יום הזכרון- דיון!

יום הזכרון- דיון!

אוקיי, אז היום יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, אני רואה בעיה כבר מהשם, מהבסיס, קוראים ליום הזה יום זיכרון וזה צריך להיות כל טיבו? מה כל אחד מכם לוקח מהיום הזה? לדוגמא, ביום הזכרון לשואה ולגבורה אנחנו מנסים להבין מה צריך לקחת איתנו ממה שקרה בשביל לשפר את העכשיו ואת העתיד, נכון? זה לפחות מה שאני עושה... לגבי יום הזכרון לחללי מערכות ישראל, זה נכון שעוד לא עברתי פעולה על זה, אבל בכל זאת, מה אני לוקח איתי בגלל היום הזה? האם רק את הרצון לשלום? זה נראה לי אחלה אידיאל אבל, רק בשביל זה יש יום זכרון?! ואללה נראה לי קצת רדוד... אני מחפש שוב ושוב עוד, ותוך כדי עולות לי שאלות נורא מפחידות לראש, שאלות כמו: מה הזכות שלנו להלחם על הארץ!? האם זה היותנו ישראלים? אוקיי, אז מה הופך אותי לישראלי? עצם היותי יהודי? אהה יופי יהודי, למה אני יהודי אני חילוני לחלוטין (פשוט חתכו לי) אז מה למה לשבת פה בכלל ולהתאבל כל שנה על עשרות אלפי הנופלים... אני אסיים עם שני בתים משיר מתאים שהוא היחידי שמראה לי בעצם מה צריך לקחת איתי מהיום הזה: אַל תַּגִּידוּ יוֹם יָבוֹא - הָבִיאוּ אֶת הַיּוֹם! כִּי לֹא חֲלוֹם הוּא וּבְכָל הַכִּכָּרוֹת הָרִיעוּ לַשָּׁלוֹם! לָכֵן, רַק שִׁירוּ שִׁיר לַשָּׁלוֹם אַל תִּלְחֲשׁוּ תְּפִלָּה מוּטָב תָּשִׁירוּ שִׁיר לַשָּׁלוֹם בִּצְעָקָה גְּדוֹלָה.
 
אהלן אור

אני חושב שהרבה חושבים כמוך על היום הזה. ושני הבתים שהצגת זה באמת מאד יפה ומרגש. כל הכבוד. אני איתך. בהצלחה.
 
אממ

אתה יהודי כי אתה בן לדורות יהודיים... אני, עם כל השינאה שלי לחלוקה על פי עדות ודתות, יודע שאני יהודי כי זה חלק כלשהו ממני, אם אני ארצה או לא... אבל לדוגמא יש מקומות שלדעתי ההמנון או הדגל הישראלי אפילו (ששניהם מסמלים את היהדות בלבד) לא מתאימים במקומות מסויימים, לדוגמא, ה1 במאי.. או אפילו יום הזכרון, שהוא יום זיכרון לחיילי ישראל שנהרגו... אני רק חושב מה עושה מישהו לא יהודי פה בארץ כשיש את ההמנון או כשהדגל מופיע כלכך הרבה פעמים.. איזו הרגשה של אי שייכות קיימת בו.
 

Shiiii man

New member
יום הזיכרון לא נוגע להיותך יהודי...

לפחות לטעמי- הוא נוגע יותר להיותך ישראלי. אנשים נפלו כאשר הגנו על מולדתך. מה שכן- הרבה מאוד אנשים לוקחים את היום הזה כמובן מאליו. סוג של "משחק מקדים" לחגיגות יום העצמאות. יום הזיכרון לא בדיוק יכול להעביר לך מסר של להילחם עבור משו כמו למשל שתיקח את יום השואה כיום שמעודד אותך למרוד ולהילחם כשדברים מסוימים עוברים את הגבולות (רק לדוגמא)... תילחם- ייפלו עוד אנשים שהיום הזה יוקדש גם להם. לא כל יום בשנה אמור להעביר לך מסר סמוי או גלוי. היום הזה נועד להתייחדות עם אותם אנשים שנפלו. עם אותן משפחות שכולות שאי אפשר לדמיין את צערן. יום הזיכרון - פשוטו כמשמעו. כמו שאמרו- עם בלי היכולת לזכור את ההיסטוריה הוא עם מנוון. זה כולל לזכור את אלה שלא הצליחו לצעוד את כל הדרך ליצירת המדינה שבה אנחנו חיים כיום. עוד משו שהייתי חייב לרשום- עיריית אשדוד הגיעה לשפל חדש. שפל שמימיי לא ראיתי עד היום. היום בבוקר היה טקס זיכרון לבוגרי הביצפר שאני לומד בו שנפלו. ראש עיריית אשדוד הנכבד, צבי צילקר נשא נאום. הנאום היה אחד הנאומים הכי שטחיים ששמעתי בחיים שלי ממישהו שהוא בעל סמכות. הוא ציטט שירים של סאבלימינל כדי להדגיש את ה"נקודות" כביכול שהיו לו לומר. פשוט עמדתי שם ורעדתי מרוב כעס ובושה. מה, זה ניסיון להתחבר עם הדור הצעיר? ועוד על חשבון אותם חללים? לעיני המשפחות השכולות? אז כל הכבוד לך אדוני ראש העיר, סמל מופת ודמות לדוגמא. כולנו מצדיעים לך. המשמר ידגל את נשקו- דגללל שק!
 
אני מניח שבדרך זו או אחרת הוא כן

כי לא ממש מזכירים את אותם הבדואים או הדרוזים אשר נפלו בקרבות, אלה גם לא מציינים את היום הזה, אבל שוב, השאלה היא למה אני יהודי היא שאלה אחת מסדרת שאלות שעלו לראשי שעמדתי ליד אבוקת הזכרון ב9 עד כמעט 11 היום... הצלחתי פשוט לרוקן את הראש ולחשוב על כל הדברים האלו באמת...
 

Gefi Giraf

New member
בנושא הבדואים..

יש ליד צומת המוביל (כ750 מטר לכיוון צומת גולני) אנדרטה בשם "אנדרטת הלוחם הבדואי, וכל שנה נערכים שם טקסי אזכרה. הבעיה היא שלאותם טקסים מגיעים רק בני העדה הבדואית... השנה יצאה משלחת קטנה מביה"ס עינות ירדן, שבקיבוץ שמיר שבצפון, לטקס באנדרטה כדי לכבד את זכר הנופלים בני העדה הבדואית. ואני דוקא מסכים עם צבי בנושא הזה. יום הזכרון לחללי מערכות ישראל קשור הרבה יותר להיותך ישראלי מאשר להיותך יהודי. מדובר פה על לזכור אנשים שחרפו נפשם במאבק על המדינה, בין אם הם יהודים, נוצרים, דרוזים, מוסלמים, אתאיסטים, וכו... והקטע עם יום העצמאות (משחק מקדים וכדומה...) אני פשוט חושב שזה עסק בעייתי... יאיר לפיד הגדיר את זה טוב פעם "זו המדינה היחידה שבה בין היום הכי שמח ליום הכי עצוב יש בדיוק 3 שניות"
 
אוקיי אבל הקטע הוא

שמה היא זכותי ללחום על מדינת ישראל, מהי זכותי להתיישב כאן, מה הופך אותי ליותר ישראלי מאחרים, האם רגשי המחויבות לארץ זה הכל? כל אלה הם בכל זאת לא הנושא לשרשור שניסיתי לפתוח. רציתי להבין אם לדעתם יום השכרון הוא זכרון ותו לא, או שהוא יום שצריך לקחת משהו איתו לעתיד, על מנת לשפר או לעשות דברים אחרת
 

Shiiii man

New member
מי אמר שאי אפשר לקחת איתך...

את הזיכרון לעתיד? כמובן שלא רק המחויבות שלך לארץ זה מה שהופך אותך לכזה. אבל אני מניח שכולנו עברנו מתישהו בחיים את שיעור המעגלים- איפה נמצא היהודי, איפה הישראלי. אי אפשר לדעת מה עובר לכל אחד מאיתנו בראש ברגע שהוא שומע את צמד המילים "יום הזיכרון", כל אחד לוקח איתו הלאה את הלקח שהוא למד במהלך היום הזה. אף פעם אל תמעיט בערכו של הזיכרון. ויאיר לפיד ניסח רק חלק מהכוונה שלי- החלק השני הוא שמפריע לי שאנשים לא משקיעים טיפת מחשבה ביום הזה, אפילו בסיסית בשיעורי חינוך שהם עוברים בביצפר, בגלל שיום העצמאות קרב ובא.
 
.......

גם אני דיברתי על הנושאה הזה עם כמה חברי בוגרת....שלמה אנחנו עושים טקס בקן ומה הוא צריך ליכלול שאם יש תכנים שוני שאנו צריכים לשים בו כי אם הטקס הזה הוא בידיוק כמו כל הטקסים בבצפר אז אולי עדיף שלא ניתאמץ עלב ונלך לטקס העירוני האם אנחנו אמורים לצאת במסר כולשהו?
 
למעלה