כישרון באבולוציה

urihecht

New member
כישרון באבולוציה

ישנם הסברים וממצאים ומסקנות לגבי תורשה ולגבי מוטציות גנטיות, אולם מה שאני לא הצלחתי להבין מתוך שקראתי. כיצד נוצר או מתחיל כישרון, הרי לא יתכן שזה ממוטציה,
בפעם אחת באקראי, כיצד זה מתפתח, וכיצד זה מועבר בין הדורות.

לדוגמה: היכולת המורכבת /כישרון הנדסי, של ציפור לבנות קן.
 

Sophalin

New member
ישנם כשרונות מולדים

כמו למשל היכולת של הציפור לדעת איפה הצפון, ויש כשרונות נלמדים שבהם ההורים מלמדים את הצאצאים כשרון שהופך לאיזשהו סוג של אינסטינקט.
 

urihecht

New member
שאלתי

הצגתי תכונה אחת של יכולת הנדסית לבניית קן אצל ציפור שמועברת בתורשה, האם יתכן שכישרון כזה התפתח במהלך האבולוציה
, ולא משינוי אקראי בגנים.
נסה להתמקד בשאלתי, אחרת קשה להתקדם בדיון
 

urihecht

New member
מולד

כמה סיבות

הגוזל בוקע הרבה אחרי שנבנה הקן
גוזל שבקע באינקובטור יודע לבנות קן, גם אם לא פגש מימיו ציפור.
לא ניתן ללמוד לבנות קן מכיוון, שאין תכנית אין שיטה אין חומרים מוגדרים,הציפור צריכה כישרון הנדסי מורכב.
 

Sophalin

New member
תגובה

לא כל תכונה נלמדת צריכה להלמד על ידי ההורים או הסביבה.
יכולים להיות גם מנגנונים אחרים שמאפשרים רכישה (ניסוי וטעיה למשל)
וזה שהחלטת שזה מולד מסיבות אלו דורש איזשהו סימוכין ולא קביעה חד משמעית.
 

Cahill

New member
ואם נשליך עלינו?

למשל, יכולת מתמטית/מוזיקלית/הומנית/אומנתית שעוברת בתורשה.
 

Sophalin

New member
אוקיי זה חדש לי

יכולת מתמטית/מוסיקאלית/הומאנית/אומנותית עוברת בירושה?

מה זה יכולת הומאנית?
 

Cahill

New member
אם אתה מסתכל על מקצועות נלמדים, אז

הומני: ספרות, שפה, עברית, אנגלית, היסטוריה, גיאוגרפיה ותנ"ך, או בקיצור מה שנכלל תחת מדעי הדשא.
ריאלי: מתמטיקה, פיזיקה, מחשבים, כימיה, או בקיצור מה שנכלל תחת מדעים מדוייקים.
 

Sophalin

New member
צר לי

ספרות, שפות (שאינן טבעיות לדובר), היסטוריה, גיאוגרפיה ותנ"ך אינם כישורים מולדים.
מתמטיקה, פיסיקה, מחשבים, כימיה וכדומה אינם כישורים מולדים.

יש לך יכולת יצירתית, שעשויה להיות מולדת.
יש לך יכולת חשיבה מופשטת, אנאליטית, וכדומה שעשויות להיות מולדות
אבל הומאניות וריאליות הן לא תכונות מולדות.
 

Cahill

New member
מה ההבדל מבחינתך בין אנאליטית לבין ריאליות?

מבחינתי זה בדיוק אותו דבר.
 

Sophalin

New member
אם כך

אינך יודע את משמעותה של לפחות אחת ממילים אלו.

חשיבה אנאליטית היא חשיבה לוגית. יכולת היסק וחישוב.

חשיבה ריאלית היא הסתכלות על המציאות והבנה של התהליכים שקורים במציאות.

אין קשר בין שני הדברים ואני אתן דוגמאות:
בחשיבה אנאליטית אתה יכול לשמוע שני משפטים: כל הפונים הם סוסים. כל הסוסים רצים.
משני אלו אתה יכול להסיק שכל הפונים רצים.

לעומת זאת חשיבה ראלית שגם בה יש היסקים אבל הם לא מבוססים על נתונים גרידא אלא על נסיון אישי והבנה של התהליכים מתוך התנסות בהם.
למשל, אני מאוד רוצה שלא תהיה שנאת זרים בעולם אבל אני מספיק ראלי בשביל לדעת שלא נגיע לזה בתקופת חיי...
 

Cahill

New member
ברשותך, נעזוב את הפילוסופיה בצד ונתקדם הלאה

האם אתה מסכים שיכולת אנאליטית היא מורשת?
 

Sophalin

New member
מסכים זו מילה חזקה

אני מסכים שהיא עשויה להיות מולדת.
בדיוק כמו שאני מסכים שהיכולת הלשונית עשויה להיות מולדת.
 

Cahill

New member
אבל הוא מתגמד לעומת המולד

מי שנולד אנליטי ירכוש מהסביבה ביתר קלות מאשר מי שלא נולד אנליטי שיצטרך להתאמץ מאוד מאוד ולא יצליח, אלא אם כן, הוא קיבל גם משהו מולד.
 

Cahill

New member
ראה הבדל בין גברים לנשים

(אונה שמאלית לעומת ימנית)

אתה יכול גם לחזור לתקופת בי"ס ולהזכר בסובבים אותך, מי היה אנליטי וכמה הוא השקיע בשביל לקבל ציונים גבוהים במקצועות האניליטיים.
 
בוא נזכר בטענה שלך

היא היתה "המרכיב המולד הרבה יותר חזק מהמרכיב הסביבתי". אני לא רואה איך ההודעה שלך מתחילה לענות על זה.
 
למעלה