייה של שלוחה מתחנת עפולה (שהפכה בגלל זה לגדולה וחשובה) לכיוון דרום, מתוך כוונה להגיע לירושלים דרך שכם. במרץ 1914 הופסקה העבודה, כשהמסילה עצמה הגיעה עד קצת לפני מנהרת הרכבת היחידה בארץ אז (עד לפתיחתה של בדרומית מאלו שבראש הנקרה) ואילו עבודות התשתית היו מוכנות עד לשכם. בסתיו 1914 הושלמה המסילה עד לתחנת מסעודיה (אני לא יודע איפה זה היום, אבל זה לא רחוק מסבסטיה, בה גם היתה תחנה קטנטנה יותר מאוחר). מלחמת העולם הראשונה וכנראה שעוד לפניה, ויכוח עם החברה הצרפתית שבנתה את הקו המקורי מיפו לירושלים, גרמו לויתור על התוכנית להגיע ישירות לירושלים, ובמהלך 1915 הושלם הקו עד שכם בלבד, ונבנתה שלוחה חדשה ממסעודיה מערבה לטול כרם, ומשם דרומה ללוד ולבאר שבע. בסוף המלחמה הפכו הבריטים את הקו מלוד לטול כרם לבעל רוחב תקני, ולא צר כמו של הרכבת החג´אזית, והמשיכוהו לחיפה. הקו מטול כרם מזרחה ולעפולה נשאר צר, ונעשה בו שימוש מסוים גם בתקופת המנדט. מיקום הקו - בלי להיוועץ במפות בארכיון מוזיאון הרכבת אני לא יכול לתת נ"צ מדויקים, אבל באופן כללי, הקו ירד מעפולה בכיוון דרום כמעט ישירות לג´נין ומשם בכיוון דרום-דרום-מערב, בתוואי מפותל לאיזור ערבה (שם היתה תחנה) ודרך המנהרה באזיור רמין לתחנת הצומת במסעודיה. שם התפצלה המסילה - לכיוון דרום מזרח - שכם, ולכיוון מערב, דרך ענבתא, לטול כרם. ניסיתי להשוות תוואי זה למפה (זו מההודעה הקודמת) אבל נראה לי שהכבישים המוכרים של היום דווקא לא עוברים במקביל לתוואי המסילות, למרות שאני משוכנע שניתן למצוא בשטח לפחות את תוואי המסילה, אם לא חלקים של ממש ממנהף ובוודאי יש לידה או עליה איזושהי דרך עפר לפחות. בכל מקרה, צמת מגידו נמצאת באיזור אחר לגמרי ואין לה קשר לחלוטין.
מפה
למי שמעוניין... סריקה של מפה המראה את קו ג´נין-שכם-טול כרם.
 

יהוושע

New member
האם שכם הייתה תחנת קצה?

המסילה מעפולה לטול-כרם
קודם כל - סקירה הסטורית קצרצרה, למי שלא מכיר - כהמשך של פרויקט הרכבת החג´אזית. החלה בשנת 1912 בנייה של שלוחה מתחנת עפולה (שהפכה בגלל זה לגדולה וחשובה) לכיוון דרום, מתוך כוונה להגיע לירושלים דרך שכם. במרץ 1914 הופסקה העבודה, כשהמסילה עצמה הגיעה עד קצת לפני מנהרת הרכבת היחידה בארץ אז (עד לפתיחתה של בדרומית מאלו שבראש הנקרה) ואילו עבודות התשתית היו מוכנות עד לשכם. בסתיו 1914 הושלמה המסילה עד לתחנת מסעודיה (אני לא יודע איפה זה היום, אבל זה לא רחוק מסבסטיה, בה גם היתה תחנה קטנטנה יותר מאוחר). מלחמת העולם הראשונה וכנראה שעוד לפניה, ויכוח עם החברה הצרפתית שבנתה את הקו המקורי מיפו לירושלים, גרמו לויתור על התוכנית להגיע ישירות לירושלים, ובמהלך 1915 הושלם הקו עד שכם בלבד, ונבנתה שלוחה חדשה ממסעודיה מערבה לטול כרם, ומשם דרומה ללוד ולבאר שבע. בסוף המלחמה הפכו הבריטים את הקו מלוד לטול כרם לבעל רוחב תקני, ולא צר כמו של הרכבת החג´אזית, והמשיכוהו לחיפה. הקו מטול כרם מזרחה ולעפולה נשאר צר, ונעשה בו שימוש מסוים גם בתקופת המנדט. מיקום הקו - בלי להיוועץ במפות בארכיון מוזיאון הרכבת אני לא יכול לתת נ"צ מדויקים, אבל באופן כללי, הקו ירד מעפולה בכיוון דרום כמעט ישירות לג´נין ומשם בכיוון דרום-דרום-מערב, בתוואי מפותל לאיזור ערבה (שם היתה תחנה) ודרך המנהרה באזיור רמין לתחנת הצומת במסעודיה. שם התפצלה המסילה - לכיוון דרום מזרח - שכם, ולכיוון מערב, דרך ענבתא, לטול כרם. ניסיתי להשוות תוואי זה למפה (זו מההודעה הקודמת) אבל נראה לי שהכבישים המוכרים של היום דווקא לא עוברים במקביל לתוואי המסילות, למרות שאני משוכנע שניתן למצוא בשטח לפחות את תוואי המסילה, אם לא חלקים של ממש ממנהף ובוודאי יש לידה או עליה איזושהי דרך עפר לפחות. בכל מקרה, צמת מגידו נמצאת באיזור אחר לגמרי ואין לה קשר לחלוטין.
האם שכם הייתה תחנת קצה?
 

dvir golan

New member
תחנת שכם

האם שכם הייתה תחנת קצה?
תחנת שכם
שכם הייתה אמורה להיות תחנה על קו עפולה - ירושלים אך מכיוון שהחברה הצרפתית בעלת הזיכיון לקו יפו- ירושלים חששה מתחרות, היא הצליחה להשפיע על השלטון העותמעני שתחנת הקצה תהיה בשכם ולא בצפון ירושלים. כיום נותר זיכרון יחיד לתחנת הרכבת בשכם בדמות מיכל מים עשוי אבני גזית.
 
תחנת שכם

תחנת שכם
שכם הייתה אמורה להיות תחנה על קו עפולה - ירושלים אך מכיוון שהחברה הצרפתית בעלת הזיכיון לקו יפו- ירושלים חששה מתחרות, היא הצליחה להשפיע על השלטון העותמעני שתחנת הקצה תהיה בשכם ולא בצפון ירושלים. כיום נותר זיכרון יחיד לתחנת הרכבת בשכם בדמות מיכל מים עשוי אבני גזית.
תחנת שכם
למיטב הבנתי, הרעיון שזו שהחברה הצרפתית של קו יפו-ירושלים היא שאחראית לעצירת בניית הקו מעפולה לירושלים הוא בסך הכל בגדר השערה. השערה אחרת היא שהסיבה לכך היתה שהתורכים הבינו במהלך תחילתה של מלחמת העולם הראשונה שהבריטים עשויים לתקוף מדרום, ולכן בחרו לבנות את המסילה בתוואי הקל והמהיר יותר, לאורך שפלת החוף, ולא בהרי השומרון, כדי להגביר את קצב סלילת המסילה ובכך לאפשר לצבאם לקרב כוחות ואספקה אל החזית. בכל מקרה, עד כמה שאני יודע, אין מסמכים רשמיים או עדויות רציניות שעוסקים בשאלה, ולכן אני חוזר ומבקש מכל מי שעוסק בהיסטורייה בכלל, ובהיסטורית הרכבת בפרט, להקפיד ולהפריד בין דעות לבין עובדות ועדויות ברמת סבירות גבוהה. דרך אגב, דביר, איך אתה יודע שנשאר בתחנת שכם רק מגדל המים? הרי היתה שם תחנה שלמה, עם מבנה תחנה גדול ועוד. כיום זה כמובן קשה ללכת ולבדוק.
 

dvir golan

New member
קניית מפות

כתבה מעיתון גלובס
על תוכנית המיתאר החדשה למחוז חיפה. בתוכנית מדובר על התיכנון התחבורתי הצפוי ומוזכרים התוואי של רכבת העמק ולראשונה גם התוואי בין חדרה לעפולה (דרך ואדי ערה?). מעודי לא שמעתי על תוואי זה. האם יש למישהו פרטים להוסיף?
קניית מפות
את מפת כל קוי מסילות הברזל הקיימות, המתוכננות, ואלו שמפנטזים עליהם..(עם הקדמה של יוסי שניר ) ניתן לרכוש במרכז למיפוי ישראל במחיר של 23 שקלים חדשים. מפה מפורטת יותר ( עם הקדמה של עמוס עוזאני ) לדעתי אזלה מין המלאי אך שווה לנסות לחפש.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה