הכתבה מתוך YNET - חלק ג'
הכתבה מתוך YNET - חלק ג'
תחנת הרצליה: סלול: היום קיים בתחנת הרכבת בהרצליה רציף עלוב. במקומו תיבנה תחנה סגורה מודרנית עם שירותים ודרגנועים. גשר יחבר אותה לאזור התעשייה של הרצליה פיתוח ויאפשר לאלפי עובדים להגיע ברכבת מצפון ומדרום. עלות: 30 מיליון שקל. פתיחה מתוכננת: פברואר 2004. קו ירושלים-בית-שמש-תל-אביב: מסלול: קו קיים שנבנה מחדש. החלק שבין בית-שמש לתל-אביב ייפתח בקרוב. הוא יתחיל בתחנה חדשה מול מתחם בית-שמש, משם ימשיך לרמלה ולתל-אביב. בהמשך ייפתח, על תשתית לגמרי חדשה, הקו מבית-שמש למלחה בירושלים, שלא היה בטיחותי ונסגר בשנים האחרונות. הסלילה מחדש כוללת גשרים, סוללות ושיפועים חדשים. זמן הנסיעה: מבית-שמש לתל-אביב - 30 דקות. מבית-שמש לירושלים - 35 דקות. בעבר ארכה נסיעה בקו מתל-אביב לירושלים שעה ו-40 דקות. תדירות: אחת לשעה. עלות: 420 מיליון שקל. פתיחה מתוכננת: בית-שמש-תל-אביב - ספטמבר 2003. בית-שמש-ירושלים - דצמבר 2004. ממודיעין לתל-אביב: מסלול: הרכבת שתגיע מתל-אביב לנתב"ג תמשיך לכפר דניאל, ומשם תתפצל לתוך מודיעין במנהרה של 2 ק"מ. זמן הנסיעה: 30 דקות. תדירות: שתי רכבות בשעה. עלות: 1.1 מיליארד שקל. פתיחה מתוכננת: נובמבר 2005. קו ירושלים-תל-אביב: מסלול: אותו קו ימשיך מכפר דניאל לכיוון הבירה, בלי הסטייה למודיעין. הוא יהיה קו ישיר עד בנייני האומה ויכלול 20 ק"מ של מנהרות. הארוכה ביותר, 11 קמ, תתחיל לפני הכניסה לירושלים. יהיו בו גם שבעה ק"מ של גשרים, הארוך ביותר - 1.2 ק"מ. תחנת בנייני האומה תיבנה בעומק 80 מטר ותהיה מתחנות הרכבת העמוקות בעולם. בגלל המורכבות הבנייה יתפרסם מכרז בינלאומי להקמת הקו. זמן הנסיעה: 30 דקות. תדירות: לפי הביקוש. עלות: 3.2 מיליארד שקל. פתיחה מתוכננת: 2009, עם ניסיון להקדים ל-2008. קו תל-אביב-אשקלון: מסלול: הקו מתל-אביב לראשון-לציון מערב יוכפל וישודרג, וימשיך לאשדוד (תחנת עד הלום) ומשם לאזור התעשייה באשקלון, דרך פלשת. זמן הנסיעה: 45 דקות, עם תום השדרוג - 35 דקות. תדירות: אחת לשעה. עלות: 213 מיליון שקל. פתיחה מתוכננת: נובמבר 2005. שדרוג קו תל-אביב-באר-שבע: מסלול: מתל-אביב לבאר-שבע, דרך מזכרת בתיה, קרית-גת ולהבים. הקו יוכפל ויהפוך לקו מהיר - הרכבת תגיע ל-200 קמ"ש - שיקצר את הנסיעה במידה ניכרת. לפני שבוע הוא הוכרז, בחתימת ראש הממשלה, כפרויקט לאומי. זמן הנסיעה: 48 דקות במקום שעה ורבע היום. תדירות: שתי רכבות בשעה. עלות: 1.1 מיליארד שקל. פתיחה מתוכננת: 2007. מבאר-שבע לאשקלון: מסלול: באר-שבע-אופקים-נתיבות-שדרות-אשקלון, שם יתחבר הקו לקו לאשדוד ולתל-אביב. זה יהיה קו פרברי בנגב, שיכלול תשע עצירות, וצפוי לשנות את אופיין של עיירות הפיתוח שדרכן יעבור. זמן הנסיעה: 87 דקות. תדירות: שתי רכבות בשעה. עלות: 910 מיליון שקל. פתיחה מתוכננת: הרבעון השלישי של 2008. קו העמק: מסלול: שחזור מסילת העמק ההיסטורית, שתעבור מחיפה דרך נשר, יקנעם, עפולה, בית-שאן ועד שייח חוסיין ואירביד בירדן, לפחות לפי התוכניות. הדרך מחיפה לבית-שאן, 70 ק"מ, תכלול חמש עצירות. בימים אלה משוקמת התחנה המרכזית של קו הרכבת ההיסטורי, באלרואי שבקרית-טבעון. זמן הנסיעה: 57 דקות. תדירות: אחת לשעה. עלות: כמיליארד שקל. פתיחה מתוכננת: סוף 2007. קו חיפה-כרמיאל: מסלול: חיפה-עכו-כרמיאל. בעתיד הרחוק ימשיך הקו עד קרית-שמונה. זה יהיה קו מהיר באורך 160 קמש עם מנהרה באורך חמישה ק"מ. זמן הנסיעה: 32 דקות. תדירות: שתי רכבות בשעה. עלות: 950 מיליון שקל. פתיחה מתוכננת: תחילת 2008. קווים נוספים: מלבד קווים אלה מתוכננים קווים נוספים שלא סקרנו, אך ניתן לראותם במפה. הם אמורים לקום בעתיד היותר רחוק. בין היתר הם כוללים מסילה מראש-העין לאריאל, ששר התחבורה הורה אמנם השבוע לקדמה, אך אין ביטחון שמהלך כזה יבשיל בקרוב; מסילת עירון מפרדס-חנה לאורך ואדי ערה ועד עפולה; מסילה מבאר-שבע לשדה התעופה בנבטים ומשם לערד; מסילת הגליל העליון - מכרמיאל לראש-פינה ועד קרית-שמונה ומטולה; וישנן גם מסילות בשטחי הרשות הפלסטינית - מתרקומיא עד מחסום ארז ומטול-כרם עד ארז - שהקמתן תלויה כמובן במצב הפוליטי. רכבת לאילת - כן או לא למרות הכרזות האוצר, ברכבת ישראל מביעים ספק לגבי עתידו של קו רכבת לאילת. "ביצענו לאורך השנים מספר בדיקות שהראו באופן חד-משמעי שהקו הזה אינו כלכלי", אומר המנכ"ל, יוסי שניר (שהודח כאמור שלשום), "קשה לי להאמין שהממשלה תצליח לממן פרויקט כה גרנדיוזי במיליארד דולר". במשרד ראש הממשלה ובאוצר, לעומת זאת, מסתכלים רחב יותר ומאמינים שהקו יוכל להפוך כדאי גם בגלל ההזדמנויות שהוא טומן בחובו. "המחשבה", אומר אלכס גולדנגורן, משנה למנכ"ל משרד ראש הממשלה, "היא לא רק לאפשר הגעת תיירים לעיר ומהר, אלא גם פיתוח אטרקציות ופרויקטים חדשים לאורך המסילה בערבה וכן הקמת יישובים קהילתיים". מתברר עוד שממשלות ירדן וישראל כבר מנהלות מגעים על הפעלת קו רכבת דו-לאומי לנמלי אילת ועקבה שישרת גם את תעשיות המלח בים המלח. לדברי שר האוצר, בנימין נתניהו, נוצר חלון הזדמנויות כלכלי להקמת שירות חדש להובלת סחורות מהמזרח הרחוק לאירופה ולארצות-הברית, שבמקום דרך תעלת סואץ העמוסה או דרך מסלול עוקף אפריקה תיעשה באמצעות קו רכבת מאילת לנמלי הים התיכון בישראל. גם ראש עיריית אילת, גבי קדוש, תומך בהקמת הקו לאילת. מתחברים לרכבת שר האוצר, בנימין נתניהו, הודיע כי בתוך חמש שנים יחובר כל יישוב שחיים בו 50 אלף תושבים ויותר לרשת מסילות הרכבת. בתוך חמש שנים יחוברו 24 ערים ויישובים: כרמיאל, נצרת, שפרעם, קרית-אתא, נשר, יקנעם, עפולה, בית-שאן, זכרון-יעקב, רעננה, רמת-השרון, בת-ים, חולון, ראשון-לציון, מודיעין, ירושלים, בית-שמש, מזכרת-בתיה, אשקלון, שדרות, נתיבות, אופקים, להבים ורמת-חובב. הן ייתוספו ל-24 ערים ויישובים שכבר מחוברים היום: נהריה, עכו, קרית-מוצקין, קרית-חיים, חיפה, עתלית, בנימינה, חדרה, פרדס-חנה, קיסריה, נתניה, הרצליה, כפר-סבא, פתח-תקוה, ראש-העין, הוד-השרון, בני-ברק, לוד, רמלה, אשדוד, רחובות, יבנה, קרית-גת ובאר-שבע.