`כללי הפיסוק`

אבגדהוק

New member
סימן קריאה יכול לבוא גם אחרי מילה

בודדת. הס! סימן קריאה המוקף סוגריים אינו שייך לגוף המשפט, הכותב מוסיפו כדי לציין שהדברים האמורים במשפט נכונים, בייחוד כשיש חשש לאי-דיוק או לטעות סופר וכדומה. למשל: למעלה מעשרת אלפים איש (!) ליוו את המנהיג לבית עולמו. סימן קריאה עשוי לבוא אחרי ביטוי בודד בראש המשפט המכוון כלפי תוכן אמירה קודמת. למשל: להפך! אמלא את בקשתך ברצון רב. סימן קריאה עשוי לבוא אחרי מילת פנייה בראש המשפט. למשל: שמים! בקשו רחמים עליי. אחר קריאה עקיפה אין שמים סימן קריאה. למשל: רק עתה נודע לי מה נורא המקום הזה. זוהי הערה/תוספת לכללי הפיסוק שאבני ספיר כתב באחד הימים. אז התגובה לא נכנסה משום מה אבל נשמרה בהודעות קודמות שלי.
 

שערים

New member
מי זה צץ לנו פתאום?

קיץ חם. צא החוצה בלי בעיות ותתחיל לעלות את רמת הפורום. דחוף. ואם יש בעיות בטריויות. תעדכן, הא?!
 
כללי הפיסוק - נקודתיים

נקודתיים :)) באות כדלהלן: 1) לפני פרט של דברים שונים: "ארבעה אבות נזיקין: השור, הבור, המבעה וההבער"; "ואלה שמות בני ישראל: ראובן, שמעון, לוי, יהודה" וגו`. * 2) לפני דיבור ישר הנמסר כלשונו: "הלל היה אומר: אם אין אני לי - מי לי?"; "עניתי: כדבריך אעשה"; "אומרים: העולם אינו הפקר". * 3) בין שני משפטים, שבהם השני מבאר את הראשון: "מחשבה אחת מילאה את לבו: אימתי יבוא קץ הגאולה"; "קול ברמה נשמע, נהי בכי תמרורים: רחל מבכה על בניה".
 

השיסער

New member
שתי שאלות:

א. אולי זה קשור לכללי סימן השאלה, אבל בכ``ז. מה קורה למשל אם אני שואל אותך ``קראת את הכתבה הזו?`` וכעת אני מצטט אותה. האם זה במקום לשים נקודותיים לאחר סימן השאלה? אפעס זה לא מסתדר לי... ב. מה קורה במקרה בו אני כותב לך ``תשמע, אני הולך אולי לומר עכשיו משפט קשה: המעשה שלך ייזכר לדיראון עולם!`` האם הנקודותיים היו במקום, וא``כ לאיזה כלל דלעיל זה שייך? יישר-כח!
 
שתי תשובות ונצל"ש אחד...

ובכן: א) "קראת את הכתבה הזו: `גלעד שליט מדבר לראשונה`?". ב) הנקודתיים אכן במקומן המתאים. וזה שייך יותר לכלל 3. * נצל"ש: מאחר והשעון רץ בטירוף, ונותרו לי הלילה כ- 4 שעות שינה בלבד - לפיכך, פינת ההיסטוריה היומית שלי תמתין כבר אחר כבוד למחרת. * לילה טוב וחלומות-פז לכולכם!
 

אבגדהוק

New member
4. לפני מילים, צירופים או משפטים

המוסרים את תוכן המוזכר לפניהם או את שמו. למשל: ~אדם זה נוכל ורמאי, בדאי, גנב, אף רוצח; בקיצור ברייה מסוכנת~ או ~הערה: צורות ההפסק אינן נוהגות בדרך כלל בעברית החדשה~ לגבי 1 (פירוט שקדם לו ביטוי מכליל) ו 3(משפט שהוא הסגר של מה שקדם לו) אפשר לפעמים לשים קו מפריד במקום הנקודותיים.
 
למעלה