יום ירושלים
לירושלים שמות רבים המראים זה אלפי שנים את חשיבותה של העיר, את האהבה ואת הגעגועים אליה בכל הדורות. חכמים אמרו כי לירושלים נתנו שבעים שמות, המקבילים לשמותיו הרבים של הקדוש ברוך הוא.
בפעם הראשונה מוזכרת ירושלים בתורה בשם שלם. בספר בראשית (יד, יח) מסופר על מלכיצדק מלך שלם, שיצא לקראת אברהם אבינו בלחם וביין וברך אותו. לפי המסורת, שוכנת ירושלים במקום שבו הקים אברהם את המזבח, שעליו היה מוכן להקריב את בנו ביחיד יצחק, כביטוי לאהבתו את האלוהים. אברהם קרא למקום זה "ה' יראה".
חכמים הסבירו, כי שמה של ירושלים מרכב משני שמות: "יראה" ו "שלם".
האגדה מספרת, שהקדוש ברוך הוא אמר אם אקרא לעיר שלם, יתרעם (יכעס) אברהם. ואם לעיר יראה, יתרעם מלכיצדק. הואיל ושניהם צדיקים, נמצא שהשם המתאים הוא צרוף (חיבור) של השנים – ירושלם (וכך אכן מופיע שם העיר בתנ"ך מאות פעמים, ורק פעמים ספורות – בכתיב המלא ירושלים).
אגדה אחרת מסבירה את השם כמבטא את הירושה שהוריש ה' לעם ישראל.
בכל התרבויות כמעט נקראת העיר בשמות הנגזרים מירושלים (יורוסולים, ירוזלם, ג'רוזלם וכדומה). הערבים קוראים לא אורשלים וגם אלקדס שמשמעותו – הקדוש.(מתוך אתר ירושלים)
יום ירושלים
יום ירושלים הוא יום חג לאומי בישראל, שנקבע לציון איחודה של ירושלים, לאחר כיבוש העיר העתיקה ושאר מזרח ירושלים במהלך מלחמת ששת הימים. יום ירושלים חל בכ"ח אייר, והוא מצוין בטקסים חגיגיים בירושלים ומחוצה לה.
תהליך מיסוד החג - יום ירושלים
בח' בטבת תשכ"ח החליטה מועצת הרבנות הראשית "לקבוע את יום כ"ח באייר כיום הודיה לקב"ה על הניסים שקרו באותו יום ועל שחרורה של ירושלים" . ארבעה חודשים מאוחר יותר, ב-12 במאי 1968 קבעה הממשלה את כ"ח באייר כיום חגה של ירושלים.
בי"ד אייר תשכ"ח (1968), קבעה הכנסת את יום ירושלים כיום חג ולאחר שלושים שנה, בשנת 1998, העניקה לו הכנסת מעמד בחקיקה, באמצעות חוק יום ירושלים, התשנ"ח-1998, "עם מלאת 30 שנה לשיחרורה ולאיחודה מחדש של ירושלים בירת ישראל, יש מקום להציג זאת באופן ממלכתי כיום חג לאומי. את מהות ירושלים, רום התקוות ופסגת השאיפות, שאותה אנו מעלים על ראש שמחתנו, יש לציין ולייחד ביום המסמל את מרכזיותה בחיי עם ישראל אשר שב לארצו, הקים את מדינתו והכריז על ירושלים כבירתו הנצחית .
אירועי החג - איך חוגגים את יום ירושלים
אירועי היום כוללים טקס ממלכתי בגבעת התחמושת, שהייתה מאתרי הלחימה הקשים בקרבות לשחרור ירושלים, וצעדה במרכז העיר ירושלים.
בליל יום ירושלים מתקיימת מדי שנה עצרת גדולה בישיבת מרכז הרב, בהשתתפות רבנים רבים מחוגי הציבור הדתי לאומי ואישי ציבור. במשך שנים רבות היה נהוג שראש הממשלה והרמטכ"ל מגיעים לעצרת זו. לאחר חצות הלילה מתקיימת צעדה מהישיבה אל הכותל המערבי.
בבתי ספר נהוג לערוך ערבי שירה בציבור , שרים את שירי ארץ ישראל היפה כמו: שיר גבעת התחמושת שכתב יורם טהרלב - לחן יאיר רוזנבלום, ירושלים של זהב של נעמי שמר, אם אשכחך ירושלים מתוך תהילים, שבחי את ירושלים - מן התפילה - לחן אביהו מדינה, שישו את ירושלים מן המקורות ועקיבא נוף, מעל פסגת הר הצופים של אביגדור המאירי, שומר החומות של דן אלמגור ולחן בני נגרי, עושה שלום במרומיו מן המקורות, עוד לא תמו על פלאיך של יורם טהרלב לחן רמי קלינשטיין ועוד שירי ארץ ישראל רבים ויפים
קדושת ירושלים
ירושלים מייצגת את הקשר בין עם ישראל וארץ ישראל מראשית התהוות העם. גם בתקופת הגלות ירושלים היתה מושא לגעגועים ושאיפה לתקומה מחודשת בארץ ישראל. ירושלים עיר הקודש ,ולא רק ליהודים גם לנצרות והאיסלם מהווה ירושלים עיר קדושה וזה אחד משורשי המחלוקת במאבק היהודי ערבי .
ירושלים במקרא וקדושת ירושלים ליהדות
ירושלים היא העיר הקדושה ביותר ליהדות. קדושתה נובעת מהאמונה הדתית שזהו המקום בו בחר אלוהים לשכן את שכינתו ואת שמו, (ועל כן היא נקראת בתהילים עיר האלוהים) ומהעובדה ההסטורית של קיום בתי המקדש, ששכנו בה באלף הראשון לפני הספירה, ובמאה הראשונה לספירה.
הסוד האמיתי של קדושת ירושלים על פי המסורת היהודית הוא - אבן השתיה. אבן קודש הקודשים - הסלע שממנו הושתת כל העולם, כמו כן מיקום הסלע הוא בדיוק מקום עקידת יצחק.
אבן השתייה - הינה סלע שהיה בקודש הקודשים בבית המקדש ושעליו הונח ארון הברית בבית המקדש הראשון. במדרש מבואר ששם האבן הוא אבן השתייה משום שממנה הושתת העולם, כלומר ממקום זה התחילה בריאת העולם. בזמן בית המקדש היתה האבן בולטת מעל רצפת קודש הקדשים בגובה שלש אצבעות (כ-6 ס"מ). כיום מזוהה אבן זו עם הסלע הגדול הבולט מקרקע הר הבית מתוך מבנה כיפת הסלע. האבסורד הוא שליהודים בהוראת ממשלת ישראל לא נותנים להיכנס ולהתפלל בקודש הקודשים של בית המקדש שעליו בנו המוסלמים את כיפת הסלע.
http://www.zolo.co.il/hagim/jerusalem/



לירושלים שמות רבים המראים זה אלפי שנים את חשיבותה של העיר, את האהבה ואת הגעגועים אליה בכל הדורות. חכמים אמרו כי לירושלים נתנו שבעים שמות, המקבילים לשמותיו הרבים של הקדוש ברוך הוא.
בפעם הראשונה מוזכרת ירושלים בתורה בשם שלם. בספר בראשית (יד, יח) מסופר על מלכיצדק מלך שלם, שיצא לקראת אברהם אבינו בלחם וביין וברך אותו. לפי המסורת, שוכנת ירושלים במקום שבו הקים אברהם את המזבח, שעליו היה מוכן להקריב את בנו ביחיד יצחק, כביטוי לאהבתו את האלוהים. אברהם קרא למקום זה "ה' יראה".
חכמים הסבירו, כי שמה של ירושלים מרכב משני שמות: "יראה" ו "שלם".
האגדה מספרת, שהקדוש ברוך הוא אמר אם אקרא לעיר שלם, יתרעם (יכעס) אברהם. ואם לעיר יראה, יתרעם מלכיצדק. הואיל ושניהם צדיקים, נמצא שהשם המתאים הוא צרוף (חיבור) של השנים – ירושלם (וכך אכן מופיע שם העיר בתנ"ך מאות פעמים, ורק פעמים ספורות – בכתיב המלא ירושלים).
אגדה אחרת מסבירה את השם כמבטא את הירושה שהוריש ה' לעם ישראל.
בכל התרבויות כמעט נקראת העיר בשמות הנגזרים מירושלים (יורוסולים, ירוזלם, ג'רוזלם וכדומה). הערבים קוראים לא אורשלים וגם אלקדס שמשמעותו – הקדוש.(מתוך אתר ירושלים)
יום ירושלים
יום ירושלים הוא יום חג לאומי בישראל, שנקבע לציון איחודה של ירושלים, לאחר כיבוש העיר העתיקה ושאר מזרח ירושלים במהלך מלחמת ששת הימים. יום ירושלים חל בכ"ח אייר, והוא מצוין בטקסים חגיגיים בירושלים ומחוצה לה.
תהליך מיסוד החג - יום ירושלים
בח' בטבת תשכ"ח החליטה מועצת הרבנות הראשית "לקבוע את יום כ"ח באייר כיום הודיה לקב"ה על הניסים שקרו באותו יום ועל שחרורה של ירושלים" . ארבעה חודשים מאוחר יותר, ב-12 במאי 1968 קבעה הממשלה את כ"ח באייר כיום חגה של ירושלים.
בי"ד אייר תשכ"ח (1968), קבעה הכנסת את יום ירושלים כיום חג ולאחר שלושים שנה, בשנת 1998, העניקה לו הכנסת מעמד בחקיקה, באמצעות חוק יום ירושלים, התשנ"ח-1998, "עם מלאת 30 שנה לשיחרורה ולאיחודה מחדש של ירושלים בירת ישראל, יש מקום להציג זאת באופן ממלכתי כיום חג לאומי. את מהות ירושלים, רום התקוות ופסגת השאיפות, שאותה אנו מעלים על ראש שמחתנו, יש לציין ולייחד ביום המסמל את מרכזיותה בחיי עם ישראל אשר שב לארצו, הקים את מדינתו והכריז על ירושלים כבירתו הנצחית .
אירועי החג - איך חוגגים את יום ירושלים
אירועי היום כוללים טקס ממלכתי בגבעת התחמושת, שהייתה מאתרי הלחימה הקשים בקרבות לשחרור ירושלים, וצעדה במרכז העיר ירושלים.
בליל יום ירושלים מתקיימת מדי שנה עצרת גדולה בישיבת מרכז הרב, בהשתתפות רבנים רבים מחוגי הציבור הדתי לאומי ואישי ציבור. במשך שנים רבות היה נהוג שראש הממשלה והרמטכ"ל מגיעים לעצרת זו. לאחר חצות הלילה מתקיימת צעדה מהישיבה אל הכותל המערבי.
בבתי ספר נהוג לערוך ערבי שירה בציבור , שרים את שירי ארץ ישראל היפה כמו: שיר גבעת התחמושת שכתב יורם טהרלב - לחן יאיר רוזנבלום, ירושלים של זהב של נעמי שמר, אם אשכחך ירושלים מתוך תהילים, שבחי את ירושלים - מן התפילה - לחן אביהו מדינה, שישו את ירושלים מן המקורות ועקיבא נוף, מעל פסגת הר הצופים של אביגדור המאירי, שומר החומות של דן אלמגור ולחן בני נגרי, עושה שלום במרומיו מן המקורות, עוד לא תמו על פלאיך של יורם טהרלב לחן רמי קלינשטיין ועוד שירי ארץ ישראל רבים ויפים
קדושת ירושלים
ירושלים מייצגת את הקשר בין עם ישראל וארץ ישראל מראשית התהוות העם. גם בתקופת הגלות ירושלים היתה מושא לגעגועים ושאיפה לתקומה מחודשת בארץ ישראל. ירושלים עיר הקודש ,ולא רק ליהודים גם לנצרות והאיסלם מהווה ירושלים עיר קדושה וזה אחד משורשי המחלוקת במאבק היהודי ערבי .
ירושלים במקרא וקדושת ירושלים ליהדות
ירושלים היא העיר הקדושה ביותר ליהדות. קדושתה נובעת מהאמונה הדתית שזהו המקום בו בחר אלוהים לשכן את שכינתו ואת שמו, (ועל כן היא נקראת בתהילים עיר האלוהים) ומהעובדה ההסטורית של קיום בתי המקדש, ששכנו בה באלף הראשון לפני הספירה, ובמאה הראשונה לספירה.
הסוד האמיתי של קדושת ירושלים על פי המסורת היהודית הוא - אבן השתיה. אבן קודש הקודשים - הסלע שממנו הושתת כל העולם, כמו כן מיקום הסלע הוא בדיוק מקום עקידת יצחק.
אבן השתייה - הינה סלע שהיה בקודש הקודשים בבית המקדש ושעליו הונח ארון הברית בבית המקדש הראשון. במדרש מבואר ששם האבן הוא אבן השתייה משום שממנה הושתת העולם, כלומר ממקום זה התחילה בריאת העולם. בזמן בית המקדש היתה האבן בולטת מעל רצפת קודש הקדשים בגובה שלש אצבעות (כ-6 ס"מ). כיום מזוהה אבן זו עם הסלע הגדול הבולט מקרקע הר הבית מתוך מבנה כיפת הסלע. האבסורד הוא שליהודים בהוראת ממשלת ישראל לא נותנים להיכנס ולהתפלל בקודש הקודשים של בית המקדש שעליו בנו המוסלמים את כיפת הסלע.
http://www.zolo.co.il/hagim/jerusalem/