כמה שאלות עמוקות על ימי הביניים...

zaruthu

New member
כמה שאלות עמוקות על ימי הביניים...

שלום. ישנן כמה שאלות שאינני מצליח להבהיר בנוגע לתקופת ימי הביניים...אודה מקרב לב לכל עונה... השאלות: 1. מה נעלו אנשים בימי הביניים (מה נעלו אצילים?/איכרים חופשיים/צמיתים/אבירים וכו') ולמה דווקא נעלים אלו (מה היה טוב בהם)? 2. כיצד התבצעה אכיפת החוק בימי הביניים? (ואיזה עונשים נתנו על אילו עבירות ומה היה היחס לעבריינים ופורעי חוק)? 3. האם קראו לארצות כמו ספרד בשמם הזה בימי הביניים ומה היה המקור והמשמעות לכך? (כי הרי ספרד למשל הייתה מחולקת להרבה ממלכות נוצריות וערביות). 4. עד כמה הייתה ענפה התנועה הימית בימי הביניים? 5. אם מלך מת, האם הוסלים שלו היו צריכים להיות נאמנים גם ליורש העצר שלו (אם זה ממשפחתו ואם זה ממשפחה אחרת). 6. כיצד יכלו דוכסים לעלות בכוחם על מלכים או לצאת נגדם כמו דוכס בורגונדי שלחם במלך צרפת(שהרי הם היו הווסלים שלהם ונשבעו להם נאמנות). 7. כיצד היה זה אפשרי שלוסל תהיה נאמנות כפולה? ואם וסל נשבע אמונים לדוכס כלשהו שהוא עצמו היה הוסל של המלך האם הוסל הנמוך היה גם הוא וסל של המלך? 8. מה היה מעמדם ומשלח ידם של שכירי החרב בימי הביניים? ולמי הייתה רשות להצטרף אליהם? 9. מה הפער החברתי והחוקתי וההבדל בין אביר לבין וסל ולבין לאציל רגיל? אשמח לקבל תשובות על כמה שיותר שאלות... תודה מראש לעונים. נ.ב: אשמח מאוד אם תוכלו להמליץ לי על ספר עיון מקיף כלשהו (או רומן היסטורי)בנושא ימי הביניים או על אתר אינטרנט טוב. ושוב תודה רבה.
 

Y. Welis

New member
ספר טוב - 'ימי הביניים בשיאם'

מאת ז'אק לה גוף (הוצאת דביר, 1993; תרג. - אהרן אמיר).
 

zaruthu

New member
אתה יודע את התשובה לזה?

זה לא דבר כזה פשוט שתמצא בכל ספר היסטוריה...
 

קוכולין

New member
כמה תשובות זריזות

1. התפיסה בימי הביניים היתה מעמדית. האמונה היתה שמי שנולד במוצא טוב יותר, בדרך כלל שווה יותר. הכנסייה, לעומת זאת, טענה שדווקא מי שנחות יותר במעמדו החברתי (נגיד צמית)- זה טוב יותר לבריאות נשמתו, ולכן הוא צריך לציית לממונים עליו. עד המאה ה-14 רוב מוחלט של האיכרים האירופיים היו צמיתים. באופן כללי, בוטלה הצמיתות הלכה למעשה ברוב אירופה לאחר המגיפה השחורה במאה ה-14. 2. תלוי מתי בימי הביניים. בימי הביניים המוקדמים עד שיא ימי הביניים, רוב אכיפת החוק, אם בכלל, היתה בידי האציל המקומי, ששמר על בית משפט משלו. בתקופה המוקדמת יותר בתי המשפט הללו פעלו בד"כ לפי החוק הפרנקי (במערב היבשת) ולא היו מבוססים על חוקים כתובים. בשלב מאוחר יותר אימצו רוב המדינות, למעט אנגליה, את החוק הרומי, והמשפט הפך להיות מסובך ובירוקרטי להפליא. לקראת שיא ימי הביניים לקחה המדינה המלוכנית על עצמה חלק ניכר מהשיפוט, מגמה שהתגברה בימי הביניים המאוחרות. לערים חופשיות היו בתי משפט משלהן, וכמובן שלכנסייה היתה מערכת משפט- שהיתה בדרך כלל הרכה והמקלה ביותר. אם זאת, בתי דין כנסייתיים היו מוסמכים להעניש כופרים בחומרה רבה, ולעיתים נעשה שימוש גם בשריפה בחיים. לפי החוק הפרנקי, העיקרון השליט היה "לוס טליוניס". זאת אומרת- אין תביעות מטעם המדינה. אני מאשים את שכני לפני בית המשפט של האדון המקומי, ואם מתברר שהאשמתי אותו לשווא- אני מקבל את אותו העונש שהוא היה אמור לקבל. מאוחר יותר, כאשר הכנסייה והמדינה כאחד אימצו את החוק הרומי, בוטל היוס טליוניס והותרו עינויים במהלך החקירה על מנת להשיג הודאה, במגבלות מסויימות. בדרך כלל התעלמו רשויות אכיפת החוק מהמגבלות ועינו בלי חשבון. 3. ספרד, בדומה לצרפת, זה שם עברי מהתנ"ך. השם Espania, ממנו נגזרת המילה Spain, מקורו עוד בתקופה הרומית. השם הזה מופיע בכתביו של פלוטרכוס, הביוגרף הידוע מהתקופה הרומית. אני לא יודע בוודאות, אבל נדמה לי שהשם Espania או Espaniola היה קיים גם בימי הביניים. בנוגע ל-France, זה בוודאות שם יותר מאוחר, שמקורו משבטי הפרנקים- Franks, שפלשו לאזור צרפת והתערבבו עם האוכלוסיה הגלית המקומית. בימי הביניים השתמשו במילה France, בדרך כלל, לא כדי לתאר את כל הממלכה, אלא רק את אזור האיל דה פראנס (פריז וסביבותיה). אבל לאט לאט, עם התחזקות הממלכה הצרפתית מהמאה ה-13 ואילך, הלך השם ונעשה נפוץ יותר ויותר והתייחס במידה הולכת וגוברת לשטחי הממלכה כולה. 4. בימי הביניים המוקדמים התנועה הימית היתה מאד בעייתית, כי הימים היו שורצים בשודדי ים ויקינגים ומוסלמים. מאוחר יותר המצב השתפר, אם כי לא לחלוטין, ולקראת סוף ימי הביניים והעת החדשה המוקדמת הימים מלאו בספינות סוחר אירופיות, לרוב איטלקיות והולנדיות, ומאוחר יותר גם ספרדיות ופורטוגזיות. בתחילת העת החדשה המוקדמת, כידוע, התחילו האירופים לנוע גם דרך האוקיינוסים לכיוון העולם החדש. כמובן שתנועה זו היתה מלווה בשיפור אדיר בטכנולוגית הספנות. עיקר השיפור היה לקראת סוף ימי הביניים, ומקורו במכשירי ניווט כמו מצפן ואסטרולב שהגיעו מסין והעולם הערבי. 5. כרגיל, תלוי מתי בימי הביניים. בימי הביניים המוקדמים המלך הוא אות מתה. אף אחד לא מתחשב בו והוא לא מעניין אף אחד. הווסאלים ממילא עושים מה שהם רוצים, ואם כבר נאמנים רק לווסאל בכיר מהם- ולא כל כך למלך. לאט לאט התחזקה המדינה הריכוזית, והמלכים תבעו מהווסאלים נאמנות בכל תנאי- להם וליורשיהם. אם הדבר לא הלך בטוב, שברו אותם בכוח. בצרפת ובספרד הצליחה המדינה לנטרל את האצילים באופן מושלם כמעט. באנגליה התהליך היה קשה יותר, והאצילים בסופו של דבר השתלבו בשלטון דרך הפרלמנט. גרמניה נותרה מחולקת בין אצילים עד המאה ה-19, והכוח של הקיסר בה הלך ונחלש עד שהפך למבוטל לחלוטין. 6. מה לעשות שנשבעו נאמנות? אנשים בימי הביניים, כמו היום ובכל תקופה בהיסטוריה, לא תמיד היו נאמנים למילה שלהם. תזכור שחוזה סניור-ווסאל הוא חוזה בין שני אנשים חופשיים, שלא בהכרח תקף לנצח. אנשים גם הפרו חוזים כאלה על ימין ועל שמאל. לפעמים (כמו במקרה שציינת) היו לווסאלים מחוייבויות לשני אדונים, ובמקרה ששני האדונים נלחמו הם היו צריכים לבחור צד. בורגונדי תמכה באנגליה במלחמת מאה השנים. מלך אנגליה היה בעיקרון גם דוכס נורמנדי, והיתה לו תביעה על הכתר הצרפתי. כישלון האנגלים במלחמה היטה את צרפת לנסות ולשבור את הזכויות הפיאודליות ולחזק את כוח המלך, כדי שמקרים כאלה לא יקרו בשנית. 7. לווסאלים היתה נאמנות כפולה פעמים רבות. החיים קשים. עלית על אחת השאלות הקשות ביותר בימי הביניים. האם הווסאל שלי הוא גם הווסאל של אדוני? תלוי איפה ותלוי מתי. בו נאמר שהמלכים מאד רצו שהתשובה תהיה חיובית, והאצילים פחות. בנוגע לתוצאות המאבק בין המלכים לאצילים, ראה תשובתי לשאלה חמש. 8. שכירי החרב בימי הביניים הלכו והתרבו במאה ה-14, עקב מצב הכאוס שנגרם כתוצאה ממלחמת מאה השנים והמגפה השחורה. צרפת ואיטליה מלאו כנופיות של שכירי חרב, מאורגנים באופן צבאי למחצה, שנקראו גיגלרים ועשו שמות באזורים הכפריים. לפעמים ניסו לשלוח חלק מהם למסעות צלב- זה לא ממש עבד. באותו הזמן החלה תופעה הולכת וגוברת של שכירי חרב שוויצריים שנלחמו המון עבור ערים איטלקיות. נוצר מצב הרה אסון: ערים איטלקיות, בסוף ימי הביניים ובעת החדשה המוקדמת, כמעט ולא השתמשו בצבא מקומי אלא תמיד שכרו שכירי חרב- שנקראו קונדוטיירים. שכירי החרב האלה היו בוגדניים מאד, ולעיתים קרובות השתלטו על ערים וכבשו אותם- בחוללם מעשי טבח איומים. זכורה במיוחד "משיסת רומא", טבח נורא שנעשה בעיר זו בידי שכירי החרב הספרדיים של קיסר האימפריה הרומית הקדושה. במקרים רבים היו שכירי החרב ממוצא שוויצרי. 9. מעורפל מאד. בעיקרון, כל אציל לוחם היה אביר בהגדרה. לא היתה ממש הסמכה לאבירות, למיטב ידיעתי. אבל היו גם מסדרי נזירים אבירים, כמו הטמפלרים וההוספיטלרים, שהיתה אליהם הסמכה מיוחדת. ספרים מומלצים: ואו, הרשימה ארוכה מאד. הייתי ממליץ לך קודם כל על הספרים הבאים: ברברה טוכמן- ראי רחוק. ספר מרתק ומדהים, לא מדוייק תמיד אבל בכל זאת מומלץ מאד. הוא ייתן לך באופן חזק ומשכנע את האווירה של ימי הביניים, ויתר על כן הוא מגולל את סיפורן של דמויות מרתקות. כדאי מאד! יאן דהונט- ימי הביניים המוקדמים יצחק חן- ראשיתה של אירופה יוהאן הויזינחה- בסתיו ימי הביניים (מאד מומלץ, ספר מרתק!) זא'ק לגוף- ימי הביניים בשיאם אביעד קליינברג- הנצרות מראשיתה ועד הרפורמציה אביעד קליינברג- רגל החזיר של האח ג'ינפרו- סיפורי הקדושים משנים את העולם- מידע רב ומרתק על פולחן הקדושים- אחד מהמוטיבים התרבותיים העיקריים בימי הביניים. רומנים היסטוריים: גם כאן הרשימה ארוכה, אבל הייתי מאד מאד מאד ממליץ על "שם הורד" של אומברטו אקו- שם גם הפרטים ההיסטוריים מדוייקים להפליא והעלילה מרתקת. תלמד מהספר הזה המון על ימי הביניים, וגם תהנה מאד. הוא מצמרר. "האפיפיורית יוהנה" הוא ספר מעניין על רקע ימי הביניים המוקדמת, אף על פי שהסיפור בדוי- בניגוד לטענת המחברת.
 

Y. Welis

New member
../images/Emo45.gif רק לא הזכרת את הנעליים...

שהיו עשויים מעור ופרווה, עד כמה שידוע לי. לא ברור אם היו סוליות: הצורה האופיינית בציורים מהתקופה מראה צורה די מותאמת לרגל וללא הגבהה (יתכן שגם היו קבקבים מעץ). צורת המגף (סוליה ועקב) הופיעה רק מאוחר יותר. עוד רומאן היסטורי - 'אייבנהו' של סקוט (אנגליה במאה ה-11).
 

firehand

New member
נעליים בימי הביניים

הנעליים הנפוצות בימי הביניים אכן היו עשויות מעור (היו גם קבקבי עץ אבל הם היו הרבה פחות נפוצים). הן מזכירות מאוד בצורתן ובהרכבן את המוקסינים שנעלו האינדיאנים בצפון אמריקה. הגפה העליונה היתה עשויה בד"כ מעור רך של פרה, עז או צבי, בעוד שהסוליה היתה עשויה מעור קשה יותר. ביחס לנעליים המודרניות, הנעליים הללו סיפקו לרגל הגנה מינימלית בלבד (הסוליה היתה דקה מדי ולא היו עקבים). לכן, איכרים ופועלים רבים העדיפו לעבוד כשהם יחפים. טכנולוגית ייצור הנעליים כמעט ולא השתנתה במהלך ימי הביניים. לצערי, אין הרבה ספרים שעוסקים בחיי היום-יום בימי הביניים , לטעמי הנושא ממש מרתק וחבל שההיסטוריונים קצת מזניחים אותו. אני ממליץ על הספר Daily Life in the Middle Ages של Paul B Newman . ספר נוסף שמשום מה לא הוזכר בהודעות הקודמות הוא "החברה הפיאודלית" של ההיסטוריון הידוע מארק בלוך. למרות שהוא נכתב לפני כשישים שנה הוא עדיין נחשב לאחד מספרי המחקר הטובים ביותר שנכתבו על התקופה. אני ממליץ גם על האתר הזה.
 

קוכולין

New member
האמת, חשבתי שבלוך קצת כבד מדי

בשביל להתחיל בו. זה יותר ספר למקצוענים. בנוגע לחיי יומיום בימי הביניים, אפשר להמליץ גם על ספריה המצויינים של שולמית שחר על נשים, זקנים וילדים בימי הביניים.
 

zaruthu

New member
תודה על התשובה ו..

אייבנהו באמת ספר מצויין. קראתי אותו כבר פעמיים המהדורה הישנה והמהדורה החדשה בהוצאת "זמורה ביתן" שלדעתי היא מצויינת.
 

zaruthu

New member
תודה רבה ו-

מה בנוגע לספרים: 1. "ימיי הביניים ותרבותם" של פרידריך הר 2. היסטוריה כלכלית וחברתית של אירופה בימי הביניים של אנרי פירן 3. מתפללים, לוחמים ועמלים באירופה הלאטינית של עליזה ג'יניאו 4. כיצד צמחה תרבות המערב : מבט על ההיסטוריה של ימי הביניים של שלמה נאמן 5. ימי הביניים וראשית הזמן החדש של משה ליפשיץ 6. תרבות הרנסנס באיטליה של בורקהרט 7. ההיסטוריה של ימי הביניים של סמיונוב 8. הילד בימי היבניים של שולמית שחר (וכן יתר ספריה על ימי הביניים) האם ספרים אלו טובים וכדאיים? ושוב תודה על התשובות... נ.ב מאין רכשת ידע כל כך נרחב ומקיף על ימי הביניים? (אם יורשה לי לשאול)
 

קוכולין

New member
אני סטודנט להיסטוריה כללית

ולמדתי בתרגיל מבואי על ימי הביניים ועוד קורס על קדושים ודת עממית. בגלל הקורסים הייתי מחוייב בהרבה קריאה- כמובן שרק הרווחתי. את רוב הספרים שאתה מזכיר אני לא מכיר, אבל הספר של עליזה ג'ינאו, למיטב ידיעתי, הוא מעין קובץ מקורות. משה ליפשיץ, למיטב ידיעתי, כתב ספרי לימוד. דרך אגב, הוא היה מורה בתיכון שלמדתי בו. כל ספריה של שולמית שחר מומלצים מאד.
 

zaruthu

New member
ובקשר לספר

של עליזה ג'ינאו, הוא כדאי? (האם הוא תורם לידע)
 

שינובי5

New member
התשובה כן אבל

את סמיונוב אינני מכיר. ברוקהרט חשוב אבל אל תשכח שחלה התקדמות בנושאים אותם חקר. בכל מקרה זהו עדיין ספר מופת. הר - ספר טוב וכולל, שלמה נאמן תמיד טוב אם כי יתכן והוא יהיה קשהלמתחיל, צריך אצלו ידע מוקדם בתחום, הספרים של שחר טובים ולשם שינוי גם קריאים מאוד.... בכל מקרה תתבונן גם בבליוגרפיה שלהם. ספרים נוספים מומלצים - פיאודליזם שבעריכתו של צבי רזי - נקודת מבט משפטית על המונחים השונים , יאן דוהנט ימי הביניים המוקדמים. בקיצור לא חסר. צריך רק להתחיל לקרא. בהנאה!!
 

שינובי5

New member
איך שכחתי....

את הפיאודליזם כתב גאנסהוף ועוד ספר - ימי הביניים בשיאם - ז'ק לה גוף. כמובן יש הר ספרים בשפות שונות ומדינות שונות ונושאים שונים.
 

Marinette

New member
בקשר לספר של נאמן

הוא נחשב בעיני רבים ל'בעייתי' ולא מאוד קריא, ואני מכירה סטודנטים שבלעו לתיאבון את הספר של בלוך ונתקעו באמצע הספר של נאמן, בגלל השפה והניסוחים. לטעמי הוא בכל זאת שווה קריאה - יש לו גישה מיוחדת על התפתחות ימי הביניים ועל מהותם, ואני למדתי ממנו. וקראתי אותו בעניין עד הסוף, מה שאומר שמבחינתי הוא היה מספיק קריא. רק צריך להתכונן לזה שהשפה לפעמים, המממ, מאתגרת
 

Marinette

New member
ועוד שני ספרים שווים על ימה"ב:

* בסתיו ימי הביניים - הויזינחה (או הויזינגה, תלוי בכתיב. ספר על ימי הביניים המאוחרים) * תמונת העולם של אנשי ימי הביניים / גורביץ'
 

קוכולין

New member
יכול להיות...

האמת שאני לא בטוח אם השם הרשמי הוא "יוס טליוניס" או "לקס טליוניס" נדמה לי שיוס זה זכות, ולקס זה חוק. אבל אני לא למדתי לטינית, ולכן אני כלל לא בטוח. האם מישהו יכול לעזור?
 
למעלה