יש לי בעייה באמונה. אם זה הפורום הנכון

tsp42

New member
יש לי בעייה באמונה. אם זה הפורום הנכון

לראות את אלוקים נראה את אלוקים בכל פרח וניצן נראה את אלוקים בכץ עץ פורח נטייל בשדות ונראה איך פרחה הגפן פיתח הסמדר איך זורחת השמש ואיך נוצץ הטל. הו מה רבו מעשיך השם. נטייל במסדרונות בילינסון נראה איך ילדים גוועים מסרטן מתייסרים סבל אין קץ, רועדים בחרדה. עוברים הקרנות והקרנות חוזרות. נשב על דשא בית החולים ונתענג. הו, מה רבו מעשיך השם. נטייל בנופי הארץ היפים ארץ אבות, ארץ הבטחה. לזרעך אתן את הארץ הזאת. הוי מה יפים שדותייך ארץ אהובה מה רבו מעשיך השם. חתול שנדרסה בכביש מפרפרת למוות. חתול שהיא גלגול של נשמת חוטא כלבה מסכנה מתייסרת במחלה. כורעת תחת נטל התרופות. הו מה רבו מעשיך השם. כולם בחוכמה עשית. כולם באכזריות. כולם ברשע ורוע לב. הוי מה רבו מעשיך השם. האל הטוב והמטיב. האל הגדול הגיבור והנורא שופט כל הארץ. ולא יעשה משפט.
 

יבחוש

New member
לא מתיימר לתת תשובה שלמה ומושלמת...

ראשית, חייב לציין, הבעת את שאלתך בצורה יפה ומרגשת. ולענין: שאלה זו היא למעשה שאלת הרע בעולם, שעליה נשתברו קולמוסים רבים בכל הדורות והמון מגדולי ישראל והוגי דעות (גם לא יהודים) דנו בה בכל מיני היבטים ואופנים. אני הדל אענה מדעתי בלבד (ואולי בהמשך אביא צדדים נוספים): לו היית מציץ דרך חלון לתוך חדר ורואה בתוכו אדם חמור סבר אוחז בידו סכין חדה ומניף אותה מעל אדם אחר שנראה די חסר אונים - היית פורץ לחדר מתנפל על הדוקר ומציל את חסר הישע!! אבל כל זה נובע מהסתכלות צרה (אתה מציץ מהחלון...) כי ברגע שתפתח את הדלת תגלה את התמונה השלמה - אתה נמצא בחדר ניתוח!!! - והאיש הרע הוא בעצם הכי טוב - הוא מציל חיים!! המסר: אנחנו רואים רק חלק מהתמונה הכוללת של הנהגת העולם ע``י ה` - ולכן אנחנו לא תמיד קולטים מה באמת מתרחש בכל הרבדים העמוקים...ולפעמים אנו רואים ``רע`` שהוא בעצם טוב עצום... אם תרצה אשתדל להרחיב עוד בהזדמנות. ביי בינתיים!!
 

tsp42

New member
תודה על תשובתך אבל

הדוגמא שנתת היא דוגמא יפה אך אינה ממין העניין. שהרי ילד שגוסס מסרטן הוא רע מוחלט. לא תוכל לומר שאלוהים עושה לו דבר טוב בשום דרך שהיא. לשם הבהרה, בוא לא נתחיל לדבר על גלגול נשמות משום שאז יתברר לנו שהנאצים ימח שמם רק עשו את מצוות השם. אבל ישנו רע בעולם שהוא מוחלט והוא סותר לחלוטין את קיומו של השם או לפחות הופך את אלוקים לחסר מוסר לחלוטין. תנסה לדמיין שאתה יושב בחדר עם ילד גוסס ואתה מדבר איתו על אמונה ואלוהים ורחמי שמיים. הרי זה חסר הגיון לחלוטין. השאלה היא רק האם אנחנו הדתיים מאמינים על פי תחושתנו האמיתית שיש אלוקים מוסרי וצודק או שאנחנו רק מדמיינים לנו שיש אלוקים כזה בגלל שאנחנו רוצים שהוא יהיה כזה. ואם אלוקים הוא באמת חס ושלום רשע כזה, או שהוא כלל לא קיים אז למה שנשקיע כל כך הרבה מאמץ להתפלל אליו, אם זה כל כך חסר תועלת. תודה על התייחסותך.
 

חיים א

New member
תשובה אחרת

אתה מתפלל עבור עצמך !!! היות והאל אמור להיות ``בוחן כליות ולב`` הוא אינו ממש זקוק לתפילתך בכדי לדעת מה צרכיך, רצונותיך או חלומותיך. מעבר לזאת קיימת הסתירה בין טוב לרע בדמות האל כבר בתורה ``חנון ורחום וארך אפים`` מחד ``אל נקמות פוקד עוון אבות עלל בנים וגו` `` מאידך ומכאן שגם התורה אינה מתיימרת לצייר את האל כטוב מוחלט (אולי זה נשמע ככפירה אבל זהו פירוש לגיטימי ). ובכן אתה צריך להחליט אם אתה מאמין בקיום האל או לא ועמדתי כמו עמדתו של כל אחד אחר אינה חשובה או מתאימה לך. אתה צריך להיות שלם עם עצמך ועם עצמך בלבד לפני שתתן תשובה משלך לשאלה.ובענין זה הבנתך את מניעי האל אינה רלוונטית גם כן שכן אתה חייב להחליט אם הקוד המוסרי שלך מסוגל לקבל את מעשיו (או חוסר העשיה שלו) ור אז תוכל להחליט מה עמדתך. בנוגע לתפילה גם אם תחליט שאתה מאמין התפילה אינה חייבת להיות זו שבסידור אלא יכולה להיות משלך בכל שפה בכל שעה ובכל מקום שהרי היא עבורך ולא עבורו.
 

s.t

New member
בהמשך לשאלת הרע בעולם...

ישנו רעיון המובא במחשבת ההלכה לפיו אין כלל מציאות של רע בעולם,אלא הקב``ה כל מה שברא ועשה הוא טוב והכל בשורשו הוא טוב. אלא מה? אנו בשר ודם מסתכלים על מה שנעשה בעולם בעיניים גשמיות ולכן נראה לנו שהדברים רעים,אך בעצם הכל במקורו הוא טוב. הרעיון נשמע קצת לא מחובר למציאות,ובטח קשה לקבל אותו כשעוברים דברים קשים,אך אני חושבת שמי שינסה להסתכל על כל משבר בחיים בצורה הזאת ולסות לראות רטרואקטיבית את ההשלכות החיוביות של הדברים הקשים שעברו עליו יוכל לצאת נשכר ומחוזק מכל משבר והלואי שנדע רק טוב...
 
למעלה