ודאי שאין חוק כזה,
וכשאני שואל אם זה לא קצת קצר אני מניח נורמות של מדעי הרוח. עשיתי זאת, אני מבין עכשיו, כי השואל שאל למטה שאלה בבלשנות וקישרתי אותו לתחום. בטעות כמובן, כי הרי אם הכותב הוא בלשן לא היה שואל שאלה בבלשנות בפורום הזה. אבל בכל זאת, ביחס לגישתך ש"זוהי רק דיסרטציה", זוהי גישה נבונה אבל השאלה היא מה היא בדיוק אומרת. עדיף קצר וקולע על ארוך וצולע, זה בטוח, אבל החלוקה הזו אינה מובנת מאליה. עדיף לדעתי ארוך וצולע על קצר וצולע כי הכמות מביאה עימה איכויות משלה (כשיש יותר חומר באיכות נמוכה, יש יותר איכות מצטברת). ממני דורשים לקצר תמיד אבל לי תמיד נדמה שדווקא הקיצור יכול לפגוע בעבודה כי משמיט חלקים מן הטיעון או מבסיס הנתונים. בתחום של חקר הספרות למשל, שהוא התחום שלי, זה מאוד נפוץ: עוסקים בקבוצה קטנה של טקסטים כ"דוגמה" כי הרי "היריעה קצרה" ואי אפשר להקיף הכול. התוצאה היא הכללות חסרות ביסוס. או למשל, וזה קורה לי לעתים קרובות, לאחר כתיבת עמודים רבים בנושא מסוים במשך שבועות, אני מבין שניתן להשמיט חלקים ממנו או אפילו את כולו. אני מבין זאת לאחר שיותר מן המחקר השלם עומד לנגד עיניי. אבל מה שכתוב כבר כתוב והיטב, לדעתי, אז למה לי להשמיט? כדי לחסוך יום קריאה לשלושה אנשים וחצי שיקראו את הדוקטורט? שיעבדו קצת, מה שגם שהשמטה גם היא עבודה ולעתים עבודה רבה כי יש לעקור גם את כל ההתייחסויות לקטע המושמט. ואני כבר לא מדבר הנחות הטיעון המובלעות שהקטע הזה קיים שם. מובן שאם ניתן לקבל החלטה מראש מה לא רלוונטי, מה טוב, אבל לעתים מגלים זאת רק בדיעבד. איך נדע מה לא רלוונטי אם לא חקרנו אותו לעומק? ואיך נחקור בלא לכתוב? ואם כבר חקרנו וכתבנו, למה להשמיט? ואיך נשמיט חלק מבלי למוטט את השלם? בקיצור, כבר שיהיה כתוב. דיו יש בשפע. עוד נוסיף ששאלת "רק דיסרטציה" היא לא רק עניין של אורך אלא גם של איכות. האם גם עליה מתפשרים? חייבים, אם זה לא מחקר לפרס נובל. והיכן עובר גבול האיכות? אשמח לקבל תשובה בעניין זה המטרידני בימים אלה ממש.