יחסים בעבודה ? ולמי שאין עבודה ?

יחסים בעבודה ? ולמי שאין עבודה ?

נדמה לי ששוב 'נבעטים' מבלי משים החוצה ממסגרת השיח הציבורי דווקא אלה שאין להם הכוח והידיעה כיצד 'להעלות את עניינם על שולחן הדיונים'. המובטלים בכלל, ומתוכם - בעלי מוגבלויות (נכים לסוגיהם), הרוצים מאד-מאד להשתלב ב'שוק העבודה', גם כדי שיהיה להם 'לשם מה לקום בבוקר', וגם כדי שיוכלו 'להרים עצמם' מעל 'ריצפת המינימום' של קיום מקיצבת נכות, שכל- כולה בסדרי גודל של 1800-2100 ש"ח בחודש ! כאשר פונה נכה למקום עבודה, גם ציבורי [!], ומבקש להתקבל לעבודה, דוחים אותו על הסף, או מתנים קבלתו בכך שלא ידרוש (ואפילו יחתום על 'ויתור') שכר-עבודה בגובה שכר המינימום (הקבוע בחוק, ועומד כיום על כ-18 ש"ח לשעת-עבודה, וכ-3300 ש"ח לחודש למישרה מלאה). מי הנכה שיעז לסרב לתנאי הזה, כאשר האלטרנטיבה שלו היא להשאר 'כלוא' בביתו, ואפילו לא אגורה שחוקה אחת כתוספת למחייתו ?! 'חוק שכר המינימום המותאם ה'תשס"ב-2002' שאושר כבר לפני 4 שנים כדי לפתור חלקית את הבעיה, וגם תקנות הבצוע שלו נחתמו ע"י שר התמ"ת (כיום - שר האוצר), לא יושם עד היום [!] בגלל אי-העברת התקציב שאושר לכך בכנסת, ע"י משרד האוצר. מה יעשה אם כך מי שלא-רק יחסי-עבודה אין לו, אלא יחס מצד ה'רשויות' בכלל, ועבודה בכלל ? ושום 'פורום' לא עוסק בכך. ושום תכנית רדיו לא מעלה זאת (ז'וזו' אבוטבול בתכניתו 'שיחות עם מאזינים' השבוע פטר עצמו באמירה:"שיפנו [הנכים] לבית הדין לעבודה !'. הצחיק... לא, גרם לי להתייפח, אבוטבול זה: מנין הכסף לעו"ד ולאגרת בית משפט ולכל ההתרוצצות ? ומי יעז לתבוע בבית דין את המעסיק שבטוב ליבו הסכים לקבל את הנכה לעבודה, בשכר שהוא אמנם לא חוקי, אבל בכל זאת 'משהו', טוב מלא-כלום ?!) תשובתכם ? - - -
 
שלום לך../images/Emo70.gif

אני מאוד מבינה לליבך. אני גם חושבת שלא נעשה צדק עם אוכלוסית הנכים והזקנים בארצנו. תנסה בפורום זכויות ומגבלות נכים אולי יש להם תשובות עבורך.
אני מאחלת לך בריאות
 
מצטער, עצתך לא אפקטיבית.

אל ה'פורום' שלכם הגעתי לאחר 'שיטוט' ו'גלישה' ונסיונות 'להעיר את הנרדמים' בכל ה'פורומים האפשריים (לא רק ב'תפוז'. גם ב'נענע', וב'וואלה!', וב-Ynet וב- nfc ('חדשות המחלקה הראשונה') - - - ואיפה לא?! וגם ב'אתרים' המכריזים ב'אותות קידוש לבנה' שהם 'אתרים חברתיים'. 'גורנישט מיט גורנישט' ("הכל ברוטב של כלום", ביידיש). כל אחד (כמוך) יודע להפנות/לשלוח/לסלק אותי ואת הנושא ל'מגרש' של מישהו אחר. מכירה את הבטוי האמריקאי NIMBY = Not In My Back Yard שבעברית פירושו: 'לא בחצר [האחורית] שלי' ?! או במקור העברי:"לא בבית ספרנו !" ? כך מסולקת הבעיה אל מחוזות ה'אין שם כלום', וכאילו אינה קיימת עוד. כך חברי הכנסת. כך העיתונאים. שלא לדבר על פקידי הממשלה (ובראשם - 'נערי שר האוצר') וכך - כמסתבר - גם מנהלי ה'פורומים'. מה חבל !
 
הפורום

הזה לא מייצג שום גוף ממשלתי ואין לו קשר לגופים אלה. הפורום לא בא לפתור בעיות אלא לדון בהם.
 
בבקשה - דונו !

תשובתך היא המחשת האמירה "לא בבית ספרנו" (NIMBY) במיטבה. בכך שהבאתי את הנושא ל'פורום' הזה, לא ביקשתי את "החלטתך" להעביר את התקציב ליישום החוק. בודאי שאינני מייחס לך את הכוח ואת הסמכות לכך. כל שביקשתי - להעלות לדיון, כדי לנסות ליצור 'מומנטום' שהדיו יגיעו אולי גם לעיניהם ולאזניהם של בעלי הכוח והסמכות (זה לא תמיד היינו הך), ולתשומת ליבם. אם ה'פורום' בניהולך אינו 'במה' להעלאת נושאים הכואבים למי שהעלה אותם, ולדיון בהם (את אמרת !), ואם להערכתך ל'פורום' הזה ממילא אין 'קול' מחוץ למסגרתו הטכנית המצומצמת מאד, אז לשם מה הוא נוצר וקיים? רק לאפשר ל'גראפומנים' 'לפרוק את לחציהם'? אני מייחס ל'מדיום' האינטרנטי בפרט, ול'תקשורת 'בכלל עצמה רבה מזו. ואשר לציטטה שאת מביאה דרך קבע מברברה בילינגס. גם האמירה הזאת 'שווה דיון', משום שניתן להבינה ולגזור ממנה מסקנות באופנים שונים. בפסיכולוגיה יש 'אסכולה' או 'תיאוריה' שלימה המכונה 'תיאוריית הייחוס' (תרגום לא מדוייק שלי), Attribution Theory, הגורסת שחלק ניכר מהתנהגותנו מושפע ומוכוון לא על פי מה שאנחנו באמת רוצים לעשות ולאמר, אלא על פי ה'דימוי' (Image) שאנחנו חושבים שיהיה לדברים בעיני זולתנו: איך יתקבלו התנהגותנו, מעשינו ומחדלינו, ודברינו - תוכנם וסגנונם - ע"י הזולת. לא שווה דיון ?
 
NIMBY = 'לא בבית ספרנו'

NIMBY ראשי התיבות של האמירה באנגלית:Not In My Back Yard (=לא בחצר האחורית שלי). פירושה: אתה צודק, וזה מה שצריך לעשות, ויש בי אפילו ריגשות השתתפות והזדהות... אבל במטותא ממך - קח את צרותיך איתך למקום אחר. 'בבית ספרי' או 'בחצר שלי' אין להם מקום. למשל: התנגדותם של דיירי-שכונה יוקרתית 'נאורים' ו'אוהבי אדם' לשכן באחד הבתים בשכונתם דיירים בעלי מוגבלות (נכים) במסגרת 'שילובם בקהילה'.(זה באמת שייך ל'פורום' אחר) או (וזה כבר קשור לנושא שביקשתי להעלות כאן, אבל 'הלביאה' הודיעה ש"לא בבית ספרי") - הצהרות של פוליטיקאים כמה חשוב שבעלי מוגבלויות יעשו את המירב שביכולתם להתפרנס מעבודתם (יש על כך אפילו החלטת ממשלה על 'מדיניותה'!), אבל 'עצימת עיניהם' כאשר בפועל שמים בפני הנכים מכשולים נוספים (בירוקראטיים ותקציביים) לעצם מיגבלותיהם, ומונעים מהם את הסיכוי למצוא עבודה המתאימה ליכולותיהם ולצרכיהם ואכן להתפרנס בכבוד מעבודתם. הלו ! זה לא 'פורום' לנושאים שמתחום 'יחסי עבודה' ?
 
למעלה