כמה שאלות למדענים שבינינו -

כמה שאלות למדענים שבינינו -

ניצן, בעיקר.. יש לי שתי שאלות. יש לך תשובה בשבילי אולי? 1. מה ההסבר הפיסיקלי לראיית הילות / ההילה של הירח / הילה של נר / השיכבה הניאונית של אדם, ובעיקר מעניין אותי - מה ההסבר הפיסיקלי לזה שאם אני מסתכלת על בריסטול צבעוני בצבע אחד אני רואה בבירור את הצבע הנגדי שלו חי וזז ומשנה רוחב מסביב? 2. על רפואת תדרים - ניראה לי שבאנשים ההפכים משלימים. (... זה נשמע נכון?) למשל, בנאדם פזרן יתחבר הכי נכון עם בנאדם קמצן. רחפן עם מקורקע, אימהי עם קרייריסט, וכו'. כמו יין ויאנג, ניראה לי שזה יוצר את התמונה השלמה. יש מקבילה לזה באורכים של גל? זאת אומרת, אם שני אוסילטורים עומדים זה מול זה, איך הצלילים שלהם יצרו הרמוניה מושלמת? כמה זה תלוי בתזמון? הגלים חייבים להיות זהים? יש דבר כזה צלילים הופכיים או צלילים משלימים או משהו כזה? למבינים ולעונים תודה
 

Lagrangian

New member
תשובות ארוכות..

נראה אם אני לא אתייאש באמצע. כל ההסברים פה מבוססים על ההבנה הדיכוטומית שלי שעשויה להשתנות יום אחד.. 1. נראה לי שאת קצת מבלבלת כמה תופעות. ההילה של הירח זו תופעה אופטית.. נראה לי שמשהו בסגנון של קשת = החזרה מטיפות לחות שיש באטמוספירה. הילה של נר - אני לא יודע אם זו תופעה תפישתית או אופטית.. שכבה נאונית של אנשים - קראתי משהו על זה שיצורים חיים פולטים קרינה ב UV בהתאם למצב הבריאותי שלהם, אבל זה לא מבוסס ולא בתחום הגלאים של העין. ההסבר לבריסטול הוא לא פיסיקלי אלא תפישתי. כשיש גירוי של צבע מסויים בעין באחת השכבות של תאי העצב יש פיצוי על זה בצבע המשלים (אדום-ירוק, כחול-צהוב ונגזרותיהם.. אלו הן שתי קבוצות הצבעים שהרספטורים מתארגנים אליהם בשכבה השניה של תאי העצב). רואים את זה מסביב כי העין כל הזמן זזה, ואם תסתכלי על צבע חזק ואז מיד למקום אחר תוכלי לראות את התמונה המשלימה. מבחינתי אין הסבר לראיית הילות. מה שכן, צריך לעבוד קצת בשביל להבחין בין תגובת פיצוי של העין להילה. 2. אני לא יודע, כל החברים שלי דומים לי.. זה אומר שאף אחד לא השלים אותי? :) הרמוניה מושלמת = מה זה? במוסיקה אפשר לחלק את המרווחים לזכים, קונסוננטים ודיסוננטים. מה מבחינתך זה מושלם? אם נקח את הגישה ה"קלאסית", המרווחים הזכים הם המושלמים, ובעיקר אוקטבות, שהן כפולות שלמות של התדר המקורי.. (כלומר, כל ה"לה" הם כפולות שלמות של 440Hz). בגלים יש סופרפוזיציה - ברוב המקרים היומיומיים התדר של גל לא משתנה באוויר. יש עניין של התאבכות, אבל את זה נשמע כפעימות כשיש שני צלילים מאוד קרובים. אלמלא זה - נשמע את שני הצלילים בנפרד - אין כאן שום עניין פיסיקלי, אלא גם תפישתי. נראה לי שלא הבנתי כ"כ מה את שואלת. נראה לי שיש כזה מונח מרווחים משלימים - המרווח המשלים לאוקטבה.. כך שטרצה משלמיה סקסטה, סקונה משלימה ספטימה וכו'.. נראה לי שבשביל להשיג תובנות אמתיות על רפואה בעזרת צליל צריך שיהיה גם גוף באמצע שיהיה אינטראקציה עם הצלילים.. (אני מניח שכשאת אומרת רפואת תדרים את מתכוונת לצלילים?)
 
וואוו, תודה!

1. הבנתי בדיוק מה שחיפשתי - תודה 2. לא הבנתי. מבחינתי "מושלם" זה משלים ל 100% - או לאפס. כמו 1 ו 1-. כמו יום ולילה. תדרים אני לא מתכוונת דווקא לצליל אלא לרטט. אני לא מתכוונת למרווחים ההרמוניים של אותו צליל אם כי מעניין - אלה מחמיאים זה לזה בתנועה שלהם? הם פשו מתלבשים יפה זה על זה כי כשאחד עושה גל אחד השני עושה בדיוק שניים?.. אני מתכוונת להשלמה שמקורה בהפוך ולא בדומה. ברור שיש סוגשל נועם בדומה אבל שם פשוט אין לי שאלה כרגע. אני מחפשת את ההסבר התדרי להשלמה שבמנוגד. אני מכירה תאוריות בסיסיות של מוסיקה (רק מלימודי נגינה..) ולא עולה לי שום כיוון בנוגע לניגודים (לעומת תדרים של צבע שם יש צבעים משלימים שבדיוק משלימים את הספקטרום נכון? זה מה שאם תוסיף אותו לצבע המקורי תקבל לבן). תודה
 

Lagrangian

New member
לא הבנתי כלום..

גם כי אני קצת חולה וגם קצת כי זה לא מובן :)
 
מה שאני שואלת הוא -

האם יש אורכי גל שמסתנכרנים טוב ביניהם בלי שהם יהיו אותו צליל... למשל, גלים הפוכים לחלוטין זה מזה... ברור לי שגלים שגדולים פי שתיים, ארבע, וכו, מסתדרים, כי כל גל גדול מכיל כמה גלים קטנים. אבל יש עוד הרמוניות כאלה, חוץ מגלים של אותו צליל?
 

Lagrangian

New member
סנכרון

הוא תופעה לא לינאריות כשיש צימוד בין שני המקורות של הצליל.. גלים באותו אורך גל יכולים להתאבך התאבכות הורסת כך שלא שומעים כלום, או התאבכות בונה כך שהמשרעת של הגל גדלה פי 2, או כל מצב בין שני אלה.. זה תלוי בפאזה היחסית בינהם, בהנחה שהם גלים עומדים. כל גל גדול לא מכיל כמה גלים קטנים.. זה עקרון מאוד חשוב.. (אני מתכוון לגלים נקיים, לא להרמוניות שלהם).. כל אורכי הגל השונים אורתוגונליים אחד לשני. יש הרבה סוגים של הרמוניות.. אנחנו לא בהכרח יכולים להבחין בינהם.. יש דיסוננטים וקונסוננטים שבינהם אנחנו כן מבדילים, אבל יש כל מני כיוונים שונים של סולמות - סולם משווה, פיתגורי ועוד כאלה שבהם המרווחים קצת שונים..
 
הרגע עיינתי בזה פעם ראשונה...

מדהים... תודה! הוא נוגע שם אפילו בעניין של איך תדרים משנים את מצב הרוח שלנו. מרתק!
 
למעלה