כמה מילים על מלחמת יום הכיפורים

nightbird

New member
כמה מילים על מלחמת יום הכיפורים

בשנים האחרונות דעך סוף-סוף הצורך האובססיבי של התקשורת לעסוק במחדל מלחמת יום הכיפורים. אולי מתחילה להתגנב לתודעה העובדה שזו היתה מלחמה בה ניצחנו בסופו של דבר. וזה לקח בסה"כ שבועיים וחצי. ישראל איננה מדינה נורמלית. כמו שבכדורגל, בזעיר אנפין, אחרי הפסד מדברים על ירידת ליגה ועל פיטורי המאמן ואחרי נצחון שבא שבוע אחרי כן מדברים על אליפות, כך גם בכל תחום בחיים. הנצחון במלחמת ששת הימים בילבל לחלוטין את דעתו של הציבור. לפתע הפכה ישראל למעצמה אזורית, בעקבות מבצע מדהים שלא היה כמוהו בתולדות האנושות וספק אם יהיה. והעכבר ששאג החליט שלא די לו מעכשיו סתם לנצח את החתולים. לא, זה חייב להיות נצחון מוחץ ומוחלט תוך ארבעה ימים, המסתיים בהשמדה מוחלטת של צבא האויב. חמישה ימים זה כבר כשלון ושבועיים זה אסון המחייב וועדת חקירה. אין ספק שהיה כשל מודיעיני. פשלה גדולה. אך מתוך הבלבול והמבוכה הצליח צה"ל להתארגן, לבלום את התוקפים, לעבור להתקפת נגד ולנצח. כל זה תוך שבועיים וחצי. כן, כן, המלחמה ה"טראומטית" הזו, שהסתיימה כשהטנקים של צה"ל במרחק 35 ק"מ מדמשק ו-70 ק"מ מקהיר, ארכה רק שבועיים וחצי. זו היתה מלחמה שהוכיחה באופן סופי ומוחלט את עליונותו של החייל הישראלי על החייל הערבי. לא התכנון המבריק ניצח פה, לא גורם ההפתעה, לא מהלכי הפיקוד, שהיו בתחילת המלחמה מלאים בשגיאות. החיילים בשטח, באומץ לב, בהקרבה, בלחימה ללא פשרות - הם שניצחו במלחמה. האילתורים, התעוזה והחוצפה של חציית התעלה. בנחיתות מספרית שנראתה כבדיחה עצובה, בכלי נשק נחותים, כאשר כל התנאים ללא יוצא מן הכלל עומדים לצד התוקפים - החיילים שלנו עצרו אותם וניצחו. אפילו הרמטכ"ל המצרי הודה בכך בשיחה פרטית, כאשר אמר "כל התנאים האפשריים היו לטובתנו, אבל את השיחות אנו מנהלים בק"מ ה-101 לקהיר". הציבור הישראלי הגיב כציבור מפונק וטיפש. איך זה שאנחנו רק במבואות דמשק ולא בבגדד? איך זה שחיל האויר המצרי לא הושמד תוך ארבע שעות? טראומה! 28 שנים אחרי, הגיע הזמן להתפכח מעט, להביט לאחור לא בזעם אלא בגאווה. לזכור את הלקחים, אך עם זאת להבין שמלחמת יום הכיפורים היתה הנצחון האמיתי והגדול ביותר של צה"ל בכל תולדותיו. נצחון שהוכיח סופית ומעל לכל ספק שצבאות ערב אינם יכולים לגבור על צה"ל. בעיקר בזכות זה יש לנו היום שלום עם מצרים ושקט בגבול הסורי.
 

אלי.

New member
סומך ידי על כל מילה.

ורק דבר אחד - לדעתי, במציאות הישראלית של 1973, האובססיה שבאה לאחר מכן היתה מתבקשת: הנצחון אכן היה שגיב בכל קנה מידה, אבל כשאתה פורט אותו ל-3,000 חלקים - התוצאה היא שבר
 

המוסד

New member
במלחמת השחרור

נפלו ששת אלפים איש, וזה לא היה שבר אל תשכח שמוות של בן כואב גם אם לא נפל בקרב
 

nightbird

New member
ובמלחמת ששת הימים

נפלו 700 חיילים. למה זה "בסדר"? השבר לא היה קשור למספר ההרוגים.
 

שרוף

New member
אכן במלחמת יום הכיפורים

היה ניצחון צבאי מזהיר לצד פשלות של הדרג המדיני. הניצחון היה צבאי אבל ההפסד היה מורלי.כמות ההרוגים והפצועים השאירו צלקת וטראומה בממסד עצמו. הטראומה הזאת סללה את הדרך להתחלת הכניעה של ישראל לאיסלם. הסכם השלום של ישראל עם מצרים היה בעצם הסכם כניעה שיופה עיי המילה שלום. דרך המלחמה בחזבאללה ואירגוני הטירור ועד היום בו אנו בעצם נכנעים לטירור ומדברים ומנהלים משא ומתן עם טירוריסטים. את 54 שנות קיומה של המדינה כריבונות יש לחלק לשני חלקים החלק הראשון עד 73 שבו ידענו מהי הדרך והייתה רוח אחדות בעם נוכח פני האוייב והחלק השני לאחר 73 שלב ההתפוררות בהבנת הדרך והתפוררות הרוח וכושר העמידה נוכח פני הסכנה. מי יתן ויום יבוא ויהייה שלב שלישי של שינוי וחזרה לערכים שלפני 73.
 

nightbird

New member
צודק

כל המהלכים המדיניים של ישראל מאז מוכתבים על-ידי רוח-נכאים טראומטית.
 

אלי.

New member
בשתי המלחמות שהזכרתם

היה לצד השבר גם הישג טריטוריאלי ומורלי גדול, ש"הצליח" להטמיע בתוכו את השבר, ולהשאיר את היגון כדבר אינדיוידואלי לכל בית-אב. ביוה"כ זה כבר היה שבר "נטו", ואם נוסיף לזה את הצניחה מרוממות הרוח שלאחר ששת הימים אל הקריסה המערכתית ("חורבן בית שלישי" לפי שר הבטחון דאז) שבתחילת מלחמת יוה"כ - זה מסביר הכל.
 

nightbird

New member
אכן הצניחה מרוממות הרוח

היא שגרמה לשבר. הישג טריטוריאלי וצבאי ברור היה - חדירה למבואות דמשק ולעומק מצרים, כיתור הארמיה השלישית, חיסול סוללות הטילים המצריות, אבל ההגיון הישראלי המגלומני של אז אמר - "איך זה שלא ניצחנו תוך ארבע שעות? איך זה שאחרי שבועיים עדיין יש צבא מצרי חי במזרח התעלה?" במקום להבין את גודל ההישג של צה"ל רצנו לפסיכיאטר לילדים מפונקים. אילו בשנת 65´ היתה מתרחשת מלחמה דומה, היינו חוגגים אותה עד היום במצעדים, ימי שנה ושמות מפוצצים לרחובות. אבל הכל יחסי...
 

אלי.

New member
שאלה - ולא בציניות ../images/Emo8.gif

מה לדעתך היחס עלות-תועלת של הרווח הטריטוריאלי במלחמת ששת הימים, מול הנפילה שבאה בעקבותיו (ובגללו, לדעתך) במלחמת יוה"כ ?
 

RUT777

New member
מלחמת ששת הימים

ששת הימים? אבל מלחמת ההתשה שבאה לאחר מכן אתן התישה ושחקה אותנו עד עפר. ולמרות הכל יש לנו צבא שזה בעצם אנחנו שאפשר להתגאות בו. ולא משנה באיזו שנה ואיזה דור נלחם באותו זמן. הוכחנו ואנחנו מוכיחים גם היום. צהל כגוף אכן גוף ראוי להתגאות בו.
 

DIZEL XXX

New member
../images/Emo18.gif ../images/Emo81.gif ../images/Emo18.gif ../images/Emo81.gif ../images/Emo18.gif

אתה ממש צודק!!!!!!! .......ומה דעתך על
כימית\ביאולוגית
ממש קטנה
למה זה יכול לגרום????????? .......אתה(וגם אני) ..............לא מעיזים............ .......אפילו...........לחשוב על זה
 
למעלה