*כחכוח בגרון*
.

ganooov

New member
*כחכוח בגרון* ../images/Emo13.gif. ../images/Emo13.gif

אוקיי, אנשימים, כתבתי מיני-מאמר, ואני אשמח אם תקראו אותו
. צורות התיאור של מהלכי סיום העלילה לעיתים, כאשר עלילה או תת-עלילה בסיפור ארוך מגיעה לקיצה, יש צורך בתיאור המהלך שגרם לעלילה להסתיים ולהגיע למצבה הסופי. ישנן מספר אפשרויות לעשות זאת, ואני אביא אותן כאן. 1. סיפור המהלך. האפשרות הראשונה, שהיא הפשוטה והנפוצה ביותר, היא פשוט לספר בסיפור את המהלך שגרם לעלילה או לתת העלילה להסתיים. התיאור בא כסיפור המהלך מנקודת הכתיבה שבה נכתב כל הסיפור (מספר בגוף ראשון, מספר על, מספר מהצד וכן הלאה). אין צורך להביא דוגמה – כל מי שכתב סיפורים ארוכים או קרא סיפורים ארוכים (או ספרים) יודע למה הכוונה
. 2. פלאש בק (Flashback). פלאש בק, או "מבט לאחור", היא שיטה שנפוצה בעיקר בתסריטים (ובסרטים
), וממעטים להשתמש בה בספרים. לרוב, כאשר כן משתמשים בה בספרים, יוצרים מהלך של עלילה שמתרחשת בו זמנית גם בעבר וגם בהווה. לרוב זה נראה כך: "עשרים שנה לפני...". אם מספרים בסיפור את סיומה של העלילה בצורה של פלאש בק, לרוב מדובר במקרה שבו הגיבור הראשי נפגע פגיעה מוחית שמנעה ממנו לזכור את מה שהלך לאחר הפגיעה ולפניה (או פשוט חטף לחש שכחה קצר-טווח
), ואז הוא נזכר במהלך בצורה מקוטעת, עד שכל הקרעים בזכרון מתאחים. לעיתים ישנו הסבר של דבר שקרה בתחילת העלילה בצורת פלאש בק (כגון: דו שיח בין שני גיבורים שמדברים על מקרה שקרה "רגע לפני תחילת הסיפור", ואז אחד מהגיבורים "חושב" על מה שקרה ומגלה זאת לקוראים בצורת פלאש בק). 3. דו שיח בין הגיבורים הראשיים. דו שיח בן הגיבורים הראשיים של העלילה שמהללים את עצמם (או מקללים את עצמם) על מה שהם עשו, ותוך כדי כך מספרים לקוראים את סוף העלילה/תת-העלילה, היא השיטה שאני מתעב. לרוב זה נראה ככה: גיבור 1: "כן, ואיך שהצלת את הנסיכה, עם כל הברקים האלה..." גיבור 2: "אה, זה... זה בסך הכל היה קסם פשוט של אורות-ברקים-רעמים-כוכבים-נופלים-מהתקרה, לא משהו מסובך." וכן הלאה וכן הלאה (אני, כמובן, כותב את זה בצורה יפה,
, אבל לקרוא סיפורים של קלייב קאסלר שמסופרים כך זה סיוט מתמשך). 4. דו שיח בין גיבור ראשי לגיבור משני. שיטה חביבה, שנוחה למדי לקריאה. אחד מן הגיבורים הראשיים שהשתתפו במהלך שבו הגיעה העלילה/תת-העלילה אל קיצה, מספר לגיבור משני (אישתו, חברתו, אחיו וכדומה) איך הסתיימה העלילה. לרוב הגיבור הראשי מדבר הרבה והגיבור המשני משחיל שאלה מדי פעם. צריכים להזהר עם הכלי הזה, על מנת שלא לשעמם את הקוראים בנאומים ארוכים. 5. תחקיר של הגיבורים. האפשרות הזאת היא קרובת משפחה של האפשרויות השלישית והרביעית, אך ניתן להשתמש בה רק במקרים מסוימים. כאשר העלילה באה אל קיצה, מגיעה אישיות בכירה יותר מן הגיבורים הראשיים (זה יכול להיות אלוהים, ממלא מקומו של אלוהים על פני האדמה, רמטכ"ל, נשיא ארה"ב וכדומה), וחוקרת את הגיבורים. לרוב זה מסתיים בהסקת מסקנות (מצד הגיבורים), שהופכות את הכלי הזה ליעיל מאוד במקרה של סיפורים עם פרקים שבכל אחד מהם ישנה עלילה נפרדת שמשתלבת בעלילה הכללית (דבר שנפוץ בפאנפיקים), בסדרות, ובספרים רב-כרכיים (טרילוגיות, לדוגמה). וכאן המקום לספר שאני מעריץ של טום קלנסי (שכותב ספרות בעלת אופי צבאי), שהוא סופר שמשלב את כל השיטות בספריו, ואני גם שרוף על מותחנים משפטיים, הנוטים גם הם להשתמש ברוב השיטות שהבאתי
. אני לא בטוח שהאפשרויות שהבאתי כאן הינן היחידות האפשריות, ואני לא בטוח בכלל שזה יעיל לכל הכותבים והקוראים שיש בפורום החביב הזה. אי לכך (ובהתאם לזאת, יוסיף מורי לספרות) – תגובות, תוספות, פידבקים, מחאות, מיילים זועמים וכדומה יתקבלו בברכה. סוף שבוע נעים לכולם!
 

ganooov

New member
אה, כן: ../images/Emo13.gif

אני רוצה להבהיר שאם מישהו חושב שאני בעד כתיבה לפי מתכונים, הוא טועה
. אין לי כל כך מושג למה כתבתי את זה, אבל זה יכול להועיל מתישהו, לא?
.
 

סנדרין

New member
NICE. ../images/Emo142.gif

למרות, שלא לגמרי הבנתי - באפשרויות מ-2 והלאה, לא מתארים את האירוע בזמן שהוא מתרחש, אלא רק בקטע המודגם בסעיף? או שכותבים, למשל, ----------- "הקרב היה קשה", אמר שרגא, מגרד את זקנו, "שלמה נפצע..." *מסך שחור* *מצלמה מתמקדת על שני לוחמים בשדה הקרב* *תיאור הקרב כמו בזמן התרחשותו. הפרט הידוע היחיד, שרגא נשאר בחיים* *סיום דרמטי - 'שלמה, שלמה, אל תעזוב אותי! היה חזק!'* *מסך שחור* שרגא נאנח. "העיקר שכולנו חזרנו בחיים". ---------------- או -
 

ganooov

New member
אמממ... ../images/Emo13.gif

כתבתי את המאמר בשביל "מ-2 והלאה"
. הרעיון של זה הוא פשוט לספר קטע בצורה שונה, ולא בצורה שאני מדבר עליה ב-1. כלומר - לתאר אחרי ההתרחשות, או לתאר חצי-חצי: את החלק הראשון (של הקרב, לדוגמה) לתאר בסיפור, ואז: הגיבור נפגע=======-------- ומכאן בא תיאור של המשך הקרב באחת מהצורות שהבאתי מ-2 ועד הסוף
.
 
אני מבטיחה לך|מכשפופי|../images/Emo34.gif../images/Emo11.gif

שאחר כך, אני אקרא. אין לי סבלנות כרגע. היום יש לי ארוחת ערב מכובדת אצל משפחת יפת, והבן שלהם, נועם, ינסה בבטיחות להגיע למחשב לפניי. לא אתן לו, לא אתן לו
 
למעלה