כתבה חשש לאי-סדרים ברישוי מורי דרך ברוסית

טוקבקים מחליאים.

כמות מסחרית של גזענות, המשך של הטענה העתיקה לגבי מורי הדרך ממוצא רוסי- "כולם חית- למדים". אולי הגיע הזמן שמשרד התיירות לא יאפשר לכל מוסד לפתוח קורס מורי דרך- כך יסוננו החניכים לפני תחילת הקורסים במקום לבזבז זמן וכסף ואז להגיע ל-50% (לפי הכתבה) נכשלים עוד בבחינה בכתב. ולמען הסר כל ספק- אני לא ממוצא רוסי. גם לא הייתי מסוגל להדריך כמוהם- במגזר הנ"ל המדריך חייב להדריך נון סטופ כל הנסיעה, והמודרכים מקשיבים.
 
"חייבים"?- יש מי שנהנה להדריך כל הטיול.....

חבל שלא ידעתי רוסית. מודרכים שמקשיבים? א-מחייה.....
 
יש גם מי שאוהב לתת למיקרופון לנוח קצת.

אבל היו לי כמה קבוצות שכללו עולים ותיקים. הם התרגלו כנראה לזה שהמדריך נותן להם קצת זמן לעצמם במהלך הנסיעה, אבל גילו ענין בכל דבר- גיאולוגיה, בוטניקה, הסטוריה, חקלאות או שלפחות היו מנומסים מספיק להסתיר את זה שלא התענינו. תרבות אחרת, ולפחות באספקט זה ממש לא לרעה. ודרך אגב, לפני שתשאל- כן, הם שתו די הרבה אתנול והכריחו גם אותי לטעום. אבל כולם ידעו את הגבולות שלהם ולא עברו אותם.
 
אי הסדר היחידי היה שלא העיפו אותם מהקורס

צריך הרבה ידע ומנהיגות כדי לעבור את המבחנים בסוף קורס מורי דרך, ומצידי שיקשו את המבחן בעל פה עוד יותר! אם לא רוצים 98% כישלון במבחנים, שיאשרו לרכז קורס להעיף סטודנטים בשלבים מוקדמים אהבתי את הטענה שהם שילמו כסף אז מגיע להם לעבוד במקצוע, ולא חשוב שהם לא יודעים כלום! אבל לתלמידים מחבר העמים יש מפלגה, ולכן מגיע להם לעבור את הקורס גם בלי לדעת מספיק בקורס שאני ניהלתי היו תלמידים רוסים, וכולם עברו את הבחינות. למה? כי הם ביקשו עזרה וכל הצוות נרתם לעזרתם. בקורס הזה, על פי מה שלמדתי ממי שלמד ולימד בו, הם פשוט לא רצו ללמוד. לא לומדים = לא יודעים = נכשלים במבחן הקשה. זה כל הסיפור.
 
הסר דאגה מלבך. איך קוראים לשר התיירות ? או...

יעשו להם מבחנים חוזרים, וראה זה פלא, כולם עוברים....... וכך המקצוע מיתדרדר מדכי לבכי...... ככה זה ב-"מדינת-חפיף".
 
לא התעמקתי בזה

בקורס שאני עשיתי , אני לא יודע כמה נכשלו, הערכה ערטילאית, אולי שניים. אגב כשהסברתי במשרד התיירות שאני עוסק בהדרכה מ-1960 ובידי תעודה המאשרת זאת, סרבו להעביר אותי מבחנים, והדרישה היתה שאעבור את הקורס המלא, על 66 ימי הסיור והקמפוסים, הבנתי שהמניע היה ה-15.000 שח ........ לדעתי, הרוב המוחלט של המשתתפים בקורס לא מתאים להיות מורה דרך ישראלי. כשליש מהמשתתפים בקורס בהחלט היו טובים. היו מורים בשנת שבתון שלמדו רק עבור נקודות ותוספת למשכורת. מעל חצי מהקורס היו עולות חדשות מארצות אירופה שידעו עברית וקיבלו מענקים ממוסדות המדינה וכך יכלו לא לעבוד ולשבת וללמוד כל היום. ההצלחה בקורס נמדדה לפי כמות הידע הלימודי, ולכן גם מי שלא מכירות כלל את הארץ והצהירו שהן תדרכנה רק תיירות נכנסת, עברו. חולת נפש אמיתית, עברה והיא מדריכה תיירות נכנסת עד היום. בימי סיור כשנתנו למי מהעולות החדשות להדריך קטע , זו היתה קטסטרופה. אחת המורות שהתבקשה להתכונן לתת הדרכה בנקודה ספציפית באחוזת בית, בשטח נתקפה באלם ולא יכלה לדבר. אבל כולם דיברו עברית וכולם למדו היטב את החומר העיוני.
 
אז בוא לא נלך סחור סחור:

אתה מאמין שיש חית- למדים? ואם כן, האם לדעתך אלה אותם עולים מרוסיה? ודרך אגב, אני סבור שקיום קורס ברוסית הוא שערוריה, וכנ"ל חומר שונה עבור תלמידים ממוצא רוסי. רוצה רשיון ישראלי- תעבור מבחן בעברית, כמו ישראלי. הבעיה שלי היא עם ההכללה הטוקבקיסטית- כאילו כולם גרועים. גם בשמועות על ההפקרות המוחלטת שמתוארת בטוקבקים קשה לי להאמין. שני רכזים עמדו הצד? הם לא חששו למוניטין של עצמם?
 
על פניו זה נראה ככה

שאמנם יש ח"ל, כי אף אחד מחצי הכתה של עולים (בכתה שלי היו העולים חלקם מרוסיה והרוב עולים מצרפת ושניים מארה"ב-הברית, אבל כולם דיברו עברית טובה לעולים) לא נכשל בקורס למרות שאין להם מושג איפה יבנה או מה זה הבנין עם גג עגול ומגדל צמוד אליו, אבל בכנסיות בירושלים כולם פרחו..... מסכים שקורס מורי דרך צריך להיות אחיד , או שלמורי הדרך שעוברים קורס ברוסית, שיתנו תעודת מורה דרך מוגבל לתיירים/מטיילים דוברי רוסית בלבד...... לא קראתי את התגובות כי תגובות כאלו משולחות רסן וכל מי שרוצה ללכלך ולקלל ולפגוע , עושה זאת ללא הנד עפעף בהסתרו מאחורי איזה כינוי שמתחשק לו.
 
אין לי בעיה עם מבחן ברוסית

כל זמן שיש מבחנים באנגלית, אין לי בעיה עם מבחן ברוסית, או בכל שפה אחרת. מצידי שיכתבו על הרישיון שמותר להרצות בשפה בה הוא נבחן בלבד (כמובן עד שיעבור מבחן בכל שפה אחרת, כולל עברית). בקשר לחומר הלימוד, הוא חייב להיות אחיד. תעודת מורה דרך אמורה להוכיח שיש לבעל התעודה מידע בסיסי מסויים. אפשר להתווכח אם הוא מספיק או לא (לדעתי לא, מורה דרך סביר ומעלה חייב להמשיך ללמוד באופן עצמאי), אבל לא יתכן שאותה תעודה תעיד על רמות ידע שונות. בקשר לשמועות על ההפקרות, אני מסכים איתך. טוקבק אנונימי אינו נתפס בעיני כמקור אמין, וגם אני מתקשה להאמין בסיפורים הללו. לפחות על סמך הקורס שלי, אני מתקשה לראות כיצד תלמיד בקורס מחליט שלא בא לו לצאת מהאוטובוס, על אחת כמה וכמה כדפוס החוזר על עצמו. נקודה אחרונה: אם החבר'ה הללו היו חית למדים, הם היו עוברים את הקורס. מי שטוען שהם חית למדים, למרות אחוז הכישלון הגבוה להחריד, כנראה אינו נותן לעובדות להפריע לו.
 
בהחלט, הקורס איננו חזות הכל

מורה דרך אמיתי לומד כל חייו, וכמו שסבא שלי אמר:"ככל שאנחנו לומדים יותר, אנחנו רואים כמה מעט אנחנו יודעים". אגב כך, קשור ולא קשור: אתמול אני מטייל עם חברים וכמובן מספר על דא ועל הא, וכאשר נסענו לאורך הדרך הנופית ע"ש ויניה כהן, ספרתי להם שהוא היה המזכיר הראשון של עין חרוד ושבתו עזה רונן סופרת קיבוצית (גם בת דודה שלה בסביץ סופרת) ויש לי אפילו ספר של לובה לויטה (עסקן ציוני) עם הקדשה של עזה רונן לרות ועזריה אלון (הבן שלו עוסק במכירת ספרים משומשים בבנין המגדל בטבעון) ובת דודה שלה היא עזה צבי (גרה היום בירושלים) שאמא שלה חיה אלטרוביץ היתה המורה לציור של עין חרוד ואבא שלה חיים צבי היה עיתונאי בדבר סניף חיפה, אבל הדבר המפורסם ביותר הוא שעזה צבי היא העובדה המתועדת היחידה למי שנולדה ברכבת-העמק. הציק לי לשמוע איזו ילדת בת 12 אומרת:"יו, איך הוא יודע כל כך הרבה.....". כי היא כל היום היתה עם הראש למטה עסוקה במשחק כל שהוא בטלפון (הרי ידוע שהיום הטלפונים עושים גם קפה) וגם פעמיים הערות שלי שכדאי להרים את הראש ולהביט בסביבה, לא הועילו. הרי בעצם שום דבר לא עניין אותה, וגם כשאמרתי שיודעים כשלומדים ומתבונים ונהנים ממה שעושים, לא עזר לי, היא משחקת בטלפון, ואין פוצה פה ומצפצף , גם לא אמא שלה. זו תחושה של "פול גז בניוטראל"....... אבל היתה פריחה נהדרת על הגלבוע וגם במחנה עמוס (מנחת מגידו), הציור בשדה של פיטר וינר הוא טרקטוריסט חורש עם מחרשת דיסק, אבל לכו לראות עוד חודש שהבציור יהיה ברור, ובשדות מעוז חיים ליד מעבר הגבול לא ציור אלא כתובת הצעת נישואין לנועה. גם לשם לכו רק עוד חודש עשהכתובת תהיה ברורה. ובהמשך שתי תמונות ממחנה עמוס.
 
תמונה מדהימה. הכותרת:"לא נגעתי".

איזו סימטריה, שלושה וחצי עלים בצבע אחד ושלושה וחצי עלים בצבע אחר.
 
סיפור קצר על רוסית, אנגלית ועברית.

יום אחד הולך לו מורה דרך אחד שמח וטוב לב בכביש היורד מהר הזיתים. היתה לו קבוצה ישראלית קטנה ונחמדה, וזה מה ששימח אותו. בין חברי הקבוצה היה בחור בשם אולג שלו היה דתי אין ספק שעל כיפתו היו רקומות המילים "ילד טוב מוסקבה". פונה מורה הדרך שלנו ימינה אל כנסיית דומינוס פלביט, ושמונת חברי קבוצתו אחריו. אבל כשהוא מגיע אל הכניסה הוא מגלה שאולג חסר. חוזר אל הפניה ומוצא את אולג מתווכח עם חמר אחד בעל חמור לבן. החמר פונה אליו אומר לו "He not pay". מורה הדרך שאינו דובר רוסית פונה אל אולג, שאומר "לא מבין מה הוא רוצה סך הכל צילמתי את החמור שלו". החמר שומע את אולג מדבר עברית ונעלם.
 
וקונטרה: סיפור על יוונית אנגלית ורומנית.

אני מגיע לכנסיה בכפר קטן בכרתים, הכנסיה מהמאה ה-11 ויש בתוכה תמשיחים על כל הקירות והתקרה ומצויירים יפה מאוד (בתמשיחים מקצועיים, אני מחפש את דמות הצייר, ואז בטוח שזה רציני). על הכנסיה כמקובל אחראית זקנה בעלת גיל לא ברור, על דוכן מוגבה 4 חבילות של תמונות, והיא כמובן מיד עם היכנסי "אוחי קאמרה" (בלי מצלמה ביוונית). ברור שכאן מדובר על פרנסה. לקחתי ארבע תמונות, שאלתי ביוונית מאוד קלה כמה עולות התמונות ושילמתי את המחיר המופקע של 2 יורו. כעת אני רוצה לצלם, היא מתחילה לצעוק. מתוך רצון לפייס אותה מהול בקצת כעס (הרי שילמתי לא?) שאלתי: "צ'ה ווריי מאמה?" (מה את רוצה אמא [פניה של כבוד לאשה מבוגרת ברומנית]), הכומר שישב בצד היה מופתע:"וורביץ רומנשטה?" (אתה מדבר רומנית?). ברור שצילמתי כמה שרציתי, והוזמנתי לבוא מתי שאני רוצה לצלם......
 
אני מציע לך לעשות ניסוי קטן.

לך בשוק תיירותי בישראל, לבד כמובן, ושאל "כמה זה עולה" על כל מיני מוצרים. לפעמים באנגלית, לפעמים בעברית. תתפלא אם כשתשאל בעברית המחירים יהיו נמוכים יותר? זו לדעתי סיבה טובה אחת למה אדם שעובד במקומות כאלה חייב לשלוט בשפת המקום.
 
למעלה