כך מחליש ההומור הבריטי את מעמד הפועלים במדינה

כך מחליש ההומור הבריטי את מעמד הפועלים במדינה

כתבה מעניינת מתוך "הארץ" הבוקר (מאת טלי קרופקין):

חוקרים מתריעים כי הצגה סטריאוטיפית של עניי המדינה בתקשורת משפיעה לרעה על דעת הקהל לגבי האוכלוסייה המוחלשת ומאיימת על קצבאות הרווחה.

עניי בריטניה זוכים לאחרונה לשלל נציגים סגנוניים בתרבות הפופולרית. לפני כעשור, הקומדיה פורצת הדרך "הממלכה הקטנה", הציגה לצופים את ויקי פולארד, מתבגרת אלימה וגסת רוח, שמטילה אימה על חברותיה ובהמשך הסדרה אף יולדת שלל ילדים מגברים שונים. מאז, סרטים דוקומנטריים אינם חוששים להראות את עניי בריטניה מתבטלים וצורכים סמים, וסדרות ריאליטי המצולמות בשכונות עוני מציגות תמונה עגומה אך מבדרת של האוכלוסייה המוחלשת. אולם, מחקרים חדשים מתריעים כי ההצגה החד-מימדית של מעמד הפועלים הלבן פוגעת בדימוי של האוכלוסייה, ואף משפיעה על תמיכת הציבור במענקי האבטלה ותוכניות הכשרה מקצועית לעניים.

בין המבקרים הבולטים של הצגת עניי הממלכה בתקשורת הוא אוון ג'ונס, מחבר הספר "Chavs: The Demonization of the Working Class", שעוסק בין היתר בשם הפוגעני chav (ערס), שהתפשט בתרבות הבריטית. "העשירים לועגים לפחות אמידים, ואני תוהה, כיצד השנאה לפועלים הפכה למקובלת חברתית?", תוהה אוון בספר. "שחקני קומדיה מולטי-מיליונרים, שזכו לחינוך פרטי, מתחפשים לעניים בקומדיות פופולריות בהן 'הממלכה הקטנה'. העיתונים שלנו רודפים אחר סיפורים על 'חיי העניים', ומשדרים אותם כמייצגים אוכלוסייה שלמה. נראה שהפועלים הפכו לקבוצה היחידה בחברה עליה אפשר להגיד מה שרוצים". אוון ג'ונס אף כינה את הסרטים הדוקומנטריים על העניים הלבנים "פורנו עוני": "עורכים את המציאות הקשה של העניים עד שמתקבלות קריקטורות קיצוניות וסנסציוניות".

ב-2009, הצהובון הבריטי "סאן" עורר סערה בבריטניה כשפרסם תמונות של הנסיך ויליאם במסיבת תחפושות בבית הספר לקצינים, כשהוא מחופש ל"chav". "מדובר בבדיחה, לא כל יום אתה רואה את יורש העצר מנסה לדבר במבטא טיפשי כשהוא לבוש כעני", סיפר אחד הנוכחים במסיבה. מאז הביקורת על התחפושת של ויליאם, ההצגה הסטריאוטיפית של האכלוסייה הפכה מקובלת עוד יותר בחברה הבריטית, ומחקרים מראים כי הדימויים הסטריאוטיפיים כבר שינו את האופן בו האנגלים רואים את העניים.

כך, בריטים שנשאלו על מתבגרות הנכנסות להריון בעודן בבית הספר, תופעה הזוכה לסיקור תקשורתי רחב בסדרות על עניים, העריכו כי 23% מהנערות הבריטיות מתחת לגיל 16 נכנסות להריון מדי שנה, וכשישית מהנשאלים אף סברו כי מדובר ביותר מ-40%, כך דווח בטלגרף. למעשה, מדובר ב-0.8% מהמתבגרות. למרות הנתונים, בסקר שנערך בפסטיבל הטלוויזיה השנתי באדינבורו, אליו מגיעים המפיקים הבכירים של רשות השידור הבריטית, יותר מ-70% מאנשי התקשורת ענו כי דמותה של ויקי פולארד מייצגת במדויק את צעירי "מעמד הפועלים הלבן".

לפי מומחים, ההצגה הסטריאוטיפית של מעמד הפועלים אף עלולה להשפיע על מדיניות הרווחה בממלכה. כך, פוליטיקאים בריטים מרבים להתייחס בפרלמנט לסדרת הריאליטי החדשה Benefits Street (רחוב המענקים), המציגה את מעמד הפועלים הלבן כמובטלים החיים על מענקים ממשלתיים. בינואר, השר לענייני עבודה ופנסיה אף התייחס לסדרה, ששוברת שיאי צפיה בבריטניה, כדי להצדיק את הקיצוצים במענקים. "אנשים מזועזעים ממה שהם רואים, ולכן הציבור תומך ברפורמה, שתגרום לאנשים לעבוד ותפסיק את ניצול המערכת", אמר השר. למרות הפופולריות, הסדרה עוררה אנטוגוניזם בקרב בריטים רבים, ואף בוטלה בשבוע שעבר בעקבות מחאת הצופים.

בעקבות השינוי בדעת הקהל בבריטניה וגם במדינות נוספות בצפון אירופה, שגם בהן מעמד הפועלים הלבן זוכה לאחרונה לייצוג מזלזל, בארגון Open Society Foundations, שחקר בעבר את אוכלוסיות המהגרים באירופה, החליטו השנה להתמקד בחקר העניים הלבנים. "כשחקרנו את אוכלוסיית המיעוט של המהגרים הסומלים והמוסלמים בצפון אירופה, ראינו שגם הרוב באוכלוסיות מוחלשות כלכלית אלה מופלה ונדחק לשוליים. אולי צורות האפליה שונות, אך התוצאות דומות", מציינים החוקרים.

המחקר נערך באוכלוסיות מוחלשות בערים אמסטרדם, ברלין, ליון, מנצ'סטר, אורהוס (דנמרק) ושטוקהולם, והממצאים שפורסמו החודש מעידים על תחושת הייאוש בקרב מעמד הפועלים הלבן בעקבות העוני והאבטלה אך גם הזלזול מצד החברה למצבם. "למרות סטריאוטיפים על אוכלוסייה עצלה, גילינו מוסר עבודה גבוה, גם אצל האנשים החיים על קצבאות", נכתב במחקר. "הם רוצים לעבוד, אך ללא משרות והזדמנות, העתיד נראה קודר".

החוקרים מדגישים את ההשלכות ההרסניות של תהליך מעבר התעשייה מאירופה לאזורים אחרים בעולם, שגרם לאיבוד מקורות פרנסה רבים. כך, במחוז הייר בלקלי במנצ'סטר נסגר ב-2011 מפעל של חברת תרופות ממשלתית, שהעסיק 14 אלף אנשים, כמחצית מהכוח ה עובד במחוז. "יש מיליון מועמדים לכל משרה", סיפר פול, תושב המחוז בן 15. "יש לך סיכויים גבוהים יותר לזכות בלוטו".

החוקרים אף התייחסו לטענות על הגזענות של מעמד הפועלים הלבן ברחבי אירופה, ושוחחו עם הנחקרים על הסיבות למתחים בין התושבים הוותיקים למהגרים. לדברי החוקרים, הפועלים העניים ברחבי אירופה הראו "מוכנות לשיח עם המהגרים", והעידו בפניהם כי נסיבות חברתיות וכלכליות הן שגורמות למתיחות בשכונות העניות. "אם היתה כאן תעסוקה ודיור, כל מה שאני צריך, אז לא היתה לי בעיה עם הגירה. אך כשאנשים גוועים מרעב ואתה זורק להם כיכר לחם, יהיה רצח על כיכר הלחם הזאת. זה מה שקורה כאן, רק בקנה מידה גדול יותר", אמר תושב מנצ'סטר לחוקרים.

"אנו זקוקים ליותר תכניות טלוויזיה המציגות את המציאות: רוב עניי בריטניה עובדים אך עדיין לכודים בעוני", אמר אוון בנאום מול אנשי התקשורת הבריטית. "יש להציג את הייאוש של המובטלים שמחפשים עבודה, כמו המקרה בו 645 אנשים הגישו מועמדות למשרה אדמיניסטרטיבית אחת באוניברסיטה ביורקשייר. כמו כן, חשוב לאפשר לעניים להציג את החוויות שלהם ללא עריכה סנסציונית ומשפילה".
 

Y. Welis

New member
סיפור מעניין. תודה על ההפניה

ועל הסידרה שהזכרת - בנפיטס סטריט (אולי 'רחוב התלושים').

לדעתי תמיד היתה התנשאות על העניים באנגליה; עניין מסורתי שם עוד מהמאה ה-18 (כאשר ראו בעצם העוני סוג של פשע, וגירשו רבים מהם לאוסטרליה). החוק לרוב החמיר איתם והעניש על עבירות קלות (כמו גניבה) בתליה.

אפילו בסידרה כמו 'ליין אוף דיוטי', העניים מוצגים באופן נלעג - עוסקים בסקס בפארקים, מסוממים ונהנים מהעצלות ומהשחיתות - על חשבון משלם המסים כמובן.

כך שזו הדעה שהשתרשה.
מצער שעדיין לא למדו לצמצם את העוני דרך הכשרה מקצועית עם מימון - להתלות את התמיכה בלימוד.
 

horseradish

New member
מרתק ממש

לא יכולתי שלא לחשוב על המהומות שהיו בלונדון לפני כמה שנים.
נכון ששם דובר דווקא על שחורים וערבים אבל איכשהו נדמה לי שזה מחלחל לכל זרמי מעמד הפועלים.
 
למעלה