יום הולדת שמח🎈🎂

יעלקר

Well-known member
מנהל
דַּתְיָה בן דור (נולדה ב-27 ביולי 1944) היא סופרת, תסריטאית, מחזאית, משוררת ומלחינה ישראלית. יצירותיה ראו אור בספרים, תקליטורים, קלטות וידאו, תוכניות טלוויזיה, על במת התיאטרון ובמשחקי מחשב ונלמדות במערכת החינוך ובאקדמיה.

יום הולדת שמח ומלא חרוזים למלכת השטוזים, דתיה בן דור האהובה!
לכבוד יום הולדתה ביקשנו מדתיה לספר לנו את הסיפור המפתיע מאחורי "גברת קרש ומר מערוך". זהו סיפור-מערכון נפלא ומלא הומור, ששודר לראשונה בביצועם המופתי של אפי בן ישראל ועוזי חיטמן ז"ל, במסגרת התוכנית "פרפר נחמד". לאחר מכן הופיע הסיפור גם בספריה של דתיה. וכך היא מספרת:
"'דור הפומפיה', כך אני מכנה ביני לבין עצמי את הדור שגדל על הסדרה "פרפר נחמד". ואני מרשה לעצמי לזקוף לזכותי את הטמעת התיבה הגאונית "פומפיה" באוצר המילים הדורי, וכיום - הבין דורי. שהרי לשם כך כתבתי את הסיפור "גברת קרש ומר מערוך".
הסיפור לא נועד מלכתחילה להיות סיפור לחנוכה, ושם החג אכן אינו מוזכר בו כלל. הכנת הלביבות היתה עבורי אמתלה להעשרת אוצר המילים המטבחי של זאטוטי הדור שלא ידע את הפומפיה. בראש מעייני עמדו המטרות הלימודיות: הקניית שמות כלי המטבח ותפקידם בכח, כשלכל שם עצם מתלווה פועל. הכף בוחשת, המסננת מסננת. פומפיה: "מי ירסק?", מחבת: "מי יטגן?". ובין השורות מסתתר לו (אל תגלו לילדים!) שיעור ראשון בתורת מוסר העבודה."
זה מה שקורה כשדתיה המורה מסתתרת היטב מאחורי דתיה היוצרת ושתיהן חוברות יחדיו ליצירת סיפור לתיאטרון חפצים."
כידוע, הסיפור פורסם בפרק של "פרפר נחמד" לחנוכה והפך לקלאסיקה. דתיה החליטה לכלול אותו בספר שמאגד כמה מהסיפורים שכתבה במסגרת התוכנית: "הסיפור פורסם לראשונה בדפוס בשנת 1984 בספר "סיפורים לפרפר נחמד" בהוצאת מט"ח. כעבור שנים אחדות חדלה ההוצאה להדפיס את הספר. לאור פניות רבות של הורים ומחנכים שהביעו את אכזבתם מהעלמות הספר החלטתי לגאול את הסיפורים מתהום הנשייה ולפרסמם בספרים נפרדים, וכך נולדה סדרת הספרים "דתיה כתבה ומספרת", בה לכל ספור יוחד ספר שלם, עתיר באיורים ומלווה בתקליטור שמע בו אני מספרת את הספור בקולי, בליווי עיטור מוסיקלי שיצר אלדד ירון."
1627408347160.png
הספרייה הלאומית

פרפר נחמד - גברת קרש ומר מערוך​


דתיה בן דור כתבה ומספרת: "גברת קרש ומר מערוך" - ספר מדבר​

 
למעלה