ייבוש אוויר בבלמים

מצב
הנושא נעול.
ייבוש אוויר בבלמים

ייבוש אוויר בבלמים
חלקכם אולי זוכרים שאביתר ואני דנו בסוגיה האיזוטרית-משהו של ייבוש האוויר במערכת הבילום עם אוויר דחוס של קרונות הקומותיים, למרות ששנינו לא בדיוק הבנו מה היא ומה תפקידה. אז בינתיים למדנו כמה דברים - קודם כל, המערכת לייבוש האוויר נמצאת בקטר ולא בקרונות, ותפקידה הוא לייבש את האוויר הדחוס (שהינו מלא לחות) על מנת למנוע נזקי חלודה וכיו"ב למערכת הבילום. (את זה אפשר לקרוא בקישור הזה, מתוך האתר המענייןRailway Technical Web Pages) לפיכך, העלינו את ההשערה (שהיא עדיין לא מבוססת, אבל בכל זאת נשמעת הגיונית) שלקטרים הישנים יש מייבשים שהם לא מספיק איכותיים, ואולי ברכבת או במפעל המייצר של קרונות הקומותיים חוששים שהאוויר הדחוס הלח מדי יגרום נזק מצטבר למערכות הבילום העדינות (?) של קרונות הקומותיים, ולכן מעדיפים להמנע מנזק תחזוקתי ולהמנע ככל האפשר משימוש בקטרים כאלו בהפעלת קרונות הקומותיים.
 

david80

New member
וכבר העלית לי שאלה:

ייבוש אוויר בבלמים
חלקכם אולי זוכרים שאביתר ואני דנו בסוגיה האיזוטרית-משהו של ייבוש האוויר במערכת הבילום עם אוויר דחוס של קרונות הקומותיים, למרות ששנינו לא בדיוק הבנו מה היא ומה תפקידה. אז בינתיים למדנו כמה דברים - קודם כל, המערכת לייבוש האוויר נמצאת בקטר ולא בקרונות, ותפקידה הוא לייבש את האוויר הדחוס (שהינו מלא לחות) על מנת למנוע נזקי חלודה וכיו"ב למערכת הבילום. (את זה אפשר לקרוא בקישור הזה, מתוך האתר המענייןRailway Technical Web Pages) לפיכך, העלינו את ההשערה (שהיא עדיין לא מבוססת, אבל בכל זאת נשמעת הגיונית) שלקטרים הישנים יש מייבשים שהם לא מספיק איכותיים, ואולי ברכבת או במפעל המייצר של קרונות הקומותיים חוששים שהאוויר הדחוס הלח מדי יגרום נזק מצטבר למערכות הבילום העדינות (?) של קרונות הקומותיים, ולכן מעדיפים להמנע מנזק תחזוקתי ולהמנע ככל האפשר משימוש בקטרים כאלו בהפעלת קרונות הקומותיים.
וכבר העלית לי שאלה:
מדוע קרונות הקומתיים אינם מתוכננות כך, שהאוויר הדחוס הנוצר כתוצאה מבלימה יוכל לשמש כאנרגיה להאצת הרכבת מחדש, מה שתורם לחיסכון באנרגיה ולקיצור זמן התאוצה???
 
בלימה עם אוויר דחוס

וכבר העלית לי שאלה:
מדוע קרונות הקומתיים אינם מתוכננות כך, שהאוויר הדחוס הנוצר כתוצאה מבלימה יוכל לשמש כאנרגיה להאצת הרכבת מחדש, מה שתורם לחיסכון באנרגיה ולקיצור זמן התאוצה???
בלימה עם אוויר דחוס
תיקון קל: האוויר לא נדחס במהלך הבלימה אלא בעת הפעלתו של הקטר, כהכנה לשימוש בו להפעלת הבלימה ובקרה עליה, כך שאי אפשר לעשות איתו שום דבר אחר - הוא משתחרר לאטמוספירה בשביל להפעיל את הבלימה. (פרטים נוספים על מערכות בלימה באותו אתר שהפניתי אליו בהודעה הקודמת) ניצול של אנרגיית בלימה הוא תחום אחר לחלוטין, שרלוונטי בעיקר לקטרים ולקרונועים בעלי מנועי הסעה חשמליים (כלומר עם הנעה חשמלית או דיזל-חשמלית), בהם ניתן לנצל את מנועי ההסעה כגנרטורים ('דינמו') ולאגור את החשמל על-ידי גלגל תנופה או להחזירו לרשת (בהנחה שיש באותו רגע צרכן אחר ברשת שיוכל לקבל את החשמל). בקטרי הדיזל של רכבת ישראל אין מה לעשות עם החשמל הזה, אז יש להם מעין 'מפזרי חום' גדולי שממירים את האנרגיה לחום המפוזר באטמוספירה (זה נקרא בלימה דינמית).
 

david80

New member
אם כך, מדוע לא ניתן לנצל את אנרגיית

בלימה עם אוויר דחוס
תיקון קל: האוויר לא נדחס במהלך הבלימה אלא בעת הפעלתו של הקטר, כהכנה לשימוש בו להפעלת הבלימה ובקרה עליה, כך שאי אפשר לעשות איתו שום דבר אחר - הוא משתחרר לאטמוספירה בשביל להפעיל את הבלימה. (פרטים נוספים על מערכות בלימה באותו אתר שהפניתי אליו בהודעה הקודמת) ניצול של אנרגיית בלימה הוא תחום אחר לחלוטין, שרלוונטי בעיקר לקטרים ולקרונועים בעלי מנועי הסעה חשמליים (כלומר עם הנעה חשמלית או דיזל-חשמלית), בהם ניתן לנצל את מנועי ההסעה כגנרטורים ('דינמו') ולאגור את החשמל על-ידי גלגל תנופה או להחזירו לרשת (בהנחה שיש באותו רגע צרכן אחר ברשת שיוכל לקבל את החשמל). בקטרי הדיזל של רכבת ישראל אין מה לעשות עם החשמל הזה, אז יש להם מעין 'מפזרי חום' גדולי שממירים את האנרגיה לחום המפוזר באטמוספירה (זה נקרא בלימה דינמית).
אם כך, מדוע לא ניתן לנצל את אנרגיית
הבלימה לטעינת המצברים? או להתקין לכל חוגון קפיצים ענקיים שנמתחים בעת בלימה ומשתחררים בעת תאוצה, כלומר, קפיצים שפועלים באופן זהה לקפיץ של תיבת נגינה או של מכונית צעצוע וכיו"ב?
 
בלמים דינמיים בקרונות

אם כך, מדוע לא ניתן לנצל את אנרגיית
הבלימה לטעינת המצברים? או להתקין לכל חוגון קפיצים ענקיים שנמתחים בעת בלימה ומשתחררים בעת תאוצה, כלומר, קפיצים שפועלים באופן זהה לקפיץ של תיבת נגינה או של מכונית צעצוע וכיו"ב?
בלמים דינמיים בקרונות
אני מניח שהסיבה העיקרית היא יחס עלות/תועלת גרוע - המון השקעה נוספת בבניית ותחזוקת הקרונות לעומת תועלת מועטה (במיוחד ברשת לא מחושמלת כמו שלנו, שבה אין כל-כך מה לעשות עם החשמל שמיוצר בבלימה) בעבר היו מורכבים על הקרונות גנרטורים ששימשו לטעינת מצברים לתאורה, אבל ברגע שנכנסו לתמונה המזגנים, היה צורך להוסיף קרונות כח ייעודיים.
 
נכון מאוד חן ! מסכים ותודה רבה !

ייבוש אוויר בבלמים
חלקכם אולי זוכרים שאביתר ואני דנו בסוגיה האיזוטרית-משהו של ייבוש האוויר במערכת הבילום עם אוויר דחוס של קרונות הקומותיים, למרות ששנינו לא בדיוק הבנו מה היא ומה תפקידה. אז בינתיים למדנו כמה דברים - קודם כל, המערכת לייבוש האוויר נמצאת בקטר ולא בקרונות, ותפקידה הוא לייבש את האוויר הדחוס (שהינו מלא לחות) על מנת למנוע נזקי חלודה וכיו"ב למערכת הבילום. (את זה אפשר לקרוא בקישור הזה, מתוך האתר המענייןRailway Technical Web Pages) לפיכך, העלינו את ההשערה (שהיא עדיין לא מבוססת, אבל בכל זאת נשמעת הגיונית) שלקטרים הישנים יש מייבשים שהם לא מספיק איכותיים, ואולי ברכבת או במפעל המייצר של קרונות הקומותיים חוששים שהאוויר הדחוס הלח מדי יגרום נזק מצטבר למערכות הבילום העדינות (?) של קרונות הקומותיים, ולכן מעדיפים להמנע מנזק תחזוקתי ולהמנע ככל האפשר משימוש בקטרים כאלו בהפעלת קרונות הקומותיים.
נכון מאוד חן ! מסכים ותודה רבה !
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה