כבר דיברתם כאן על ביצי כינים?

sheketz

New member
כבר דיברתם כאן על ביצי כינים?

והאם מותר להרוג כינים בשבת?
 

sheketz

New member
פסיקות חז"ל שהיו מבוססות על טעמים

שהיום השתנו (השתנה הידע) האם עדיין תקיפות?
 

saar7650

New member
כן.

עד לכינון הסנהדרין. בדיוק כמו חוקי המדינה שצריכים סגל מסוים של שופטי בית משפט וח"כים לשינוי חוק כזה או אחר.
 

sheketz

New member
כן מה?

המציאות השתנתה. הטעם להיתר בטל. זהו לא עניין פרוצדורלי.
 

רון סי

New member
ההיתר לא מתבסס על המציאות המדעית

הטעם לציווי לא משנה. רק הציווי משנה.
 

רון סי

New member
לא

זה מראה רק את אי הדיוק של חז"ל בתפיסת המציאות הגשמית ואופן פעולתה. חז"ל לא היו בורים במדע, משום שבתקופת חז"ל לא היה מדע. זה בטח לא משנה לצדק שבדבריהם בתחומים אחרים, כמו דת למשל.
 

saar7650

New member
מה כן מה?

הדין מחיב טעם, הטעם לא מחיב או משנה דין. כלומר- יש דין בלי קשר לטעם. זה שחז"ל נתנו גם טעם לדין זה משהו אחד, אך ישנן סבות נוספות לדין זה. יש הרבה דיונים בגמרא לדוגמא האם מותר לקרוא מול הנר בשבת- חז"ל קובעים כי אסור לקרוא מול נר בשבת שמא יטה את הנר ועלול לכבותו. היה אמורא (איני זוכר את שמו) שאמר- אני אקרא לאור הנר ולא יטה! חכמים אמרו לו- שהטעם לא משנה אלא- איסור זה איסור. גם אם הטעם משתנה. דבר נוסף- אי אפשר בהינף יד לבטל דינים. כמו שבתי דין אזרחיים צריך סגל מסוים של שופטים כדי לשנות חוק כך גם ביהדות רק הסנהדרין יכולה לשנות את החוק. אחרת- כל אחד יעשה כרצונו והבלאגן יחגוג.
 
הבעיה

הבעיה היא שניתן היום לבטל חוקים שאינם רלוונטים עוד, בדיוק ע"י כינוס סגל השופטים שדיברת עליו, ואילו סנהדרין - אין. לכן המצב אינו זהה. חוק שאינו מתעדכן ומתחדש כל הזמן לאור הנסיבות מפסיק להיות רלוונטי.
 

saar7650

New member
באמת יש בעיה

עם חוקים שאינם רלוונטיים. לכן, הפוסקים היום עושים ככל האפשר כדי לתת את הדעת אודות התפתחות הטכנולוגיה בעולם בהקשר ההלכתי (לדוג' שעון שבת)באפן ובצורה האפשרית לפי חוקי ההלכה היהודית. בכל אפן, לצערינו הרב אין סנהדרין ולכן אין באפשרותינו לשנות או לבטל חוקים מסוימים. עדיף להשאיר מס' הלכות ש'אינן רלוונטיות' מאשר לאפשר ביטול ושינויים בהלכה שיכולים להביא לבלאגן אחד גדול...
 

L7

New member
אפשר לשנות בלי סנהדרין. צריך רק

להשתחרר מטרור הדת.
 

L7

New member
רצון עז של ציבור דתי להקל על מצוקה

ותירוץ הרבנים "סנהדרין" זה טרור רבני כלפי ציבור מאמיניהם.
 

saar7650

New member
מצחיק!

דבריך הם ממש בורות עמוקה. הרי הרבנים כפופים גם הם לפסיקות הקדומות של חז"ל ואין הם יכולים לשנותם. אז איזה מן 'טרור' הוא זה? אולי של הרבנים כלפי עצמם?... אגב- גם בשינוי חוק צריך סגל מסוים של שופטים, אז גם כאן יש 'טרור' של שופטים נגד אזרחים?!
 

L7

New member
האם טוב לדת ולדתיים לשנות?

האם הסנהדרין שעסקה בשינויים בין היתר היתה טובה לדת וליהודים? האם התחכמות הילכתית פחדנית האוסרת על שיקום סנהדרין היא רעה? התשובות הנכונות : כן.
 

Governor

New member
המאמר מנסה להסוות ענין מביך עמוקות:

חז"ל סברו שכינים מתהווים מדומם (abiogenesis) בסיוע זעה, או עפושים הם טעו, ושום תרוץ לא יסווה זאת... ______________________________________________________________ איך זה, להשתעבד מרצון להזיה אשר לא נתן להעלות על הדעת מבחן או נסוי, ולו תאורטיים, ואפילו במחשבה בלבד, שיוכיחו כי היא קימת גם מחוץ לתבן אשר בין שתי אזניך?
 
למעלה