יום ראשון שבוע חדש צום תשעה באב

s h o o s h a

New member
ט' באב יום חורבן ירושלים - הסטוריה

תשעה באב – יום ט בחודש אב - הוא יום צום ואבל לאומי לזכר חורבן בית המקדש וירושלים. תשעה באב נקבע במסורת היהודית כיום זיכרון לחורבן הכפול - לחורבן בית המקדש הראשון ולחורבן בית המקדש השני.הבית הראשון נחרב ונשרף בידי נבוכנאצר מלך בבל בחודש אב בשנת 586 לפני הספירה. והבית השני נחרב והועלה באש בידי המצביא הרומאי טיטוס בחודש אב בשנת 70 לספירה.לפי המסורת, תשעה באב הוא יום אבל על החורבן הלאומי, הכולל את האסונות השונים שקרו לעם ישראל מאז חורבן הבית השני ועד לשואה. חורבן הבית השני מסמל את תחילת הגלות הארוכה, שנמשכה כ- 1,800 שנה, עד סוף המאה ה- 19. חורבן בית המקדש השני וחורבן ירושלים במרד הגדול ברומאים (66-73 לספירה) מסמלים את אבדן העצמאות הלאומית של עם ישראל בארצו ואת ראשיתה של הגלות הארוכה. יום תשעה באב, שבו העלו הרומאים באש את בית המקדש, נקבע כיום אבל וזיכרון לחורבן. חורבנו הגמור של היישוב ביהודה אירע כ- 60 שנה אחר-כך, בעקבות מרד בר-כוכבא (132-135 לספירה). במהלך המלחמה ברומאים ואחריה נהרגו והוגלו מן הארץ כשליש מן היהודים. מרכז האומה עבר מירושלים הכבושה והחרבה – ליבנה. ואף-על-פי כן נשאר בארץ רוב יהודי, וארץ ישראל המשיכה להנהיג את היהודים בתפוצות הממלכה הרומית. חורבן הבית השני בשנת 70 לספירה היה "מכה נוראה לעם ישראל". יש היסטוריונים שטוענים, כי מאז החורבן הפסיק עם ישראל להתקיים כאומה, והמשיך להתקיים רק כחברה בעלת דת ותרבות אחת. היסטוריונים אחרים סבורים, שעם ישראל הפסיק להתקיים כאומה רק כ- 60 שנה אחר-כך – אחרי מרד בר-כוכבא, בשנת 135 לספירה. ויש גם דעה האומרת, שלמרות החורבן והמרד המשיך עם ישראל להתקיים כאומה – במהלך כל הגלות הארוכה ועד עצם היום הזה. לפי המסורת, חורבן הבית השני וירושלים בידי הרומאים היה תוצאה של שנאת חינם -שנאה ללא סיבה בין היהודים לבין עצמם. שנאה זו הייתה החולייה הראשונה בהתדרדרות, שגררה הלשנות חמורות של יהודים על יהודים לשלטון הרומי. שנאת חינם הביאה בסופו של דבר לחורבן. "אמר רבי יוחנן: מהו שנאמר: 'אשרי אדם מפחד תמיד ומקשה לבו יפול ברעה' (משלי, כ"ח, יד) - על קמצא ובר קמצא חרבה ירושלים". עשיר אחד בירושלים אירגן מסיבה גדולה ושלח את משרתו להזמין את חבריו, ובהם יהודי בשם קמצא. טעה המשרת והזמין אדם בשם בר קמצא, שנמנה דווקא עם אלה השנואים על בעל הבית. בר קמצא עצמו שלא הבין מדוע הוא מוזמן, נטה להאמין כי המארח החליט להשלים עימו והגיע לבית החוגגים. הופעתו במסיבה הרגיזה את בעל השמחה והוא הורה לבר קמצא להסתלק. בר קמצא המופתע, ביקש מהמארח שלא להעליבו בפני האורחים ולאפשר לו להישאר. הוא אף הציע לכסות מכספו את מחיר המסיבה, אך המארח נטלו בידו ולעיני כולם גרש את בר קמצא מהחגיגה בבושת פנים. בר קמצא לא השלים עם העלבון, וכעסו גבר לנוכח העובדה שישבו במסיבה חכמי ישראל שלא מנעו את גירושו. הוא החליט לנקום ונסע לרומא לספר לקיסר כי היהודים מורדים בו. כדי להוכיח את דבריו הציע לו לשלוח קורבן ליהודים במטרה שיקריבו אותו, והם, כך הסביר לו, יסרבו להקריבו. הקיסר נתן בידיו עגל לקרבן, ובדרך לירושלים הטיל בו בר קמצא מום קטן בניב שפתיו מתוך ידיעה שהמום ימנע מהכהנים להקריבו. ואכן כך היה. פסילת הקרבן נתנה לקיסר הוכחה מספקת למרד של היהודים, והניעה אותו בסופו של דבר לעלות על ירושלים ולהחריבה. אירוע נוסף שנלווה לסיפור, מתאר את לבטי המנהיגות היהודית ביחס לקרבן. הם נוטים דווקא כן להקריבו מפני "שלום מלכות" אך ר' זכריה בן אבקולס, אחד המנהיגים הבולטים, דוחה את ההצעה ומורה שלא להקריב. בנוסף, יש כאלה הדורשים להרוג את בר קמצא, אחרי שהם מבינים כי הוא הטיל את המום, אך שוב מתערב ר' זכריה ומורה שלא להרגו, מחשש שהעונש יתפרש כאילו מוציאים להורג על הטלת מום בקרבנות. לקח ומוסר השכל סיפור קמצא ובר קמצא הוא סיפור מכונן במורשת היהודית, ובדרך כלל מובא כסמל ההסתאבות החברתית בקרב אומה אשר בניה מפולגים ומסוכסכים בינם לבין עצמם ומביאים על עצמם את השואה והחורבן. פרטי הסיפור מביאים להסתעפויות רבות בהפקת הלקח ובהדגשת פרטים שונים בו. בנוסף לבר-קמצא הנעלב ומוכן למכור את עמו בגלל עלבון אישי, יש מי שמבליט את המארח העשיר והמעליב שהניע את הבגידה, ויש מי שרואה בחכמים היושבים במסיבה ושותקים, את מקור הרע. במקומות רבים מבליטים דווקא את רבי זכריה בן אבקולס כדמות מרכזית בסיפור, וגם כאן הלקח מסתעף: יש מי שרואה בהחלטה שלא להרוג את בר קמצא - סובלנות מוגזמת שהזיקה יותר משהועילה. כך גם מצוטט רבי יוחנן עצמו המביא את הסיפור ובסופו אומר: ענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס החריבה את ביתנו ושרפה את היכלנו והגליתנו מארצנו" (גיטין נה:-נו.). מנגד יש המבקרים את התעקשותו לא להקריב את הקרבן בניגוד לדעת החכמים האחרים. פרשנויות אחרות, בעיקר מהעת האחרונה, רואים בסיפור ובלקחיו - הסחה והסתרה של סיבות אפשריות אחרות לחורבן, ובהן מונים את הלאומנות הדתית והקנאות הבלתי מתפשרת שאיפיינה חלקים גדולים בעם. על פי דעות אלה, העצמת הסיפור משרתת את הלקח התואם את המורשת הדתית, המתעלמת מהקיצוניות אשר סופה מביא חורבן.
 

טובי66

New member
שושה היקרה, כרגיל הצלחת להסביר

ולגרום להבין על מה נחרב בית המקדש. מי יתן ויגיעו זמנים אחרים טובים יותר שלא ניתן לשנאה להשתלט עלינו ואולי בכך נביא לזרוז והקמת בית המקדש השלישי ואם את צמה - כמוני שיהיה לך צום קל
 

טובי66

New member
שושה, נכון שיש בכל מקום הסבר

על תשעה באב. ועל בכלל נושאים אחרים. אבל מישהו חשב כמוך לכתוב זאת ולהאיר את עיננו?
 

ben 911

New member
אההה זה כלום. ../images/Emo12.gif

האייקונים שאני שם בין 12:00 ל-13:00 אפילו אני לא מבין את פישרם.
 

טובי66

New member
הבנתי

העיקר שאתה שם אייקונים....... אבל יש לי הצעה אליך, בשעות האלא כדאי שתשים את הראש על הכר ותנוח.................
 

s h o o s h a

New member
קיצור הלכות ט' באב הרב דוד הורדן

יש לאדם להצטער בענין משכבו, שאם רגיל לשכב על שני כרים ישכב עתה על אחד. ויש נוהגין לשכב בליל תשעה באב על הארץ. נוהגין שאין יושבין על ספסל לא בלילה ולא ביום עד לאחר צהרים, כי אם על הארץ ואחר צהרים מותרין, אבל שאר דברים האסורים אסורים עד צאת הכוכבים. נעילת הסנדל אינו אסור אלא של עור, אבל של בגד וכדומה אם אינו מחופה בשולים בעור מותר. בשחרית אין מניחין תפילין משום דתפילין נקראים פאר. וגם אין לובשין טלית גדול , אלא לובשין טלית קטן בלא ברכה, ויניחם במנחה. דברי תורה משמחין את הלב שנאמר פקודי ד' ישרים משמחי לב, ולכן אסור בתשעה באב ללמוד תורה כי אם בדברים שמעציבין את לבו כגון בספר ירמיה בדברים הרעים שבו וכן מותר ללמוד בספר איוב ומדרש איכה, ובאגדות שבפרק הניזקין שעוסקים בענין החורבן. אפילו עוברות ומניקות אף על פי שמצטערות הרבה, צריכות להתענות אם לא במקום שיש לחוש ח"ו לסכנה. נשים המבשלות וצריכות להדיח המאכלים מותרות דהא אין מתכוונות לרחיצה. רחיצה אסורה בין בחמין בין בצונן, ואפילו להושיט אצבעו לתוך מים אסור, ואינו אסור רק רחיצה של תענוג, אבל שלא לתענוג מותר, ולכן רוחץ ידיו בשחרית, ויזהר שלא ירחוץ רק אצבעותיו שזהו עיקר הרחיצה בשחרית, מפני שרוח רעה שורה על האצבעות. ולאחר שנגבם קצת ועדין לחות קצת מעבירן על עיניו. אם היו ידיו מלוכלכות בטיט וכדומה מותר לרחוץ במקום המלוכלך, וכן כשעושה צרכיו מותר לרחוץ ידיו קצת כדרכו תמיד וכן לתפלת מנחה ירחוץ אצבעותיו. אסור לשאול בשלום חברו בתשעה באב ואפילו לומר: בוקר טוב וכיוצא בו אסור. ואם עם הארץ שואל בשלומו משיב בשפה רפה שלא יקפידו עליו, וכן אסור לשלוח דורון לחברו שזהו בכלל שאילת שלום. בענין מלאכה אנו נוהגין שכל מלאכה שיש בה שיהוי קצת, אפילו אינו מעשה אומן אלא מעשה הדיוט אסורין בלילה וביום עד צהרים, אבל דבר שאין בו שיהוי כגון הדלקת נרות וקשירה וכיוצא בו מותר, ולאחר צהרים עושין כל המלאכות, וכן משא ומתן נוהגין לאסור קודם צהרים, ולאחר צהרים מתירין, אבל מי שהוא ירא שמים, יש לו להחמיר כל היום בין במלאכה בין במשא ומתן, שלא יסיח דעתו מן האבילות, ועל ידי אינו יהודי מותר לעשות כל מלאכה. דבר האבד מותר לעשות גם בעצמו.
 

ben 911

New member
זה מאד מעניין שושה..

שמת לב שלא מדברים על תשמישי מיטה? קראתי בעיון את כל ההלכות ובאף פסוק לא מדברים על כיצד יש לנהוג בנידון. אז נכון שההגיון אומר שביום כזה אין שמחים ואין מתענגים אך בכל זאת מעניין מדוע לא שמים את הדגש על כך. ואגב... רחיצת הגוף פג. (פג הכוונה לפסוק ולא ל...
) אין רוחצים - את כל הגוף בשבוע שחל בו תשעה באב אפילו בצונן. ויש שנהגו לאסור רחצה מראש חודש. (בא"ח דברים טז). את קולטת? "אין רוחצים את כל הגוף בשבוע שחל בו תשעה באב ויש שנהגו לאסור רחצה מראש חודש."
מדברים פה על אפשרות להפוך בימים חמים ולוהטים כמו היום ל...בואש.
היום התקלחתי כבר פעמיים..(נעשה ונשמע?) איך אפשר בחום כזה כשכל נקבובית בעור משמשת כממטרת זיעה לא להתקלח?
ותודה שושה על הדברים המעניינים וכמובן על ההלכות.
 
בן זה זה הלכות אבל

יש הנוהגים להחמיר במנהגי האבל בגלל שתשעה באב זה הרס הבית הרוחני שבו גרה השכינה לכן השתמרו הלכות אבל במשך ימים רבים בכל התפוצות , וכל כך הרבה שנים שיושבים שבעה לא אמורים להתקלח ,ולבושים אותם הבגדים, , אתה יודע איזה סיוט שזה קורה בקיץ בבקיץ לא להתקלח וגם להיות עם אותם הבגדים שבוע , שנגמר השבוע בגדים הלכו לזבל
 

ben 911

New member
אני מאחל לכל אחד ואחת מאיתנו שלא נדע צער..

במחוזותנו.
 

ש ר ה לה

New member
יום ראשון שבוע חדש צום תשעה באב

סיום תקופת בין המיצרים. טרם הבנתי מהו המעשה הכל כך חמור שעשיתי . אני אצום היום ואנסה לכפר על עוונותי, על איומים, על גסות רוח, על פגיעה במזיד....ועוד מי מכם היה נוסע שליש מדינה כדי לקבל על עצמו ג'וב שאין בו שום טובת הנאה, גם לא משכורת, וכל זה רק כדי לשמור על הפורום שהיה מקום נעים ומרענן שכל כך נעים להכנס אליו, כדי שיושאר במקומו ולא ימחק. אם אינני רצויה כאן אשמח לדעת על כך. למרות הכחול, הניהול הוא עדיין בתקופת מבחן. "תפוז" נתנו לי חודשיים. פה אפילו יומיים לא קיבלתי... אינני מחפשת לעצמי כאבי ראש מיותרים. מי שחושב שמקומי לא כאן שיאמר זאת עי הצבעה. כל הפעולות אותן נקטתי עד היום, הערות במסר, מחיקות וכו, נעשו בידיעת ובגיבוי הנהלת "תפוז". לתפוז יש חוקים מאוד ברורים שמנהלי פורומים אמורים לציית להם. נהגתי לפי הכללים ובשני מקרים אפילו חרגתי מהכללים לטובת ענין ההודעה בתקווה שלא יאונה לי על כך... אני יוצאת עכשיו ליום עבודה ארוך אחזור רק בערב, עשו טובה, תשתדלו לא לקרוע אותי לגזרים עד אז. בברכה שבוע טוב לכולכם וצום קל... ובקשה כיון שאינני יכולה בגלל קוצר זמן למצוא מאמר כתוב על תשעה באב, אודה למי שיביא לכאן חומר מענין בנושא...
ביייייי
 

s h o o s h a

New member
שרה'לה ... כדי לקצר את הארוך...

איך שיר נולד? כמו הצחוק. זה מתחיל מבפנים, ומתגלגל החוצה איך שיר נולד? כמו תינוק, בהתחלה זה כואב, אחר כך יוצא החוצה וכולם שמחים, ופתאום - איזה יופי, הוא הולך לבד, איך שיר נולד? כמו תינוק.
 

צלליתה

New member
שרהלה, שיהיה לך בהצלחה בתפקיד

מכיון שסיפרת לנו כאן בפורום שבכוונתך להציע עצמך לתפקיד, כל מי שחשב שאת לא מתאימה היה יכול להביע את הסתייגותו. וכל מי שחשב שהוא יותר מתאים, היה יכול להציע את מועמדותו. מכיון שאת נבחרת עי הנהלת הפורומים לנהל את הפורום הזה, יפה יהיה אם כולנו נתמוך בך ונעזור לך בתפקיד, כאשר בסופו של דבר הצלחתך בתפקיד תהיה ההצלחה של הפורום. מי שלא מתאים לו וחש שאינו מסוגל לפרגן, אנא, לפחות אל תפריעו לשרהלה לעשות את עבודתה. ומי שחש שהוא חייב להפריע, כלומר, מחפש להכשיל את הפורום, אינו חייב להשתתף. יש מעל אלף פורומים כאן בתפוז, שלא לדבר על פורטלים אחרים, ומן הסתם אפשר למצוא משהו מתאים לכל טעם.
 
שרל'ה היקרה נכון שאני לא כל כך מכירה אותך

ונכון שהרבה זמן אין לי להכנס לפה או לפורומים בכלל....... אבל מנסיוני בפורום עצתי לך לפתח עור של פיל,,ולעשות את מה שאת מבינה הכי טוב שאת יודעת.....ואני בטחה שאת יכולה וגם תצליחי......תמיד יהיו כאלה שיהיה להם מה להגיד (אחרי הכל למי הם יגידו) אל תנסי בכלל להבין אותם..לדעתי אלה אנשים שעולמם כל כך צר שאני מרחמת עלייהם.............אז עלי והצליחי ........
 

s h o o s h a

New member
אנשים שעולמם כל כך צר שאני מרחמת עלייהם

קליאופטרה יקרה, אותך הכרתי ואפילו הצלחתי להתאהב בך. ראשית בשל יופייך המדהים ושנית, בשל חוכמת החיים שיש בך. ולכן, תרשי לי לתמוה ולתהות מנין הבאת את הקביעה הנוראית הזו שאלה שמעירים לפעמים ["...אחרי הכל למי הם יגידו..."] הם "...אנשים שעולמם כל כך צר..." עד לכדי שאת "...מרחמת עלייהם..."?
 
הייי שושה תודה על המחמאות,,תרשי לי

רק לומר שזה מאד כואב שפה בפורום לא נותנים צ'אנס לאנשים שרוצים לשמור על הפורום ..ומיד יורדים עליהם למה ??????????? למה לא לתת כבוד לאדם באשר הוא אדם..למה לפגוע ???? אני לא מבינה את זה.......... אני לא מתכוונת אלייך כי לא קראתי הכל ,,ממש אין לי זמן לזה ...אבל בסל הכל כל מי שמנסה לנהל את הפורום הזה מיד עליהום למה ?????...
 
למעלה