משרדי הנהלת הרכבת והרכבת בחיפה
אכן, משרדי הנהלת רכבת ישראל נמצאים היום בתחנת תל-אביב מרכז. עם זאת, יודגש כי גם בחיפה ישנם משרדים רבים, כגון אגף התנועה החשוב, חטיבת הנוסעים וכן אגף המחשוב. יוזכר גם כי הנהלת רשות הנמלים והרכבות נמצאת אף היא בתל-אביב, ואני לא זוכר מתי פעם אחרונה עגנה אנייה של חברת ´צים´ בנמל תל-אביב... הנהלת הרכבת היתה בתחילת המנדט בתחנת חיפה מזרח (בבניין הסמוך לכביש שגגו מכוסה רעפים אדומות), שריד לתקופה בו לרכבת החג´אזית היו משרדים חשובים בחיפה. בהמשך עברה ההנהלה לתחנת חיפה מרכז (שנפתחה לקהל ב-1937). אני לא יודע מתי בדיוק בוצע המעבר לתל-אביב. גם בלי הנהלת הרכבת, חיפה מהווה מרכז רכבתי חשוב - ליד תחנת חיפה מזרח מצוי מוסך חשוב מאוד של הרכבת, בו מטופלים מרבית מנועי הקטרים וכן נעשים בו מרבית הטיפולים בקטרים של מרחב צפון של הרכבת ובמערכי הקרונועים מדגם IC3. אמנם אני חושב שמתקן התחזוקה בלוד יותר גדול מזה של חיפה (לוד הפכה למרכז האמיתי של הרכבת בארץ כבר במלחמת העולם הראשונה), אבל בתחום המוניציפלי של חיפה מצויות גם הסדנאות המרכזיות של רכבת ישראל, סדנאות אפריים בקישון, מזכרת ענקית שנותרה אף היוא מתקופת המנדט. בתור חיפאי גאה, אני כמובן בעד הגברת חשיבות חיפה במערך הכולל של רכבת ישראל, ומאוד שמחתי לשמוע שתוכניות רכבת ישראל כוללות הקמת את מרכז השליטה הארצי שלה כאן, בתחנת חוף הכרמל. ממרכז זה תבוצע השליטה בכל המסילות בארץ, באמצעות מערכות מחשוב ותקשורת מתקדמות למדי, זאת כמובן כשבניית המרכז תאושר תקציבית. עם זאת, אני מאלה שמתנגדים לריכוז יתר של סמכויות, יכולות ומשאבים, ומקבלים את ההנחה שלמרות חוסר היעילות המסוים שבביזור, התועלת שהדבר מביא מבחינת שרידות ונוכחות בשטח שווה את זה. אני לא מדבר רק על פגיעה של סקאד, חס וחלילה, במתקן עצמו או בקווי התקשורת שלו. דמיינו לכם טרקטור שחודר לתחום המסילה ופוגע בטעות בתעלת התקשורת, נגיד ליד חוף הבונים. דמיינו גם הפסקת חשמל ותקלה בגנרטורים או מקרים בישי מזל אחרים. אפילו כשכל המערכות עובדות לפי התכנון, הנסיון בארה"ב הוכיח שכשמרכזים את השליטה ברשת נרחבת מדי במקום אחד, בשלב מסוים הכל נתקע, ואין אנשי שטח שיטפלו בבעיות נקודתיות מפני שכל מרכזי השליטה האיזוריים בוטלו... לגבי מתקן ההדרכה של רכבת ישראל - תחנת תל-אביב דרום מהווה כיום מבנה גדול ומיותר מבחינת רכבת ישראל. אני חושב שזה דווקא רעיון טוב לשכן שם את מתקן ההדרכה, אם כי חבל שלא שולחים את החניכים לכמה שיעורים במוזיאון, כדי שיבינו את ההקשר (גם ההיסטורי, גם הכלכלי וגם הטכני) בו הם אמורים לעבוד. ומוזיאון הרכבת - אם מוזיאון הרכבת (שמהווה כיום גורם מוזנח ולא רצוי ברכבת ישראל) אמור להפוך למוזיאון לאומי רציני, הוא צריך הרבה מאוד עתודת שטח להתרחבות, הן מבחינת מסילות והן מבחינת מבנים. כבר כיום הוא מוגבל ע"י הפעילות הרבה בתחנה (אם כי היא מהווה מוקד עניין בפני עצמה למקרים). כל פעילות נוספת שתרוכז בתחנה עלולה להגביל עוד יותר את היכולת של המוזיאון להתרחב.