[כתבה] הקטר הישן חזר לנהריים

מצב
הנושא נעול.

elians

New member
[כתבה] הקטר הישן חזר לנהריים

[כתבה] הקטר הישן חזר לנהריים
קטר עתיק ששימש לבניית תחנת הכוח בנהריים הוחזר לאחרונה למקומו. הקטר התגלה באקראי בשטח שבין ישראל לירדן, עוד טרם עידן השלום, וחולץ ע"י חברת החשמל והמועצה לשימור אתרים בשיתוף פעולה עם הירדנים בשנת 1927 החלו העבודות להקמת תחנת-הכוח ההידרואלקטרית בנהריים. חברת החשמל, בניצוחו של מייסדה האגדי פנחס רוטנברג , העמידה לרשות העובדים את הציוד המתקדם ביותר שהיה קיים באותם הימים: מחפרים, מכונות קידוח וטרקטורים. כמו כן, הוקמה מערכת פנימית של רכבות, שנעו על מסילת ברזל צרה ועזרו בשינוע חומרים. רוטנברג רכש את עשרת הקטרים והקרוניות מעודפי הצבא הבריטי. הרכבות, שנלחמו בחזית הצרפתית במלחמת העולם הראשונה, סייעו לפועלים בפינוי העפר והסלעים שנחפרו, ובהובלת חומרי בנייה. על גבי הקרונות נכתב באותיות גדולות בעברית: חחא"י - חברת החשמל הארץ-ישראלית (ובאנגלית: P.E.C. - PALESTINE ELECTRIC CORPORATION). ותיקי חברת החשמל ותושבי האזור היו סבורים כי אף קטר או קרונית לא שרדו. אבל, בשנת 1992, במהלך טיול באזור נהריים, זיהה עמרי שלמון, סמנכ"ל ומנהל מחוז צפון במועצה לשימור אתרים, שלד קטר בשטח המפעל שנמצא באותו זמן בתחום המפורז בין ישראל לירדן. תוך זמן קצר התברר כי אכן מדובר ב'קטר של נהריים'. מתגברים על המוקשים מרגע שנודע על מציאת השרידים, נרתמה חברת החשמל לפרוייקט. פעולת החילוץ המורכבת יצאה לדרך במחצית שנות ה-90, עוד לפני חתימת הסכם השלום בין ישראל לירדן. המבצע נעשה תוך חשאיות רבה ובתיאום עם השלטונות הירדנים. דחפור כבד שגויס למשימה היה צריך לחצות שדה מוקשים כדי להגיע לקטר. לאחר חילוצו, הועבר הקטר לקיבוץ גשר, ולאחר זמן מה לסדנה בעין שמר. מבדיקה מקיפה של הקטר עלה כי מספרו המקורי היה 353, וכי הוא סומן ע"י חברת החשמל, עם הגעתו לארץ, כ-H7. ככל הידוע, זהו השריד היחיד שנותר לעדות מתקופת הקמת תחנת הכוח. במהלך השנה האחרונה, עמל צוות בראשותם של אילן צור מקיבוץ עין כרמל ורן חדוותי, רכז אזור השרון במועצה לשימור אתרים ומנהל הסדנה, על שיקום הקטר. עתה יכולים המטיילים המגיעים לנהריים לחלוק כבוד גם לקטר הישן. כזכור, במסגרת עבודות השימור בגשר הישנה שבעמק הירדן, לא הרחק מנהריים, נתגלתה גם תחנת 'אגד' משנות ה-30, תחנה בה עצר קו האוטובוס ההיסטורי לירדן, סוריה ועיראק. בסיוע אגד הוחזר לאחרונה למקום אוטובוס מהתקופה . מתוך YNET
 

elians

New member
וכמובן שכחתי את התמונות ../images/Emo9.gif

[כתבה] הקטר הישן חזר לנהריים
קטר עתיק ששימש לבניית תחנת הכוח בנהריים הוחזר לאחרונה למקומו. הקטר התגלה באקראי בשטח שבין ישראל לירדן, עוד טרם עידן השלום, וחולץ ע"י חברת החשמל והמועצה לשימור אתרים בשיתוף פעולה עם הירדנים בשנת 1927 החלו העבודות להקמת תחנת-הכוח ההידרואלקטרית בנהריים. חברת החשמל, בניצוחו של מייסדה האגדי פנחס רוטנברג , העמידה לרשות העובדים את הציוד המתקדם ביותר שהיה קיים באותם הימים: מחפרים, מכונות קידוח וטרקטורים. כמו כן, הוקמה מערכת פנימית של רכבות, שנעו על מסילת ברזל צרה ועזרו בשינוע חומרים. רוטנברג רכש את עשרת הקטרים והקרוניות מעודפי הצבא הבריטי. הרכבות, שנלחמו בחזית הצרפתית במלחמת העולם הראשונה, סייעו לפועלים בפינוי העפר והסלעים שנחפרו, ובהובלת חומרי בנייה. על גבי הקרונות נכתב באותיות גדולות בעברית: חחא"י - חברת החשמל הארץ-ישראלית (ובאנגלית: P.E.C. - PALESTINE ELECTRIC CORPORATION). ותיקי חברת החשמל ותושבי האזור היו סבורים כי אף קטר או קרונית לא שרדו. אבל, בשנת 1992, במהלך טיול באזור נהריים, זיהה עמרי שלמון, סמנכ"ל ומנהל מחוז צפון במועצה לשימור אתרים, שלד קטר בשטח המפעל שנמצא באותו זמן בתחום המפורז בין ישראל לירדן. תוך זמן קצר התברר כי אכן מדובר ב'קטר של נהריים'. מתגברים על המוקשים מרגע שנודע על מציאת השרידים, נרתמה חברת החשמל לפרוייקט. פעולת החילוץ המורכבת יצאה לדרך במחצית שנות ה-90, עוד לפני חתימת הסכם השלום בין ישראל לירדן. המבצע נעשה תוך חשאיות רבה ובתיאום עם השלטונות הירדנים. דחפור כבד שגויס למשימה היה צריך לחצות שדה מוקשים כדי להגיע לקטר. לאחר חילוצו, הועבר הקטר לקיבוץ גשר, ולאחר זמן מה לסדנה בעין שמר. מבדיקה מקיפה של הקטר עלה כי מספרו המקורי היה 353, וכי הוא סומן ע"י חברת החשמל, עם הגעתו לארץ, כ-H7. ככל הידוע, זהו השריד היחיד שנותר לעדות מתקופת הקמת תחנת הכוח. במהלך השנה האחרונה, עמל צוות בראשותם של אילן צור מקיבוץ עין כרמל ורן חדוותי, רכז אזור השרון במועצה לשימור אתרים ומנהל הסדנה, על שיקום הקטר. עתה יכולים המטיילים המגיעים לנהריים לחלוק כבוד גם לקטר הישן. כזכור, במסגרת עבודות השימור בגשר הישנה שבעמק הירדן, לא הרחק מנהריים, נתגלתה גם תחנת 'אגד' משנות ה-30, תחנה בה עצר קו האוטובוס ההיסטורי לירדן, סוריה ועיראק. בסיוע אגד הוחזר לאחרונה למקום אוטובוס מהתקופה . מתוך YNET
וכמובן שכחתי את התמונות
 

elians

New member
אין תגובות אפילו? ../images/Emo7.gif

[כתבה] הקטר הישן חזר לנהריים
קטר עתיק ששימש לבניית תחנת הכוח בנהריים הוחזר לאחרונה למקומו. הקטר התגלה באקראי בשטח שבין ישראל לירדן, עוד טרם עידן השלום, וחולץ ע"י חברת החשמל והמועצה לשימור אתרים בשיתוף פעולה עם הירדנים בשנת 1927 החלו העבודות להקמת תחנת-הכוח ההידרואלקטרית בנהריים. חברת החשמל, בניצוחו של מייסדה האגדי פנחס רוטנברג , העמידה לרשות העובדים את הציוד המתקדם ביותר שהיה קיים באותם הימים: מחפרים, מכונות קידוח וטרקטורים. כמו כן, הוקמה מערכת פנימית של רכבות, שנעו על מסילת ברזל צרה ועזרו בשינוע חומרים. רוטנברג רכש את עשרת הקטרים והקרוניות מעודפי הצבא הבריטי. הרכבות, שנלחמו בחזית הצרפתית במלחמת העולם הראשונה, סייעו לפועלים בפינוי העפר והסלעים שנחפרו, ובהובלת חומרי בנייה. על גבי הקרונות נכתב באותיות גדולות בעברית: חחא"י - חברת החשמל הארץ-ישראלית (ובאנגלית: P.E.C. - PALESTINE ELECTRIC CORPORATION). ותיקי חברת החשמל ותושבי האזור היו סבורים כי אף קטר או קרונית לא שרדו. אבל, בשנת 1992, במהלך טיול באזור נהריים, זיהה עמרי שלמון, סמנכ"ל ומנהל מחוז צפון במועצה לשימור אתרים, שלד קטר בשטח המפעל שנמצא באותו זמן בתחום המפורז בין ישראל לירדן. תוך זמן קצר התברר כי אכן מדובר ב'קטר של נהריים'. מתגברים על המוקשים מרגע שנודע על מציאת השרידים, נרתמה חברת החשמל לפרוייקט. פעולת החילוץ המורכבת יצאה לדרך במחצית שנות ה-90, עוד לפני חתימת הסכם השלום בין ישראל לירדן. המבצע נעשה תוך חשאיות רבה ובתיאום עם השלטונות הירדנים. דחפור כבד שגויס למשימה היה צריך לחצות שדה מוקשים כדי להגיע לקטר. לאחר חילוצו, הועבר הקטר לקיבוץ גשר, ולאחר זמן מה לסדנה בעין שמר. מבדיקה מקיפה של הקטר עלה כי מספרו המקורי היה 353, וכי הוא סומן ע"י חברת החשמל, עם הגעתו לארץ, כ-H7. ככל הידוע, זהו השריד היחיד שנותר לעדות מתקופת הקמת תחנת הכוח. במהלך השנה האחרונה, עמל צוות בראשותם של אילן צור מקיבוץ עין כרמל ורן חדוותי, רכז אזור השרון במועצה לשימור אתרים ומנהל הסדנה, על שיקום הקטר. עתה יכולים המטיילים המגיעים לנהריים לחלוק כבוד גם לקטר הישן. כזכור, במסגרת עבודות השימור בגשר הישנה שבעמק הירדן, לא הרחק מנהריים, נתגלתה גם תחנת 'אגד' משנות ה-30, תחנה בה עצר קו האוטובוס ההיסטורי לירדן, סוריה ועיראק. בסיוע אגד הוחזר לאחרונה למקום אוטובוס מהתקופה . מתוך YNET
אין תגובות אפילו?

לא יפה מצדכם.. אתם מודעים לקושי של הפעולה המסובכת "העתק" הדבק" ?
 
הם כותבים כהרגלם טעויות:

[כתבה] הקטר הישן חזר לנהריים
קטר עתיק ששימש לבניית תחנת הכוח בנהריים הוחזר לאחרונה למקומו. הקטר התגלה באקראי בשטח שבין ישראל לירדן, עוד טרם עידן השלום, וחולץ ע"י חברת החשמל והמועצה לשימור אתרים בשיתוף פעולה עם הירדנים בשנת 1927 החלו העבודות להקמת תחנת-הכוח ההידרואלקטרית בנהריים. חברת החשמל, בניצוחו של מייסדה האגדי פנחס רוטנברג , העמידה לרשות העובדים את הציוד המתקדם ביותר שהיה קיים באותם הימים: מחפרים, מכונות קידוח וטרקטורים. כמו כן, הוקמה מערכת פנימית של רכבות, שנעו על מסילת ברזל צרה ועזרו בשינוע חומרים. רוטנברג רכש את עשרת הקטרים והקרוניות מעודפי הצבא הבריטי. הרכבות, שנלחמו בחזית הצרפתית במלחמת העולם הראשונה, סייעו לפועלים בפינוי העפר והסלעים שנחפרו, ובהובלת חומרי בנייה. על גבי הקרונות נכתב באותיות גדולות בעברית: חחא"י - חברת החשמל הארץ-ישראלית (ובאנגלית: P.E.C. - PALESTINE ELECTRIC CORPORATION). ותיקי חברת החשמל ותושבי האזור היו סבורים כי אף קטר או קרונית לא שרדו. אבל, בשנת 1992, במהלך טיול באזור נהריים, זיהה עמרי שלמון, סמנכ"ל ומנהל מחוז צפון במועצה לשימור אתרים, שלד קטר בשטח המפעל שנמצא באותו זמן בתחום המפורז בין ישראל לירדן. תוך זמן קצר התברר כי אכן מדובר ב'קטר של נהריים'. מתגברים על המוקשים מרגע שנודע על מציאת השרידים, נרתמה חברת החשמל לפרוייקט. פעולת החילוץ המורכבת יצאה לדרך במחצית שנות ה-90, עוד לפני חתימת הסכם השלום בין ישראל לירדן. המבצע נעשה תוך חשאיות רבה ובתיאום עם השלטונות הירדנים. דחפור כבד שגויס למשימה היה צריך לחצות שדה מוקשים כדי להגיע לקטר. לאחר חילוצו, הועבר הקטר לקיבוץ גשר, ולאחר זמן מה לסדנה בעין שמר. מבדיקה מקיפה של הקטר עלה כי מספרו המקורי היה 353, וכי הוא סומן ע"י חברת החשמל, עם הגעתו לארץ, כ-H7. ככל הידוע, זהו השריד היחיד שנותר לעדות מתקופת הקמת תחנת הכוח. במהלך השנה האחרונה, עמל צוות בראשותם של אילן צור מקיבוץ עין כרמל ורן חדוותי, רכז אזור השרון במועצה לשימור אתרים ומנהל הסדנה, על שיקום הקטר. עתה יכולים המטיילים המגיעים לנהריים לחלוק כבוד גם לקטר הישן. כזכור, במסגרת עבודות השימור בגשר הישנה שבעמק הירדן, לא הרחק מנהריים, נתגלתה גם תחנת 'אגד' משנות ה-30, תחנה בה עצר קו האוטובוס ההיסטורי לירדן, סוריה ועיראק. בסיוע אגד הוחזר לאחרונה למקום אוטובוס מהתקופה . מתוך YNET
הם כותבים כהרגלם טעויות:
נכתב שם: ..."רוטנברג רכש את עשרת הקטרים והקרוניות מעודפי הצבא הבריטי..." האמנם ???? איזה בולשיט !!! הציוד לא נרכש מעודפים והיו במקום זה 13 קטרים ולא 10 !!! היו שם גם שני קטרי דיזל קטנים ! כרגיל, הטעויות חוגגות באתרי האינטרנט ! את כל תמונות הקטרים המקוריות סיפק להם פול כמובן. פול כתב מאמר מצויין על קטרי נהריים בעיתון: INDUSTRIAL RAILWAY RECORD שרואה אור באנגליה. לצערי, רק פול ואני מנויים על העיתון הנהדר הזה בישראל !!! תיכף אתן לכם את הקישור: זה העיתון האיכותי ביותר בעולם לקטרים תעשיתיים ואין שני לו !
 
והנה הקישור לעיתון הטוב בעולם:

הם כותבים כהרגלם טעויות:
נכתב שם: ..."רוטנברג רכש את עשרת הקטרים והקרוניות מעודפי הצבא הבריטי..." האמנם ???? איזה בולשיט !!! הציוד לא נרכש מעודפים והיו במקום זה 13 קטרים ולא 10 !!! היו שם גם שני קטרי דיזל קטנים ! כרגיל, הטעויות חוגגות באתרי האינטרנט ! את כל תמונות הקטרים המקוריות סיפק להם פול כמובן. פול כתב מאמר מצויין על קטרי נהריים בעיתון: INDUSTRIAL RAILWAY RECORD שרואה אור באנגליה. לצערי, רק פול ואני מנויים על העיתון הנהדר הזה בישראל !!! תיכף אתן לכם את הקישור: זה העיתון האיכותי ביותר בעולם לקטרים תעשיתיים ואין שני לו !
והנה הקישור לעיתון הטוב בעולם:
http://www.irsociety.co.uk/books/record.htm שימו לב גם למאמרו של פול קוטרל על קטרי חברת האשלג הארץ-ישראלית בקליה ובסדום בגיליון מס' 173. פול ואני קרענו את התחת על המאמר הזה המכיל 23 קטרים תעשיתיים בים-המלח בין השנים 1931-1956. היתה שם גם נהגת קטר שגרה כיום בקרית-8 ושמה "פצ'מוניה" !!! מומלץ מנוי מיד !
 

ה דרומי

New member
בזמן השיפוץ לפני כמה חודשים

[כתבה] הקטר הישן חזר לנהריים
קטר עתיק ששימש לבניית תחנת הכוח בנהריים הוחזר לאחרונה למקומו. הקטר התגלה באקראי בשטח שבין ישראל לירדן, עוד טרם עידן השלום, וחולץ ע"י חברת החשמל והמועצה לשימור אתרים בשיתוף פעולה עם הירדנים בשנת 1927 החלו העבודות להקמת תחנת-הכוח ההידרואלקטרית בנהריים. חברת החשמל, בניצוחו של מייסדה האגדי פנחס רוטנברג , העמידה לרשות העובדים את הציוד המתקדם ביותר שהיה קיים באותם הימים: מחפרים, מכונות קידוח וטרקטורים. כמו כן, הוקמה מערכת פנימית של רכבות, שנעו על מסילת ברזל צרה ועזרו בשינוע חומרים. רוטנברג רכש את עשרת הקטרים והקרוניות מעודפי הצבא הבריטי. הרכבות, שנלחמו בחזית הצרפתית במלחמת העולם הראשונה, סייעו לפועלים בפינוי העפר והסלעים שנחפרו, ובהובלת חומרי בנייה. על גבי הקרונות נכתב באותיות גדולות בעברית: חחא"י - חברת החשמל הארץ-ישראלית (ובאנגלית: P.E.C. - PALESTINE ELECTRIC CORPORATION). ותיקי חברת החשמל ותושבי האזור היו סבורים כי אף קטר או קרונית לא שרדו. אבל, בשנת 1992, במהלך טיול באזור נהריים, זיהה עמרי שלמון, סמנכ"ל ומנהל מחוז צפון במועצה לשימור אתרים, שלד קטר בשטח המפעל שנמצא באותו זמן בתחום המפורז בין ישראל לירדן. תוך זמן קצר התברר כי אכן מדובר ב'קטר של נהריים'. מתגברים על המוקשים מרגע שנודע על מציאת השרידים, נרתמה חברת החשמל לפרוייקט. פעולת החילוץ המורכבת יצאה לדרך במחצית שנות ה-90, עוד לפני חתימת הסכם השלום בין ישראל לירדן. המבצע נעשה תוך חשאיות רבה ובתיאום עם השלטונות הירדנים. דחפור כבד שגויס למשימה היה צריך לחצות שדה מוקשים כדי להגיע לקטר. לאחר חילוצו, הועבר הקטר לקיבוץ גשר, ולאחר זמן מה לסדנה בעין שמר. מבדיקה מקיפה של הקטר עלה כי מספרו המקורי היה 353, וכי הוא סומן ע"י חברת החשמל, עם הגעתו לארץ, כ-H7. ככל הידוע, זהו השריד היחיד שנותר לעדות מתקופת הקמת תחנת הכוח. במהלך השנה האחרונה, עמל צוות בראשותם של אילן צור מקיבוץ עין כרמל ורן חדוותי, רכז אזור השרון במועצה לשימור אתרים ומנהל הסדנה, על שיקום הקטר. עתה יכולים המטיילים המגיעים לנהריים לחלוק כבוד גם לקטר הישן. כזכור, במסגרת עבודות השימור בגשר הישנה שבעמק הירדן, לא הרחק מנהריים, נתגלתה גם תחנת 'אגד' משנות ה-30, תחנה בה עצר קו האוטובוס ההיסטורי לירדן, סוריה ועיראק. בסיוע אגד הוחזר לאחרונה למקום אוטובוס מהתקופה . מתוך YNET
בזמן השיפוץ לפני כמה חודשים
צולם במסגריה בעין שמר
 

ה דרומי

New member
זווית נוספת

[כתבה] הקטר הישן חזר לנהריים
קטר עתיק ששימש לבניית תחנת הכוח בנהריים הוחזר לאחרונה למקומו. הקטר התגלה באקראי בשטח שבין ישראל לירדן, עוד טרם עידן השלום, וחולץ ע"י חברת החשמל והמועצה לשימור אתרים בשיתוף פעולה עם הירדנים בשנת 1927 החלו העבודות להקמת תחנת-הכוח ההידרואלקטרית בנהריים. חברת החשמל, בניצוחו של מייסדה האגדי פנחס רוטנברג , העמידה לרשות העובדים את הציוד המתקדם ביותר שהיה קיים באותם הימים: מחפרים, מכונות קידוח וטרקטורים. כמו כן, הוקמה מערכת פנימית של רכבות, שנעו על מסילת ברזל צרה ועזרו בשינוע חומרים. רוטנברג רכש את עשרת הקטרים והקרוניות מעודפי הצבא הבריטי. הרכבות, שנלחמו בחזית הצרפתית במלחמת העולם הראשונה, סייעו לפועלים בפינוי העפר והסלעים שנחפרו, ובהובלת חומרי בנייה. על גבי הקרונות נכתב באותיות גדולות בעברית: חחא"י - חברת החשמל הארץ-ישראלית (ובאנגלית: P.E.C. - PALESTINE ELECTRIC CORPORATION). ותיקי חברת החשמל ותושבי האזור היו סבורים כי אף קטר או קרונית לא שרדו. אבל, בשנת 1992, במהלך טיול באזור נהריים, זיהה עמרי שלמון, סמנכ"ל ומנהל מחוז צפון במועצה לשימור אתרים, שלד קטר בשטח המפעל שנמצא באותו זמן בתחום המפורז בין ישראל לירדן. תוך זמן קצר התברר כי אכן מדובר ב'קטר של נהריים'. מתגברים על המוקשים מרגע שנודע על מציאת השרידים, נרתמה חברת החשמל לפרוייקט. פעולת החילוץ המורכבת יצאה לדרך במחצית שנות ה-90, עוד לפני חתימת הסכם השלום בין ישראל לירדן. המבצע נעשה תוך חשאיות רבה ובתיאום עם השלטונות הירדנים. דחפור כבד שגויס למשימה היה צריך לחצות שדה מוקשים כדי להגיע לקטר. לאחר חילוצו, הועבר הקטר לקיבוץ גשר, ולאחר זמן מה לסדנה בעין שמר. מבדיקה מקיפה של הקטר עלה כי מספרו המקורי היה 353, וכי הוא סומן ע"י חברת החשמל, עם הגעתו לארץ, כ-H7. ככל הידוע, זהו השריד היחיד שנותר לעדות מתקופת הקמת תחנת הכוח. במהלך השנה האחרונה, עמל צוות בראשותם של אילן צור מקיבוץ עין כרמל ורן חדוותי, רכז אזור השרון במועצה לשימור אתרים ומנהל הסדנה, על שיקום הקטר. עתה יכולים המטיילים המגיעים לנהריים לחלוק כבוד גם לקטר הישן. כזכור, במסגרת עבודות השימור בגשר הישנה שבעמק הירדן, לא הרחק מנהריים, נתגלתה גם תחנת 'אגד' משנות ה-30, תחנה בה עצר קו האוטובוס ההיסטורי לירדן, סוריה ועיראק. בסיוע אגד הוחזר לאחרונה למקום אוטובוס מהתקופה . מתוך YNET
זווית נוספת
כול התמונות פרסמו כבר בפורום.
 
אתמול בחדשות בערוץ 22 הראו אותו

[כתבה] הקטר הישן חזר לנהריים
קטר עתיק ששימש לבניית תחנת הכוח בנהריים הוחזר לאחרונה למקומו. הקטר התגלה באקראי בשטח שבין ישראל לירדן, עוד טרם עידן השלום, וחולץ ע"י חברת החשמל והמועצה לשימור אתרים בשיתוף פעולה עם הירדנים בשנת 1927 החלו העבודות להקמת תחנת-הכוח ההידרואלקטרית בנהריים. חברת החשמל, בניצוחו של מייסדה האגדי פנחס רוטנברג , העמידה לרשות העובדים את הציוד המתקדם ביותר שהיה קיים באותם הימים: מחפרים, מכונות קידוח וטרקטורים. כמו כן, הוקמה מערכת פנימית של רכבות, שנעו על מסילת ברזל צרה ועזרו בשינוע חומרים. רוטנברג רכש את עשרת הקטרים והקרוניות מעודפי הצבא הבריטי. הרכבות, שנלחמו בחזית הצרפתית במלחמת העולם הראשונה, סייעו לפועלים בפינוי העפר והסלעים שנחפרו, ובהובלת חומרי בנייה. על גבי הקרונות נכתב באותיות גדולות בעברית: חחא"י - חברת החשמל הארץ-ישראלית (ובאנגלית: P.E.C. - PALESTINE ELECTRIC CORPORATION). ותיקי חברת החשמל ותושבי האזור היו סבורים כי אף קטר או קרונית לא שרדו. אבל, בשנת 1992, במהלך טיול באזור נהריים, זיהה עמרי שלמון, סמנכ"ל ומנהל מחוז צפון במועצה לשימור אתרים, שלד קטר בשטח המפעל שנמצא באותו זמן בתחום המפורז בין ישראל לירדן. תוך זמן קצר התברר כי אכן מדובר ב'קטר של נהריים'. מתגברים על המוקשים מרגע שנודע על מציאת השרידים, נרתמה חברת החשמל לפרוייקט. פעולת החילוץ המורכבת יצאה לדרך במחצית שנות ה-90, עוד לפני חתימת הסכם השלום בין ישראל לירדן. המבצע נעשה תוך חשאיות רבה ובתיאום עם השלטונות הירדנים. דחפור כבד שגויס למשימה היה צריך לחצות שדה מוקשים כדי להגיע לקטר. לאחר חילוצו, הועבר הקטר לקיבוץ גשר, ולאחר זמן מה לסדנה בעין שמר. מבדיקה מקיפה של הקטר עלה כי מספרו המקורי היה 353, וכי הוא סומן ע"י חברת החשמל, עם הגעתו לארץ, כ-H7. ככל הידוע, זהו השריד היחיד שנותר לעדות מתקופת הקמת תחנת הכוח. במהלך השנה האחרונה, עמל צוות בראשותם של אילן צור מקיבוץ עין כרמל ורן חדוותי, רכז אזור השרון במועצה לשימור אתרים ומנהל הסדנה, על שיקום הקטר. עתה יכולים המטיילים המגיעים לנהריים לחלוק כבוד גם לקטר הישן. כזכור, במסגרת עבודות השימור בגשר הישנה שבעמק הירדן, לא הרחק מנהריים, נתגלתה גם תחנת 'אגד' משנות ה-30, תחנה בה עצר קו האוטובוס ההיסטורי לירדן, סוריה ועיראק. בסיוע אגד הוחזר לאחרונה למקום אוטובוס מהתקופה . מתוך YNET
אתמול בחדשות בערוץ 22 הראו אותו
 
הכתבה ב YNET

[כתבה] הקטר הישן חזר לנהריים
קטר עתיק ששימש לבניית תחנת הכוח בנהריים הוחזר לאחרונה למקומו. הקטר התגלה באקראי בשטח שבין ישראל לירדן, עוד טרם עידן השלום, וחולץ ע"י חברת החשמל והמועצה לשימור אתרים בשיתוף פעולה עם הירדנים בשנת 1927 החלו העבודות להקמת תחנת-הכוח ההידרואלקטרית בנהריים. חברת החשמל, בניצוחו של מייסדה האגדי פנחס רוטנברג , העמידה לרשות העובדים את הציוד המתקדם ביותר שהיה קיים באותם הימים: מחפרים, מכונות קידוח וטרקטורים. כמו כן, הוקמה מערכת פנימית של רכבות, שנעו על מסילת ברזל צרה ועזרו בשינוע חומרים. רוטנברג רכש את עשרת הקטרים והקרוניות מעודפי הצבא הבריטי. הרכבות, שנלחמו בחזית הצרפתית במלחמת העולם הראשונה, סייעו לפועלים בפינוי העפר והסלעים שנחפרו, ובהובלת חומרי בנייה. על גבי הקרונות נכתב באותיות גדולות בעברית: חחא"י - חברת החשמל הארץ-ישראלית (ובאנגלית: P.E.C. - PALESTINE ELECTRIC CORPORATION). ותיקי חברת החשמל ותושבי האזור היו סבורים כי אף קטר או קרונית לא שרדו. אבל, בשנת 1992, במהלך טיול באזור נהריים, זיהה עמרי שלמון, סמנכ"ל ומנהל מחוז צפון במועצה לשימור אתרים, שלד קטר בשטח המפעל שנמצא באותו זמן בתחום המפורז בין ישראל לירדן. תוך זמן קצר התברר כי אכן מדובר ב'קטר של נהריים'. מתגברים על המוקשים מרגע שנודע על מציאת השרידים, נרתמה חברת החשמל לפרוייקט. פעולת החילוץ המורכבת יצאה לדרך במחצית שנות ה-90, עוד לפני חתימת הסכם השלום בין ישראל לירדן. המבצע נעשה תוך חשאיות רבה ובתיאום עם השלטונות הירדנים. דחפור כבד שגויס למשימה היה צריך לחצות שדה מוקשים כדי להגיע לקטר. לאחר חילוצו, הועבר הקטר לקיבוץ גשר, ולאחר זמן מה לסדנה בעין שמר. מבדיקה מקיפה של הקטר עלה כי מספרו המקורי היה 353, וכי הוא סומן ע"י חברת החשמל, עם הגעתו לארץ, כ-H7. ככל הידוע, זהו השריד היחיד שנותר לעדות מתקופת הקמת תחנת הכוח. במהלך השנה האחרונה, עמל צוות בראשותם של אילן צור מקיבוץ עין כרמל ורן חדוותי, רכז אזור השרון במועצה לשימור אתרים ומנהל הסדנה, על שיקום הקטר. עתה יכולים המטיילים המגיעים לנהריים לחלוק כבוד גם לקטר הישן. כזכור, במסגרת עבודות השימור בגשר הישנה שבעמק הירדן, לא הרחק מנהריים, נתגלתה גם תחנת 'אגד' משנות ה-30, תחנה בה עצר קו האוטובוס ההיסטורי לירדן, סוריה ועיראק. בסיוע אגד הוחזר לאחרונה למקום אוטובוס מהתקופה . מתוך YNET
הכתבה ב YNET
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה