כל מה שרציתם לדעת על הריסת מבנים לא העזתם לשאול

תוכן-מקודם

Member
מנהל
הריסת מבנה.jpg
קרדיט תמונה PIXABAY

כתבות ומדריכים שונים ברשת בדרך כלל מדברים על בנייה ושיפוץ וממעטים לעסוק בהריסת של מבנים אף על פי היותו של התחום נפוץ מאוד. יתירה מזאת, הריסת מבנים חייבת להתבצע לפי כללים ברורים ובאמצעות כלים שמתאימים לתרחישים שונים.
צריכים להרוס קיר או מבנה שלם? פגשנו את צוות 'פרו בטון' שמתמחים בשירותי הריסת מבנים גדולים או קטנים על מנת להבין מה צריך לבדוק, איך להיערך להריסת מבנה ואיך ניתן לעשות את זה גם במחיר הוגן ומתקבל על הדעת.

מתי ולמה צריך להרוס מבנים?​

מגוון התרחישים שבהם צריך להרוס מבנה מאוד מגוון ויכול לנוע בין מצבים שבהם נדרש להרוס קיר, דרך הריסת חלקי מבנה ועד להריסת מבנה ענק.
הסיבות מגוונות אף הן ונעות בין שיפוץ והרצון לשבור חלק כדי להרחיב את המבנה, כאשר מעוניינים להרוס מבנה על מנת לבנות במקומו מבנה חדש או חלילה כאשר ישנו חשש בטיחותי שמא המבנה או חלק ממנו אינו תקין ומהווה סכנה בטיחותית.
המשותף לכל המקרים והתרחישים האלה הוא הצורך להרוס את המבנה או חלקים ממנו בצורה בטיחותית שמנוהלת במקצועיות מהסיבה הפשוטה שהריסת מבנה יכולה לעתים להיות מורכבת אפילו יותר מבנייה מבנה חדש ואם חשבתם שכדי להרוס מבנה כל מה שנדרש הם כלים חזקים, במציאות הדברים נראים אחרת וכדי להרוס מבנה צריך לתכנן את התהליך באופן קפדני, להיעזר בכלים שמותאמים לאופי המבנה והצורך ומעל הכל לנהל את התהליך כך שיתבצע ביעילות וחשוב מכך – בבטיחות.

סוגי הריסות מבנים שצריך להכיר​

כפי שהזכרנו בתחילה, יש מגוון מצבים שבהם הורסים מבנה ובעוד שרבים רואים בדמיונם הריסת בניין ענק, בפועל מדובר בדרך כלל בהריסת חלקי מבנה כתוצאה מצו הריסה ופינוי או כאשר רוצים להרוס בית כדי לבנות אחד חדש.
יחד עם זאת יש גם לא מעט מקרים שבהם נדרש להרוס מבנים מורכבים ובהם בניינים, גשרים, מפעלי תעשייה ויצא לנו אפילו להרוס מרכז לוגיסטי ישן שבעליו רצו לבנות במקומו אחד אחר.
אחד החידושים המעניינים של תחום הריסת המבנים הוא התחדשות עירונית שבמסגרתה פונה הרשות המקומית או הממשלתית אל קבלני הריסה כדי לפנות בניינים ישנים ולבנות במקומם בנייני מגורים מודרניים ובטוחים במסגרת ההתחדשות העירונית.
כך או כך, חשוב להבין שקבלן הריסות שיכול להרוס קיר, לא בהכרח ערוך ויודע כיצד להרוס מבנה גדול או מורכב ואילו במקרה של הריסה קטנה, לא תמיד ישתלם לכם להזמין חברה גדולה (ויקרה) שערוכה לבצע עבודות גדולות אם כי תמיד שווה לבדוק מחירים כפי שנרחיב על כך בהמשך.

איך הורסים מבנה או חלק ממנו?​

הריסת מבנים בישראל נעשית בשתי טכניקות מרכזיות ולעתים רחוקות גם בטכניקה שלישית שמתבססת על חומרי נפץ אך בחרנו שלא להרחיב על השיטה הזאת מכיוון שהיא נדירה מאוד ואם אתם צריכים להרוס מבנה סביר מאוד להניח שתעשו את זה באחת השיטות הבאות:

  • השיטה הראשונה: ניסור בטון
ניסור בטון היא שיטה שהומצאה במקור כדי לחתוך חלקי בטון כמו קירות בטון, עמודים, קורות ואפילו גגות בטון אשר מפאת החוזק שלהם, לא ניתן להרוס אותם באמצעים מוכרים כמו פטיש כבד.
חיתוך בטון נעשה עם מסורים גדולים שמחוברים לחשמל אשר מניע מנוע חזק שמסובב דיסק מתכת משונן שמצופה באבקת יהלום (לכן השירות נקרא בין היתר גם ניסור יהלום).
מסור בטון יכול לחתוך בטון, בלוקים וברזל במהירות ובדיוק רב ולכן זאת השיטה המומלצת והנפוצה כאשר רוצים להרוס מבנה באופן סלקטיבי ולא את כולו. לדוגמה, חיתוך מדרגות ישנות ורעועות, ניסור קיר בטון או ניסור של חלקים שלמים.
ניסור בטון שנעשה על ידי חברה מקצועית יכול להבטיח הריסה מדויקת ובלי נזק משני לחלקים האחרים של המבנה.
יתרון נוסף של השיטה הוא מחיר ניסור בטון שנחשב לזול באופן משמעותי ביחס להריסת מבנים עם כלים כבדים ולכן היכן שניתן, כדאי להעדיף את השיטה הזאת.

  • שיטה השנייה: אמצעים מכאניים
אמצעים מכאניים כוללים מגוון כלים שמתחילים במחפרון קטן להריסת מבנה קטן דרך טרקטורים ושופלים להריסת מבנים בינוניים ועד למנופים וכלים כבדים אחרים שנועדו לשבור ולהרוס בניינים, גשרים וכל מבנה כבד אחר באופן לא סלקטיבי (הריסה מוחלטת).
אמצעים מכאניים כבדים משמשים לעבודות הריסה גדולות וחשוב להזמין רק קבלן הריסות מורשה שערוך לבצע עבודות מורכבות ולעבוד עם מגוון כלים כבדים.

כללי ברזל להזמנת קבלן הריסות מומלץ​

כדי לבצע עבודת הריסה כלשהי חשוב להזמין רק קבלן הריסות מומלץ שעונה על הדרישות הבאות:
  • התאימו את הקבלן לסוג ההריסה. אם מדובר בהריסת חלק ממבנה או עבודה קטנה, יכול להיות שישתלם לכם יותר לפנות לחברת ניסור בטון. לעומת זאת אם מדובר בהריסת בניין, צריך לפנות אל חברה שמנוסה בסוג העבודות האלה ויכולה לספק לכם מענה הולם.
  • השוו מספר הצעות מחיר. עבודות הריסה אינן זולות וההפרשים בין קבלני הריסות שונים יכולים להיות מהותיים. על כן חשוב מאוד לבחון מספר הצעות מחיר וחשוב מכך – להבין מה בדיוק כל הצעת מחיר כוללת ומה המפרט שלה. עבודת הריסה כוללת פרטים רבים כמו סוג כלים, פינוי פסולת והעלות שלה וכיוצא בזה ורק ״צלילה״ אל הפרטים הקטנים יכולה לתת לכם את התמונה המלאה.
  • עבדו רק עם קבלן הריסות מומלץ ובעל מוניטין טוב.
  • וודאו שההריסה תתבצע לפי כללי בטיחות קפדניים. בדקו אם לקבלן ההריסות יש ביטוח והאם הוא נוהג לעבוד לפי כללי בטיחות מתבקשים ומחמירים. אם יש ספק פשוט אל תשכרו חברה שעלולה לעבוד באופן מסוכן. ההריסה עצמה כבר מספיק מסוכנת ואין אינטרס להפוך את העניין למורכב יותר.
  • ערכו חוזה ברור שכולל את מהות ההריסה שצריך לבצע, לוחות זמנים, האחריות לנושא הבטיחות, מי מפנה את הפסולת, כיצד תתבצע ההריסה וכמובן שאת לוח התשלומים המלא לפי התקדמות העבודה.
צריכים להרוס מבנה? חפשו 'פרו בטון' בגוגל ונשמח לעמוד לשירותכם, לייעץ בחינם ולספק לכם הצעת מחיר הוגנת להריסת כל סוגי המבנים.
 
למעלה