כמה "תכנים" צריך בגנון?

כמה "תכנים" צריך בגנון?

שיר בת שנה ותשעה חודשים. היא הולכת לגנון בקיבוץ ואנחנו מאוד מרוצים. הסיבה העיקרית לשביעות הרצון שלנו היא השמחה שבה היא הולכת לגן. כשהיא רואה את הגננת הראשית היא רצה אליה ולא מסתובבת בכלל כדי לאמר לנו שלום. ביום החופשי של הגננת צריך לפעמים לשבת איתה קצת בגן עד שמשהו מעניין אותה ואז היא נפרדת בשמחה. לפני כמה ימים פגשתי שני הורים מהגן. אמא של ילדה אחת ואבא של ילדה אחרת. שניהם חושבים שיש בעיה בגן והבעיה היא שאין מספיק תכנים ואין מספיק מגוון של הפעלות. לגבי התכנים, הם חושבים שיש יותר מידי שעות שהילדים "מסתובבים כמו זומבי". מדובר על השעות 7:00-8:30 שאז הם מתאספים ובשעות 15:00-16:30 בין השינה להליכה הביתה. בשעות האלה מוציאים להם תיבות שונות והמטפלות יושבות על הרצפה ונותנות לילדים להעסיק את עצמם. אין שום הפעלה בשעות האלה וגם הגננת כבר לא נמצאת. לטענת ההורים האלה, בשעות שאחרי השינה הילדים נמצאים בשיא הריכוז וההסתובבות הזאת פשוט מבזבזת להם שעות נהדרות שבהן יכלו להפעיל אותם. מרגיז אותם מאוד שהמטפלות יושבות על הרצפה ומתבטלות במקום לעשות משהו עם הילדים. אני דווקא חשבתי שאין פחות מידי תכנים. פעמיים ביום יש להם מפגש עם הגננת וכשמזג האויר יפה כמו עכשיו הם יוצאים כל יום לטיול. מבחינתי זה מספיק. הם רק בני שנה עד שנתיים! אני רואה שהשפה של שיר יותר ויותר עשירה. הרבה מהמילים היא לא שמעה מאיתנו. היא פשוט קולטת מהסביבה וברור שיש מאיפה. לגבי המגוון של ההפעלות, גם אני שמתי לב שלא נותנים להם לצייר. לא בצבעים רגילים ולא בצבעי ידיים. לא ראיתי מעולם בצק צבעוני. שיר לא ממש בונה פאזלים, בעיקר כי אין לה סבלנות לסובב את החלקים עד שיתאימו למקומם. עד היום לא ממש ראיתי בזה בעיה. הנחתי שהגננת מנצלת את הימים היפים לטיול וכשיהיה יותר קר היא תתחיל להעסיק אותם בגן בצבעים, למשל. אבל אולי אני טועה? אולי כדאי לדבר עם הגננת ולבקש שיעשירו את הפעילויות עם הילדים? (ולסיום, השווצה קטנה שאולי מחזקת את התחושה המקורית שלי
: האמא שאיתה דיברתי חושבת שבשעות ה"מתות" עדיף לשים להם קלטת ושלא יסתובבו כמו זומבי <אין בכלל טלויזיה ווידאו בגן, לשמחתי>. כדי להוכיח את טענתה היא סיפרה לי על בת של חברים, בת שנה ועשרה חודשים, שמכירה את כל הצבעים, את כל הצורות וסופרת עד עשר ואת הכל היא למדה מהקלטות. נהניתי מאוד לאמר לה ששיר בת שנה ותשעה חודשים, מכירה את כל הצורות, את כל הצבעים, סופרת עד עשר וגם יודעת את השמות של אצבעות הידיים ושום דבר לא מהקלטות! מספיק להיות איתם ולדבר איתם והם כבר לומדים לבד
)
 

דסי אשר

New member
חנה, אם הילדים באמת מסתובבים כמו זו

"זומבי" - אכן יש בעיה. אבל אני לא בטוחה בכך. יש הרבה רציונאל במה שעושה הצוות בגן הקיבוצי, ועובדה, שבתך כל כך מרוצה- למרות שזה לא המדד. המטפלות בקיבוץ מאפשרות לקטנים, לחקור את העולם, תוך כדי הצגת גריה מתאימה. הן יושבות לידם , קרוב לוודאי מגיבות למעשיהן - מה שנקרא על פי גישתו של גדעון לוין *השתתפות מתערבת*. ישנן גישות שונות כיצד לגדל ילדים במסגרות חינוכיות. כאשר אני הייתי קטנה, נתנו לנו את כל החופש לחקור את העולם, ולא הגישו לנו אותו במנות עמוסות- כמו למשל טלוויזה, שאותה אם מציעה. טלוויזיה, ככלי גרוי- מעודד פסיביות, לא חקירה. ילד או ילדה שיודעים את כל הצבעים וכו', בגיל כזה, לרוב זוהי תכונה מולדת שלהם, לדעת זאת בגיל יותר צעיר. בסוף , כולם יודעים. ילדים שמקדימים מאד לדבר- אינם נבונים יותר מילדים שמאחרים לדבר- או מתחילים לדבר בגיל ה*נורמאלי*. ובכלל, מסגרת חינוך קבוצתית, כמוה כבית ומשפחה, שואפת לגדל ילד שאינו רק נבון ויודע- אלא ילד שיש לו מיומנויות נוספות, ואחת החשובות בינהן- מיומנוית חברתיות. מיומנויות אלו יכולות להרכש, בתנאים של לווי מתאים -בעיקר בפעילות חופשית, שבה לאם נראה שהילדים מסתובבים כמו *זומבים*. גן בגיל הזה, נועד לחוויה נעימה, ממנה מפיק הילד הרבה למידה. לאוניברסיטה- יש עוד הרבה זמן.... הלוואי וכל ילדי ישראל יחוו טיולים מחוץ למסגרת הגן, פעמיים בשבוע. אני ילידת משק, זכורונת החיים ה*חופשיים חקירתיים* שלי כילדה, מאד חזקים. תמיד אמרתי, שאני שמחה שאני חייה בעיר- אבל אילו יכולתי לאפשר לילדי לגדול במשק כפי שאני גדלתי- היה נפלא. דסי
 
השעות שהזכרת

הן שעות של בלגן בגן - טפטוף ילדים פנימה והחוצה. אצלינו בגן יש שני שולחנות הפעלה (נניח, ציור ופאזלים) ושולחן אוכל והילדים מתפזרים לפי איזה סדר עניינים סביבם. יע"ז מותר להם לבהות, לנוח, לגשת לפינות קבועות בגן. בבוקר - הם רק קמו משנת הלילה. אחה"צ - הם עוד מתעוררים משנת אחה"צ. יש כל מיני טמפרמנטים לכל מיני ילדים וחלקם מעדיפים "להסתובב כמו זומבי". גן טוב מכיל את השונויות הקטנות הללו. בקיצור - פעוטון אינו טירונות חי"ר ולא צריך פעילות לכל שניה משניות היום, כדי לרצות הורים מתוסכלים. המדד הכי חשוב הוא מדד החיוך של הילדה.
 
סדר עדיפויות

השאלה היא מה יותר חשוב לך? שהילדה תדע צבעים לפני כולם,או שהיא תיהיה מאושרת בגן??? ובעיניין הקלטות-נו באמת,נראה לי מיותר לגמרה. טוב לה בגן? טוב לך עם הגן? נראה לי מספיק בהחלט.
 

נעה גל

New member
זאת לא הפעלה?!

"...בשעות האלה מוציאים להם תיבות שונות והמטפלות יושבות על הרצפה ונותנות לילדים להעסיק את עצמם... " זו הרי ההפעלה האולטימטיבית - לא אני (כמבוגר) מפעיל אותך אלא אתה (כילד) פועל וחוקר את הסביבה. מה עוד צריך? עכשיו השאלה היא (כמו שאמרה דסי) האם תיבות הפעילות מרתקות את הילדים או שהם לא מתייחסים אליהן בגלל שהתוכן שלהן לא מתאים לגיל, בגלל שהתוכן שלהן דל מדי, לא מגוון מספיק או כל סיבה אחרת. אם רוב הילדים מסתובבים בגן ללא מעש (וגם ללא פריט מהתיבה) יש טעם לדבר עם הגננת על התופעה הזו. אבל, אי אפשר להגיד שלא מוצעת להם פעילות. לגבי שימוש בצבעים ובבצק: קודם כל, כדאי לשאול את הגננת. להערכתי התשובה תהיה שיש בגן ילדים מאוד צעירים והם עלולים להכניס את הבצק והצבעים לפה. נכון שאלה לא רעילים אבל, בגילאים האלה יש נטיה רק להכניס אותם לפה וזה מפספס את המטרה של הפעילות. יש מקום להציע "הפרדת כוחות" ילדים שהם בני שנתיים יקבלו את הפעילויות הללו ובאותה שעה הקטנים יעשו משהו אחר, שמתאים לגילם. ולגבי הגן - האם הוא טוב או לא - א. השמחה של הילדה להגיע לגן בבוקר לא מעידה על טיב הגן ב. והדרך הנוספת שבה לא הייתי מודדת טיב של גן היא הידע שהילדים מגיעים איתו. הרבה ידע מעט ידע לא אומר דבר על הגן (בעיקר אומר על ההורים: שהם הורים לילד ראשון...
. פשוט הלחץ על הידע של הילד יורד באופן דרסטי כשיש עוד ילדים במשפחה). ולגבי טלביזיה כפעילות מועדפת בגן -
 
איזה הפעלות רוצים?

גם אני בדעה שלתת לילדים תיבות עם צעצועים מתאימים זו הפעלה יפה מאד. יש להם עוד הרבה שנים להיות מופעלים בהוראות דקדקניות, "עשו כך ולא כך". בגיל הזה (ובני באותו גיל) בעיני עדיף לתת להם לעשות כרצונם, כמובן במגבלות של מותר ואסור.
 

איליטה

New member
לדעתי

אני חושבת שאם ילד אוהב/לא אוהב את הגננת אינו אומר דבר על טיב הגן. ילדים כמו מבוגרים בסה"כ אוהבים מסגרת קבועה ואנשים שמתייחסים אליהם, הגננת יכולה להיות הכי חמה שבעולם והילד לא ירצה להיפרד ממנה אבל, זה עדיין לא אומר שהגן מספק מספיק גירויים. ממה שהבנתי יש בגן לא מעט פעילויות, לי מאוד חשוב החלק היצרתי בגן כגון:גואש,צבעי ידיים,הדבקות,בצק וכו, (לצערי הגן של בני לא מי יודע מה בקטע הזה) במידה ועבודות אלו לא נעשות יש לדעתי מקום לדבר עם הגננת. אני לא יודעת כמה ילדים יש לך, לי יש ילד אחד ואני מנסה להשלים את החוסרים בבית. ועוד דבר אחרון, צריך לבדוק עד כמה הם מסתובבים כמו זומבי, כי מנסיוני האישי ככל שהם מתבגרים הם צריכים יותר פעילויות במידה והם יסתובבו משועממים וחסרי מעש בשלב מסוים זה יהפוך לאלימות כתוצאה משיעמום. איליטה נ.ב בשום אופן לא קלטות וידאו.
 
לא ברור לי...

"אם ילד אוהב/לא אוהב את הגננת אינו אומר דבר על טיב הגן" ? אולי זה נכון לגבי חתולים, זה לא ממש בפוקוס לגבי ילדים...נסי שוב
הגרסה הפטרונית הזו לגבי ילדים כבר עלתה כאן בשרשור פעם אחת, קשה לי להתאפק פעם שניה
 

איליטה

New member
ממש לא הבנת אותי

ועל איזה גישה פטרונית את מדברת?! הבן שלי היה שנה שעברה בגן וממש אהב את הגננת וגם לפעמים לא רצה ללכת הביתה, לדעתך זה אומר משהו על איכות הגן? לדעתי לא. הדבר היחיד שזה אומר זה שהגננת מאוד נחמדה,סמכותית ומעניקה ביטחון, מעבר לזה זה לא אומר דבר וחצי דבר על התכנים (ראו טלוויזיה), רמת המשחקים וההשקעה מצד הגננת. גם ילד בהרים בנפאל מאוד אוהב את המטפל שלו, זה אומר שהוא עונה לו על כל הצרכים? לדעתי לא. איליטה
 

איליטה

New member
ועוד משהו להבהרה

המשוואה שלי מאוד ברורה לילד לא טוב בגן/לא אוהב את הגננת = הגן לא טוב בשבילו ויש למצוא גן אחר. לילד טוב בגן/אוהב את הגננת = גן נפלא, לא בהכרח האופטימילי, יש להסתכל על כל התמונה. איליטה
 

נעה גל

New member
אני מאוד מסכימה עם אליטה

מהניסיון שלי כאמא (וגם ממה שאני רואה בגנים במסגרת הלימודים) - אין לסמוך באופן בלעדי על רגשות השמחה של הילד כשהוא מגיע לגן. השמחה עם ההגעה לגן יכולה לתת מושג - אבל היא בפירוש לא יכולה להוות אינדיקציה האם הגן הוא טוב לילד או לא (בדיוק באותה מידה לא הייתי מסתמכת על פרידות קשות כאינדיקציה למה שקורה בגן).
 

נעה גל

New member
או.קיי. לא שמתי לב לשורה על נפאל

- דווקא כאן אני לא מסכימה. ילד נפאלי בהחלט מקבל את מה שהוא צריך מהמטפל שלו, כך שהוא יסתדר כשהוא יהיה גדול בסביבה שבה הוא גר וישתלב בחברה שסובבת אותו. זו הדרך היחידה להסתכל על סיפוק צרכים של ילדים - בהקשר החברתי בו הם חיים. אין דרך אחת נכונה ואבסולוטית. ילד מערבי שיגיע לאיזור נפאל לא ידע להסתדר שם אפילו לא לרגע - האם זה אומר שהמבוגרים שסביבו לא סיפקו לו את צרכיו?
 
טלויזיה היא לא תוכן רע

יש שעה של התעוררות מהשינה, למשל, שהיא מהווה ממקד מצויין. הכל במידה והכל עם סיבותיו ונחיצויותיו. עדיין - ילד/ה מרוצה זה האינדיקטור הטוב ביותר לאיכות הגן. ילדים לא אוהבים גן משעמם, לא מאתגר או רע, לפחות כמו שהם לא אוהבים גננת מנוכרת. אני חושבת שלקחת מהם את הידיעה הזו של מה טוב להם זוהי בהחלט פטרונות - גם אם פטרונות מסורתית ומוטמעת שנשארה בנו עוד מהימים שילדים לא קבלו מעמד אנושי עצמוני.
 

נעה גל

New member
אוי, כמה שאת טועה כאן

ילד, בניגוד למבוגר, לא מסוגל לדעת שאפשר גם אחרת (בדיוק כמו שילדים להורים מתעללים מכל הסוגים עדין אוהבים אותם ונקשרים אליהם). אז נכון שבמקרה של גנים אנחנו לא מדברים על התעללות (וסביר להניח שילד שמתעללים בו בגן לא ירצה להגיע לגן) אבל יש גנים שקורים בהם דברים שההורים היו מתעלפים אילו ידעו, ובכל זאת, הילד מגיע שמח וטוב לב בבוקר. מבחינתו אין משהו אחר, אין אפשרות אחרת ואין דרך אחרת. הם מסתגלים למה שיש. זו לא פטרונות זו הבנה של יכולות ומגבלות של ילדים. את יודעת מה? בואי אני אתן לך דוגמא שתדבר אליך - גננת שאין לה שמץ של רגישות פמיניסטית. גננת שמעודדת בנות לגשת לפינת הבובות ולשחק רק עם בנות, גננת שאומרת לילד בוכה "מה אתה בוכה כמו ילדה?" או "בנים לא בוכים", גננת שצוחקת על ילד שמשחק עם בובה ומעירה שוב ושוב לילדה שצוחקת בקול רם ומשתוללת. גננת שחושבת שאמהות לא צריכות לצאת לעבודה אלא להשאר עם הילדים שלהם בבית, לפחות עד גיל שנה ומדברת דברים לא טובים על האמא בנוכחות הילד (המבין) [ואם מישהו חושב שאני מתארת תמונה דמיונית או נדירה... אז, לא.]. גננת שמסיבת סיום מארגנת מסיבה שבה הבנות יושבות עם חצאיות ומנופפות עם מטפחות ומצחקקות והבנים לעומת זאת, פעילים. האם עדין תחשבי שסביבה כזו היא טובה לבת שלך גם אם הבת שלך אוהבת את הגננת? [וזה מקרה ממש עדין לעומת דברים שקורים]. בן אדם יכול להיות חם ונעים ועדין להיות איש מקצוע גרוע (וזה נכון לכל המקצועות). מאנשי הצוות שמטפלים בילדים שלי אני מצפה שיהיו חמים ונעימים כלפי הילדים אבל, גם בעלי ערך מוסף נוסף (המקצוע שלהם). אחרת, אני יכולה לקחת בייבי סיטר.
 

maya100

New member
אז נעה, אני אשמח אם אחת ולתמיד

תוכלו לתת "כללים", "סימני אצבע" וכד' לאיך אפשר לדעת שהגן כן טוב (ואני מדברת אחרי שהילד כבר הולך אליו, לא בשלב הבדיקה). האם הילד אוכל את מה שאומרים או שכתוב בתפריט (גם מה אוכלים וגם האם יש מספיק), האם הגננת רגישה ורגועה האם היא מסננת הערות ארסיות על ההורים האם היא מעודדת פתרון סכסוכים בדיבור ולא באלימות ואיך בכל זאת היא מתייחסת לאלימות (אני מצטערת על המילה, יודעת שהיא לא במקום) האם יש התייחסות לילד במצוקה האם כמות המטפלות במשך היום זהה לנאמר להורים האם לילדים יש מספיק חומרי יצירה לעבוד איתם או האם מגבילים אותם וכו' וכו'. כמובן שאלו רק דוגמאות אבל את מבינה את השאלה הכללית. נ.ב. יש לי תחושה שהתשובה שלך תהיה שאם הכנסתי ילדה לגן זה סימן שאני סומכת עליהם ואם זה לא המצב, אז אולי זו היתה טעות, אבל אני באמת חושבת, שיש הרבה דברים שאנחנו לא יודעים ולא בטוחה האם אפשר לדעת וגם, שגן זה מקום דינמי שיש בו שינויים (פרסונליים, אישיים של כל אחד מהצוות ואפילו תלוי בקבוצת הילדים שנמצאת באותה שנה) שאולי אין לנו דרך לצפות/לנטר אותם.
 

נעה גל

New member
לא, זו לא התשובה שלי במלואה.

אני חושבת שהרבה פעמים אנחנו בוחרים גן ובזה גמרנו את העבודה. אבל, האמת היא שהעבודה (מבחינת ההורים) רק מתחילה בשלב הזה. אין כללי אצבע, ואין רמזים שיכולים להעיד באופן גורף בכל הגנים על בעיות. הפתרון היחידי הוא, מעורבות בגן. להגיע יותר לגן, לשהות בו יותר שעות, להגיע בכל מיני שעות לגן ולראות אותו בכל מיני מצבים. לשאול שאלות את הגננת על דברים לא מובנים ולהקשיב לתשובות שהיא עונה. כשמגיעים לגן בכל מיני שעות צריך לפתוח את האוזניים - באיזו שפה הצוות מדבר עם הילדים? אילו פתרונות מוצעים לילדים בזמן שיש מריבות בינהם? איך הילדים מתנהגים במהלך פעילות (זומבים ?פעילים?)? הטונים הכלליים ששומעים בגן? איך הילדים נראים באופן כללי (גם מבחינה פיזית וגם מבחינת מצב רוח)? את יודעת מה? אפילו הסתכלות על הדרך בה הגננת בוחרת להציג את הגן בחגים יכולה לספר הרבה מאוד על הגן עצמו. את כל הדברים האלה אנחנו בדר"כ בוחנים לפי שעת הבוקר שנפרדים מהילדים ושעת אחה"צ שאוספים את הילדים. הזמנים האלה הם קצרים והצוות כבר מיומן בהם כך שהתנהגות שלהם, בשעות האלה, לא מעידה בהכרח על כל מה שמתרחש במשך היום.
 

maya100

New member
אוקיי, תודה. ואשמח לשמוע עוד תשובות

אם יש למישהי רעיונות נוספים.
 

נעה גל

New member
אגב, אם העלית כבר את נושא חילופי

צוות - אז חילופי צוות תכופים בהחלט יכולים להעיד על בעיה בגן. הניסוח שלי זהיר (למי שלא שם לב
) בגלל, שמקצוע טיפול בילדים איננו מקצוע מועדף והתנאים של המטפלות בדר"כ כוללים עבודה מאוד קשה ומעט מאוד כסף ולכן, קשה להן להחזיק מעמד במקצוע. בנוסף, יש את מגוון ה"פנצ'רים" הקבוע שמאפיין כל מקצוע. אבל, וזה אבל גדול - כשיש יותר מדי חילופי צוות בגן, כשפתאום מתוך 4 מטפלות קבועות 3 עזבו תוך חודשיים כדאי מהניסיון האישי והכאוב שלי, לבדוק מה קורה. מקום שלא טוב למטפלות שעובדות בו, סביר להניח שגם לא יהיה טוב לילדים המתחנכים בו. בשני גנים גרועים שהבת שלי היתה בהם הבעיות החלו לצוץ על פני השטח אחרי שהיו חילופי צוות. הבעיות לא נבעו מהחילופים אלא רק עלו על פני השטח כשמטפלות החלו לעזוב אחת אחרי השניה.
 
למעלה