ככל שאני חושב על זה יותר

גילעד 63

New member
ככל שאני חושב על זה יותר

אני חושב שמגיע לנושא שרשור משלו. אני נולדתי יהודי לאם יהודייה. לא הקדשתי לזה מחשבה בכלל עד גיל 25 כשנישאתי פעם ראשונה ועדיין לא פתחתי את תיק האימוץ. ישבנו אימי ואני ברבנות מול הרב והוא שאל אותי אם זו אמא שלי, אז עניתי כמובן שכן. הוא שאל שוב, זו אמא שלך האמיתית? ואז אמרתי שאני מאומץ. כל התהליך עצר בבת אחת ואז גיליתי שהרבנות היא אחד הגופים שעל פי חוק מותר להם לעיין בתיק האימוץ על מנת לברר ולאמת את יהדותי על מנת שאוכל להתחתן ולהירשם ברבנות כדת וכדין. אני זוכר שאז זה מאד הפריע לי.
עלה כאן בשרשור נפרד נושא המילה והטבילה כחלק מתהליך הגיור של קטנים מאומצים מחו"ל שלא נולדו יהודים. התגובות נעו בין היעדר ספק בכלל לגבי נחיצות הטקסים האלה, דרך תפיסתם כנקודת ציון מרגש ועד כינויים כטקסים ברבריים. לא שמעתי קול אחד ששואל למה בכלל אנחנו מגיירים תינוקות וילדים שלא נולדו יהודים.
השאלה שלי או בעצם התהייה שלי, נוגעת לזה שבישראל לפחות, מעצם היותנו יהודים, אז בנוסף לזה שאנחנו מקנים לילדים האלה משפחה וזהות משפחתית חדשה אנחנו מצרפים אותם לעם שונה ומנסים לתת להם זהות והשתייכות במעגל הרבה יותר רחב.
אני חושב שאם הייתי מאמץ תינוק או ילד היום לא הייתי נחרץ בנושא כמו שאולי הייתי לפני עשרים שנה.
הייתי שמח לשמוע את המחשבות שלכם בנושא.
 

China8

New member
למה מגיירים

השאלה שלך מתייחסת ללמה מבחינת היהדות יש צורך לגייר או למה אנחנו בתור הורים רוצים/מוכנים לגייר?
מבחינת היהדות אנו נדרשים לגייר כיון שדת היילוד נקבעת על פי האם והילדים שלנו נולדו לאמהות ביולוגיות שרוב הסיכויים שאינן יהודיות.
מבחינתנו, ההורים, כל אחד וסיבותיו הוא.
אני בחרתי, נכון לרגע זה לא לגייר. גיור מבחינתנו דורש הרבה הקרבות שאנחנו לא מוכנים לעשות כרגע. הייתי שמחה לו הגיור היה טבילה במקווה בלבד. כל ההתחייבות לחינוך יהודי היא מגוחכת. אני חילונית מאמינה, מקיימת מצוות ואוהבת את הדת היהודית, אבל לא אוהבת שכופים עליי ובכפייה הזו גם יש רמז עבה מאד (עבורי לפחות) כאילו שגם אני לא מספיק יהודיה ולכן לא מספיק החינוך שילדתי תקבל בבית היא חייבת ללמוד בחינוך דתי.
אז לא... החלטתי שניתן לה את הבחירה.
 

China8

New member
רישום אזרחות

עכשיו קראתי את השרשור הקודם וזה חידד לי את השאלה. אז לגבי רישום אזרחות, לפחות במקרה שלנו זה לא היה תנאי והפיכת ביתי לאזרחית ישראלית גאה התרחש הרבה לפני ששאלת הגיור בכלל עלתה.
 
זה כי אנו (את ואני) מתגוררות מוחוץ לישראל

אין חובה חוקית לגייר ילד שאומץ בחו"ל עבור קבלת אזרחות ישראלית. כתבתי זאת כבר בעבר, וציטטתי את סעיפי החוק המתאימים, אבל מכיוון שהחוק הכללי על אימוץ מדבר על היות המאומץ בן דתו של המאמץ, יש סניפים של משרד הפנים המתעקשים על כך, ועורכי דין רבים אינם מוכנים להתאמץ.
בעלי אזרחות ישראלית המתגוררים בחו"ל אינם מתמודדים עם פקידים והבנתם המשתנה. אותנו רושמים ישירות במרכז העוסק ברישום מאומצים, ושם, כל עוד יש את ההוכחות שהאימוץ היה חוקי בכל המדינות הרלוונטיות ושהאזרח הישראלי אימוץ בעת שלא היה תושב ישראל, המאומץ נרשם כאזרח ישראל כדין.
 

year of the cat

New member
כי אני מאמינה ביד אלוהים

ואני מאמינה שהילדים שלי הגיעו דווקא אליי בין היתר כדי שאגייר אותם
אני מאמינה שזה רצונו של אלוהים
 
ונו, אכן, איננו נחרצים

בדיוק הבוקר אוריאל ואני שוחחנו על זה שוב, בעיקר לרגל ליל הסדר המתקרב.

לפני האימוץ לימדתי שיעורים בבית ספר של יום ראשון לקהילה הרפורמית. רישמית, ככל מי שעובד עבור הקהילה, הייתי גם שייכת אליה, מה שמהווה תנאי מקדים לאימוץ בקהילה. היה ברור שאם נאמץ ילד/ה מתחת לגיל שלוש נוכל לעבור גיור בקהילה. אבל נאמר לנו במפורש שילד שעובר את גיל שלוש, ממתינים עם הגיור עד גיל מצוות. המשעשע הוא שדווקא זה לקוח מן ההלכה, שמשום מה לא בישראל הכפותה להלכה לא מקיימים.

אימוצה של זיו היה על גבול גיל שלוש. יכול להיות שאם הייתי פונה אל רב הקהילה במהלך האימוץ, היו מארגנים לנו טקס מייד עם בואה של זיו הביתה, ולא היו מעכבם אותנו. אך אנו, מתוך מודעות מלאה, בחרנו שלא לעשות זאת. אנו מגדלים את זיו כפי שהיינו מגדלים ילד שנולד לנו - לתוך יהדות חילונית. בחנוכה האחרון היא שוחחה עם ילד בן גילה, בן לאם יהודיה ואב נוצרי. הוא אמר לה שהוא יהודי, והיא ענתה לו בבטחון שגם היא. אמו ואני שועשענו מאוד, כי לשניהם תהיה זכות בחירה בבגרותם, וזה מתאים לנו מאוד.
 

גילעד 63

New member
אני מכיר סיפור בדיוק הפוך

של מישהו שאומץ סוג של חצי אימוץ. אמו נפטרה בלידתו ואביו שם אותו בבית יתומים וחזר אחרי מס חדשים עם אישה אחרת שגידלה אותו כאילו היה שלה. עובדת היותו חצי מאומץ הובאה לידיעתו רק בגיל 16. אימו המאמצת לא היתה יהודיה והוא גדל כלא יהודי. בגיל 16 גילה שהוא חצי מאומץ וגם את העובדה שבעצם נולד כיהודי.
בתור מישהו שמאד מחובר לזהותו היהודית אני חושב כמוך שמשלב מסוים יש להמתין עד לגיל מסוים שאני לא יודע לצייר את הקו, למרות שגיל מצוות נשמע נכון ואת צודקת על פי ההלכה, כדי לתת לו את הבחירה הזו שיש לה משמעות לא קטנה.
מעניין שעם כל זה שאתם החלטת לחכות, זיו כבר החליטה בעצמה
 
לא חושבת שהנוא עולה בין ילדים ישראליים

אני יהודד אתה יהודי
ההנחה היא שכולם יהודים
ועם זאת גישתה של זיו לא הפתיעה אותי, להיפך, היא מחזקת את מה שאני חושבת-
לא הטקס ולא הרישום בתז הוא שהופך ילד ליהודי
חיים עם הורים שהגיעו מאותה התרבות יעשו אותו כזה
הוא בעצם לא מכיר שום דבר אחר

ולגבי למה לגייר- דברים שרואים מכאן לא רואים משם
מאוד מסכימה עם מה שכתבה חייכנית
גם בלי שתחושת היהדות שבי תתגבר או אפילו תורגש
אם משרד הדתות היה נתון בידי אנשים הגיוניים הוא היה מיישר קו עםשאר משרדים הרלוונטיים ומתיחס לילד שאומץ "כאילו ונולד לו"
אבל הוא לא ואנחנו צריכים למצוא דרך לעשות זאת.....
 
זיו עדין לא החליטה

היא לא מודעת לעובדה שזו החלטה שעליה לקחת. היא בת למשפחה יהודית, ולכן הגיוני בעיניה שהיא יהודיה. אחרת, מדוע אינה מקבלת עץ בבית לחג המולד אבל כן מקבלת דמי חנוכה ומדליקה נרות חנוכה?

בדיוק על זה מבוססת הקביעה שילד מתחת לגיל שלוש מקבל יהדות אוטומטית, כי ברור שהוא יחונך על פי היהדות כפי שהיא באה לידי ביטוי בבית. זה לא שפתאום בגיל חודש וחצי אחרי שלוש זיו הבינה שהתחילה לחגוג חגים שלא חגגה בעבר והתגעגעה נואשות לחגים הקודמים. אם תהיה התלבטות בין דתות עבורה, זו תהיה בין היהדות בבית לבין הקתוליות בחוץ. האיסלם הקזחי בעל ההשפעות הקומוניסטיות בכלל לא יכנס למשוואה.
 

יסמין@

New member
למה את מתכוונת

ב"קביעה שילד מתחת לגיל שלוש מקבל יהדות אוטומטית"?
בשום גיל לא מקבלים יהדות בצורה אוטומטית. צריך לעבור גיור. ואפשר להתגייר גם בגיל שלוש וחודש וגם בגיל 99. כאן בפורום יש ילדים/ות שגוירו כשהיו גדולים בהרבה מגיל 3.
 
איזה גיור עובר ילד בן שנה?

בן עובר ברית (משהו ממנו אפשר להמנע רק כאשר הילד נולד לאם יהודיה).
מעבר לזאת מתקיימת הכרזה שהילד משתייך למשפחתו ולעמו. טקסים שבעולם בו נקבעה ההלכה לא ממש התקיימו. לא היה בהם כל צורך. גיור זה משהו שאנשים שהגיעו לגיל מצוות עשו. ילד פשוט גדל יהודי והיה יהודי.
ולא, הגיור כיום שנערך בגיל שלוש, ואני מסכימה שהוא נערך, אינו משהו שהיה נערך בעבר. בגיל שלוש הילד מבוגר מכדי שיכפו עליו יהדות כגיגית, אבל צעיר מכדי להבין למה הוא מסכים כאשר הוא מסכים להתגייר. לכן גיור הוכרז כשילד צעיר מגיל שלוש, או כשהוא מגיע לגיל מצוות ומביע הסכמה לכך.

מה שקורה כיום בישראל בשם ההלכה מוזר בעיני. אני בטוחה שהם הצליחו למצוא פסיקות מתאימות, אך הן סותרות את רוח היהדות המוכרת לי. אבל זה לא הנושא היחידי בו מתקיימת סתירה והנושא קרוב ללבי, כך שאני מעדיפה לרוב להמנע ממנו.
 

יסמין@

New member
גיור קטינים

בגיור של קטינים/ות - בשונה מגיור בוגרים/ות - לא מדובר בהסכמה, בלימוד וכו'. לכן ההורים הם אלו שנדרשים להבטיח שיחנכו את הילד/ה בבית יהודי וכו' וכו'.
הגיור: לאחר שבית הדין הרבני מחליט על הגיור, הבת עוברת טבילה והבן עובר ברית וטבילה.
על מה את מסתמכת כשאת כותבת את זה:
"גיור הוכרז כשילד צעיר מגיל שלוש, או כשהוא מגיע לגיל מצוות ומביע הסכמה לכך" ", "הגיור כיום שנערך בגיל שלוש" - למה דווקא גיל 3? גם ילדים/ות גדולים/ות בהרבה מגיל זה עוברים גיור.

הדבר היחיד שאני יודעת על גיל זה, שבת שגוירה לפני גיל שלוש ויום יכולה להתחתן עם כוהן. מי שגוירה מעל גיל שלוש ויום לא יכולה להתחתן עם כוהן. אבל זה לא אומר שאי אפשר לגייר אותה אחרי גיל שלוש. יש דיונים על נושא זה בתלמוד ובכתבי הרמב"ם - כלומר זה משהו מאוד עתיק, האפשרות לגייר בגילאים המאוד צעירים.

והנה הסבר רשמי וארוך על גיור קטינים - בכל גיל. רק מעל לגיל 10 צריך להוסיף את הסכמת הילד/ה.
לא נזכר שם שאפשר להתגייר רק עד גיל 3.
 

יסמין@

New member
אזרחות ישראלית וגיור

עכשיו שמתי לב שבדף שהפניתי אליו בהודעה הקודמת כתוב כך:
"צילום תעודות הזהות של שני ההורים עם ספח הכולל את הילד אותו רוצים לגייר" - ובספח של תעודת הזהות של ההורים כותבים את שם הילד/ה ואת מס' תעודת הזהות שלו/ה - אחרי שהיה כבר תהליך אזרחות והילד/ה כבר אזרח/ית ישראל! כלומר, תהליך ההתאזרחות אינו תלוי בגיור.
 

יסמין@

New member
ברור. הרי אי אפשר להתווכח עם עובדות

חוקיות שכתובות באתר רשמי.
 
לא!

אין לי כוונה להתווכח איתך.

הדרישות החוקיות של מדינת ישראל הן הדרישות החוקיות של מדינת ישראל. זו לא סיבה להסכים שאלו דרישות היהדות. כפי שכתבת, היהדות עתיקה מאוד. לצד מה שמדינת ישראל בוחרת להציג, יש כתבים רבים אחרים. איני מתכוונת להתווכח איתך אם את מסכימה עם הדרישות הנוכחיות, אך אל תטעי לראות בזאת הסכמה. זו ממש ממש ממש לא הסכמה.
 

יסמין@

New member
חשוב להבחין בין עובדות לבין דעות אישיות

בדיון על נושא חשוב כגיור, כדאי לדעת בצורה מדויקת (ללא שום קשר לדעה אישית, רק עובדות) מה התהליך החוקי של גיור קטינים/ות בארץ (אני לא יודעת איך זה בחו"ל) ולהבחין
א) בין העובדות החוקיות שמחייבות את מי שרוצה לגייר קטינים/ות בארץ
ב) לבין דעות אישיות על התהליך או על הגיור בכלל או על כל נושא שבעולם.
 
הבחנה חשובה מאוד

רק שאני בשום שלב לא כתבתי דבר על דרישות חוקיות לגיור במדינת ישראל בשירשור על הבטים פרקטיים על גיור. אני כתבתי על גישות ביהדות, בשרשור על הביט ריגשי של הגיור. מי שמתעקש לערב את הדרישות החוקיות של מדינת ישראל בדיון זו את. מי שלא ביצע את ההבחנה עליה את מדברת זו את, וללא כל התייחסות לשירשור ולהשתלשלות הדברים בו, הכנסת לתוכו את לשון החוק, שלרגע לא הייתה רלוונטית אליו.

היהדות רחבה, עמוקה ורבת הסטוריה הרבה יותר מאשר החוק הישראלי מייחס לה.
מי שרוצה לגייר את ילדו בישראל צריך לעמוד בדרישות החוקיות (וכיום יש יותר מאופציה אחת גם בישראל). לצמצם דיון על סיבות הגורמות לאנשים לרצות לגייר את ילדיהם אך ורק לדרישות האורתודוקסיות החוקיות זה לקבל את התפיסה שיש לזרם החרדי מונופול על היהדות, משהו שאין לי כל כוונה לתת לו יד.
 

יסמין@

New member
כך כתבת

""גיור הוכרז כשילד צעיר מגיל שלוש, או כשהוא מגיע לגיל מצוות ומביע הסכמה לכך" ", "הגיור כיום שנערך בגיל שלוש"
לפי איזה זרם ביהדות יש הגבלה לגיור רק עד גיל 3 ורק מגיל מצוות?
 
למעלה